بررسی کامل رابطه‌ نفت و بیت کوین!

پیش‌بینی میزان عرضه‌ نفت و بیت کوینسرفصل‌های این مقاله
یکی از مواردی که می‌تواند در رابطه‌ بین نفت و بیت کوین مورد بررسی قرار گیرد، قابل پیش‌بینی بودن میزان عرضه‌ بیت‌کوین است، چیزی که در رابطه با نفت خیلی ساده نیست.
بسیار دیده‌ایم که با کاهش قیمت نفت به دلایل مختلف سیاسی-اقتصادی کشورهای تولید‌کننده‌ نفت به خصوص ابرقدرت‌ها در این زمینه توافق‌نامه‌هایی را امضا می‌کنند تا قیمت نفت را کنترل کنند.
همان‌طور که می‌دانید وقتی عرضه‌ کالایی از تقاضای آن پیشی بگیرد، قیمت آن کالا نیز کاهش می‌یابد.
اما این موضوع در مورد بیت‌کوین کاملا متفاوت است. در واقع به جز مواردی که به هر دلیلی قیمت بیت‌کوین کاهش یابد و برای ماینرها به صرفه نباشد که هزینه‌های زیادی برای استخراج بیت‌کوین بپردازند، همچنین در روزهای قبل و بعد از هاوینگ، قوانین رایانه‌ای خاصی از ابتدای راه‌اندازی بلاک‌چین بیت‌کوین تا به امروز برقرار بوده که میزان صدور و عرضه‌ بیت‌کوین را کنترل می‌کنند.
رویداد هاوینگ که هر چهار سال روی می‌دهد و پاداش استخراج ماینرها را نصف می‌کند یکی از همین قوانین صدور و عرضه‌ بیت‌کوین است.
با پایین آمدن قیمت نفت در دوره‌های مختلف تا به امروز شاهد به وجود آمدن بحران اقتصادی در سراسر جهان بودیم، بحرانی که دولت‌ها را به چاپ بیشتر پول و در نتیجه رشد تورم سوق می‌داد.
در رابطه با بیت‌کوین اما قضیه متفاوت است، میزان کل بیت‌کوین‌هایی که قرار است استخراج و عرضه شوند مشخص است و تغییر نمی‌کند و در ثانی با گذشت زمان سرعت عرضه‌ این رمز ارز روند کاهشی به خود گرفته و با تورم منفی همراه است.
موضوع ذخیره‌ سازی بیت کوین و نفت
فراهم کردن محلی مناسب برای ذخیره‌سازی نفت یکی از مشکلاتی است که این صنعت را با معضل رو به رو کرده است. از طرف دیگر بیت‌کوین یک دارایی دیجیتال به حساب می‌آید که مشکلی از نظر فضای ذخیره‌سازی، این دارایی با ارزش را تهدید نمی‌کند.
تاثیر قیمت نفت بر بیت کوین

با توجه به تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۷ مصرف انرژی برای استخراج بیت کوین بیش از مصرف انرژی برخی از کشورها گزارش شده است.
تحقیقات دیگری در سال ۲۰۱۹ انجام شد که نشان می‌داد کربن آزاد شده ناشی از استخراج بیت کوین بیش از آلودگی کربنی است که برخی کشورها منتشر می‌کنند.
استخراج نفت یک پروسه‌ پر هزینه است و همیشه برای شرکت‌های نفتی پیدا کردن راه‌هایی برای افزایش سود یک دغدغه بوده است.
با شیوع ویروس کرونا شاهد افت شدید قیمت نفت بودیم، زیرا به دلیل محدودیت‌های اعمال شده از طرف دولت‌ها امکان سفر مانند گذشته برای مردم فراهم نبود، این موضوع باعث شد شرکت‌های هواپیمایی و دیگر شرکت‌های گردش‌گری و نقل و انتقالات تقاضای سوخت کمتری داشته باشند.
از طرف دیگر گازهای مازاد آزاد شده در هنگام استخراج نفت می‌توانند انرژی لازم برای تامین برق ماینرهای بیت‌کوین را فراهم کنند. از آنجایی که قیمت نفت کاهش یافته بود، ماینرها می‌توانستند با پرداخت هزینه‌ کمتری به استخراج بیت‌کوین بپردازند، در نتیجه قیمت بیت‌کوین نیز با کاهش مواجه شد.
مارتی بنت یکی از شناخته‌شده‌ترین افراد در عرصه‌ استخراج نفت از همکاری که با یک شرکت ماینینگ آمریکایی به نام GAM داشته خبر داد.
کشورهای نفت‌خیز حالا تبدیل به رقیبی سرسخت برای چین که به علت برق ارزان‌قیمت خود بیش از ۵۰ درصد قدرت هش‌ریت کل دنیا را در اختیار داشت، شده‌اند. زیرا شرکت‌های نفتی حالا می‌توانند به جای هدر رفتن گازهای آزاد شده حین استخراج نفت، از آن‌ها برای تامین انرژی لازم برای ماینرهای خود بهره ببرند. با این کار همچنین محیط زیست از این گازها و آثار مخرب آن‌ها در امان خواهد ماند.
اما سقوط قیمت نفت، برای ماینرهایی که به سوخت‌های فسیلی وابسته‌اند، خطرساز خواهد بود. در صورتی که شرکت‌های نفتی با توجه به شرایط ، کارشان را تعطیل کنند، این ماینرها در زمینه تامین سوخت دچار مشکل خواهند شد.
آیا بیت کوین و نفت کالا هستند؟
با اینکه نفت خام به عنوان یک کالای اقتصادی قابل تعویض شناخته شده است، عوامل دیگری همچون محل استخراج و چگالی نفت استخراج شده نیز از عواملی هستند که باید به آن توجه شود.
بیت‌ کوین بدون هیچ شک و شبهه‌ای یک کالای اقتصادی قابل تعویض است، مهم نیست کدام ماینر از کجای دنیا موفق به استخراج بیت‌کوین شده باشد، ماهیت بیت‌کوین در سراسر دنیا یکسان است.
به گفته‌ منوچهر تکین که برای دوره‌ای در اوپک مشغول به فعالیت بوده است، جهان پس از نفت گرچه نه در آینده نزدیک، اما در نهایت فرا خواهد رسید.
جای هیچ شکی نیست که اقتصاد جهان آبستن تحولات عظیمی است. نفت همواره به عنوان یک کالای تجدیدناپذیر شناخته شده است و بر همه‌ ما کاملا روشن است که روزی نفت به پایان می‌رسد.
استخراج بیت‌کوین نیز روزی به پایان می‌رسد، اما تفاوت‌هایی در این میان وجود دارد.
عوامل تاثیرگذار بر زمان اتمام نفت
تشخیص زمان به اتمام رسیدن نفت خیلی ساده نیست، فاکتورهایی همچون اتفاقاتی که بر میزان عرضه و تقاضای این کالا تاثیرگذار هستند (مثلا همه‌گیری ویروس کرونا)، تکنولوژی‌هایی که روز به روز تغییر می‌کنند و روند استخراج نفت را متحول می‌کنند، سیاست دولت‌ها در زمینه‌ مصرف انرژی و یا اعطای یارانه برای سوخت‌های غیرفسیلی چندتا از عواملی هستند که می‌توانند در تشخیص زمان به اتمام رسیدن منابع نفت کمک‌کننده باشند.
استخراج بیت‌کوین بسیار حساب‌شده و دقیق است، در نتیجه‌ می‌توان زمان به پایان رسیدن عمل استخراج بیت‌کوین را پیش‌بینی کرد.
پس از اتمام استخراج نفت و مصرف آن‌ها دیگر نفتی در اختیار بشر وجود ندارد، چیزی که آن را به شدت با بیت‌کوین متفاوت می‌کند. پس از اتمام استخراج تمام ۲۱ میلیون بیت‌کوین حالا امکان مبادله‌ آن‌ها همچنان فراهم است، و به نوعی با به اتمام رسیدن استخراج بیت‌کوین نقش آن‌ها در دنیای اقتصاد به پایان نمی‌رسد.
تاثیر تکنولوژی بر بیت کوین و نفت

جهان در آغاز سال ۲۰۲۰ با شیوع ویروس کرونا مواجه شد، چیزی که هنوز هم درگیر آن هستیم. این اتفاق باعث ایجاد تغییراتی در تمام جوانب شد، مردم، سیاسیون و همه تحت تاثیر تغییرات ایجاد شده به علت شیوع این بیماری قرار گرفتند.
حالا با تجربه‌ بحران مالی که مردم از سال ۲۰۰۸ به همراه داشتند، همه سعی در یافتن پناه‌گاهی برای در امان ماندن از تاثیرات رکودهای اقتصادی ناشی از کرونا داشتند، این درواقع نقطه عطفی در مسیر کریپتوکارنسی‌ها به خصوص بیت‌کوین بود. کاربرد بیت‌کوین و دیگر رمزارزها از آن روزها کمی روشن‌تر شد.
مواردی که بتوان در آن از بیت‌کوین استفاده کرد هنوز محدود هستند، اما با رشد تکنولوژی افراد بیشتری این طلای دیجیتال را خواهند شناخت و به صورت گسترده مورد تایید عموم مردم قرار خواهد ‌گرفت.
اما هنوز هم نفت خام سوخت اقتصاد در سراسر جهان به شمار می‌رود، ولی همان‌طور که پیش از این نیز گفتیم اقتصاد دنیا متحول خواهد شد.
با رشد روزافزون تکنولوژی که روزانه شاهد آن هستیم نه تنها روند استخراج نفت دستخوش تغییر شده است، بلکه مصارف آن نیز تغییراتی داشته‌اند، تغییراتی که انتظار می‌رود در آینده بیشتر بشوند.
امروزه ما شاهد استفاده از نفت و مشتقات آن برای تامین سوخت وسایل نقلیه در سطح گسترده هستیم،چیزی که دنیای مدرن امروز به دنبال جایگزینی برای آن است.
استفاده از اتوموبیل‌های برقی یکی از اقداماتی بوده که با کمک تکنولوژی انجام شده است. هرچند برای صحبت از استفاده کلان از اتومبیل‌های برقی کمی زود است، ولی به هر حال بشر به دنبال آن است تا جایگزین‌هایی برای نفت و مشتقات نفت پیدا کند.
در رابطه با بیت‌کوین می‌توان گفت که بیت‌کوین درواقع همان جایگزینی است که بشر برای یکی سری از معظلات خود ابداع کرده است. بیت‌کوین همواره به عنوان یک دارایی امن در دوران بحران شناخته شده است.
بر خلاف پول فیات که دولت‌ها در مواقع ضروری تولید می‌کنند و درواقع باعث بی‌ارزش شدن پول و تورم می‌شوند، تولید بیت‌کوین توسط هیچ دولت یا موسسه‌ مالی کنترل نمی‌شود و به عبارتی می‌توان گفت بیت‌کوین غیرمتمرکز است.
در رابطه با بیت‌کوین این نکته را می‌توان اضافه کرد که روز به روز بر تعداد کمپانی‌ها، دولت‌ها و افرادی که بیت‌کوین را به رسمیت می‌شناسند افزوده می‌شود.
دور زدن تحریم‌ های نفتی به کمک بیت کوین
در شرایط تحریم که کشورهایی همچون ایران، ونزوئلا، کره شمالی تحریم اقتصادی هستند و امکان صادرات و واردات برای آن‌ها بسیار محدود شده است، استفاده از بیت‌کوین یک راه‌حل تلقی می‌شود.
امروزه ارزش ریال در کشور به شدت افت کرده است پس فروش نفت و گاز با واحد بیت‌کوین کاملا صرفه‌ اقتصادی دارد.
کشور ونزوئلا نیز که از تحریم‌های اقتصادی شدید از سمت آمریکا رو به رو شده است با ایجاد رمزارزی با پشتوانه‌ نفت در تلاش است تا اقتصاد خود را کمی بهبود بخشد.
به گفته‌ برخی از تحلیلگران سیاسی، با توجه به این موضوع که کشور کره شمالی برای مدت مدیدی است که در تحریم به سر می‌برد، خرید اسلحه و اقلام جنگی مورد نیاز خود را جز به طریق پرداخت با بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال که غیرمتمرکز هستند و شخص یا قدرتی امکان اعمال محدودیت در معاملات آن را ندارد، به انجام نرسانده است.
سخن آخر
با بررسی‌هایی که انجام شد می‌توان گفت که جهان روز به روز بیشتر آمادگی لازم برای پذیرش بیت‌ کوین را پیدا می‌کند و به همان ترتیب سعی در یافتن جایگزینی برای کاربردهای امروز نفت می‌باشد.
بیت کوین و ارزهای دیجیتال مستقل از هر قدرتی فعالیت می‌کنند و این همان چیزی است که آینده‌ بشر به آن نیاز دارد. فهمیدن این موضوع به خصوص برای ما که تحریم را تجربه می‌کنیم کاملا ساده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *