معرفی انواع الگوهای هارمونیک و روش های معامله با آن

سرفصل‌های این مقاله
آشنایی با الگوهای هارمونیک
اگر نمودارهای قیمتی در بازارهای مالی را بررسی کرده باشید حتی بدون آنکه چیزی از تحلیل تکنیکال بدانید احتمالا اشکالی همانند حروف انگلیسی W و M را به وفور دیده‌اید. این اشکال با توجه به طول هر کدام از امواجی که درون خود دارند می‌توانند ما را در پیش‌بینی آینده روند و به خصوص محل تغییر روند در آینده کمک کنند. الگوهای هارمونیک بسیار کاربردی هستند اما برای استفاده از الگوهای هارمونیک و سود بردن از آنها در بازارهای مالی باید حتما از آموزش درست برخوردار باشید.
البته این موضوع فقط مربوط به الگوهای هارمونیک نیست، بلکه برای استفاده از هرآنچه در بازارهای مالی به آن نیاز دارید باید آموزش اصولی ببینید، اینجاست که متوجه می‌شویم گذراندن یک دوره آموزش رمز ارز چقدر در مسیر سودسازی شما در بازارهای مالی موثر است.
در ادامه ما سعی داریم به بررسی شناخته‌ شده‌ترین الگوهای هارمونیک و روش معامله با آنها بپردازیم.
فیبوناچی
برای تحلیل به وسیله‌ الگوهای هارمونیک، استفاده از فیبوناچی کمک شایانی به شما می‌کند تا نقاط برگشتی قوی را پیدا کنید. در نتیجه با اینکه در این مطلب قصد بررسی الگوهای هارمونیک را داریم، اجازه دهید خیلی کوتاه فیبوناچی را بررسی کنیم.
نسبت‌ های فیبوناچی
نسبت‌های فیبوناچی درواقع درصدهایی از حرکت هستند که ما انتظار داریم تغییر جهت حرکت را در الگو هارمونیک از یکی از آن درصدها مشاهده کنیم.
انواع فیبوناچی
فیبوناچی بازگشتی داخلی (Retracement)
زمانی که یک روند را مشاهده می‌کنید فارغ از اینکه روند صعودی یا نزولی باشد، حرکت خود را به یک‌باره به پایان نمی‌رساند به این معنی که به عنوان مثال اگر روند یک رمز ارزی صعودی باشد به این معنا نیست که روند همیشه صعودی است بلکه امکان دارد در نواحی خاصی تغییر روند داده و دوباره به روند اصلی خود بازگردد.
فیبوناچی بازگشتی خارجی (Extension)
فیبوناچی اکستنشن زمانی کاربرد دارد که روند فارغ از صعودی یا نزولی بودن آن بیش از ۱۰۰ درصد تغییر کند، به عبارتی تمام مسیری را که پیش رفته بود بازگشته و همچنان ادامه دهد. کار فیبوناچی اکستنشن یا بازگشتی خارجی آن است که حمایت‌ها و یا مقاومت‌های بالای ۱۰۰ درصد را نشان ‌دهد.
فیبوناچی پروجکشن (Projection)
ابزار فیبوناچی پروجکشن با استفاده از سه نقطه، اهداف را به ما نشان می‌دهد. به عبارتی این ابزار با لحاظ کردن روند، آینده و اهداف پیش‌رو را مشخص می‌کند. یکی از جملات معروف در میان تحلیلگران تکنیکال این است که بازار حرکات گذشته خود را تکرار می‌کند. درواقع این فیبوناچی بر اساس همین اصل کار می‌کند و گفته می‌شود که بازار از حرکات پیشین خود الگوبرداری می‌کند.
فیبوناچی انبساطی (Expansion)
فیبوناچی انبساطی بسیار به فیبوناچی پروجکشن شباهت دارد با این تفاوت که برای استفاده از این ابزار به دو نقطه احتیاج داریم نه سه نقطه.
۳ مفهوم مهم که باید بدانید:
۱. هم پوشانی
همپوشانی به محدوده‌ای اطلاق می‌شود که چند درصد فیبوناچی در آن قرار گرفته‌اند، زمانی همپوشانی اتفاق می‌افتد که ما برای اطمینان بیشتر از چند فیبوناچی استفاده کنیم و مشاهده کنیم که در برخی نواحی چندین فیبوناچی اهدافی خاص را به ما نشان می‌دهند.
محدوده‌ هم پوشانی به احتمال زیاد محل برگشت روند را به ما نشان می‌دهد.
۲. PRZ یا نقاط بازگشت
هر الگو PRZ خود را دارد که نقاط برگشت روند را به ما نشان می‌دهد. معمولا نقاط برگشتی از همپوشانی فیبوناچی‌های مختلف به دست می‌آیند.
۳. الگوهای هارمونیک
الگوهای هارمونیک بر اساس رفتار طبیعت شکل می‌گیرند. آنچه در بازارهای مالی اتفاق می‌افتد متاثر از روانشناسی و طبیعت است. حضور و استفاده از سطوح فیبوناچی مهر تاییدی بر نقش طبیعت بر روی بازارهای مالی است.
ساختارهای قیمتی (الگوها) معمولا با استفاده از سطوح فیبوناچی نشان داده می‌شوند، به عبارت دیگر برای تشخیص الگوهای هارمونیک از سطوح فیبوناچی کمک گرفته می‌شود.

پرایس اکشن که به رفتار قیمت اشاره دارد از مهمترین و کاربردی‌ترین روش‌های تحلیل تکنیکال به شمار می‌رود و تکنیکالیست‌های شناخته‌شده در سراسر دنیا اعلام کرده‌اند که پرایس اکشن بخش مهمی از تحلیل آنها را در بر گرفته است.
از طرفی پرایس اکشن بخشی جداناپذیر از الگوهای هارمونیک است تا جایی که می‌توان به جرات گفت که اگر با استفاده از الگوهای هارمونیک و بدون پرایس اکشن معامله‌ گری کنید نمی‌توانید به صورت مستمر امیدوار به کسب سود باشید. زیرا الگوهای هارمونیک بر اساس پرایس اکشن در نواحی PRZ هستند.
چیزی که در تحلیل تکنیکال باید به آن توجه ویژه کنید این است که علی‌رغم کاربردی بودن الگوهای هارمونیک و یا هر الگو یا ابزار دیگری، تمام اینها پیش‌بینی هایی هستند که با توجه به رفتار گذشته‌ آن رمزارز، سهم و یا جفت ارز داریم، اما هیچ تضمینی نیست که قیمت مطابق پیش‌بینی شما و یا حتی بهترین تحلیل‌گر پبش برود. گاهی در الگوهای هارمونیک مشاهده می‌شود روند بر خلاف آنچه پیش‌بینی شده حرکت می‌کند. استفاده از پرایس اکشن و توجه به کندل‌ها در نواحی PRZ می‌تواند در بسیاری از موارد شکست (Failed فیلد شدن) خوردن الگو را به ما پیش‌بینی کند و به این ترتیب به ما کمک کند که تصمیم درستی را بگیریم.
انواع الگوهای هارمونیک
 ۱. الگوی ایده آل AB = CD
الگویی سه موجی شامل امواج AB, BC, CD که پایه و اساس بسیاری از الگوها اعم از کلاسیک و هارمونی است. نکته‌ای که در رابطه با این الگو می‌توان به آن اشاره کرد این است که این الگو در تمام تایم فریم‌ها (بازه‌های زمانی) و در تمام بازارهای مالی به فراوانی دیده می‌شود.
در این الگو AB به هر اندازه که حرکت کند، CD نیز به همان میزان حرکت می‌کند. در واقع در این الگو علی‌رغم آنکه یک روند صعودی یا نزولی است ممکن است در میانه‌ راه مسیری خلاف جهت اصلی خود را در پیش گیرد و سپس دوباره به روند اصلی خود بازگردد.
در این الگو با توجه به اینکه خط BC از کدام درصد (تراز) فیبوناچی برگشته است می‌توانیم انتهای مسیر یعنی نقطه‌ D را مشخص کنیم.

در حالت بولیش این الگو زمانی که قیمت به نقطه‌ D می‌رسد (طول CD به اندازه‌ طول AB می‌شود) یک حرکت صعودی را شروع می‌کند به همین دلیل به آن بولیش (Bullish) گفته می‌شود.
و اما در حالت نزولی (Bearish) این الگو زمانی که قیمت به نقطه‌ D برسد یعنی یعنی طول موج CD به اندازه طول موج AB شود، یک موج نزولی را آغاز می‌کند.
در نتیجه در هر دو حالت صعودی و نزولی می‌توان گفت که نقطه‌ D همان جایی است که روند از آنجا تغییر جهت می‌دهد.
شرایط ضروری برای ایجاد الگوی AB=CD و معامله در آن
اولین موردی که باید به آن توجه کرد این است که طول موج BC هرگز نباید بیشتر از AB باشدد. به زبان ساده BC باید حداکثر هم‌اندازه و یا کوتاه‌تر از AB باشد. ناگفته نماند که برابری AB و BC کمتر اتفاق می‌افتد.
برای اینکه از این الگو استفاده کنید باید مطمئن شوید که D از B فراتر رفته است و یا به عبارتی طول موج CD بلندتر از طول موج BC خواهد شد.

نقاط مهم الگو
نقطه C
موج BC یک برگشت (Retracement) از موج AB است. به عبارت دیگر موج BC بخشی از حرکت AB را جبران کرده است و همپوشانی کرده است. میزان این برگشت برای اینکه آن را یک الگوی هارمونیک AB=BC بدانیم باید در محدوده‌ فیبوناچی ۰.۳۸۲ الی  ۰.۸۸۶ موج AB باشد.
نقطه‌ای که AB=CD تکمیل می‌ شود
جایی که طول موج AB و CD با هم برابر می‌شوند یکی از نقاط مهم در این الگو است که باید حتما محقق شود.
نقطه فیبوناچی پروجکشن موج BC
از فیبوناچی پروجکشن بر روی موج BC کمک گرفته و درصدهای مهم آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در این الگو محدوده‌ ۱.۱۳ الی ۳.۱۴ درصدهای مهمی به شمار می‌آیند(فیبو ۳.۱۴ به ندرت اتفاق می‌افتد). توجه داشته باشید که فیبو یک یعنی اینکه یک موج تمام مسیر رفته‌ خود را جبران کرده است و ما در این الگو محدوده‌ ۱.۱۳ را مورد بررسی قرار می‌دهیم که در این صورت طول موج بیشتر از طول موج BC خواهد شد درواقع در کمترین حالت، ۱۳ درصد از آن فراتر می‌رود.
معامله با استفاده از الگوی هارمونیک ABCD
ابتدا از فیبو Retracement بر موج AB استفاده می‌کنیم تا متوجه شویم که BC به چه میزان موج AB را جبران کرده است به عبارت دیگر نقطه‌ C را مشخص می‌کنیم.

از این نسبت‌های متقابل می‌توان برای پیش‌بینی میزان حرکت موج بعدی کمک گرفت. به عبارتی اگر موج BC به اندازه ۰.۵۰ از موج AB پیش رفت، می‌توان انتظار داشت که موج CD نیز به اندازه دو برابر و یا ۲۰۰ درصد موج BC حرکت کند. در این صورت فیبوناچی ۲۰۰ درصد را با یک خط افقی علامت می‌زنیم. (می‌توان فیبوناچی را نگه داشت، اما بهتر است برای اینکه نمودار خلوت‌تری را داشته باشید یک خط افقی را ترسیم کرده و فیبوناچی را حذف کنید.)
نسبت‌های متقابل را در جدول فوق مشاهده می‌کنید.
در انتها از فیبوناچی سه نقطه‌ای کمک می‌گیریم تا مطمئن شویم که AB و CD با هم برابر هستند. در این مرحله ما فقط به نسبت فیبوناچی “یک” نیاز داریم (قرار است AB و CD برابر باشند)، بنابراین می‌توان وارد قسمت تنظیمات فیبوناچی شده و باقی نسبت‌ها را غیرفعال کرده که دچار سردرگمی نشوید.
محدوده‌ نقطه‌ای که طول موج CD با موج AB برابر می‌شود و خط افقی که در مرحله پیش ترسیم کردیم یک ناحیه‌ PRZ را برای ما مشخص می‌کند.
اینجا همان نقطه‌ای است که پایان صعود در یک حرکت صعودی و یا پایان نزول در یک حرکت نزولی را نشان می‌دهد.
بنابراین اگر شما به عنوان کسی که در بازارهای مالی فعالیت دارید مهارت کافی برای استفاده از این الگوها را به دست آورید می‌توانید بهترین نقاط ورود و خروج را به دست آورید و سود بیشتری را کسب کنید.
۲. الگوی خفاش (Bat Pattern)
تمام الگوهای هارمونیک الگوی پیشین یعنی ABCD یا AB=CD را در خود دارند، اما یک موج دیگر به این الگو اضافه می‌شود و الگوهای دیگر را تشکیل می‌دهد. به همین دلیل است که گفته می‌شود الگوی AB=CD یک الگوی اساسی است که فهم آن به شما در درک الگوهای دیگر نیز کمک می‌کند و درواقع برای فهم دیگر الگوها ضروری است.

B = 0.382% XA – ۰.۵% XA
C = 0.382% AB – ۰.۸۸۶% AB
D = 88.6% XA
D = 1.618 % BC – ۲.۶۱۸% BC
مواردی که باید در الگوی خفاش بررسی شوند:

طول موج AB باید از فیبوناچی ۶۱۸% موج XA کمتر باشد. (بهتر است در محدوده‌ فیبوناچی ۰.۳۱۸  تا ۰.۵ باشد)
نقطه‌ C در محدوده‌ بین فیبوناچی ۳۸۲ الی ۰.۸۸۶% موج AB قرار بگیرد.
مقدار BC پروجکشن باید حداقل ۶۱۸% باشد. (محدوده‌ ۱.۶۱۸ الی ۲.۶۱۸)
نقطه‌ای که AB=CD را مشخص می‌کند باید در محدوده‌ PRZ قرار گیرد.
با بررسی نکات لازم (پرایس اکشن) می‌توان گفت که آیا موج CD قرار است Extended باشد یا نه. در الگوی خفاش معمولا Extended AB=CD است.
از مهم‌ترین نکاتی که در بررسی و تشخیص الگوی BAT (خفاش) باید به آن توجه کرد این است که نقطه‌ D به هیچ عنوان نباید فراتر از X برود. به عبارتی نقطه‌ D باید در محدوده‌ فیبوناچی ۸۸۶% موج XA قرار گیرد. (البته اگر کندلی و یا سایه‌ کندل از محدوده‌ ۰.۸۸۶% پیش برود در صورتی که از نقطه‌ X فراتر نرود همچنان می‌تواند یک الگوی خفاش تلقی شود.)

نکته‌ای که در مورد الگوی خفاش وجود دارد این است که برگشت روند از ناحیه‌ PRZ (نواحی که نقطه‌ D در آن قرار گرفته است) شدید و یا به عبارتی شارپ است.
همچنین سقف دوم و یا کف دوم (با توجه به روند حرکت) پایین‌تر از سقف اول است و کف دوم بالاتر از کف اول است.
الگوی خفاش ایده‌آل

نقطه B دقیقا در ۵۰% موج XA قرار می‌گیرد.
نقطه Dدقیقا در ۸۸۶% موج XA قرار می‌گیرد.
طول موج BC باید روی فیبوناچی ۵۰ الی ۰.۶۱۸% موج AB باشد.
مقدار فیبوناچی پروجکشن BC باید روی ۲ باشد. به این ترتیب در حالت ایده آل موج CD دوبرابر موج BC خواهد بود.
محدوده‌ PRZ در ناحیه‌ ۲۷AB=CD تشکیل خواهد شد.

لازم به ذکر است که لازم نیست تمام موارد بالا را بتوانید در الگو پیدا کنید که به آن الگوی خفاش ایده آل بگویید بلکه ممکن است چند مورد در الگو وجود داشته باشند و الگو همچنان ایده‌آل باشد. باز کردن معامله با تشخیص الگوی ایده‌آل می‌تواند با ضریب اطمینان بالاتری انجام شود و در نتیجه می‌توان معامله با حجم بالاتری را در صورت تشخیص الگوی خفاش ایده‌آل باز کرد.
تمامی موارد ذکر شده برای حالت نزولی نیز صدق می‌کند.

معامله با استفاده از الگوی هارمونیک خفاش
ابتدا فیبوناچی Retracement موج XA را رسم می‌کنیم اگر نقطه‌ B در کمتر از درصد ۰.۶۱۸% موج XA قرار گرفته بود(بهتر است بین ۰.۳۱۸ الی ۰.۵ باشد).
با استفاده از فیبوناچی Retracement فیبو موج XA را رسم می‌کنیم. همان‌طور که پیش از این نیز ذکر شد نقطه‌ D یعنی ناحیه‌ای که از آنجا انتظار تغییر روند را داریم در فیبو ۰.۸۸۶% موج XA قرار می‌گیرد. بنابراین فیبو ۰. ۸۸۶ موج XA را در نظر می‌گیریم و یا یک خط افقی بر روی آن ناحیه رسم می‌کنیم.
از دیگر مواردی که باید برسی کنیم این است که BC پروجکشن (موج CD) باید بین ۱.۶۸ الی ۲.۶۸ باشد، خط متناظر با BC پروجکشن  را نیز رسم می‌کنیم.
حالا از فیبوناچی Trend-Based Fibo Extention  برای ABCD استفاده می‌کنیم و خطوط به وجود آمده را بررسی می‌کنیم.
ناحیه‌ای که هر سه فیبوناچی به ما نشان داده‌اند را به عنوان ناحیه‌ PRZ شناسایی می‌کنیم، یعنی جایی که از آنجا انتظار برگشت قیمت را داریم و به این ترتیب پس از بررسی به کمک پرایس اکشن می‌توانیم وارد معامله شویم. به زبان ساده اگر روند صعودی بوده است احتمال دارد از ناحیه مشخص شده شروع به نزول کند و ما می‌توانیم با باز کردن معامله فروش (در صورت امکان) به سود برسیم. و یا اینکه در صورتی که  به عنوان مثال ما معامله خرید باز داشته باشیم آن ناحیه بهترین جای خروج را به ما نشان می‌دهد.
برعکس این مورد نیز صدق می‌کند یعنی اگر روند نزولی بوده باشد، ناحیه‌ PRZ که مشخص کردیم می‌تواند منطقه برگشت روند را به ما نشان دهد، در این صورت در نقطه‌ D البته بعد از انجام بررسی‌های لازم می‌توان اقدام به خرید کرد، و یا در صورتی که یک معامله فروش (Short) باز داشته داشته باشیم می‌توانیم معامله‌ خود را ببندیم چراکه نشانه‌های آغاز روند صعودی را می‌بینیم.

۳. الگوی هارمونیک گارتلی
مواردی که باید در الگوی گارتلی بررسی شوند:

نقطه‌ی B روی فیبوناچی Retracement 618% از موج XA قرار می‌گیرد.
BC پروجکشن یا همان موج CD باید در محدوده‌ فیبو ۱۳% الی ۱.۶۱۸% باشد.
نقطه‌ی C در محدوده‌ی ۳۸۲% الی ۰.۸۸۶% موج AB قرار می‌گیرد.
در این الگوی هارمونیک AB = CD معمولا کامل می‌شود. به عبارت دیگر در منطقه‌ی PRZ تحقق این تساوی را بررسی می‌کنیم.
نقطه D بر روی فیبو ۷۸۶% از موج XA ظاهر می‌شود.

الگوی گارتلی ایده آل

طبق تصویر بالا مشاهده می‌کنید که برای داشتن یک الگوی ایده آل گارتلی باید

نقطه‌ B روی فیبو ۶۱۸ موج XA قرار گیرد.
نقطه C روی فیبو ۶۱۸ موج AB قرار گیرد.
نقطه‌ D روی فیبو ۷۸۶ موج XA قرار گیرد.
پروجکششن BC (موج CD) روی ۶۱۸ قرار گیرد.
الگوی AB=CD تشکیل شود.

الگوی ایده آل صعودی و نزولی گارتلی
انتظار نداشته باشید که همیشه الگوهای ایده‌ آل را در نمودارها مشاهده کنید، اما به هرحال دانستن اینکه یک الگوی ایده آل وین ریت یا شانس موفقیت بالاتری را دارد به شما کمک می‌کند که زمانی که یکی از این الگوهای ایده آل را پیدا کردید بتوانید با اطمینان بیشتر معامله‌ای با حجم بالاتر را باز کنید.
معامله با استفاده از الگوی هارمونیک گارتلی
ابتدا به بررسی نمودار می‌پردازیم، برای تشخیص اینکه یک نمودار مشکوک به گارتلی، شرایط لازم را دارد یا خیر، با استفاده از فیبوناچی  Retracement به بررسی نقطه‌ی B می‌پردازیم، اگر نقطه‌ی B روی ۰.۶۱۸% موج XA قرار گرفته باشد، می‌توان گفت که این الگو می‌تواند الگوی هارمونیک گارتلی باشد.
اما فقط این نیست و باید به بررسی موج‌های دیگر نیز بپردازیم. یک فیبو روی موج AB رسم می‌کنیم تا متوجه شویم که آیا نقطه‌ی C در محدوده‌ی فیبو ۰.۳۸۲ الی ۰.۸۸۶ موج AB واقع شده است یا خیر؟
حال فیبو BC پروجکشن که می‌تواند نهایتا ۱.۶۱۸ باشد را رسم می‌کنیم. این محدوده می‌تواند از ۱.۱۳ الی ۱.۶۱۸ باشد.
و اما مهم‌ترین بخش، فییوناچی Retracement موج XA را روی نمودار قرار می‌دهیم و خطی عمودی را بر روی ناحیه‌ ۰.۷۸۶ رسم می‌کنیم.
یکی دیگر از مواردی که بررسی می‌کنیم این است که در الگوی هارمونیک گارتلی معمولا AB=CD محقق می‌شود. برای این تساوی از درصد ۱ فیبو Trend-based Fibo Extention  روی ABC استفاده می‌کنیم.
ما برای معامله کردن با استفاده از الگوی گارتلی به دنبال نقطه‌ D هستیم تا بتوانیم ناحیه‌ تغییر جهت روند را پیدا کنیم.
یک ناحیه‌ PRZ درر میان پروجکشن BC که رسم کرده بودیم و همچنین فیبو ۰.۷۸ Retracemant موج XA به وجود می‌آید که بهترین ناحیه برای تغییر جهت حرکت روند است. درصد ۱ فیبو Trend-based Fibo Extention نیز می‌تواند در این محدوده‌ PRZ لحاظ شود، اما در این میان فیبو ۰.۷۸ موج XA از همه مهم‌تر است.
باز هم یادآوری می‌کنیم که با کمک گرفتن از پرایس اکشن ضریب اطمینان تحلیل خود را بالاتر برده تا بتوانید به سود بیشتری برسید و یا اینکه به موقع از معامله خارج شوید که سود خود را از دست ندهید.
۴. الگوی هارمونیک خرچنگ (Crab)

B = 0.382% XA – ۰.۶۱۸% XA
C = 0.382% AB – ۰.۸۸۶% AB
D = 1.618% XA
D = 2.618% BC – ۳.۶۱۸% BC
در این الگو بر خلاف دو الگویی که پیش از این بررسی کردیم، نقطه‌ D از نقطه‌ X فراتر می‌رود. به هر حال در بررسی نمودارهای مختلف در بازارهای مالی به مواردی بر می‌خورید که نقطه‌ D از نقطه‌ X فراتر خواهد رفت، در چنین مواردی این الگو و الگویی که در آینده بررسی می‌کنیم برای تحلیل نمودار به کمک شما می‌آیند.
مواردی که باید در الگوی خرچنگ بررسی شوند:

نقطه‌ B باید در محدوده‌ فیبو ۳۸۲% الی ۰.۶۱۸% از موج XA قرار بگیرد.
نقطه‌ C باید در محدوده‌ فیبو ۳۸۲% الی ۰.۸۸۶% از موج AB قرار بگیرد.
BC پروجکشن یا همان نقطه D در محدوده‌ ۶۱۸% الی ۳.۶۱۸% قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که سطوح ۲.۶۱۸، ۳.۱۴ و ۳.۶۱۸ از نواحی بسیار مهمی هستند که در صورتی که با فیبو ۱.۶۱۸% از موج XA نزدیک به هم شدند یک ناحیه‌ PRZ قوی را تشکیل می‌دهند.
باز هم نکته‌ مهم‌تر در این الگو این است که نقطه‌ D بر روی سطح ۶۱۸% موج XA قرار می‌گیرد.

نکته‌ای که در اینجا باید اضافه کنیم این است که پس از مشخص کردن ناحیه‌ PRZ معمولا برگشت روند به شدت و به صورت شارپ صورت می‌گیرد.
الگوی هارمونیک خرچنگ عمیق (Deep Crap)

در این الگو نقطه‌ B از حالت عادی پایین‌تر می‌آید، به عبارت دیگر نقطه‌ B بر روی سطح ۰.۸۸۶% موج XA قرار می‌گیرد.
از طرف دیگر الگوی AB=CD اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. نقطه‌ D معمولا بر روی سطح ۱.۲۷ Extended ABCD قرار می‌گیرد.

الگوی عمیق صعودی و نزولی خرچنگ
با دانستن الگوهای بیشتر درواقع شما می‌توانید برای موقعیت‌های مختلفی که در بازار پیش می‌آیند، تحلیل مناسبی ارائه دهید و در نتیجه تصمیم درست‌تری را هم بگیرید. در تصویر فوق الگوی عمیق را در هر دو حالت صعودی و نزولی مشاهده می‌کنید.
معامله با استفاده از الگوی هارمونیک خرچنگ
در الگوی بولیش یا صعودی خرچنگ ابتدا قیمت صعود می‌کند (XA) سپس دچار یک افت قیمت می‌شود (AB) و بعد از آن دوباره یک صعود قیمت را شاهد هستیم (BC) و در انتها افت قیمت را مشاهده‌ می‌کنیم(CD).
در پایان این افت قیمت در نقطه‌ D انتظار یک رشد قیمت را داریم، اما نکته‌ای که اینجا باید به آن توجه کرد این است که این الگو شباهت بسیاری به الگوهای پیشین دارد، اگر در میانه‌ راه موج CD به اشتباه فکر کنیم که این یک الگوی هارمونیک خفاش است چطور؟
برای اینکه از این دست خطاها در امان باشیم بازهم پرایس اکشن به کمک ما می‌آید. زمانی که سطوح فیبوناچی در ناحیه‌ PRZ که به اشتباه تشخیص دادیم فاصله زیادی از هم داشته باشند و یا کلا با نشانه‌هایی که در آن ناحیه می‌بینیم به این نتیجه برسیم که زمان تغییر جهت روند هنوز فرا نرسیده است.
برای آنکه از الگوی هارمونیک خرچنگ در معاملات خود استفاده کنیم پیش از هر چیز باید بتوانیم این الگو را در نمودار تشخیص دهیم، برای تشخیص این الگو همانند الگوهای پیشین به ابزار فیبوناچی احتیاج داریم.
استفاده از ابزار فیبوناچی
ابتدا با استفاده از فیبوناچی Retracement جایگاه نقطه‌ B را پیدا می‌کنیم. همان‌طور که پیش از این نیز بیان شد، نقطه‌ B باید در محدوده‌ فیبو ۰.۳۸۲% الی ۰.۶۱۸% از موج XA قرار بگیرد.
با بررسی دیگر شرایط لازم برای تشکیل الگوی هارمونیک خرچنگ به دنبال نقطه‌ D می‌گردیم، محدوده‌ای که به ما تغییر جهت روند را نشان می‌دهد.
برای این کار ابتدا مهم‌ترین عامل یعنی فیبو سطح ۱.۶۱۸% موج XA را مشخص می‌کنیم. سپس BC پروجکشن یا همان نقطه D که در محدوده‌ ۲.۶۱۸% الی ۳.۶۱۸% قرار می‌گیرد را نیز مشخص می‌کنیم.
لازم به ذکر است که سطوح ۲.۶۱۸، ۳.۱۴ و ۳.۶۱۸ از نواحی بسیار مهمی هستند که در صورتی که با فیبو ۱.۶۱۸% از موج XA نزدیک به هم شدند یک ناحیه‌ PRZ قوی را تشکیل می‌دهند.
احتمال برگشت قیمت آن هم به صورت شارپ از ناحیه‌ PRZ که تشخیص داده می‌شود بسیار زیاد است. در نتیجه با توجه به صعودی یا نزولی بودن الگو می‌توان تصمیم درست برای باز کردن معاملات را گرفت. البته با توجه به استراتژی معاملاتی که از پیش طراحی شده است.
در الگوی بولیش یا صعودی الگوی خرچنگ درواقع روند نزولی به اتمام می‌رسد و ما انتظار یک برگشت روند به حالت صعودی را داریم که در این صورت بهتر است در ناحیه‌ PRZ که با توجه به شروط گفته شده مشخص کردیم می‌توان اقدام به خرید و یا باز کردن موقعیت Long کرد.
بدیهی است که در حالتی که الگوی بیریش یا نزولی خرچنگ را داشته باشیم به این معنا است که روند صعودی به پایان رسیده و ما می‌توانیم در صورتی که بخواهیم موقعیت Short یا فروش را باز کنیم و یا در صورتی که موقعیت باز خرید داشته باشیم آن را ببندیم.

۵. الگوی هارمونیک پروانه
همان‌طور که احتمالا تا به اینجا متوجه شده‌اید، الگوهای هارمونیک شباهت بسیاری به هم دارند و درواقع عمده تفاوت آنها را می‌توان در سطوح مختلف فیبوناچی و یا به عبارتی طول امواج موجود در الگوها در نظر گرفت.
مواردی که باید در الگوی پروانه بررسی شوند:

نقطه‌ B باید در محدوده‌ فیبو ۷۸۶% از موج XA قرار بگیرد.
نقطه‌ C باید در محدوده‌ فیبو ۳۸۲% الی ۰.۸۸۶% از موج AB قرار بگیرد.
حداقل میزان BC پروجکشن ۶۱۸% است. به عبارت دیگر نقطه‌ D در محدوده‌ ۱.۶۱۸% الی ۲.۲۴% موج BC قرار می‌گیرد.
نقطه‌ D بر روی فیبو ۲۷% موج XA قرار گیرد.
در الگوی هارمونیک پروانه نیز الگوی AB=CD محقق می‌شود با این توضیح که معمولا ۲۷% AB = CD به عبارت دیگر طول موج CD، ۲۷/۱ برابر طول موج AB است.

(این مقدار مهم است و در ناحیه‌ PRZ حتما باید مورد بررسی قرار گیرد.)
توضیحی که باید در اینجا اضافه کنیم این است که در تمام الگوهای هارمونیک که بررسی شد، نسبت AB=CD محقق می‌شود، درواقع ما به بررسی موج CD بعد از تکمیل تساوی امواج می‌پردازیم. و همان‌طور که در بررسی‌های الگوها شاهد بودیم سطوح متفاوت در الگوهای مختلف اهمیت پیدا می‌کنند که باید در ناحیه‌ PRZ به بررسی آنها پرداخت.

در تصویر فوق الگوهای هارمونیک پروانه را در دو جهت صعودی و نزولی مشاهده می‌کنید.

الگوی پروانه ایده آل

نقطه‌ B بر روی فیبو ۷۸۶% از موج XA قرار می‌گیرد.
نقطه C باید در محدوده‌ فیبو ۵۰% الی ۰.۸۸۶% از موج AB قرار بگیرد. (در صورتی که نقطه‌ C در این محدوده مشخص شده بر روی ۰.۶۱۸% واقع شود الگو ایده آل‌تر هم می‌شود.)
نقطه‌ D بر روی فیبو ۲۷% موج XA قرار می‌گیرد.
ناحیه‌ PRZ در محدوده‌ ۲۷% AB = CD تشکیل می‌شود. (در حالت عادی الگو این شرط معمولا صورت می‌گیرد در حالی که در الگوی پروانه ایده آل این شرط و مقدار الزامی است.)
BC پروجکشن باید مشخصا بر روی سطح ۶۱۸ باشد. درواقع تفاوت حالت الگوی هارمونیک پروانه معمولی و ایده آل در همین مورد است.

الگوی ایده آل صعودی و نزولی پروانه

با توجه به الگویی که در نمودار تشخیص می‌دهید و البته کمک گرفتن از پرایس اکشن برای گرفتن تایید بیشترمی‌توانید به سودهای بیشتری برسید.
این دو الگوی ایده آل پروانه را نیز با دیگر الگوهای هارمونیک که در این مطلب یاد گرفتید به ذهن بسپارید تا بتوانید در زمانی که نشانه‌های هر الگو را مشاهده کردید، روند و تغییر آن را تشخیص داده و به سود برسید.
معامله با استفاده از الگوی هارمونیک پروانه
برای اینکه بتوان از این الگو در بازار استفاده کرد باید ابتدا فیبو Retracement موج XA را رسم کنیم.
جایگاه B را مشخص می‌کنیم و بررسی می‌کنیم که آیا شرط لازم برای تشکیل الگو رعایت شده است یا نه.
فیبو Retracement موج AB را نیز رسم می‌کنیم تا ببینیم که آیا نقطه‌ C شرط لازم برای تشکیل الگو را رعایت کرده است یا خیر.
سپس نوبت BC پروجکشن است که با رسم آن باید ببینیم که D در محدوده‌ مجاز یعنی محدوده‌ ۱.۶۱۸% الی ۲.۲۴% موج BC قرار گرفته است.
و نقطه‌ D که باید بر روی فیبو ۱.۲۷% موج XA قرار گیرد.
یکی دیگر از مواردی که می‌توان در این الگو اعمال کرد فیبو سه نقطه‌ای روی ABC است تا به این ترتیب بتوانیم مکان نقطه‌ چهارم یعنی D را تشخیص دهیم. معمولا در الگوی پروانه نمودار روی سطح ۱.۲۷ تکمیل می‌شود.
تکمیل الگوی AB=CD نیز همان‌طور که گفته شد در این الگو محقق می‌شود.
ما برای معامله کردن با این الگوهای هارمونیک به دنبال نقطه‌ D و ناحیه‌ PRZ که نقطه‌ D در آن قرار می‌گیرد هستیم. تا به این ترتیب بتوانیم محدوده‌ای که از آن انتظار تغییر جهت روند داریم را شناسایی کنیم.
اگر الگو همه‌ شرایط را داشته باشد نوبت به بررسی پرایس اکشن ناحیه‌ PRZ می‌رسد تا مطمئن شویم که الگو هارمونیک ما حتما عمل می‌کند. سپس با توجه به اینکه الگو صعودی یا نزولی است اقدام به باز کردن معامله می‌کنیم.
نحوه استفاده از الگوهای هارمونیک در معاملات

برای اینکه بتوانید از آنچه در رابطه با الگوهای هارمونیک یاد گرفته‌اید نهایت استفاده را ببرید باید در مرحله اول بتوانید این الگوها را تشخیص دهید، برای تشخیص این الگوها باید با تمرین کافی به مهارت برسید.

وقتی موفق شدید که الگوی هارمونیک مربوط به نمودار قیمتی را به درستی تشخیص دهید، باید با توجه به استرتژی خود معامله‌ را در نقطه‌ مناسب بر اساس تشخیصی که داده‌اید باز کنید.

مدیریت معامله

حالا که معامله‌ای باز بر اساس یک الگوی مشخص دارید باید رفتار قیمتی را در ادامه بررسی کرده تا بتوانید حد سود و حد ضرر و هرآنچه نیاز هست را مطابق حرکت بازار مدیریت کنید.
سخن آخر
تسلط به الگوهای هارمونیک می‌تواند نقش بسزایی در موفقیت شما در تحلیل تکنیکال داشته باشد. البته الگوهای هارمونیک به تنهایی نمی‌توانند استفاده شوند و شما برای تایید بیشتر ناچارید از پرایس اکشن کمک بگیرید در غیر این صورت موفقیت شما دوامی نخواهد داشت.
البته در هنگام استفاده از الگوهای هارمونیک نیز باید از ابزار فیبوناچی که یکی از ابزارها در پلتفرم‌های معاملاتی است استفاده کنید.
همچنین ابزار XABCD را نیز می‌توانید در میان ابزار مختلف مشاهده کنید که الگو را با توجه به نقاطی که مشخص می‌کنید برای شما ترسیم می‌کند. (هیچ ضرورتی برای استفاده از این ابزار وجود ندارد.)
ناگفته نماند تعداد الگوهای هارمونیک بسیاز زیاد هستند که ما در این مطلب مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین الگوهای هارمونیک را بررسی کردیم و نحوه‌ معامله به وسیله این الگوها را نیز بیان کردیم.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *