قیمت مس در سال 2023 رکوردشکنی می‌کند؟ – نسیم خبر

به گزارش نسیم خبر، قیمت مس در اواسط 2022 میلادی سقوط کرد و از بالای 9 دلار به هفت دلار رسید. با این حال در نیمه دوم سال سیر بهای فلز سرخ صعودی شد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این جریان صعودی در سال جاری با شدت بیشتری ادامه یابد و قیمت مس در نیمه دوم 2023 تا11 دلار در هر تن هم پیش برود.
بر اساس گزارش وب‌سایت ماینینگ، از اواخر دسامبر قیمت مس بار دیگر رشد خود را آغاز کرد و  بهای محموله مس برای تحویل در ماه مارس با 1.6 درصد افزایش در بازار کامکس نیویورک به 8382 دلار در هر تن رسید.
شماری از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند نرخ فلز سرخ تا 11هزار دلار در هر تن در سال جاری میلادی هم برسد. این در حالی است که تضعیف رشد اقتصاد جهان به کاهش 14 درصدی قیمت مس در سال گذشته انجامید.

رابرت مونتفسکو، کارشناس انگلیسی شرکت سادن‌فایننشال، در این باره می‌گوید: قیمت مس در ماه‌های امسال بالاتر از رقم کنونی خواهد رفت، اما برای وقوع این اتفاق نیاز به ایجاد محرک‌های اقتصادی قوی‌تری در چین در جایگاه بزرگ‌ترین مصرف‌کننده است. این اتفاق می‌تواند بازار فلز سرخ را گرم کند.
نمودار زیر افت‌و‌خیز قیمت مس را در سال گذشته میلادی نشان می‌دهد و حاکی از آن است که نرخ این فلز در سال گذشته از حدود 9500 دلار آغاز شد، جریانی که در سه ماهه نخست نیز ادامه داشت. با این حال قیمت آن در ماه چهارم سال سیر نزولی گرفت و در اواسط ماه هفتم (جولای) تا 7000 دلار هم سقوط کرد.

با این حال از آن زمان تا پایان سال، جریان قیمت مس با شیب کم صعودی بود و در حول و حوش 8300 دلار در هر تن سال را به پایان برد.
عرضه و تقاضا قوی است
پرویز امانیان، کارشناس بازار فلزات اساسی، به نسیم خبر گفت: شماری از کارشناسان اقتصاد سال جاری میلادی را آمیخته با رکود می‌دانند؛ این رکود برآمده از شرایط اقتصادهای بزرگ دنیا و بالا رفتن نرخ تورم در آنهاست.
وی افزود: آمریکا نرخ بهره را به طور مستمر بالا می‌برد، بازار املاک چین 2022 را در رکود گذراند و این سبب بدهکاری صاحبان کسب‌وکارهای فعال در بخش املاک چین شد. به این موارد باید تداوم جنگ روسیه و اوکراین را هم اضافه کرد.
این کارشناس ادامه داد: همه اینها بازار فلزات اساسی را از خود متاثر می‌کند، اما آنچه از اثر رکود پیش‌بینی‌شده بر بازار فلزات اساسی به‌ویژه مس کم می‌کند. تغییر مسیر جریان مصرف انرژی به انرژی‌های تجدیدپذیر است و آنچه به این اتفاق دامن می‌زند افزایش سرعت تولید خودروهای برقی است. بنابراین اگر در سال آینده چین همچنان با بحران اقتصادی درگیر باشد و تقاضای آن برای مس کاهش پیدا کند، انرژی‌های تجدیدپذیر تقاضا را در بازار تقویت می‌کند.
امانیان در ادامه به وضعیت عرضه مس در سال آینده میلادی پرداخت و گفت: افزون بر تقاضا راه‌اندازی معادن جدید در شیلی، چین، پرو و جمهوری دموکراتیک کنگو عرضه جهانی مس را تقویت می کند. بنابراین در نیمه دوم سال آینده میلادی در بازار مس شاهد رونق خواهیم بود و قیمت مس تا 11 هزار دلار بالا خواهد رفت. چنانچه در اوایل سال جاری قیمت‌ها تا این میزان پیش رفته بود و این پیشرفت گویای این است که مس استعداد چنین رشد بهایی را دارد.
بازگشت قیمت مس به 11 دلار
با این تفاسیر پیش‌بینی می‌شود بازار مس در سال جاری میلادی داغ و بالاترین قیمت آن 11 دلار در هر تن باشد. این یعنی قیمت مس در سال آینده به نقطه‌ای می‌رسد که در اوایل سال جاری قرار داشت.
برای مطالعه بیشتر خبر افزایش وابستگی جهان به مس را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *