آموزش انتقال رمز ارز بین کیف پول های رمز ارز

به‌دلیل اینکه در بازار ارزها، کاربران با ارزهای فیزیکی سروکار ندارند و داده‌ها و اطلاعات مرتبط با تراکنش‌ها در چنین بازاری به‌کمک فناوری‌های مرتبط رمزگذاری و در شبکه بلاک چین ذخیره می‌شوند، افراد برای ذخیره و نگهداری دارایی و سرمایه خود به یک کیف پول رمز ارز ایمن و مطمئن نیاز دارند.
به‌طورکلی، پیدایش بیت کوین به‌عنوان نخستین محصول فناوری بلاک چین و به‌تبع آن، سایر ارزهای برتر بازار توانسته است مزایای گوناگون بسیاری را در اختیار کاربران قرار دهد. درحقیقت امروزه و با تکیه‌ بر خصوصیات منحصربه‌فردی که ارزها دارند، کاربران می‌توانند با در اختیار داشتن کلید خصوصی کیف پول رمز ارز خود، به‌صورت کامل بر دارایی‌های دیجیتال خود کنترل داشته باشند.
درحالی‌که در سیستم‌های مالی سنتی، انتقال یک حساب بانکی منحصربه‌فرد به یک بانک دیگر، عملاً امکان‌پذیر نیست و در برخی موارد نیز انتقال دارایی‌های موجود در یک حساب به حسابی دیگر با محدودیت‌هایی روبه‌روست، اما با تکیه ‌بر فناوری‌هایی که ارزها بر بستر آن‌ها ایجاد شده‌اند، تنها با استفاده از کلید خصوصی می‌توان دارایی‌های ذخیره‌شده در یک کیف پول رمز ارز را به هر دلیلی به کیف پول دیگری انتقال داد.
از این‌رو در این مطلب قصد داریم به آموزش این بپردازیم که چگونه می‌توان ارزهای ذخیره‌شده در یک کیف پول رمز ارز را به ولت دیگری انتقال داد.
فهرست این مقاله
نحوه انتقال رمز ارزها از یک کیف پول رمز ارز به کیف پولی دیگر
کلید خصوصی رشته‌ای از حروف و اعداد یا به‌صورت عبارت است که مالکیت کاربر بر نشانی یک کیف پول مشخص را مشخص می‌کند و مالکیت دارایی‌ها را نشان می‌دهد. این موضوع نشان‌دهنده ضرورت حفاظت از کلید خصوصی است؛ از این‌رو وقتی‌ کلید خصوصی را در اختیار داشته باشیم، کنترل دارایی‌ها را به‌صورت مستقل از پلتفرم کیف پول ارائه‌دهنده خدمات در اختیار داریم. از سوی دیگر در زمان مواجهه با مشکلات، قادر به انتقال دارایی به پلتفرمی دیگر خواهیم بود.
اما پیش از دریافت کلید خصوصی، پیشنهاد می‌شود از وجود ایمنی کافی اطمینان حاصل کنیم؛ بنابراین ضروری است از رایانه یا گوشی‌های موبایل عمومی و مشکوک برای دریافت کلید خصوصی خود استفاده نکنیم. همچنین باید دانست به‌طور معمول فرایند واردکردن کلید خصوصی به یک کیف پول جدید، با واردکردن یک عبارات منحصربه‌فرد است که انجام می‌گیرد که می‌توان آن عبارت را برای حفظ امنیت به خاطر سپرد.
علاوه بر این، به‌طورکلی مدیریت و نگهداری دارایی‌های دیجیتال داخل یک کیف پول رمز ارز، کاری به‌مراتب آسان‌تر و راحت‌تر از ذخیره ارزها روی چندین کیف پول و کارکردن با چند اپلیکیشن مختلف است؛ از این‌رو در ادامه به آموزش این مقوله پرداختیم که چگونه می‌توان دارایی‌های موجود در یک کیف پول رمز ارز را به کیف پولی دیگر انتقال داد.
در این آموزش قصد داریم با ذکر چند مثال مختلف، به‌طور کامل این فرایند را برای شما همراهان گرامی توضیح دهیم. در مثال اول، دارایی‌های دیجیتال ذخیره‌شده خود روی کیف پول نرم‌افزاری بلاک چین (Blockchain.info) را به ولت نرم‌افزاری جکس (Jaxx)  انتقال دهیم.
 
آموزش انتقال ارزها از کیف پول رمز ارز بلاک چین به کیف پول جکس
در گام اول و پس از کسب اطمینان از امنیت کافی سیستم‌عامل خود برای دریافت کلید خصوصی از کیف پول بلاک چین دات اینفو، ابتدا باید به ‌حساب کاربری خود در این کیف پول رمز ارز وارد شوید و پس از آن از قسمت تنظیمات (Settings) گزینه امنیت (Security) را انتخاب کرده و بعد از آن با انتخاب گزینه عبارت پشتیبان (Backup Phrase) کلید خصوصی کیف پول، برای ما به نمایش درمی‌آید.
در اینجا و برای حفظ امنیت، پیشنهاد می‌شود قبل از انتخاب این گزینه، اتصال خود به اینترنت را قطع کنید و کلید خصوصی خود را در محلی ایمن ذخیره کرده یا آن را روی یک برگه کاغذ یادداشت کنید، اما چنانچه بیش از یک نشانی را استفاده ‌کنیم، بعد از ورود به بخش تنظیمات، گزینه آدرس‌ها (Address) و پس ‌از آن نیز گزینه مدیریت (Management) را انتخاب می‌کنیم. سپس با انتخاب هرکدام از آدرس‌های موجود، قادر به دریافت کلید خصوصی مرتبط با آن آدرس خواهیم بود.
دقت داشته باشید که در کیف پول نرم‌افزاری جکس، از نسخه ۲٫۲ به بعد، قابلیت افزودن کلید خصوصی به کیف پول در اختیار کاربران قرار گرفته و می‌توان برای افزودن کلید خصوصی به کیف پول جکس، از بخش منو (Menu) گزینه ابزارها (Tools) را در راستای انجام این کار انتخاب کرد.
افزون بر این، در مرحله بعدی باید ارزی که قصد انتقال آن را به کیف مقصد داریم، انتخاب کنیم. باید توجه داشت که ارزهای دیجیتال مدنظر ما، تنها بعد از افزودن آن‌ها به داشبورد برای ما به نمایش درمی‌آیند. در گام بعدی از ما درخواست می‌شود کلید خصوصی خود را وارد کنیم؛ از این‌رو برای ادامه فرایند انتقال، باید کلید خصوصی را که در مرحله پیشین دریافت کرده بودیم، در این بخش وارد کنیم.
در این گام و درصورت کسب اطمینان بابت صحیح‌بودن کلید خصوصی ما، گزینه واردکردن (Import) برای ما فعال می‌شود و میزان دارایی دیجیتال مربوط به نشانی واردشده توسط ما نیز در بخش پایین صفحه نشان داده می‌شود.
حال اگر کلید خصوصی را به  اشتباه وارد کرده باشیم، یا اینکه موجودی ارز مربوط به نشانی واردشده توسط ما صفر باشد، گزینه import برای ادامه فرایند انتقال برای ما فعال نخواهد بود.
حال بعد از طی‌کردن موارد فوق و انتخاب گزینه  importدر صفحه بعد، جزئیات کلی مربوط به تراکنش انتقال برای ما نمایش داده خواهد شد.درنهایت بعد از تأیید تراکنش مدنظر، فرایند انتقال از کیف پول بلاک چین به کیف پول جکس تکمیل خواهد شد.

آموزش انتقال ارزها از یک کیف پول رمز ارز به کیف سخت‌افزاری لجر
حال که با ذکر مثال فوق، با فرایند انتقال ارزها از یک کیف پول نرم‌افزاری به کیف پول نرم‌افزاری دیگر آشنا شدیم، در مثالی دیگر، عملیات انتقال ارزهای دیجیتال خود از یک کیف پول به ولت سخت‌افزاری لجر (Ledger) را نیز آموزش می‌دهیم.
فرض می‌کنیم قصد داریم دارایی‌های دیجیتال انتقال‌یافته در آموزش فوق را در ادامه به کیف پول سخت‌افزاری لجر خود انتقال دهیم؛ از این‌رو برای انجام فرایند انتقال در این کیف پول، غیر از موارد فوق، یک مرحله مازاد بر بالا نیز وجود خواهد داشت.
در اینجا باید دقت داشته باشیم که قابلیت افزودن کلید خصوصی به کیف پول سخت‌افزاری لجر وجود نداشته و کاربران برای انجام این کار، باید کلید خصوصی خود را به یک سرویس ارائه‌دهنده خدمات کیف پول دیگر افزوده و پس ‌از آن دارایی‌های خود را از این طریق به نشانی‌ای که کیف پول سخت‌افزاری لجر در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، انتقال دهند.
در اینجا و در گام اول باید کیف پول سخت‌افزاری لجر را به رایانه متصل کرده و بعد از واردکردن پین کد (Pin Code) منحصربه‌فرد خود، نرم‌افزار لجر لایو (Ledger Live) را اجرا کنیم. در ادامه و در نرم‌افزار برنامه لجر لایو، باید ابتدا وارد بخش حساب‌های کاربری (Accounts) شده و از آنجا گزینه اضافه‌کردن حساب کاربری (Add Account) را انتخاب کنیم و درنهایت، ارزی که قصد انتقال آن را داریم (در این مثال ارز مدنظر ما بیت کوین است) مطابق تصویر زیر انتخاب کنیم.

حال بعد از انتخاب بیت کوین، در صفحه بعدی وضعیت اتصال کیف پول سخت‌افزاری لجر برای ما نمایش داده می‌شود. در اینجا و با کلیک  روی گزینه ادامه (Continue) آدرس‌های ایجادشده در کیف پول لجر، برای ما نشان داده می‌شود؛ از این‌رو در این مرحله باید نشانی مدنظر خود را انتخاب کرده یا همان‌طور که توضیح دادیم، از طریق مراحل فوق و پس از انتخاب گزینه add accountاقدام به ایجاد نشانی جدید کنیم.
درنهایت اینکه با دریافت آدرس بیت کوین خود در کیف پول لجر، باید این نشانی را در نرم‌افزار لجر لایو کپی کنیم.

در ادامه باید به کیف پول مبدأ خود (جکس) برویم و با انتخاب گزینه ارسال (Send) و پس ‌از آن، انتخاب ارز بیت کوین، میزان بیت کوینی که قصد انتقال آن را داریم وارد می‌کنیم و سپس در نشانی مقصد، نشانی بیت کوینی که از طریق لجر لایو دریافت کردیم وارد شده و سپس گزینه تأیید را انتخاب کنیم. به ‌این ‌ترتیب و با طی چند مرحله ساده می‌توانیم دارایی‌های دیجیتال خود را به یک کیف پول سخت‌افزاری مطمئن و قابل‌اطمینان انتقال دهیم.
به‌دلیل قیمت بالایی که کیف پول‌های سخت‌افزاری دارند، بیشتر کاربران و به‌ویژه آن دسته از افرادی که میزان دارایی دیجیتال آن‌ها آن‌چنان زیاد نیست، تمایلی به تهیه این کیف پول‌ها ندارند و ترجیح می‌دهند از کیف پول‌های نرم‌افزاری رایگان و البته ایمن موجود در بازار استفاده کنند. یکی از این کیف پول‌ها که بین کاربران از محبوبیت بسیاری نیز برخوردار است، کیف پول تراست (Trust Wallet) است.
در ادامه فرایند انتقال ارزها از یک کیف پول نرم‌افزاری دیگر، مانند کیف پول رمز ارز متامسک (MetaMask) به تراست ولت را آموزش داده‌ایم.
آموزش انتقال ارز از کیف پول متامسک به تراست ولت
اساساً تراست ولت از نظر قابلیت دریافت و ذخیره‌کردن ارزهای دیجیتال مختلف یکی از بهترین گزینه‌هاست و از بلاک چین‌های متعددی پشتیبانی می‌کند. اگر قبلاً یک کیف پول در Metamask ایجاد کرده‌اید و اکنون می‌خواهید ارزهای دیجیتال خود را از آن به تراست ولت انتقال بدهید، این کار امکان‌پذیر است.
در نظر داشته باشید امکان واردکردن یک کیف پول رمز ارز (مهاجرت از یکی به دیگری)، یک ویژگی حرفه‌ای است و تنها تعداد انگشت‌شماری اپلیکیشن مانند Trust Wallet  از آن پشتیبانی می‌کنند. کیف پول کنونی شما متامسک است؛ پس احتمالاً اپلیکیشن آن را در گوشی یا رایانه خود دارید. درصورت نصب‌نکردن اپلیکیشن تراست ولت تا پیش از این، به وب‌سایت رسمی آن به نشانی trustwallet.com مراجعه و نسخه موردنظر را براساس سیستم ‌عامل دستگاه خود (اندروید یا آی او اس) دانلود و نصب کنید.
قبل از هر اقدامی ابتدا از داشتن عبارت بازیابی کیف پول متامسک خود مطمئن شوید تا درصورت بروز اشتباه حین انتقال به تراست ولت قادر به بازیابی سرمایه ارزی خود باشید. برای شروع بهتر است کلید عمومی مربوط به نشانی اتریوم خود در کیف پول متامسک را دریافت کنید. برای انتقال ارزهای دیجیتال به تراست ولت و مهاجرت به این اپلیکیشن، در اختیار داشتن کلید عمومی ضروری نیست، اما درنهایت قرار است برای کسب اطمینان از اینکه فرایند مهاجرت را به‌درستی انجام داده‌اید، آن را چک کنید.
وارد اپلیکیشن MetaMask شوید و بعد از لمس آیکون منو (۳ خط موازی) واقع در گوشه بالا و سمت چپ صفحه گزینه “Add funds” را انتخاب کنید. سپس “QR Code” را لمس و نشانی اتریوم خود را یادداشت کنید. محض احتیاط، یک اسکرین شات نیز از این صفحه بگیرید.

قبل از انتقال به تراست ولت از متامسک و انتقال ارزهای دیجیتال خود به آن، یادداشت عبارت بازیابی کاملاً ضروری است. برای مشاهده ۱۲ کلمه، آیکون منو (۳ خط موازی) واقع در گوشه بالا و سمت چپ صفحه را لمس و سپس گزینه Settings را انتخاب کنید. در ادامه به‌ترتیب گزینه‌های Security & Privacy و Reveal Secret Recovery Phrase را انتخاب کنید.
به دلایل امنیتی گرفتن اسکرین شات از صفحه‌نمایش ۱۲ کلمه توصیه نمی‌شود و اپلیکیشن نیز در بیشتر گوشی‌ها و تبلت‌ها اصلاً چنین اجازه‌ای نمی‌دهد.

از کپی پیست و سپس ذخیره‌کردن آن در یک فضای آنلاین مانند گوگل داکس، دراپ باکس، چت تلگرام و واتساپ، اپلیکیشن نوت‌برداری گوشی یا موارد مشابه خودداری کرده و عبارت را تنها به‌صورت آفلاین روی تکه‌ای کاغذ یادداشت کنید.

حال باید وارد اپلیکیشن تراست ولت شوید و از منوی ردیف پایین گزینه «Settings» را انتخاب کنید. در منوی تنظیمات اولین گزینه یعنی «Wallets» را بزنید. سپس آیکون + واقع در گوشه بالا و سمت راست صفحه را لمس کنید. ۲ گزینه  Create a New Wallet (ساخت کیف پول جدید) و  I already have a wallet (بازیابی یک کیف پول موجود) را مشاهده خواهید کرد.
برای مهاجرت از متامسک به تراست ولت گزینه دوم یعنی I already have a wallet را لمس کنید. در منوی جدید گزینه Ethereum را انتخاب کنید. در نظر داشته باشید با این کار تنها دارایی اتریوم (ETH) و دیگر توکن‌های اتریومی (ERC20) شما به تراست ولت منتقل می‌شوند. اگر داخل MetaMask در شبکه بایننس اسمارت چین نیز توکن BEP20 دارید، در این مرحله گزینه  Multi-Coin Wallet  را انتخاب کنید.
درمجموع اگر داخل متامسک ‌جز ETH و توکن‌های اتریومی ارزهای دیجیتال مربوط به شبکه‌های دیگر مانند بایننس اسمارت چین و پالیگان را نیز ذخیره کرده‌اید، در زمان واردشدن داخل تراست ولت به‌جای انتخاب یک بلاک چین خاص،  Multi Coin Wallet  را بزنید.

در کادر Nameاسمی برای کیف پولی که در حال انتقال آن از متامسک به تراست ولت هستید، انتخاب کنید. سپس در کادر  Phrase  عبارت بازیابی را با حفظ ترتیب کلمه‌ها وارد کنید. درنهایت Import را بزنید.

درصورت انجام درست فرایند بازیابی، پیامی مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن انتقال کیف پول و مهاجرت از متامسک به تراست ولت دریافت خواهید کرد. ممکن است قبل از واردکردن ولت جدید، چند کیف پول داخل اپلیکیشن تراست ولت داشته باشید. به‌منظور دسترسی به کیف پولی که از MetaMask در Trust Wallet وارد کرده‌اید، وارد تنظیمات (Settings) شوید و سپس گزینه کیف پول‌ها (Wallets) را انتخاب کنید. فهرست تمام کیف پول‌های موجود در این اپلیکیشن را مشاهده خواهید کرد.
اگر در مرحله واردکردن به‌جای گزینه Multi Coin Wallet فقط Ethereum  را انتخاب کردید، نشانی (کلید عمومی) را که در اولین مرحله یادداشت کردید، با نشانی ETH کیف پول منتقل‌شده به تراست ولت مقایسه کنید و از یکسان بودن آن‌ها مطمئن شوید. درصورت بازیابی یک کیف پول مالتی کوین (چند بلاک چین)، از یکسان‌بودن تمام نشانی‌ها در ولت قدیمی (متامسک) و جدید (تراست ولت) مطمئن شوید.

 
در اینجا ممکن است بعد از انتقال کیف پول و ارزهای دیجیتال از متامسک به تراست ولت ناگهان موجودی خود را صفر یا کمتر از مقدار مورد انتظار مشاهده کنید. درصورت انجام صحیح عملیات بازیابی و واردکردن درست ۱۲ کلمه، دلیل این اتفاق فعال‌‌نشدن نمایش ارزهای دیجیتال ذخیره در کیف پول تازه اضافه ‌شده است.
ابتدا این موضوع را بررسی و بعد از کسب اطمینان درباره فعال‌بودن نمایش ارزهای موردنظر در صفحه اصلی تراست ولت، سایر احتمالات را بررسی کنید. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، درصورت ذخیره داشتن یک رمز ارز در تراست ولت بدون نمایش در صفحه اصلی، موجودی‌تان از آن صفر نمایش داده می‌شود.

این اتفاق ممکن است برای توکن‌های ERC20 یا BEP20 واردشده از کیف پول متامسک داخل تراست ولت رخ بدهد.

برای رفع مشکل، آیکون واقع در گوشه بالا و سمت راست برنامه را لمس کنید و در صفحه بعد، تیک کنار ارزهای موردنظر را برای نمایش بزنید.

اما اگر با اسکرول در فهرست نام کوین یا توکن موردنظر را برای روشن‌کردن اسلاید کنار آن پیدا نکردید، اسم کامل یا نماد آن را در کادر بالای صفحه (Search Tokens) جست‌وجو کنید. اگر همچنان رمز ارز موردنظر یافت نشد (به‌ویژه برای توکن‌های نه‌چندان شناخته‌شده بلاک چین اتریوم و بایننس اسمارت چین)، باید آن را به‌صورت دستی به کیف پول اضافه کنید. نحوه انجام این کار را در مقاله زیر آموزش داده‌ایم. نگران نباشید و مراحل گفته‌شده در مقاله زیر را با خونسردی دنبال کنید تا بار دیگر به ارزهای خود دسترسی پیدا کنید.
نکته مهم
اگر پس از انتقال، رمز ارزی به‌حساب کیف پول مقصد شما هیچ مبلغی اضافه نشده، لازم است چند مورد را بررسی کنید:

در ابتدا به‌سرعت بررسی کنید که شماره‌ حساب به‌درستی وارد شده باشد یا اگر برای فرد دیگری ID حساب خود را ارسال کرده‌اید، بررسی کنید که اشتباه ارسال نشده باشد.
متأسفانه به دلیل اینکه برخی دستگاه‌ها به‌درستی از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کنند، پس از اینکه کاربر اعداد را به فارسی تایپ می‌کند، در موبایل فرستنده اعداد برعکس نوشته می‌شود؛ پس حتماً توجه کنید که اگر درون نشانی کیف پول شما اعداد زیادی وجود دارد، آن‌ها را با کیبورد انگلیسی تایپ کنید.
بررسی کنید که مدت‌زمان تراکنش چقدر است؟ ارزهای دیجیتال به‌دلیل اینکه از سرورهای خارج از کشور پشتیبانی می‌شوند، بیشتر مواقع با تأخیر در اطلاعات روبه‌رو هستند؛ برای ‌مثال گاهی یک تراکنش ساده بیت کوین ممکن است ۱ ساعت تا ۲ ساعت به طول بینجامد؛ پس ‌نیازی نیست نگران باشید، تنها کافی است منتظر بمانید و اگر فردی برای شما ارزی ارسال کرده از او مدت‌زمان انتقال را بپرسید.
ممکن است مبلغی منتقل نشده باشد تا وارد حساب شما شود. در این مواقع بهتر است با فرد مقابل در ارتباط باشید و از او درخواست کنید حساب خود را بررسی کند که آیا مبلغی کم شده است یا نه.

نتیجه‌گیری
در بازار ارزها، کیف پول‌های دیجیتال در اصل ابزاری برای ارتباط شما با بلاک چین ارزهای دیجیتال هستند. درحقیقت شما به لطف وجود کیف پول‌های رمز ارز، امکان نگهداری، انتقال و بررسی موجودی حساب دارایی‌ها خود را دارید.
در این مطلب به شرح نحوه انتقال ارز کیف پول به کیف پول دیگر پرداختیم. در پایان نیز این نکته را فراموش نکنید که کیف پولی که قصد انتقال رمز ارزها به آن را دارید، باید از استاندارد لازم ارز مدنظر خود برای انتقال بهره‌مند باشد که غالباً این استاندارد BIP39  است.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *