رمز ارز وکس (WAX) چیست؟ با نمودار و قیمت لحظه ای آن

فهرست این مقاله
قیمت لحظه ای رمز ارز وکس

coinmarketcap-currency-widget” data-currencyid=”2300″ data-base=”USD” data-secondary=”” data-ticker=”true” data-rank=”true” data-marketcap=”true” data-volume=”true” data-statsticker=”true” data-stats=”USD”>
نمودار رمز ارز وکس

معرفی رمز ارز وکس (WAX)
امروزه ارزهای دیجیتال روز به روز در حال پیشرفت هستند و به‌دلیل پرسودبودنشان طرفداران بسیاری را به خود جلب کرده‌اند. در این میان، یکی از ارزهای معروف، رمز ارز وکس است که هدف از طراحی آن مقیاس‌گذاری معاملات تجارت الکترونیکی است. این ارز با توکن مخصوص خود به نام WAX به کاربران اجازه شرکت در یک بازار مجازی را می‌دهد. برای مکانیسم اجماع خود، پروتکل WAX تابع فرایند اثبات سهام DPoS است. حال شاید از خود بپرسید که چرا این رمز ارز طراحی شده، هدف از طراحی آن چیست و چه سودی برای کاربران دارد و…؛ پس برای مشاهده پاسخ این پرسش‌ها این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.
تاریخچه مختصری از رمز ارز وکس
این پلتفرم فعالیت خود را از سال ۲۰۰۴ آغاز کرد. همچنین عرضه اولین رمز ارز WAX در سال ۲۰۱۷ کامل شد و به بازار ارزهای دیجیتال راه یافت. این پروژه در اوایل طراحی در دنیای ورزش‌های الکترونیکی به‌منظور خدمت به بیش از ۴۰۰ میلیون گیمر بازی‌های ویدئویی فعال بوده است که به مبادله اقلام و اسکیل‌ها درون بازی تمایل داشتند. بنیان‌گذاران این ارز، ویلیام کیگلی و جاناتان یانتیس هستند.
ویژگی‌ های رمز ارز وکس
در ادامه مطلب به معرفی و توضیح ویژگی‌های این پلتفرم می‌پردازیم.

یکی از ویژگی‌های این رمز ارز امنیت شبکه است. کاربران از محل قرارگیری دارایی خود اطمینان خاطر دارند و می‌دانند امن است و کلاه‌برداری نیست. همچنین اعتماد دارند که خرید و فروش آن‌ها از امنیت بسیار بالایی برخوردار است.

به‌کمک این ارز می‌توان دارایی‌های دیجیتال قابل معامله را که سرچشمه آن‌ها از بازی‌های متنوع است، به‌راحتی معامله کرد.

هزینه پایین یکی از ویژگی‌های تأثیرگذار در انتخاب این ارز است. خریداران و فروشندگان به‌دلیل پایین‌بودن هزینه معاملات از سود بیشتری بهره‌مند می‌شوند.

محافظت در برابر نوسانات قیمت

قراردادهای این ارز با استفاده از پلتفرم وکس صادر می‌شود. کاربران با در اختیار داشتن این قراردادها می‌توانند در مقابل نوسانات قیمت حفظ شوند.

کسانی که این رمز ارز را دارند، می‌توانند در قالب Sqrl یا Scatter به‌کمک کیف پول خود عملیات استیکینگ را انجام دهند و جایزه بگیرند. همچنین کاربران با وصل‌کردن کیف پول سازگار خود به بلاک چین وکس می‌توانند در رأی‌گیری این شبکه شرکت کنند.
مزایا و معایب رمز ارز وکس
از مزیت‌های این پلتفرم می‌توان به حمایت آن از سوی OPSkins اشاره کرد. درواقع می‌توان گفت این ویژگی یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های این رمز ارز به شمار می‌آید. دسترسی بیشتر این رمز ارز به گیمرها توسط بازارهای متمرکز یکی دیگر از مزیت‌های این پلتفرم است.
در تبعیت بودن این پلتفرم با سازندگان بازی یکی از معایب آن به شمار می‌آید؛ برای مثال چیزی که امروز مجاز است، فردا احتمال تغییر آن وجود دارد.
تنها امکان فروش ۳۵ درصد از این رمز ارز وجود دارد و بقیه توکن متعلق به مشاوران، تیم و توسعه بازار این شبکه است. با توجه به این گفته مشخص می‌شود که این ارز پروتکلی کاملاً غیرمتمرکز نیست. این عامل در فهرست معایب این ارز قرار دارد.
توزیع توکن وکس به‌صورت زیر صورت می‌گیرد:

فروش توکن: ۳۵ درصد
توسعه بازار: ۳۰ درصد
تیم و بنیان‌گذار وکس: ۲۵ درصد
مشاوران: ۱۰ درصد

چگونگی عملکرد رمز ارز وکس

این ارز برای عملکرد خود به چند اصل وابسته است که در ادامه مطلب به معرفی و توضیح آن‌ها می‌پردازیم.
مدل اجماع
این پروتکل به گروهی از تولیدکنندگان بلاک برای مدیریت تولید بلاک وابسته است. اجماع، شرایط نودهای واقعی و صحیح را با ارائه اتصالات قوی شبکه بهینه می‌کند. همچنین در بلاک چین کارکرد کلی برنامه‌های غیرمتمرکز را بهبود می‌بخشد.
تولید بلاک
دارندگان این رمز ارز زمانی می‌توانند به تولید توکن بپردازند که اتحادیه‌های وکس را انتخاب کنند و توسط انجمن تأیید شوند. تولید بلاک در بلاک چین WAX توسط اعضای شبکه در هر نیم ثانیه صورت می‌گیرد. اگر کاربر نتواند به‌موقع بلاک تولید کند، شکافی نیم‌ثانیه‌ای در بلاک چین به وجود می‌آید و چرخه را با مشکل مواجه می‌کند. اگر این مشکل پایدار باشد، از سرعت شبکه کاسته می‌شود. حتماً از خود می‌پرسید برای جلوگیری از این مشکل چه باید کرد؟ پاسخ این است که اگر اتحادیه‌های وکس بلاک‌های برنامه‌ریزی‌شده خود را تنها ۵۰ درصد یا کمتر تولید کنند، هیچ پاداشی دریافت نخواهند کرد.
قراردادهای هوشمند
بی‌شک در هر اکوسیستم دیجیتالی، قراردادهای هوشمند تأثیر بسزایی دارند. به‌صورت ترکیبی این رمز ارز از قراردادهای هوشمند و مولد شماره تصادفی استفاده می‌کند. درواقع مولد شماره تصادفی یا RNG نوعی الگوریتم است که به ارزش‌گذاری تصادفی اقدام می‌کند.
در حالت کلی، همه تعهدات، اقدامات مورد نیاز، پارامترها، کدهای رابط و ساختار اطلاعات را قراردادهای هوشمند WAX روی شبکه خود تعریف می‌کند.
استیک‌ کردن توکن‌ ها یا سپرده‌گذاری
این رمز ارز توکن ویژه‌ای دارد که رأی‌دادن، پاداش‌دادن و شرط‌بندی از قابلیت‌های آن به شمار می‌آید. کاربران برای استیک‌کردن توکن‌های خود و گرفتن جایزه می‌توانند از کیف‌ پول‌های سازگار مانند Sql و Scatter استفاده کنند. همچنین با استفاده از این کیف پول‌ها می‌توانند در رأی‌گیری نیز شرکت کنند. همان‌طور که بیان شد، برای شرکت در رأی‌گیری تنها نیاز است کیف پول خود را به حساب بلاک چین وکس متصل کنید.
برای درک بهتر باید بگوییم استیک‌کردن به شما این امکان را می‌دهد تا به پیشنهادهای مطرح‌شده از سوی بنیان‌گذاران این ارز برای بهبود کارکرد بلاک چین رأی دهید. همچنین می‌توانید پاداش هم دریافت کنید. برای حفظ موقعیت خود به‌منزله عضو رأی‌دهنده باید هر هفته در رأی‌گیری شرکت کنید و جایزه بگیرید.
اجماع BFT یا همان مکانیسم تحمل خطای بیزانس
این ارز به‌منظور جلوگیری از دو برابرشدن قیمت‌ها از BFT استفاده می‌کند. این عامل سبب می‌شود در زمان‌بندی یکسان از امضای دو بلاک اتحادیه‌های WAX خودداری شود. بدین‌ترتیب مجازاتی برای کاربرانی که دو بلاک را امضا کنند، در نظر گرفته شده است. اجماع BFT وظیفه حفظ و نگهداری اجزای سیستم را دارد که خرابی در آن‌ها رخ ندهد.
کاربرد رمز ارز وکس
پروژه وکس بستری غیرمتمرکز به کاربران ارائه داده است تا بتوانند دارایی و محصولات خود را به‌راحتی خرید و فروش کنند. از دیگر اهداف این پلتفرم می‌توان به استفاده از ظرفیت فعلی بازی‌های ویدئویی اشاره کرد؛ بنابراین می‌توان گفت این رمز ارز اولین بازار غیرمتمرکز است. به نظر می‌رسد یکی از عوامل محبوبیت این رمز ارز در میان مردم این است که گیمرها بدون وابستگی به شرکت ارائه‌دهنده می‌توانند به‌طور واقعی مالکیت دارایی و قابلیت‌های خود را بر عهده بگیرند. وکس اولین پروتکلی است که از این قابلیت برخوردار است.
کیف پول رمز ارز وکس
کیف پول رسمی این پلتفرم بهترین کیف پولی است که می‌توانید این ارز را در آن نگهداری کنید. با استفاده از این کیف پول امکان هولدکردن، استیک‌کردن و رأی‌دادن وجود دارد. کیف پول‌های دیگری جز کیف پول رسمی وجود دارند که از این ارز پشتیبانی می‌کنند. این کیف پول‌ها عبارت‌اند از:

parity
jaxx
ledger wallet
ethereum mist dapp
lykke wallet
myether wallet
coinomi
eidoo
metamask
trezor

به یاد داشته باشید، همیشه کیف پول‌هایی را انتخاب کنید که شرکت آن برای مسدودسازی کاربران ایرانی هیچ نوع برنامه‌ای ندارد.
صرافی‌ های پشتیبان‌ کننده ارز وکس
صرافی‌هایی که از این رمز ارز پشتیبانی می‌کنند، عبارت‌اند از:

Bittrex
Upbit
Hitbtc
bancor network
Coin falcon
exchange
idex
Tidex
bancor network
Huobi
Bibox
Coinbene
Kucoin

با مراجعه به این صرافی‌ها می‌توانید به‌راحتی رمز ارز وکس را خریداری کنید.
هزینه‌ کارمزد رمز ارز وکس
افرادی که قصد دارند به بازارهای رمز ارز وارد شوند، در مرحله اول حداقل مقدار ارز را خریداری می‌کنند و تحقیقاتی درباره خرید ارز موردنظر انجام می‌دهند. شاید افراد تازه‌وارد از خود بپرسند که حداقل سرمایه برای خرید ارز چقدر است؟ بهترین راه برای خرید ارزهای دیجیتالی در وهله اول، سرمایه‌گذاری با هزینه کمتر است. بهتر است فرد برای خرید ارز با هزینه کمتر شروع کند و مزایا و معایب و نیز میزان سود ارز موردنظر را بسنجد و درصورت پرسودبودن و منفعت‌داشتن هزینه زیادی را برای خرید ارز صرف کند. اشتباه بیشتر افراد در مرحله اول خرید ارزهای دیجیتالی، سرمایه‌گذاری بسیار است. همچنین آن‌ها ریسک‌های احتمالی را در نظر نمی‌گیرند و بدین ترتیب با شکست مواجه می‌شوند و کل سرمایه خود را از دست می‌دهند. هرکدام از ارزهای دیجیتال، قیمت مخصوص به خود را دارند و برای خرید بیشتر آن‌ها هزینه زیادی لازم نیست، بلکه شما تنها با داشتن ۱۰ هزار تومان می‌توانید رمز ارز بخرید. در حالت کلی، حداقل هزینه برای خرید این رمز ارز و دیگر ارزها، ۱ میلیون تومان است.
عوامل تأثیرگذار بر قیمت رمز ارز وکس

در ادامه مطلب به معرفی عوامل مؤثر بر قیمت ارز می‌پردازیم.

یکی از عواملی که ممکن است قیمت رمز ارز را کم و زیاد کند، نرخ تورم است. کشورهایی که تورم بسیار پایینی دارند، کاهش قیمت ارز در آن‌ها زیاد نیست.

شاخص نسبت قیمت کالاهای صادراتی به وارداتی یا Terms of Traded

موضوع Terms of Trade به مبادلات خارجی کالا مربوط است. زمانی که کالاهای صادراتی با ارزش قیمت بالاتری در مقایسه با کالاهای وارداتی رشد کنند، شاخص قیمت بهبود می‌یابد. همچنان که با این رشد درآمد افزایش می‌یابد و تقاضا برای ارز کشور بالا می‌رود که نتیجه آن بالا‌رفتن ارزش‌ پول کشور است؛ به عبارت دیگر اگر ارزش قیمت کالاهایی که صادر می‌کنیم، در مقایسه با قیمت کالاهایی که وارد می‌کنیم افزایش یابد، برای هر مقدار صادرات ارز بیشتری حاصل می‌شود و درنتیجه می‌تواند اثر کاهشی بر قیمت ارز داشته باشد.

با تغییرات نرخ بهره، قیمت این رمز ارز نیز کم و زیاد می‌شود. ارزش ارز یک کشور زمانی افزایش می‌یابد که نرخ بهره بیشتر شود.

مبادلات خارجی کشور

میزان درآمد از سرمایه‌گذاری خارجی و معاملات، درواقع وضعیت مبادلات خارجی یک کشور بوده و شامل تراکنش‌های انجام‌شده است. بیشتربودن واردات از صادرات، سطح این درآمدها را کاهش می‌دهد و بدین‌ترتیب پول کشور، دیگر ارزش اولیه خود را نخواهد داشت.

بدهی داخلی یا خارجی دولت یکی دیگر از عوامل مؤثر بر قیمت این ارز است. دولت زمانی می‌تواند سرمایه خارجی جذب کند که بدهی بالایی نداشته باشد. وجود این عامل حتی سبب تورم نیز می‌شود.

وجود رکود اقتصادی در کشور به کاهش نرخ بهره منجر می‌شود و به همین دلیل ارزش ارز کاهش می‌یابد؛ زیرا احتمال ورود سرمایه‌گذاران به کشور با رکود اقتصادی کم می‌شود.

زمانی که ارزش پول یک کشور بیشتر باشد، بی‌شک افراد زیادی به‌دنبال خرید پول آن کشور به میزان فراوان هستند تا در آینده بتوانند سود زیادی کسب کنند. همین امر موجب می‌شود قیمت آن ارز افزایش یابد.

ثبات سیاسی و عملکرد اقتصادی

یکی دیگر از عوامل مؤثر بر قیمت این رمز ارز، ثبات سیاسی و عملکرد اقتصادی است. کشورهایی که از سیاست قدرتمند تجاری و مالی برخوردار هستند، مانع کاهش ارزش پول کشورشان می‌شوند.
پروژه‌ های مؤثر بر قیمت رمز ارز وکس
در نوامبر ۲۰۱۹، مدیوس این رمز ارز را خریداری کرد. درواقع وی با کنترل هزینه‌ها و شکل‌گیری کارایی بیشتر موجب صرفه‌جویی فرصت‌ها شد و به سازمان‌ها کمک کرد تجارت خود را به پیش ببرند. می‌توان گفت از نظر شایستگی، فرهنگ و تاریخ، این رمز ارز و تیم مدیوس مکمل یکدیگر هستند. شرکت مدیوس ۳۵۰ کارمند از سراسر استرالیا، لهستان، انگلیس، بنلوکس، نوردینگ و آمریکای شمالی دارد. به‌کمک همین سیستم‌عامل این شرکت سالانه بیشتر از ۱۰۰ میلیون دلار پردازش می‌کند. در سطوح مختلف، ترکیب واکس دیجیتال و مدیوس بسیار معروف و شناخته‌شده هستند. در حال حاضر، در سراسر جهان ۳۵۰۰ مشتری و ۴۵۰.۰۰۰ کاربر از مدیریت هزینه مدیوس استفاده می‌کنند. برای اینکه کاربران بتوانند معاملات تجارت الکترونیکی را سریع، آسان و ایمن انجام دهند، یک بلاک چین و یک رمز پروتکل هدفمند به نام وکس طراحی شده است.
آینده رمز ارز وکس

این ارز به گیمرهای بیشتری توسط بازارهای متمرکز دسترسی دارد که این امر مزیتی برای آن به شمار می‌آید. در این میان این مشکل وجود دارد که وکس باید تابع سازندگان بازی باشد. ممکن است چیزی که امروز مجاز بود، روز دیگر تغییر کند. اگر این رمز ارز به توسعه خود ادامه دهد، بی‌شک آینده درخشانی خواهد داشت.
دلیل منحصر به‌ فرد بودن صرافی وکس
یکی از مهم‌ترین عواملی که وکس را از سایر ارزهای دیجیتال متمایز کرده است، تمرکز انحصاری این پلتفرم روی معامله آیتم‌های مجازی است. رهبری این صنعت به عهده پلتفرم OPSkins بوده و در حال حاضر خدمات خود را به میلیون‌ها مشتری ارائه داده است. از آنجا که این صرافی توسط OPSkins ساخته شده است، بی‌شک تعداد مشتریان آن نیز بسیار خواهد بود.
نتیجه‌ گیری
در سال ۲۰۱۷ وکس به بازارهای رمز ارز راه یافت و به امن‌ترین، راحت‌ترین و سریع‌ترین مسیر برای ایجاد و مبادله تبدیل شد. کسانی که به بازی‌های الکترونیکی علاقه بسیاری دارند، به‌کمک این پلتفرم می‌توانند یک اکوسیستم ایجاد کنند. کاربران می‌توانند برای ساخت dApps به‌راحتی و بدون بروز کوچک‌ترین مشکلی از بلاک چین WAX کمک بگیرند. حمایت پروتکل OPSkins از این رمز ارز، یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مزیت‌های این ارز است.
سوالات متداول
۱. هدف پروژه وکس چیست؟
این پلتفرم بستری غیرمتمرکز را برای خرید و فروش محصولات کاربران ارائه می‌دهد. استفاده از ظرفیت فعلی بازی‌های ویدیوئی یکی دیگر از اهداف این ارز به شمار می‌آید.
۲. ویژگی‌ های ارز وکس چیست؟
امنیت شبکه، هزینه پایین، نقدینگی زیاد و محافظت در برابر نوسانات قیمت از ویژگی‌های این ارز است.
۳. بهترین کیف پول ارز وکس چیست؟
کیف پول رسمی این پلتفرم یکی از بهترین کیف پول‌های این ارز است و شما می‌توانید به‌راحتی این ارز را داخل آن حفظ و نگهداری کنید.
۴. کدام کیف پول برای نگهداری ارز وکس مناسب است؟
همیشه باید به دنبال کیف پولی باشید که شرکت سازنده آن برنامه‌ای درباره مسدودسازی کاربران ایرانی نداشته باشد.
۵. بزرگ‌ ترین مزیت وکس چیست؟
حمایت و پشتیبانی این رمز ارز توسط OPSkins یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های آن است.
۶. مشکل ارز وکس چیست؟
یکی از مشکلات این پلتفرم این است که تابع سازندگان بازی است. یکی دیگر از مشکلات آن این است که تنها امکان فروش ۳۵ درصد از این رمز ارز وجود دارد.
۷. آیا آینده وکس درخشان خواهد بود؟
بی‌شک اگر این ارز به توسعه خود ادامه دهد، آینده درخشانی خواهد داشت. امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد و به تمام پرسش‌های شما پاسخ داده باشیم. اگر تجربه یا سؤالی دارید لطفاً آن را با ما به اشتراک بگذارید.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

ترتیبی که برای خواندن مقالات” انواع کوین ها “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *