معرفی کیف‌ پول میست (Ethereum Mist Wallet)

فهرست این مقاله
مقدمه
کیف‌ پول میست (Ethereum Mist Wallet)، کیف‌پول رسمی اتریوم است که با هدف ذخیره‌ی رمز ارز اتر و سایر توکن‌های مبتنی بر شبکه‌ی اتریوم طراحی شده است. این کیف‌پول دارای پشتیبانی توسعه‌دهندگان شبکه‌ی اتریوم است و کاربران می‌توانند علاوه بر نگهداری اتر، از آن برای نوشتن قراردادهای هوشمند نیز استفاده کنند. Ethereum Mist یک کیف‌پول Full-Node مستقل برای نسخه‌ی دسکتاپ است و از سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس و مکاو‌اس پشتیبانی می‌کند. همچنین، مجموعه‌ی کاملی از داده‌های بلاک‌چین اتریوم را به‌صورت محلی نگهداری می‌کند و به‌عنوان یک گره در شبکه‌ی اتریوم اجرا می‌کند.
در این مقاله، به معرفی مراحل نصب، راه‌اندازی و سایر موارد مرتبط با این کیف‌پول خواهیم پرداخت.
کیف‌ پول میست‌ ولت (Ethereum Mist Wallet) چیست؟
Ethereum Mist کیف‌پول رسمی اتریوم، دروازه‌ای برای برنامه‌های غیرمتمرکز در بلاک‌چین اتریوم است. میست‌ ولت این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا اتر و تمامی دارایی‌های رمزنگاری شده‌ی مبتنی بر اتریوم را با امنیت بسیار بالا نگهداری کنید. همچنین، امکان نوشتن قراردادهای هوشمند را نیز برای شما فراهم می‌کند.
ویژگی ‌های اصلی کیف‌ پول Ethereum Mist

امن‌ترین کیف‌پول اتریوم؛
می‌تواند اترها و توکن‌ها را مدیریت کند؛
به‌عنوان بخشی از پلتفرم اتریوم ساخته شده است؛
منبع باز و رایگان؛
استفاده از حساب‌های چندامضایی (Multi-sig).

هدف اصلی اتریوم میست‌ ولت

همانطورکه گفتیم، اتریوم میست‌ ولت کیف‌پول رسمی اتریوم است. این کیف‌پول با هدف بررسی و کاوش شبکه‌ی اتریوم و برنامه‌های غیرمتمرکز طراحی شده است. با استفاده از این کیف‌پول، کاربران می‌توانند با سایر برنامه‌های غیرمتمرکز اتریوم تعامل داشته باشند.
یکی از موارد مهم کیف‌ پول میست‌ ولت این است که دارای پشتیبانی توسعه‌دهندگان شبکه‌ی اتریوم است؛ بنابراین، تمامی به‌روزرسانی‌ها را زودتر از سایر کیف‌پول‌ها دریافت خواهند کرد. 
امنیت این کیف‌پول بسیار بالا بوده و اطلاعات کاربران ذخیره نمی‌شود. همچنین، طراحی منحصربه‌فرد آن، این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا بر موجودی حساب خود به‌طور کامل کنترل داشته باشند.
رابط کاربری میست‌ ولت برخلاف سایر کیف‌پول‌ها که از نسخه‌ی موبایل نیز پشتیبانی می‌کند (مانند تراست‌ولت)، کمی دشوار به‌نظر می‌رسد و به کابران تازه‌کار پیشنهاد نمی‌شود. متامسک و مای‌کریپتو را می‌توان رقبای اصلی میست‌ ولت دانست.
مزایا کیف‌ پول میست‌

امکان نظارت و کنترل کاربران بر موجودی کیف‌پول‌هایشان؛
عدم ذخیره‌ی اطلاعات کاربران و ذخیره‌ی کلیدهای خصوصی تنها بر دستگاه خود کاربر؛
امکان نوشتن و بارگذاری قراردادهای هوشمند؛
پشتیبانی از شانزده‌زبان مختلف دنیا؛
امکان ذخیره‌ی اتریوم و سایر توکن‌های مبتنی بر آن، روی بلاک‌چین اتریوم؛
فول نود؛
توسعه و به‌روزرسانی زودتر از سایر کیف‌پول‌ها؛
کارمزد کم‌تر در مقایسه با سایر کیف‌پول‌ها؛
استفاده از حساب‌های چندامضایی (Multi-sig).

معایب کیف‌ پول میست‌

رابط کاربری دشوار؛
راه‌اندازی دشوار و زمان‌بر؛
عدم پشتیبانی از سیستم عامل‌های اندروید و آی‌او‌اس؛
نیاز به فضای نسبتاً زیاد برای نصب روی رایانه. 

نصب و راه‌اندازی میست‌ ولت
همانطورکه در بالا نیز اشاره کردیم، نصب و راه‌اندازی میست‌ ولت برخلاف سایر کیف‌پول‌ها کمی دشوار است و به افراد تازه‌کار پیشنهاد نمی‌شود. در ادامه، به روش نصب و راه‌اندازی این کیف‌پول خواهیم پرداخت.
۱- ابتدا وارد سایت https://mist.ethereum.org شوید و آخرین نسخه‌ی کیف‌پول را متناسب با سیستم‌عامل خود دانلود کنید.

۲- پس از اتمام فرآیند دانلود، فایل را از حالت زیپ (فشرده) خارج کنید.
۳- درصورتی‌که هنگام نصب با خطای زیر مواجه شدید، وارد سایت geth.ethereum.org  شوید؛

روی گزینه‌ی Show older releases  (تصویر زیر) کلیک کرده و نسخه‌ی مورد نظر Geth node را دانلود و نصب کنید.

۴- هنگامی که نصب Geth node به اتمام رسید، مجدد نرم‌افزار کیف‌پول را اجرا کنید. همگام‌سازی میست‌ ولت با شبکه‌ی اتریوم زمان‌بر است و باید منتظر بمانید تا کل بلاک‌چین اتریوم روی دستگاه شما دانلود‌ شود.  

۵- پس از تکمیل تمامی مراحل بالا، تصویر زیر به شما نمایش داده می‌شود. درصورتی که می‌خواهید وارد شبکه‌ی اصلی شوید، گزینه‌ی main network و درصورتی‌که می‌خواهید تست آزمایشی انجام دهید، گزینه‌ی test network را انتخاب کنید.

۶- در مرحله‌ی بعد لازم است که گذرواژه‌ی خود را انتخاب کنید. گذرواژه‌ی شما باید بسیار قوی باشد و حتماً آن را در جایی مطمئن یادداشت کنید. توجه داشته باشید که گذرواژه‌ی شما به هیچ‌وجه در کیف‌ پول میست‌ ولت ذخیره نمی‌شود و برخلاف سایر کیف‌پول‌ها امنیت حساب شما به‌طورکامل با یک گذرواژه‌ی قوی حفظ می‌شود. درصورتی‌که رمز عبور خود را فراموش کنید، با داشتن کلیدهای خصوصی هم امکان بازیابی آن وجود نخواهد داشت. کلیدهای خصوصی تنها زمانی کاربرد دارند که رمز عبور حساب خود را بدانید. 
۷- با ورود به داشبور اصلی کیف‌ پول میست، در قسمت کیف‌پول‌ها می‌توانید حساب‌های کاربری فعال در میست‌ ولت را به همراه آدرس و موجودی هر یک مشاهده کنید.
نحوه‌ی دریافت کلید های خصوصی در میست‌ ولت
سازوکار و نحوه‌ی عملکرد کیف‌ پول میست با سایر کیف‌پول‌های معمولی بسیار متفاوت است. یکی از تفاوت‌های عمده‌ی آن در نحوه‌ی استفاده ار کلیدهای خصوصی است. درواقع این کیف‌پول، هیچ نوع کدی با عنوان کلید خصوصی به شما نمی‌دهد و برای بازیابی پسورد، خبری از عبارات بازیابی 12 تا 24کلمه‌ای نیست؛ زیرا امنیت حساب کاربری اتریوم میست‌ ولت از طریق گذرواژه‌ای که هنگام نصب و راه‌اندازی برای آن تعیین می‌کنید، حفظ می‌شود. نحوه‌ی ایجاد کلید خصوصی کیف‌پول به این صورت است که رمز عبور شما را به همراه سایر متادیتاها به یک فایل دیجیتالی تبدیل کرده و آن را روی رایانه‌ی شخصی شما ذخیره می‌کند. درواقع این فایل دیجیتالی، نقش کلید خصوصی را ایفا می‌کند و درصورتی‌که بخواهید اتریوم میست‌ ولت خود را از طریق هر دستگاه دیگری بازیابی کنید، به این فایل دیجیتالی نیاز خواهید داشت. توجه داشته باشید که این فایل دیجیتالی (کلید خصوصی) اتریوم میست‌ ولت تنها زمانی کاربرد دارد که رمز عبور حساب خود را داشته باشید.
آموزش دریافت کلیدهای خصوصی
برای دریافت کلیدهای خصوصی کافیست که مراحل زیر را به‌ترتیب انجام دهید:
۱- ابتدا از طریق حساب کاربری خود در اتریوم میست‌ ولت، روی گزینه‌ی Account backup کلیک کنید.
۲- پوشه‌ای با عنوان Keystore از محل نصب نرم‌افزار برای شما باز خواهد شد که فایل‌هایی با فرمت json به تعداد حساب‌ها یا آدرس‌های اتریومی شما وجود دارد (این فایل‌ها نقش کلید خصوصی را ایفا می‌کنند).
۳- برای پشتیبان‌گیری از کیف‌پول خود، لازم است که کل پوشه‌ی Keystore را کپی کرده و در محلی امن ذخیره کنید (این کار تنها یک‌بار لازم است و پس از آن تمامی تراکنش‌های کیف‌پول‌تان به‌صورت خودکار ذخیره می‌شود و نیازی به پشتیبان‌گیری مجدد نیست).
توجه کنید که هرگاه قصد بازیابی کیف‌ پول میست خود روی دستگاه دیگری را داشتید، کافیست فایل‌های  json ذخیره شده را در پوشه‌ی Keystore و در محل نصب کیف‌پول جدید کپی کنید. حال با واردکردن کلمه‌ی عبور هر یک از حساب‌هایتان به آن‌ها دسترسی پیدا خواهید کرد.
ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده
این کیف‌پول از اتر و تمامی توکن‌های مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم پشتیبانی می‌کند. منظور از توکن‌های مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم، توکن‌هایی است که براساس استانداردهای تخصصی شبکه‌ی اتریوم ایجاد شده و روی آن فعالیت می‌کنند.
کارمزد تراکنش‌ها 
استفاده از اتریوم میست‌ ولت برخلاف سایر کیف‌پول‌ها کاملاً رایگان است و کاربران به‌جز کارمزد متعارف شبکه‌ی اتریوم نیاز به پرداخت هیچ کارمزد اضافی ندارند.
میزان کارمزد پرداختی شبکه، بسته به نوع تراکنش و ترافیک شبکه متفاوت است که پیش از نهایی‌کردن سفارش به کاربر نشان داده می‌شود؛ همچنین، امکان تنظیم کارمزدها به دلخواه، توسط کاربر وجود دارد. توجه کنید که هرچه میزان کارمزد پرداختی کم‌تر باشد، سرعت پردازش تراکنش نیز کم‌تر خواهد بود. 
قیمت کیف‌ پول میست 
همانطورکه گفتیم، اتریوم میست‌ ولت یک کیف‌پول فول نود اتریوم است. دریافت و نصب این کیف‌پول کاملاً رایگان بوده و از سیستم عامل‌های ویندوز، مک‌او‌اس و لینوکس پشتیبانی می‌کند.
امنیت اتریوم میست‌ ولت
این کیف‌پول جزء معدود کیف‌پول‌هایی است که توسط توسعه‌دهندگان بلاک‌چین اتریوم پشتیبانی می‌شود؛ بنابراین، ازآنجاکه اولین به‌روزرسانی‌ها را دریافت خواهد کرد، می‌توان آن را امن‌ترین کیف‌پول برای ذخیره‌ی اتر دانست. همچنین، به‌دلیل طراحی خاص و منحصربه‌فردی که دارد، کنترل تمامی موجودی و کلیدهای خصوصی به‌صورت دستی انجام می‌گیرد. درنتیجه، هکرها حتی با دسترسی به کلیدهای خصوصی شما نمی‌توانند به حساب شما دسترسی داشته باشند؛ زیرا این کلیدها تنها با داشتن گذرواژه کاربرد دارند.
همچنین، به‌دلیل قابلیت «متن‌باز‌بودن»، هر کاربر می‌تواند کد آن را بازبینی کرده و اشکالات احتمالی را افشا کند. بنابراین، ازآنجاکه کاربران می‌توانند به‌طور پیوسته با توسعه‌دهندگان این کیف‌پول در تعامل باشند، از بروز معضلات امنیتی جلوگیری می‌کنند.
خلاصه مطلب
در این مقاله به معرفی کیف‌ پول میست‌ ولت اتریوم پرداختیم. همانطورکه گفتیم، این کیف‌پول به‌طور اختصاصی برای ذخیره و نگهداری رمز ارز اتر و سایر توکن‌های مبتنی بر شبکه‌ی اتریوم طراحی شده است. میست‌ ولت را می‌توان جزء معدود کیف‌پول‌هایی دانست که دارای پشتیبانی توسعه‌دهندگان اتریوم است. این کیف‌پول یک کیف‌پول فول‌نود اتریوم است و از سیستم عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک‌او‌اس پشتیبانی می‌کند.
به‌طور کلی می‌توان گفت که نصب و استفاده از این کیف‌پول برای کاربران مبتدی و یا افرادی که تنها قصد استفاده از آن به‌منظور انجام امور روزمره (مانند ارسال و دریافت اتر) را دارند، توصیه نمی‌شود. اگر در یکی از دوگروه ذکر شده در بالا قرار دارید، بهتر است که از سایر کیف‌پول‌های اتریوم استفاده کنید.
سؤالات متداول
۱- کیف‌ پول میست‌ ولت چیست؟
Ethereum Mist کیف‌پول رسمی اتریوم، دروازه‌ای برای برنامه‌های غیرمتمرکز در بلاک‌چین اتریوم است. میست‌ ولت این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا اتر و تمامی دارایی‌های رمزنگاری شده‌ی مبتنی بر اتریوم را با امنیت بسیار بالا نگهداری کنید.
۲- ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده توسط میست‌ ولت کدامند؟
این کیف‌پول از اتر و تمامی توکن‌های مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم پشتیبانی می‌کند.
۳- کارمزد تراکنش‌ها در اتریوم میست‌ ولت چقدر است؟
استفاده از اتریوم میست‌ ولت برخلاف سایر کیف‌پول‌ها کاملاً رایگان است و کاربران به‌جز کارمزد متعارف شبکه‌ی اتریوم نیاز به پرداخت هیچ کارمزد اضافی ندارند.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *