عرضه اولیه استخر استیک (ISPO) چیست؟

در عصری که هر روزه پروژه‌های ارز جدیدی روی کار می‌آیند، باید روش‌های گوناگونی نیز برای جذب سرمایه برای این پروژه‌ها در نظر گرفته شود. از سوء شهرت عرضه اولیه سکه (ICO) در سال ۲۰۱۷ گرفته تا جریان سرمایه‌داری خطرپذیر (VC) در سال ۲۰۲۱ تا روی کار آمدن روش‌های گوناگون جذب سرمایه مانند عرضه اولیه استخر استیک (ISPO)، پروژه‌های کریپتوکارنسی نوظهور و امیدبخش همواره مسیر خود را در جاده جذب سرمایه برای ساخت محصولات ارز گشوده‌اند.
با این حال به‌منظور جذب سرمایه راهی جز مشارکت در الگوریتم‌های اجماع شبکه وجود نخواهد داشت. اگر بتوانید به طریقی از ارزهای دیجیتال بلااستفاده خود استفاده کرده و از طریق آن‌ها اطمینان حاصل کنید بلاک چینی که در آن سهام دارید، مرتباً بلوک‌های جدید تولید کرده و در ازای آن پاداش دریافت می‌کند، آیا چنین کاری نمی‌کنید؟ این دقیقاً همان کاری است که عرضه اولیه استخر استیک انجام می‌دهد. ISPO را می‌توان محصول فکری کاردانو دانست که یک بلاک چین با الگوریتم اثبات سهام (Proof of Stake) یا PoS است.
حال باید دانست این عرضه اولیه دقیقاً چیست و چطور کار می‌کند و مهم‌تر از همه اینکه چه تفاوتی با دیگر روش‌های سنتی جذب سرمایه در حوزه کریپتو دارد. برای پاسخ به این پرسش‌ها و بسیاری پرسش‌های دیگر، نخست به سراغ درک اصلی‌ترین روش‌های جذب سرمایه در حوزه ارزها می‌رویم.
انواع روش‌های تأمین بودجه کریپتو
چندین روش مختلف به‌منظور جذب سرمایه برای پروژه‌های ارز وجود دارد. اکنون دیگر دورانی که کارآفرینان بالقوه باید در صف به انتظار سرمایه‌گذاران می‌نشستند تا زندگی‌شان را تغییر دهند، گذشته است. اگرچه صنعت سرمایه‌داری خطرپذیر شاهد تغییرات عظیمی است و همچنان یکی از مطمئن‌ترین روش‌های جذب سرمایه برای پروژه‌های تکنولوژیک به شمار می‌رود، اکنون به لطف فناوری بلاک چین راه‌های جدیدتری پیش روی پروژه‌های کریپتو قرار گرفته است.
از همین رو، پروژه‌های فعال در این فضا متدهای مختلفی را برای جذب سرمایه به کار گرفته‌اند که در ادامه برخی از مشهورترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم.
عرضه اولیه سکه (ICO)
شاید بتوان عرضه اولیه سکه را یکی از اصلی‌ترین راه‌های جذب سرمایه در بازار کریپتو دانست. به‌عنوان بخشی از یک ICO، با صدور توکن‌های یک پروژه و افتادن این توکن‌ها به دست سرمایه‌گذاران علاقه‌مند، پروسه جذب سرمایه کلید می‌خورد؛ برای مثال هنگامی که پروژه اتریوم به عرضه اولیه سکه خود اشتغال داشت، هدف آن جذب سرمایه‌گذاران برای مشارکت در این پروژه بود.

این هدف‌گذاری بر مبنای تحقیقات فنی تیم اتریوم و برگه زرد نوشته‌شده برای آن صورت گرفته و به این معنا بود که سرمایه‌گذاران بالقوه با مطالعه ساز و کارهای اتریوم می‌توانستند به نحوه کارکرد پروتکل و بلاک چین آن پی ببرند. این امر به سرمایه‌گذاران فرصت مناسبی می‌داد تا زوایای مختلف پروژه را درک کنند و با شرکت در فرایند ICO به دریافت توکن‌های اولیه آن نائل شوند.
اگرچه برخی سرمایه‌های تولیدشده از محل ICO از دست رفت، شکی وجود نداشت که ICO روشی نوآورانه برای جذب سرمایه در کریپتو به‌ویژه در ابتدای شکل‌گیری این فضا بود. ICO اتریوم در ماه آگوست ۲۰۱۴ با قیمت ۳۱/۰ دلار به ازای هر توکن عرضه شد و با افزایش قیمتی بالغ بر ۱۶ میلیون دلار مواجه شد.
عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز (IDO)
IDO پروسه مشابهی را در جذب سرمایه در پیش گرفت و تفاوت آن با ICO در این است که در IDO سرمایه‌گذاران تنها زمانی اقدام به خرید سکه‌های یک پروژه می‌کنند که این توکن‌ها در فهرست صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX ها) آورده شده باشند.
سرمایه‌گذاران درباره بازارسازهای خودکاری (AMM) مانند یونی سواپ (Uniswap)، سوشی سواپ (Sushiswap) و پنکیک سواپ (PancakeSwap) می‌توانند به‌آسانی توکن‌های در اختیار خود (از قبیل USDT) را با توکن اصلی پروژه معاوضه یا سواپ کنند.
عرضه توکن اوراق بهادار (STO)
STO یک روش کمتر شناخته‌شده برای جذب سرمایه کریپتوست. در این روش، عرضه عمومی اوراق بهادار دیجیتال و توکنیزه شده صورت گرفته و سپس این اوراق بهادار با عنوان دارایی‌هایی مانند اکوئیتی (Equity) یا اوراق بهادار با درآمد ثابت (Fixed income) استفاده می‌شوند.
با این حال به‌عنوان بخشی از فرایند STO، پروژه توکن‌های خود را در صرافی‌هایی که توکن‌های اوراق بهادار را در لیست خود دارند، وارد کرده است و کاربران می‌توانند این توکن‌ها را به‌کمک این صرافی‌ها خریداری کنند.
عرضه اولیه صرافی (IEO)
IEO کم‌وبیش مشابه IDO است؛ با این تفاوت جزئی که واسطه بین پروژه و سرمایه‌گذاران بالقوه آن مهره‌ای متمرکز (مانند یک صرافی یا لانچ پد) است. فرایند جذب سرمایه از طریق پلتفرم صرافی (مانند صرافی بایننس) صورت می‌گیرد و کاربران می‌توانند سرمایه در اختیار خود در صرافی را برای خرید این توکن‌ها به کار ببرند. بیشتر صرافی‌های متمرکز (CEX ها) مانند بایننس و FTX این قبیل رویدادهای جذب سرمایه را برای پروژه‌های نوظهور تسهیل می‌کنند.
عرضه اولیه استخر استیک (ISPO) چیست؟
MELD یکی از نخستین پروژه‌هایی بود که مدل ISPO را برای جذب سرمایه به کار بست. این پروژه ISPO را این‌گونه تعریف می‌کند: عرضه اولیه استخر استیک یا ISPO روشی با آزادی عمل بالا به‌منظور جذب سرمایه برای پروژه‌های ارز است.

در بلاگ MELD به تفصیل روش کار ISPO توضیح داده و اشاره شده است که کاربران چگونه می‌توانند توکن‌های ADA خود را به استخرهای استیک MELD واگذار (delegate) کرده و در ازای آن پاداش دریافت کنند. این پاداش دو قسم است: یکی ۱۰۰ درصد پاداش در قالب توکن‌های ADA و دیگری ۵۰ درصد پاداش ADA و ۵۰ درصد MELD.
این پروژه تاکنون مقدار بسیاری توکن MELD به ارزش ۸۰۰ میلیون را به‌عنوان پاداش به نمایندگان یا دلیگیتورها تخصیص داده است.
MELD چیست؟
MELD یک بانک غیرامانی رمز ارز است که به شما امکان دریافت و اعطای وام از دارایی‌های ارز و ارزهای فیات را هم‌زمان می‌دهد. کاربران MELD همچنین این فرصت را خواهند داشت که با استیک‌کردن توکن‌های MELD خود از بازده سرمایه‌گذاری (yield) برخوردار شوند.
پروسه وام‌دهی در این پروژه مشابه دیگر استخرهای وام/ قرض در حوزه کریپتوست و کاربران به‌سادگی می‌توانند با ارائه وثیقه از این پلتفرم وام کریپتو دریافت کنند. به وام‌دهنده در این معامله به ازای قفل‌کردن سرمایه خود یک نرخ بهره تعلق می‌گیرد. MELD خدمات وام فیات را نیز در پلتفرم خود ارائه می‌دهد.
عرضه اولیه استخر استیک چگونه کار می‌کند؟
برای اینکه ISPO را درک کنیم، ابتدا لازم است با سازوکار عملکرد استخرهای استیک آشنا شویم. استخرهای استیک ساده‌ترین راه برای دستیابی به بازده در بازار ارزها هستند. پروتکل‌های ارزی که از مدل اجماع اثبات سهام تبعیت می‌کنند، برای پیشبرد بلاک چین خود بر استخرهای استیک اتکا دارند. در اینجا استخرها جایگزین ماینرها در بلاک چین‌های مبتنی بر الگوریتم اثبات کار (Proof of Work) شده‌اند.
در این فرایند، به‌جای اینکه ماینرها برای اعتبارسنجی تراکنش‌های شبکه ناگزیر از به‌کارگیری منابع محاسباتی باشند، کاربران در الگوریتم اثبات سهام، سرمایه (در فرم توکن بومی زنجیره) را به‌جای آن به کار می‌برند. سپس اعتبارسنجان یا ولیدیتورها (Validators) از این سهم (استیک) برای تأیید تراکنش‌ها و ایجاد بلوک‌های جدید در بلاک چین بهره می‌جویند.
اما از آنجا که سرمایه استیک‌شده اغلب قفل می‌شود و نمی‌توان از آن در جایی غیر از سیستم دیفای استفاده کرد، کاربران پاداش‌های استیکینگ را دریافت می‌کنند؛ یعنی عملاً همان بهره‌ای که از محل سرمایه استیک‌شده خود به دست می‌آورند.
درباره MELD، استخرهای استیک و پاداش‌هایی که به کاربران (نمایندگانی که سرمایه خود را در این استخرها استیک نموده‌اند) اختصاص یافته، استفاده می‌شود. در اصل تفاوت به‌کارگیری مدل ISPO با دیگر روش‌های معمول جذب سرمایه کریپتو در این است که تولید سرمایه در ISPO به‌نحوی صورت می‌گیرد که سرمایه‌های واگذارشده توسط آن ضبط و جمع‌آوری نمی‌‌شود.
درحقیقت MELD به‌عنوان یک رابط بین پاداش‌های استیکینگ به‌دست‌آمده از استخرهای استیک و پاداش‌های تعلق‌گرفته به نمایندگان یا دلگیتورها عمل می‌کرد. به این ترتیب نمایندگان پاداش‌های ADA ای را که طی فرایند استیکینگ به وجود آمده‌اند، ا برای خود نگه داشته و درعوض مقدار متناسبی از توکن‌های MELD را به کاربرانی که در ISPO مشارکت داشته‌اند، اعطا می‌کردند.
معنای این حرف آن بود که سرمایه‌گذاران بالقوه‌ای که قصد سرمایه‌گذاری روی پروژه را داشتند، نیازی نداشتند همه سرمایه خود را وقف پروژه کنند و به این ترتیب آن را در معرض خطر بی‌ارزش‌شدن قرار دهند. خطر قفل‌کردن سرمایه در بطن پروژه توسط خود پروژه رفع و رجوع شد. از آنجا که کاربران کنترل تام روی دارایی‌های خود داشتند، می‌توانستند هر زمان که خواستند سرمایه خود را برداشت کنند.
آیا ISPO با ICO متفاوت است؟
بله. ISPO با ICO فرق دارد؛ زیرا در عرضه اولیه استخر استیک نیازی نیست سرمایه‌گذاران بالقوه دارایی خود را در پروژه سپرده‌گذاری کنند و به این ترتیب با خطر راگ پول (rugpulled) شدن مواجه شوند. درعوض این کاربران سرمایه خود را وارد یک استخر استیک می‌کنند و پروژه تنها پاداش‌های استیکینگ را از استخر برداشت کرده و درمقابل به مقدار متناسب از طریق توکن‌های خود به کاربران پاداش می‌دهد.
این امر موجب می‌گردد شرایط برای سرمایه‌گذاران بسیار آسان‌تر شود. سرمایه‌گذارانس می‌توانند هر زمان که خواستند سرمایه خود را برداشت کنند و از این آزادی عمل نیز برخوردار خواهند بود که در هر تعداد رویداد جذب سرمایه که امکان دارد، مشارکت کنند.
همچنین اگر پروژه با شکست مواجه شود، سرمایه‌گذاران می‌توانند به‌راحتی دارایی‌های خود را از استخر استیک خارج کنند و تمامی اموال خود را باز پس بگیرند. به یاد داشته باشید در یک ICO، شما همه سرمایه‌ای را که می‌خواهید روی یک پروژه صرف کنید، وارد کار کرده و دیگر قادر به استفاده از آن در جای دیگر نخواهید بود.
درحالی‌که درباره ISPO مانند این است که سرمایه خود را در یک استخر استیک وارد کرده و از آن کسب درآمد (پاداش) کنید. اگر پروژه با بن‌بست مواجه شد، شما تنها پاداش‌های استیکینگ خود را از دست خواهید داد، اما سرمایه اصلی‌تان سر جای خود است و می‌توانید هر زمان خواستید آن را برداشت کنید. از سوی دیگر، درصورت موفقیت پروژه شما علاوه بر تمام سرمایه اولیه خود پاداش‌های به‌دست‌آمده در قالب توکن را نیز دریافت خواهید کرد.

استخر استیک MELD چیست؟
این استخر در یکم جولای سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد و شش ماه بعد در ۸ دسامبر به کار خود خاتمه داد. همه علاقه‌مندان به مشارکت در این پروژه این شانس را داشتند که به دلخواه خود هر میزان ADA را در مدت مورد نظر خود به استخر واگذار کنند.
از آنجا که این توکن‌ها به یک استخر استیک واگذار می‌شدند، دارندگان آن‌ها می‌توانستند هر زمان خواستند این توکن‌ها را برداشت کنند. به‌طور دقیق ارزش توکن‌های MELD ای که به‌عنوان پاداش برای مشترکان کنار گذاشته شد، معادل ۸۰۰ میلیون دلار بود. عرضه اولیه استخر استیک MELD دو جزء (استخر) را در خود جای داده است:

MELD1: این استخر تنها از توکن‌های MELD تشکیل شده است. به‌طور خلاصه اگر کاربران توکن‌های ADA خود را به این استخر واگذار می‌کردند، پاداش آن‌ها تنها در قالب توکن‌های MELD و توکن‌های ADA پرداخت می‌شد.

MELD2: این استخر به‌طور مساوی بین توکن‌های MELD و ADA تقسیم شده بود (۵۰ درصد هرکدام)؛ یعنی کاربران درصورت واگذاری سرمایه خود در این استخر می‌توانستند هم از پاداش توکن‌های MELD و هم ADA بهره‌مند شوند.

پاداش‌ها در روز آخر یعنی در ۸ دسامبر ۲۰۲۱ به کاربران ایردراپ شدند. هدف این شیوه جذب سرمایه به‌کارگیری سرمایه برای طیفی از مصارف مختلف عنوان شد. ISPO توکن MELD درمجموع ۳۲ دوره یا Epoch به طول انجامید و سرمایه با الگوی زیر برای مصارف مختلف صرف شد:

این پروژه موفق شد طی ISPO خود بالغ بر 1 بیلیون ارزش معادل کاردانو را در استخرهای استیک جمع‌آوری کند که در نوع خود بی‌سابقه بود؛ چراکه از تمایل کاربران به کنترل بیشتر روی سرمایه خود حکایت می‌کرد.
هدف اولیه‌ای که MELD از ISPO خود داشت، این بود تا شیوه‌ای متفاوت از جذب سرمایه کریپتو را امتحان کند که پیش‌تر امتحان نشده بود. این امر به‌طور ویژه برای سرمایه‌دارانی که سرمایه خود را در ICO قفل کرده بودند، سودمند بود. درحقیقت ISPO راهی جایگزین برای سرمایه‌گذاری روی یک پروژه ارز را فارغ از دغدغه مخاطرات آن در اختیار این سرمایه‌گذاران قرار داد.
مثال‌هایی از ISPO
از زمان موفقیت عرضه اولیه استخر استیک MELD، این ISPO به شهرتی روزافزون دست یافت و اکنون هم پروژه‌ها و هم سرمایه‌گذاران از آن به‌ترتیب به‌عنوان متد اصلی خود در جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند. یکی از شگرف‌ترین مزایای ISPO ها آن است که تنها توسط پروژه‌های جدی و ثابت‌قدم اخذ می‌شود و درنتیجه احتمال اینکه یک پروژه اقدام به کلاه‌برداری یا به‌اصطلاح راگ پول‌کردن سرمایه‌گذاران خود کند، بسیار کمتر خواهد بود.
MinSwap پروژه دیگری در بلاک چین کاردانوست که از متد مشابه برای جذب سرمایه استفاده می‌کند. ISPO مین سواپ متشکل از ۱۰ استخر استیک است. دیگر بلاک چین‌های مبتنی بر الگوریتم اثبات سهام نیز می‌توانند از این مدل برای جذب سرمایه استفاده کرده و آن را به سازندگان پروتکل و سرمایه‌گذاران پروژه‌های مختلف در حوزه کریپتو عرضه کنند. اینکه تا چه اندازه ISPO ها در آینده به موفقیت دست خواهند یافت، تنها زمان مشخص خواهد کرد.
چگونه در عرضه اولیه استخر استیک مشارکت کنیم؟
توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذارانی که قصد دارند از ISPO به‌عنوان متدی برای جذب سرمایه برای پروژه خود استفاده کرده و یا در سرمایه‌گذاری مشارکت کنند، می‌توانند به ساخت یک استخر استیک همت اقدام کنند؛ در این صورت، سرمایه‌گذاران توکن‌های ADA خود را در استخر استیک می‌کنند و می‌توانند درصد پاداش‌های استیکنیگی را که می‌خواهند در قالب توکن‌های ADA دریافت کنند و همچنین درصد پاداش‌هایی را که برای پروژه خود در نظر گرفته‌اند، تعیین کنند.
همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، هم توسعه‌دهندگان پروژه و هم سرمایه‌گذارانی که دستی در پروژه دارند، می‌توانند این درصد را تعریف کنند و از این نظر شفافیت کامل برقرار خواهد بود. درعوض، توسعه‌دهندگان نیز وعده درصد متناسبی از پاداش‌های استیکینگ را در قالب توکن‌های خود به افراد می‌دهند.
این توکن‌ها معمولاً در انتهای هر دوره یا Epoch به کیف پول سرمایه‌گذاران ایردراپ می‌‌شود. این امر متضمن آن است که پروژه مورد نظر بودجه مورد نیاز خود را دریافت کند و سرمایه‌گذاران بتوانند وجوه خود را روی این پروژه سرمایه‌گذاری کنند.
شما می‌توانید پروژه‌های در دست اجرای ISPO را روی زنجیره‌های مختلف دنبال کنند. از آنجا که کاردانو نخستین بلاک چینی به شمار می‌آید که این متد را به کار گرفته، ممکن است با پروژه‌هایی رو‌به‌رو شود که کاردانو را مدل پایه خود به کار می‌برند.
برای آگاهی از پروژه‌های نوظهور کاردانو توصیه می‌شود حتماً سری به وب سایت رسمی این بلاک چین بزنید. اکنون که با نحوه کارکرد ISPO آشنا شدیم، بد نیست به سراغ درک نحوه تولید پاداش با استفاده از استیک کردن ADA برویم. آشنایی با این فرایند درک شما از سازوکار این بلاک چین را تقویت می‌کند و به شما دید روشن‌تری درباره منبع بازگشت سرمایه می‌دهد.

استخرهای استیک ADA چگونه کار می‌کنند؟
در یک بلاک چین مبتنی بر الگوریتم اثبات سهام (PoS) استخرهای استیک یک جزء سازنده حیاتی قلمداد می‌شوند. اگرچه در این مورد کاربران نیز می‌توانند به‌طور مستقل عمل استیکینگ را انجام دهند، به‌طورکلی استخرهای استیک به مجموعه سرمایه‌های کاربران که بعدها در شبکه استفاده می‌شود (به‌اصطلاح دیپلوی می‌شود) اطلاق می‌گردد.
پس پاداش‌های به‌دست‌آمده از به‌کارگیری تمامیت استخر استیک در شبکه در میان تمام افرادی که در دیپلوی‌کردن نقش داشته‌اند توزیع خواهد شد، ما باید دانست استیک چیست و بازگشت سرمایه دقیقاً از کجا حاصل می‌شود؟ در یک بلاک چین مبتنی بر PoS، نیازی نیست کاربران از منابع محاسباتی برای تأیید بلوک‌های زنجیره استفاده کنند.
درعوض باید سرمایه خود را به شبکه بسپارند. سپس این سرمایه در شبکه به‌منظور گزینش اعتبارسنجان (ولیدیتورها) به کار می‌رود و به این ترتیب اعتبارسنجی بلوک بعدی کلید می‌خورد. طبیعتاً هرچه مبلغ سپرده فرد در شبکه بیشتر باشد، شانس بیشتری به‌منظور انتخاب آن فرد برای اعتبارسنجی وجود خواهد داشت و متعاقباً هرچه شانس برگزیده‌شدن بیشتر باشد، سود به‌دست‌آمده از استیکینگ برای فرد بالاتر خواهد بود.
از همین رو بسیاری از سرمایه‌گذاران تمامی سرمایه خود را از طریق یک استخر استیک وارد شبکه کرده و آن را استیک می‌کنند. با این کار شانس این افراد برای اینکه به‌عنوان اعتبارسنج تراکنش‌ها در شبکه انتخاب شوند، بسیار بالاتر از حالت عادی خواهد بود.
اکنون که سرمایه‌گذاران به سپرده‌گذاری سرمایه خود در شبکه اقدام کرده‌اند، می‌توان گفت این سرمایه «قفل شده» است؛ یعنی ارزش نقدینگی ندارد و نمی‌توان از آن در جای دیگری استفاده کرد. بلاک چین‌های PoS با این چالش بنیادی روبه‌رو بوده و با معرفی پروتکل‌های لیکوئید استیکینگ (Liquid Staking) درصدد رفع آن برآمده‌اند. با این حال همچنان چالش به قوت خود باقی است. به علاوه در پروسه طراحی مکانیک این زنجیره‌ها، درصد معینی از کریپتوکارنسی بومی شبکه به‌عنوان پاداش شبکه تعیین و کنار گذاشته می‌شود.
بنابراین می‌توان گفت پاداش‌های استیکینگ به عملکرد صحیح بلاک چین‌های PoS وابسته است و امنیت هریک از این شبکه‌ها مستقیم در گرو میزان سرمایه استیک‌شده خواهد بود. اگر سرمایه بیشتری وارد شبکه شده و استیک شود، انعطاف‌پذیری شبکه در برابر حملات کلاه‌برداران ارتقا خواهد یافت.
این انعطاف‌پذیری بیشتر موجب می‌شود پاداش‌های استیکینگ نیز از ثبات بیشتری برخوردار شوند و این راز موفقیت ISPO هاست. در یک ISPO تیپیک، تنها سرمایه‌ای که شما به پروژه اعطا می‌کنید، بازده سرمایه خودتان است؛ به عبارت دیگر در یک شبکه سالم، سهم (استیک) اولیه شما کاملاً دست‌نخورده باقی خواهد ماند.
سخن پایانی
بی‌شک ISPO ها یک متد امیدبخش برای جذب سرمایه کریپتو به شمار می‌آیند. به نظر می‌رسد ISPO در مقایسه با دیگر روش‌های سنتی قابلیت اتکای بیشتری دارد و این امر را می‌توان نتیجه مستقیم سهولت در استفاده و اعتمادپذیری این روش دانست.
ISPO به شما این آزادی عمل را می‌دهد تا هر زمان خواستید سرمایه خود را آن استیک (Unstake) کنید. این نه‌تنها به معنای محفوظ‌بودن سرمایه شماست، بلکه این سیگنال را نیز متبادر می‌کند که پروژه در غیاب سرمایه‌گذاران خود و استیک‌شدن سرمایه‌ها، بودجه‌ای نخواهد داشت.
اگرچه ISPO روشی امیدبخش در زمینه جذب سرمایه است، نباید فراموش کرد که این متد تازه در ابتدای راه خود قرار دارد و درست همان‌طور که ICO در آغاز بسیار آینده‌دار به نظر می‌رسید، ممکن است ISPO نیز به سرنوشت مشابه دچار شود. به علاوه، این آزمون و خطاها در پروتکل کاردانو انجام شده است که بخش قابل‌توجهی از توکن‌های آن (توکن‌های ADA) در شبکه استیک شده‌اند.
این امر دیپلوی‌کردن استخرهای استیک شبکه را آسان‌تر می‌کند و درنتیجه بر اثربخشی ISPO ها می‌افزاید. اگرچه ایده‌آل ما این است که پروسه مشابه را در بلاک چین‌های دیگر نیز شاهد باشیم، نباید فراموش کنیم که کاردانو اکوسیستم پرجنب و جوش زنجیره‌هایی مانند اتریوم و سولانا را ندارد؛ بنابراین نمی‌توان گفت صد درصد این متد روی دیگر زنجیره‌ها نیز موفق عمل خواهد کرد.
سوالات متداول

روش‌های تأمین بودجه پروژه‌های رمز ارز چیست؟

عرضه اولیه سکه، عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز، عرضه اولیه توکن اوراق بهادار و عرضه اولیه صرافی.

عرضه اولیه استخر استیک چیست؟

این عرضه اولیه روشی با آزادی عمل بالا به‌منظور جذب سرمایه برای پروژه‌های ارز است؛ یعنی اینکه کاربران چگونه می‌توانند توکن‌های ADA خود را به استخرهای استیک MELD واگذار (delegate) کرده و در ازای آن پاداش دریافت کنند.
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *