سهام بیت کوین ETF چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ETF یک وسیله سرمایه‌گذاری است که به طور خاص عملکرد یک دارایی یا گروهی از دارایی‌ها را ردیابی کرده و به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد تا بدون داشتن مالکیت واقعی، در سرمایه‌گذاری‌های انجام شده خود تنوع ایجاد کنند. ETFها برای کسانی که تنها بر روی سود و زیان تمرکز دارند؛ جایگزین ساده‌تری برای خرید و فروش دارایی‌های فردی هستند. ETF کوتاه شده عبارت Exchange trade fund بوده و به معنای صندوق قابل معامله است. به طور کلی یک ETF سنتی به صندوقی گفته می‌شود که در آن یک یا بیش از یک دارایی وجود داشته و افراد با خرید سهام از صندوق، در دارایی‌های موجود در صندوق نیز سرمایه‌گذاری می‌کنند.
به طور سنتی برای دارایی‌های ارزشمندی مانند نفت و طلا، ETF ایجاد شده و در بورس کشورها معامله می‌شود؛ در واقع از این طریق سرمایه‌گذاران بدون در اختیار داشتن طلای واقعی، در طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند. اکنون ETF به بازار ارزهای دیجیتال وارد شده و “صندوق قابل معامله بیت‌کوین” (ETF BITCOIN) که شامل بیت‌کوین‌های واقعی می‌شود نیز وارد بورس شده است. بنابراین افراد می‌توانند بیت‌کوین ETF را مانند سهام بورس خریداری کنند.
فهرست این مقاله
تاریخچه سهام بیت کوین ETF
در چند سال گذشته، کمیسیون بورس اوراق بهادار آمریکا (SEC)، درخواست های متعددی را از شرکت‌هایی که به دنبال ایجاد ETFهای بیت کوین هستند، دریافت کرده است. اکنون هشت سال پس از ثبت اولین درخواست برنامه بیت‌کوین ETF توسط برادران Winklevoss؛ نهایتا کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در تاریخ ۱۹ اکتبر ۲۰۲۱ برنامه ETF بیت‌کوین شرکت Proshares را تایید کرد.
Proshares صندوق قابل معامله بیت کوین خود را به عنوان اولین ETF لینک شده به ۱.۱ تریلیون دلار (آمریکا) راه‌اندازی کرده است. از همین رو اولین بیت‌کوین ETF آمریکا در روزهای آینده در بورس نیویورک (NYSE) معامله خواهد شد.
ویژگی‌ های سهام صندوق قابل معامله بیت‌‌ کوین (ETF Bitcoin)

بیت کوین ETF توسط نهادهای قانون‌گذاری رسمیت قانونی داشته و تحت حمایت نهادهای تصمیم‌گیرنده است.
همانطور که می‌دانید ارزهای رمزنگاری شده مالکیت انفرادی داشته و پس از مرگ مالک، دارایی‌های رمزنگاری شده وی به طور قانونی به بازماندگان به ارث نمی‌رسند. اما از آنجایی که بیت‌کوین ETF تحت قوانین بورس فعالیت می‌کنند پس از مرگ مالک، دارایی‌های وی به بازماندگان به ارث خواهد رسید.
سرمایه‌گذاری در بیت کوین ETF بسیار آسان بوده و برای کسانی که سرمایه‌گذاری از طریق کارگزاری‌ها را ترجیح می‌دهند گزینه مناسبی است.

مزایا و معایب سهام بیت‌ کوین ETF
اکنون که با مفهوم و تاریخچه بیت کوین ETF آشنا شدیم؛ قبل از هر گونه تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری، بهتر است با دقت مزایا و معایب آن را نیز بررسی کنیم. مهم‌ترین مزایا و معایب بیت کوین ETF عبارتند از:
مزایا

از آنجایی که بیت‌کوین ETF در بورس عرضه می‌شود، سرمایه‌گذران بیت‌کوین ETF توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در برابر خطرات بازار محافظت می‌شوند.
سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین ETF برای کسانی که ترس وارد شدن به بازار ارزهای دیجیتال را دارند فرصت مناسبی است.
به طور کلی در تعدادی از کشورها صندوق‌های ETF شامل تخفیف‌ها و در برخی از موارد معافیت مالیاتی بوده و صندوق بیت کوین ETF نیز از این قاعده مستثنی نیست.
با سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین ETF بدون قرار گرفتن در معرض خطرات فعالیت در صرافی‌های غیرقانونی از تغییرات قیمت بیت‌کوین سود کسب خواهید کرد.
با سرمایه‌گذاری در ETF بیت‌کوین خطر هک شدن، کلاهبرداری یا از دست رفتن دارایی رمزنگاری شده ازبین می‌رود.
از آنجایی که بازار ارزهای دیجیتال یک صنعت غیرمتمرکز و غیر وابسته به نهادهای حاکمیتی است؛ در صورت فراموشی رمز عبور کیف پول دیجیتالی یا کلاهبرداری‌های احتمالی، هیچ نهادی به سرمایه‌گذار کمک نخواهد کرد. حال آنکه ETF به صورت قانونی زیر نظر قوانین بورس فعالیت کرده و از همین رو از سرمایه‌گذران حمایت می‌شود.

معایب

از آنجایی که بیت کوین ETF بجای پلتفرم‌های صرافی‌های رمزنگاری شده در بورس خرید و فروش می‌شود؛ تنها در ساعت کاری بورس امکان ترید ETF BITCOIN وجود دارد.
برخلاف صرافی‌های رمزنگاری شده امکان ترید بیت‌کوین ETF در ۲۴ ساعت شبانه روز و هر روز هفته وجود ندارد.
در صورت عدم استقبال سرمایه‌گذاران، صندوق معامله بیت‌کوین (ETF Bitcoin) با خطر کمبود نقدینگی مواجه می‌شود. به همین دلیل ممکن است سرمایه‌گذاران در صورت تمایل به خروج و فروش دارایی‌ها؛ با مشکل مواجه شوند.
با وجود اینکه در تمام صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF کارمزد مدیریت دریافت می‌شود؛ اما کارمزد دریافت شده در ETF بیت‌کوین نسبت به سایر ETFهای سنتی، بسیار بیشتر است.
از آنجایی که بیت‌کوین یک رمز ارز بوده و سرمایه‌گذاری در آن با سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های عرضه شده در بورس متفاوت است؛ سرمایه‌گذاران نمی‌توانند انتظار دریافت سود سهام را به عنوان بخشی از بازگشت سرمایه خود داشته باشند.
برخلاف ETFهای سنتی که سرمایه‌گذار در گروهی از دارایی‌های متنوع سرمایه‌گذاری می‌کند؛ سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین ETF تنها به معنای سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین است. بنابراین عدم تنوع در بیت‌کوین ETF ریسک سرمایه‌گذاری را بالا می‌برد.
خرید سهام بیت‌کوین ETF به طور قابل توجهی از خرید مستقیم بیت‌کوین گران‌تر است.
امکان فروش سهم در هر لحظه‌ای که سرمایه‌گذار مایل باشد وجود ندارد.

سهام بیت‌ کوین ETF چگونه کار می‌ کند؟

در یک صندوق قابل معامله بیت‌کوین یا همان ETF مقدار زیادی بیت‌کوین واقعی وجود داشته و افراد حقیقی و حقوقی با سرمایه‌گذاری در آن می‌توانند در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کنند. صندوق قابل معامله بیت‌کوین در دو نوع ETF فیزیکی و ETF آتی وجود دارد که در ادامه به توضیح هر یک از آنها می‌پردازیم:

معرفی ETF فیزیکی: صندوق قابل معامله فیزیکی بیت‌کوین توسط بیت‌کوین‌های واقعی پشتیبانی می‌شود.
معرفی ETF فیوچرز: برخلاف صندوق ETF فیزیکی، در صندوق ETF آتی بیت‌کوین‌های واقعی نگهداری نشده و ارزش سهام بر اساس قیمت بیت‌کوین تغییر می‌کند.

کاربردهای سهام بیت‌ کوین
همانطور که ملاحظه کردید ارزش سهام بیت کوین ETF انعکاسی از ارزش واقعی بیت‌کوین در بازار ارزهای دیجیتال است؛ در این صورت سوالی که مطرح می‌شود این است که کاربرد ETF Bitcoin چیست؟ و چرا بجای بیت‌کوین، ETF Bitcoin خریداری کنیم؟

از آنجایی که سرمایه‌گذارن ETF خرید و فروش سهام را از طریق صرافی‌های سنتی انجام می‌دهند، درگیر نگرانی‌های مربوط به حفظ امنیت دارایی نخواهند شد. همچنین نیازی به طی کردن مراحل مرتبط با خریداری و نگهداری بیت‌کوین مانند انتخاب صرافی مناسب، احراز هویت در آن، انتخاب کیف پول مناسب، حفظ امنیت کیف پول، خطر فراموشی رمز عبور، خطر وارد کردن آدرس کیف پول اشتباه و… نیست.
ETF یک وسیله سرمایه‌گذاری محسوب شده و اگر سرمایه‌گذاری گمان کند قیمت بیت‌کوین در آینده پایین خواهد آمد؛ می‌تواند سهام‌های ETF خود را به صورت Short sell به فروش برساند.
با وجود افزایش محبوبیت بازار ارزهای دیجیتال، بورس و صندوق قابل معامله (ETF) در بین افراد مختلف در جهان شناخته شده‌تر است. بنابراین، سرمایه‌گذاری که به دنبال سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال است، می‌تواند به راحتی و بدون نیاز به یادگیری مفاهیم جدید و پیچیده بازار ارزهای دیجیتال از طریق صندوق قابل معامله بیت‌کوین (ETF Bitcoin) در Bitcoin سرمایه‌گذاری کند.

کیف پول‌ های سهام بیت‌ کوین
همانطور که اشاره شد بیت‌کوین ETF از طریق بورس کشورها عرضه شده و معامله و سرمایه‌گذاری در آن با ترید بیت‌کوین در صرافی‌های دیجیتالی متفاوت است. در این نوع سرمایه‌گذاری، مانند خرید سهام در بورس، فرد سهمی از صندوق ETF بیت‌کوین را خریداری کرده و به طور مستقیم بیت‌کوینی دریافت نمی‍کند. بنابراین، برای نگهداری دارایی خریداری شده نیازی به در اختیار داشتن کیف پول دیجیتالی نیست.
صرافی‌ های پشتیبان سهام بیت‌ کوین
از آنجایی که بحث بیت‌کوین ETF از بازار ارزهای دیجیتال جدا است امکان ترید این دارایی در صرافی‌های رمزنگاری شده وجود نداشته و این دارایی مانند هر ETF دیگر در بورس معامله می‌شود. بنابراین، در صورت تمایل می‌توانید ETFهای بیت‌کوین را در بورس‌های اصلی مانند Chicago Mercantile Exchange (CME)، Nasdaq یا New York Stock Echange (NYSE) معامله کنید.
همچنین از آنجایی که ETF بیت کوین در بورس عرضه شده و تنها در بورس قابل معامله است؛ لازم است در ساعت کاری بورس کشور مورد نظر به خرید و فروش سهام ETF Bitcoin اقدام کنید.
خرید سهام بیت‌ کوین ETF

صندوق قابل معامله بیت کوین (ETF)، با نماد BITO معامله می‌شود و بدون نیاز به خرید رمز ارز پرنوسان، به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد تا در این دارایی‌ رمزنگاری شده سرمایه‌گذاری کنند. تنها چیزی که برای خرید سهام بیت‌کوین ETF نیاز است، ایجاد حساب کارگزاری و در اختیار داشتن چند دلار است.
عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام بیت‌ کوین
ارزش ETFهای بیت‌کوین بر اساس قیمت بیت‌کوین در صرافی‌های رمزنگاری شده، بالا و پایین می‌شود. بنابراین تمام موارد تاثیرگذار بر قیمت بیت‌کوین به طور مستقیم بر ارزش سهام ETF بیت‌کوین نیز اثرگذار خواهد بود. نگه‌داشتن BITO در سبد سهام حق العمل (Premium) بالایی دارد. با نسبت هزینه ۰.۹۵ درصدی، سرمایه‌گذاران به ازای هر ۱۰ هزار دلاری که در صندوق دارند، ۹۵ دلار به ProShares پرداخت خواهند کرد. این میزان به طور قابل توجهی بالاتر از میانگین کارمزد سایر صندوق‌های ETF است.
آینده سهام بیت‌ کوین ETF
آینده سهام بیت‌کوین به استقبال سرمایه‌گذاران بستگی داشته و از نظر کارشناسان بعید است که سهام بیت کوین ETF از بازار اصلی بیت‌کوین بهتر عمل کند. اما به طور کلی همانطور که قیمت سهام صندوق معامله بیت‌کوین (ETF Bitcoin) به قیمت و وضعیت بیت‌کوین در بازارهای رمزنگاری شده وابسته است؛ آینده ETF Bitcoin نیز از آینده Bitcoin مجزا نیست.
نتیجه‌ گیری
ETF یک روش سرمایه‌گذاری سنتی در بازار بورس محسوب شده و به عنوان صندوق قابل معامله شناخته می‌شود. در صندوق‌ ETF یک یا چند دارایی متنوع مانند طلا و نفت وجود داشته و سرمایه‌گذاران می‌توانند با خرید سهام در این صندوق بدون در اختیار داشتن طلا و نفت در این صندوق، سرمایه‌گذاری کنند.
اکنون با راه‌اندازی ETF بیت کوین، برای علاقمندان این امکان فراهم شده تا بدون ورود مستقیم به بازار ارزهای دیجیتال، با خرید سهام ETF بیت‌کوین سود کسب کنند.
سوالات متداول
۱) تفاوت سرمایه‌ گذاری در ETF بیت‌ کوین و خرید بیت‌ کوین چیست؟
برخلاف بیت‌کوین، خریداری سهم بیت‌کوین ETF توسط بورس اوراق بهادار خطر هک شدن و از دست رفتن دارایی سرمایه‌گذار را به صفر می‌رساند.
از آنجایی که ETFها زیر نظر قوانین بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند؛ در صورت بروز هر گونه مشکلی سرمایه‌گذارن تحت حمایت قوانین این سازمان خواهند بود.
۲) پس از مرگ مالک ETF بیت‌ کوین برای دارایی وی چه اتفاقی می‌ افتد؟
برخلاف سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار ارزهای دیجیتال که در صورت مرگ مالک دارایی رمزنگاری شده وی به بازماندگان تعلق نمی‌گیرد؛ در صورت خرید سهم ETF بیت‌کوین، به صورت قانونی دارایی‌های فرد به بازماندگان می‌رسد.
۳) آیا امکان خرید و فروش بیت‌ کوین ETF در تمام ساعات شبانه‌ روز وجود دارد؟
خیر، از آنجایی که ETF بیت‌کوین در بورس هر کشور عرضه می‌شود، امکان خرید و فروش آن تنها در ساعات و روزهای فعالیت بورس امکان‌پذیر است.
۴) چطور می‌ توان ETF بیت‌ کوین خریداری کرد؟
برخلاف ارزهای دیجیتال که در صرافی‌های رمزنگاری شده خرید و فروش می‌شوند؛ برای خریداری سهم ETF بیت‌کوین تنها کافی‌ست در یک کارگزاری معتبر ثبت‌نام کرده و از طریق دلار سهام ETF بیت‌کوین خریداری کنید.
۵) مهم‌ ترین مزیت سرمایه‌ گذاری در ETF بیت‌کوین چیست؟

در صورت سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین ETF خطر از دست رفتن دارایی و هک شدن حساب وجود ندارد.
سرمایه‌گذاری در ETF شامل معافیت و تخفیف‌های مالیاتی بوده و این مزیت در مورد بیت‌کوین ETF نیز صادق است.
برخلاف صرافی‌های رمزنگاری شده که فعالیت آنها خارج از قوانین اکثر کشورها است؛ سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین ETF کاملا قانونی است.

۶) مهم‌ ترین معایب سرمایه‌گذاری در ETF بیت‌ کوین چیست؟

امکان خرید و فروش ۲۴ ساعته و در ۳۶۵ روز سال بیت‌کوین ETF وجود ندارد؛ چراکه ETF توسط سازمان بورس عرضه می‌شود.
در صورتی که سرمایه‌گذاران از بیت‌کوین ETF استقبال نکنند؛ نقدینگی کاهش پیدا کرده و فروش سهام ETF Bitcoin با مشکل مواجه می‌شود.
کارمزد دریافت شده در بیت‌کوین ETF نسبت به سایر صندوق‌های معامله (ETF) سنتی بسیار بالاتر است.

۷) مهم‌ ترین ویژگی‌ بیت‌کوین ETF چیست؟

سهام بیت کوین ETF توسط نهادهای قانون‌گذاری رسمیت قانونی داشته و تحت حمایت نهادهای تصمیم‌گیرنده است.
سرمایه‌‌گذاری در بیت‌کوین ETF برای کسانی که با پیچیدگی‌های بازار ارزهای دیجیتال و ابزارهای معاملاتی آن آشنا نیستند گزینه بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین است.

۸) آیا این امکان وجود دارد که بیت‌ کوین ETF نسبت به بازار اصل بیت‌ کوین بهتر عمل کند؟
بر اساس نظر کارشناسان بسیار بعید است که بازار ETF بیت‌کوین نسبت به بازار اصلی بیت‌کوین بهتر عمل کند.
۹) ETF بیت‌ کوین از چه تاریخی شروع به کار کرده است؟
با وجود اینکه در سال‌های اخیر شرکت‌های متعددی درخواست راه‌اندازی ETF بیت‌کوین را به سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) ارائه داده‌ بودند، بالاخره در تاریخ ۱۹ اکتبر ۲۰۲۱ برنامه ETF بیت‌کوین شرکت Proshares توسط SEC تایید شد.
۱۰) اولین مرتبه چه کسانی برنامه ETF بیت‌ کوین را به سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا ارائه دادند؟
اولین برنامه ETF بیت‌کوین هشت سال پیش، توسط برادران Winklevoss به SEC ارائه شده بود.
۱۱) انواع ETF بیت‌ کوین چیست؟
ETF بیت‌کوین به دو صورت ETF بیت‌کوین فیزیکی و ETF بیت‌کوین فیوچرز (آتی) وجود دارد.
۱۲) تفاوت ETF فیزیکی و ETF آتی بیت‌ کوین چیست؟
صندوقETF فیزیکی بیت‌کوین توسط بیت‌کوین‌های واقعی پشتیبانی می‌شود. اما در ETF بیت‌کوین آتی بیت‌کوین‌های واقعی نگهداری نشده و ارزش سهام سرمایه‌گذاران بر اساس تغییرات قیمت بیت‌کوین تغییر می‌کند.
۱۳) ارزش سهام ETF بیت‌ کوین چطور محاسبه می‌ شود؟
ارزش ETF بیت کوین بر اساس ارزش بیت‌کوین در صرافی‌های رمزنگاری شده تغییر کرده و بالا و پایین می‌شود.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

ترتیبی که برای خواندن مقالات” بیت کوین “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *