مزایا و معایب بیت کوین چیست؟

بیت کوین چیست؟
به طور حتم نام بیت کوین را بارها شنیده‌اید. بیت کوین (₿) ارز رمزنگاری شده‌ای است که در سال ۲۰۰۸ توسط فرد یا گروهی از افراد ناشناس به نام Satoshi Nakamoto اختراع شد و در سال ۲۰۰۹ به عنوان نرم‌افزاری متن باز منتشر شد.
بیت کوین در واقع یک رمز ارز غیرمتمرکز بدون دخالت بانک مرکزی یا نفر سوم است که این قابلیت را دارد که بدون نیاز به واسطه می‌تواند از کاربری به کاربر دیگر در شبکه بیت کوین ارسال شود. معاملات توسط گره‌هایی در شبکه از طریق رمزنگاری تأیید می‌شوند و در یک آفیس توزیع عمومی به نام بلاک‌چین ثبت می‌شوند.
بیت کوین توسط بانک مرکزی یا سیستم دولتی مانند ارزهای فیات صادر نمی‌شود. در عوض، یا توسط رایانه از طریق فرآیند حل الگوریتم‌های پیچیده ریاضی به منظور تأیید بلوک‌های معامله برای اضافه شدن به بلاکچین، استخراج می‌شود و یا اینکه با ارزهای استاندارد پول ملی خریداری می‌شوند و در  کیف پول بیت کوین قرار می‌گیرند که به طور معمول از طریق تلفن هوشمند یا رایانه قابل دسترسی است.
احتمالاً به این مسئله فکر کرده‌اید که مزایا و معایب کلی بیت کوین چیست. به طور قطع مزایایی وجود دارد که بیت کوین را به یکی از ارزهای دیجیتال تبدیل می‌کند که هیچ شباهتی با دیگر ارزها ندارد.
اما واقعیت این است که هیچ چیز کامل نیست، در نتیجه بیت کوین نیز معایبی دارد. در این مقاله قصد داریم مزایا و معایب آن را مورد بحث قرار دهیم.
۱- مزایای بیت کوین

۱-۱- آزادی در پرداخت
با بیت کوین، ارسال و دریافت پول در هر نقطه از جهان در هر ساعت از شبانه روز امکان‌پذیر است. به این ترتیب دیگر لازم نیست نگران عبور و پرداخت‌های برون مرزی و همچنین برنامه‌ریزی مجدد به علت تعطیلی بانک‌ها یا محدودیت‌های دیگری باشید که ممکن است هنگام انتقال پول برای شما مشکل ایجاد کنند.
شما با در اختیار داشتن بیت کوین در واقع کنترل پول خود را در دست دارید و این هم یک ویژگی خوب به حساب می‌آید که هیچ شخصیت مرکزی در شبکه بیت کوین وجود ندارد.
۱-۲- کنترل و امنیت
به کاربران اجازه داده شده تا معاملات و تمام تراکنش‌های خود را کنترل کنند که این مسئله به ایمن‌سازی شبکه بیت کوین کمک بزرگی کرده است. کاربران در حین خرید و فروش و انجام تراکنش‌ها در ازای ارائه و یا دریافت خدمات دیگر این توانایی را ندارند که هزینه‌های اضافی را بدون هماهنگی با شما به مبلغ اصلی اضافه کنند، بنابراین شما قبل از هر گونه افزایش و یا کاهش هزینه‌ای مطلع خواهید شد که این به نوبه‌ خود بسیار دلگرم‌کننده است.
در این سیستم برای اینکه پرداخت‌های کاربر با موفقیت انجام شده و نهایی شود دیگر نیازی به لینک کردن اطلاعات شخصی فرد به شبکه نیست. با توجه به این نکته که اطلاعات شخصی کاربران از دسترس کسانی که قصد سوء استفاده از آنها را دارند، خارج است می‌توان اطمینان حاصل کرد که بیت کوین از کاربران در برابر سرقت هویت محافظت می‌کند.
چگونه می‌توان از ایمنی پول اطمینان حاصل کرد؟
شاید عجیب به نظر برسد اما برای اطمینان از ایمنی پول لازم است که از بیت کوین پشتیبان تهیه کرد و برای آن رمزگذاری مناسبی نیز انجام داد.
۱-۳- اطلاعات شفاف

با استفاده از فناوری بلاک‌چین، همه معاملات نهایی برای مشاهده در دسترس همه است، با این وجود اطلاعات شخصی پنهان است. آدرس عمومی شما همان چیزی است که برای همه‌ کاربران قابل مشاهده است اما خیالتان راحت باشد که اطلاعات شخصی شما به این موضوع مرتبط نیست.
هر کسی در هر زمان می‌تواند معاملات را در بلاک‌چین بیت کوین تأیید کند. پروتکل بیت کوین توسط هیچ شخص، سازمان و یا نهاد دولتی قابل دستکاری شدن نیست که این امر به لطف امنیت حاصل شده از رمزنگاری بیت کوین است.
۱-۴- هزینه‌های اقتصادی
در حال حاضر در شبکه بیت کوین یا هیچ پرداختی وجود ندارد یا در صورت وجود بسیار ناچیز است. در حین انجام برخی از کارها، کاربران برای پردازش سریع‌تر تراکنش‌ها و یا استخراج بیت کوین ممکن است ناچار به پرداخت هزینه‌هایی باشند. هرچه هزینه بالاتر باشد، اولویت آن کاربر در داخل شبکه بیشتر شده و استخراج بیت کوین نیز سریع‌تر پردازش می‌شود.
صرافی‌های رمز ارز با تبدیل بیت کوین به ارز فیات (پولی بی‌پشتوانه اما قانونی مانند دلار آمریکا که ارزش آن از دولت صادرکننده‌اش است) به معامله‌گران در پردازش معاملات کمک می‌کنند. این سرویس‌ها به طور کلی هزینه کمتری نسبت به کارت‌های اعتباری و PayPal دارند.
۱-۵- ریسک پایین‌تر برای معامله‌گران
با توجه به اینکه پرداخت‌ها و هرگونه تراکنشی که در شبکه بیت کوین انجام می‌شود به هیچ عنوان قابل برگشت نیست، و همینطور اینکه اطلاعات شخصی افراد وارد نمی‌شود، معامله‌گران از امنیت بالایی برخوردار هستند و از ضررهای احتمالی که ممکن است در اثر تقلب رخ دهد در امان می‌مانند.
۱-۶- حذف هزینه‌های بانکی
در آنجایی که پرداخت هزینه‌های به اصطلاح ارائه‌دهنده و دریافت‌کننده و همچنین هزینه‌های واریزی گاه به گاه و در میان مبادلات ارزهای رمزنگاری شده یک استاندارد تلقی می‌شود، کاربران بیت کوین مشمول پرداخت هزینه‌های بانکی در روش سنتی مرتبط با ارزهای فیات نیستند که نسبت به ارزهای رمزگذاری شده‌ دیگر این به معنای عدم نگهداری حساب یا حداقل هزینه موجودی، نبود هزینه اضافه برداشت و هزینه سپرده برگشتی است.
۳- چه چیزی بیت کوین را از بقیه رمزارزها متمایز می‌سازد؟

چیزی که در مورد بیت کوین رقابت را برای دیگر ارزها سخت می‌کند، اثر شبکه و امنیت بهبود یافته‌ است؛ این دو مزیت تقریباً غیرقابل غلبه هستند و ارزش زیادی دارند. چیزی که تمایز ایجاد می‌کند امکان وجود در بازار پیش‌بینی، خرید اجناس کاملاً ناشناس یا افزودن نام سرور غیرمتمرکز است.
بیت کوین در ۸ سال گذشته بدون تجربه‌ شکست به عنوان یک شبکه‌ ذخیره‌ ارزش بیش از هر Altcoin (ارز جایگزین) دیگری، پیشرو است. اثبات شده است که تقریباً با هر معیاری که در نظر بگیریم امنیت بیت کوین بسیار بیشتر از نمونه‌های جوان‌تر آن است.
علاوه بر این، بیت کوین امروز با تبادلات بیشتر، معامله‌گران و در واقع کاربران بیشتر، نرم افزارها و سخت افزارهای بهتر و بیشتری که از آن پشتیبانی می‌کنند، در دسترس‌تر از همیشه است.
بیت کوین اجزای بیشتری دارد و حجم آن بسیار بیشتر از هر آلت کوین است. بیت کوین دارای بزرگترین اکوسیستم توسعه دهنده دارای نرم افزار بهتر و نیز پیاده‌سازی بهینه‌تری نسبت به هر آلت کوینی است.
بیت کوین بیشترین تعداد کارآفرینانی را دارد که با درایت، فداکاری و خلاقیت فراوان به دنبال ساختن و بهبود شرکت‌ها در اطراف خود هستند.
هنگامی که با بیت کوین رقابت می‌کنید، نه تنها با پایگاه کاربری، تیم توسعه و عملیات استخراج بسیار بزرگتر آن رقابت می‌کنید، بلکه در مقابل اکوسیستم بسیار بزرگ استارت آپ‌ها، پروژه‌های متن باز و کارآفرینان نیز رقابت می‌کنید.
اکنون که به مزایای اساسی رمزارز بیت کوین پرداختیم، باید معایب آن را نیز در نظر داشته باشیم.
۲- معایب بیت کوین

۲-۱- عدم وجود دانش و آگاهی کافی
شهری که در آن زندگی می‌کنید را در نظر بگیرید. فکر می‌کنید افرادی که می‌شناسید چقدر در مورد بیت کوین و ارزهای مشابه آگاهی دارند؟ و یا اصلاً این نیاز را حس می‌کنند که در این مورد آگاهی کسب کنند؟
واقعیت این است که بسیاری از مردم هنوز از ارزهای دیجیتال و بیت کوین بی اطلاع هستند. افراد باید در مورد بیت کوین آموزش ببینند تا بتوانند آن را در زندگی خود اعمال کنند. از نظر بسیاری از کارشناسان شبکه‌سازی برای گسترش مفهومی به نام بیت کوین، در زندگی امروز یک ضرورت به حساب می‌آید.
مشاغل مختلف به دلیل مزایای بیت کوین آن را می‌پذیرند، اما این تعداد افراد در مقایسه با افرادی که همچنان ارزهای فیزیکی را به عنوان روشی ثابت برای انجام فعالیت‌های مالی قبول دارند، جامعه‌ آماری نسبتاً کوچکی است.
شرکت‌هایی مانند Tiger Direct و Overstock که از بیت کوین در پرداخت‌هایشان استفاده می‌کنند شرکت‌های بزرگی هستند و این بسیار خوب است. حالا تصور کنید که اگر پرسنل همین شرکت‌ها آگاهی و درک درستی از ارزهای دیجیتال نداشته باشند، چگونه به مشتریان در درک و استفاده از بیت کوین برای انجام معاملات کمک می‌کنند؟
کارمندان باید در مورد بیت کوین آموزش لازم را ببینند تا بتوانند به مشتریان کمک کنند که این امر قطعاً کمی وقت، هزینه و تلاش می‌طلبد. در غیر این صورت، استفاده‌ این شرکت‌ها از بیت کوین فایده‌ خاصی نخواهد داشت.
۲-۲- ریسک و نوسانات
نوسانات بیت کوین به طور عمده به این دلیل است که مقدار محدودی کوین وجود دارد و تقاضا برای استخراج آنها هر روز بیشتر می‌شود اما انتظار می‌رود که با گذشت زمان بیشتر، نوسانات کاهش یابد.
هرچه تعداد بیشتری از مشاغل، رسانه‌ها و مراکز تجاری شروع به پذیرش و استفاده از بیت کوین کنند، قیمت آن در نهایت کاهش می‌یابد.
۲-۳- هنوز در حال توسعه است
بیت کوین در بسیاری از قسمت‌ها هنوز ناقص است، به این علت که همچنان در حال توسعه بوده و در مراحل ابتدایی است.
در حال حاضر ویژگی‌ها، ابزارها و خدمات جدیدی برای امنیت و دسترسی بیشتر این رمز ارز در حال توسعه هستند.
بیت کوین قبل از رسیدن به پتانسیل کامل و نهایی خود، مقداری رشد نیز خواهد داشت.
۲-۴- تداخل احتمالی دولت
از مسائلی که ممکن است برای کاربران بیت کوین کمی نگران کننده باشد تداخل یا اعمال قدرت دولت‌ها است. دولت ممکن است کوین‌های شما را در شبکه بیت کوین نگیرد، اما می‌تواند تمام فعالیت‌های مربوط به آن را در کشور ممنوع کند که در نتیجه‌ آن کیف پول و شرکت‌های بیت کوین را مجبور به تعطیلی می‌کند.
در نهایت، بیت کوین موجود در این کیف پول‌ها مسدود شده و دسترسی به آن‌ها دشوار می‌شود و این مسئله بیش از همه به افرادی آسیب می‌زند که یا پیش‌بینی‌های لازم را از قبل نداشتند و یا هزینه و وقت زیادی را صرف جمع‌آوری میزان بیت کوین بلوکه شده اختصاص داده بودند.
۲-۵- تورم زدایی
شاید بدانید که چگونه ضد تورم بودن بیت کوین می‌تواند مزیتی بزرگ برای اقتصاد باشد. اما اگر فردی که توانایی آسیب به سیستم را دارد عاملی را که سبب ایجاد تورم می‌شود در اختیار داشته باشد می‌تواند رکود بزرگی ایجاد کند.
تعداد بیت کوین محدود است و اگر قسمت زیادی از همین تعداد محدود توسط دلالان و سرمایه‌گذاران نگه داشته شود، آنها آن را برای مدت زمان بیشتری نگه می‌دارند و بالطبع آن را در بازار آزاد نمی‌کنند. هر چه زمان و میزان عرضه بیت کوین کوتاه‌تر باشد و تقاضا نیز همچنان سیر افزایشی داشته باشد، قیمت بیت کوین به همان نسبت افزایش می‌یابد و سپس سرمایه‌گذاران به احتمال بسیار زیاد از این وضعیت سود می‌برند.
۲-۶- فراموشی رمز برابر است با از دست دادن کل سرمایه
اگر کیف پول بیت کوین خود را گم کنید، تمام بیت کوین‌های موجود در آن کیف پول را گم کرده‌اید. نمی‌توانید آن را بازیابی کنید و به همین راحتی تمام آن چه داشتید برای همیشه از دست می‌رود؛ برای جلوگیری از پیشامد چنین اتفاقاتی حتماً از کیف پول خود با یک کد نسخه پشتیبان تهیه کنید. با این کد نسخه پشتیبان در این گونه مواقع می‌توان برای بازیابی موجودی کیف پول بیت کوین از دست رفته اقدام کرد.
در مورد پول‌های فیزیکی در صورتی که شما کارت اعتباری خود را گم کنید و یا به سرقت برود، می‌توانید با مراجعه به بانک کارت جدیدی را درخواست کرده و آن را به صورت مجدد دریافت کنید اما در مورد بیت کوین، به دلیل غیرمتمرکز بودن و عدم تسلط هیچ نهاد، سازمان و شخصی بر آن، نمی‌توان کاری برای کیف پول از دست رفته کرد.
۲-۷- پولشویی یا بازار سیاه

اوایل بیت کوین در پولشویی و برای افراد فعال در بازارهای سیاه، مورد استفاده قرار نمی‌گرفت؛ زیرا آنها نمی‌خواستند اطلاعات شخصی خود را فاش کنند و از پرداخت وثیقه خودداری می‌کردند. اما در حال حاضر در شبکه بیت کوین پولشویی به راحتی انجام می‌شود به این صورت که واسه‌ها پول را از یک منبع جمع کرده و به منبع دیگری منتقل می‌کنند.
مسائل مختلفی می‌توانند سبب شوند که بیت کوین به شکل فاجعه‌باری از بین برود:
اولین مورد می‌تواند یک نقص فنی باشد؛ به نوعی که به افراد نادرست اجازه دهد کوین بدزدند.
مورد دوم می‌تواند یک نقص اقتصادی باشد. به عنوان مثال، یک تغییر کد که به دلایلی بلافاصله ۱۰ میلیون سکه به برخی از نهادها می‌دهد.
مورد سوم می‌تواند یک نقص اجماعی باشد؛ به عنوان مثال، بیت کوین به تقریباً دو سکه تقسیم می‌شود.
نتیجه ‌گیری
با تکامل بیشتر بیت کوین، می‌توان انتظار داشت که بیت کوین با یافتن ابزار جدید به طرق غیرمنتظره رشد کند. دارندگان بیت کوین می‌توانند انتظار داشته باشند که سودمندی آن فقط با گذشت زمان افزایش یابد. در مقابل، برای صاحبان altcoin به طور قابل توجهی ریسک بیشتری در استفاده از کوین‌ها پیش‌بینی می‌شود.
به عبارت دیگر، بیت کوین قبلاً میدان خود را باز گذاشته است و دارای اکوسیستم و منابعی کافی برای رقابت با ارزهای دارای مزایای قابل توجه است. بیت کوین بر روی دو هدف تمرکز ویژه دارد: ثبات و کارآفرینی. این دو هدف سبب چالش‌برانگیز شدن رقابت آلت‌کوین‌ها با بیت کوین است.

ترتیبی که برای خواندن مقالات” بیت کوین “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *