دانشگاه‌های هاروارد، ییل و براون بیت کوین خریداری کرده‌اند

موقوفات دانشگاه‌های هاروارد، ییل و براون آمریکا که در سال ۲۰۱۸ پشتیبان سرمایه‌گذاری در بلاک چین بودند، اقدام به خرید مستقیم بیت کوین از صرافی کوین بیس کرده‌اند.
به گزارش کوین دسک، برخی از بزرگترین موقوفات دانشگاهی در ایالات متحده در حدود یک سال گذشته بی‌سروصدا اقدام به خرید ارزهای دیجیتال از حساب‌های خود در صرافی کوین بیس (Coinbase) کرده‌اند.
به گفته دو منبع آگاه، دانشگاه‌های هاروارد، ییل، براون و دانشگاه میشیگان به همراه چندین کالج دیگر به‌صورت مستقیم از صرافی‌ها رمز ارز خریده‌اند.
شماری از دانشگاه‌های عضو «لیگ آیوی» (Ivy League) که شامل ۸ دانشگاه برتر خصوصی در آمریکا است، در سال ۲۰۱۸ از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارآفرینی در فناوری بلاک چین سرمایه‌گذاری کرده بودند.
یکی از منابع آگاه به رسانه‌ها گفت که خیلی از موقوفات دانشگاهی هستند که در حال حاضر بخشی از سرمایه خود را به ارزهای دیجیتال اختصاص داده‌اند.
دانشگاه‌های ییل و براون به درخواست رسانه‌ها برای توضیح در این باره پاسخی نداده‌اند و هاروارد و دانشگاه میشیگان نیز از توضیح دادن خودداری کرده‌اند. صرافی کوین بیس هم هنوز توضیحی در این باره ارائه نداده است.
صرافی کوین بیس در گزارش سالانه خود در سال ۲۰۲۰، اشاره‌ای کوچک به موقوفات دانشگاهی کرده بود، اما نامی از هیچ دانشگاهی نبرده است.
به گفته یکی از منابع آگاه، برخی از دانشگاه‌های مذکور، به مدت ۱۸ ماه است که در کوین بیس حساب دارند. او همچنین اظهار داشت:
[خرید رمز ارز] ممکن است از اواسط ۲۰۱۹ آغاز شده باشد.
این منبع افزود:
بیشترشان ظرف دست کم یک سال گذشته بوده است. من فکر می‌کردم که امسال بالاخره در این باره به‌صورت عمومی صحبت خواهند کرد. به گمانم منتظر وقتی مانده‌اند که سود خوبی به دست آورند.
موقوفات دانشگاهی ذخیره‌های سرمایه‌ای هستند که توسط مؤسسه‌های دانشگاهی و اغلب به شکل هدایای خیریه برای حمایت از تدریس و پژوهش جمع‌آوری شده و امکان اختصاص آن برای سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مختلف نیز وجود دارد.
دانشگاه هاروارد بزرگترین موقوفات دانشگاهی را با دارایی معادل ۴۰ میلیارد دلار در اختیار دارد. موقوفات دانشگاه‌های ییل، میشیگان و براون نیز به ترتیب ۳۰ میلیارد، ۱۲.۵ میلیارد و ۴.۷ میلیارد دلار است. هنوز مشخص نیست که هر یک از این دانشگاه‌ها چه مقدار از این سرمایه را به خرید رمز ارز اختصاص داده‌اند.
دیوید سوونسن (David Swensen)، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری دانشگاه ییل، در سال ۲۰۱۸ با حمایت از دو صندوق سرمایه‌گذاری رمز ارز در سرخط رسانه‌ها قرار گرفت. یکی از این صندوق‌ها توسط آندریسن هوروویتر (Andreessen Horowitz) اداره می‌شد و دیگری را «فرد اهرسام» (Fred Ehrsam)، هم‌بنیان‌گذار کوین بیس، و مت هوانگ (Matt Huang)، از مدیران ارشد سکویا کپیتال (Sequoia Capital)، باهم راه‌اندازی کرده بودند.
پس از حمایت دانشگاه ییل از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، بسیاری از دانشگاه‌های دیگر از جمله هاروارد، استنفورد، کالج دارتموث، ام‌آی‌تی، دانشگاه کالیفرنیای شمالی و میشیگان از این اقدام پیروی کردند. پرواضح است که برخی از این دانشگاه‌ها گام دوم را برداشته و به صورت مستقیم در دارایی‌های رمزنگاری‌شده سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
منبع آگاه دوم که در صندوق‌های پوششی رمز ارز فعالیت دارد، به یک تغییر بزرگ در چند ماه گذشته اشاره کرد و گفت:
شاهد آن هستیم که طرح‌های بازنشستگی با مزایای معین به اختصاص سرمایه برای ارزهای دیجیتال نزدیک می‌شوند. [همین طور] شاهد هستیم که طرح‌های بازنشستگی دولتی [هم] به اختصاص [سرمایه] نزدیک می‌شوند.
آری پاول (Ari Paul)، هم‌بنیان‌گذار شرکت بلک تاور کپیتال (BlackTower Capital) و مدیر پیشین سرمایه‌گذاری دانشگاه شیکاگو نیز در این باره گفت:
اگر این موضوع را سه سال پیش شنیده بودم، می‌گفتم دروغ است. اما بسیاری از نهادها اکنون بیت کوین را راحت می‌پذیرند. آن‌ها آن را درک می‌کنند و در صورتی که توسط شرکت‌های ثبت‌شده مثل کوین بیس، فیدلیتی (Fidelity) یا انکوریج (Anchorage) عرضه شود، می‌توانند مستقیم خریداری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *