نحوه انتخاب بهترین صرافی رمز ارز چگونه است؟

هم‌زمان با افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال، شاهد افزایش تعداد صرافی‌های رمزگذاری‌شده برای خرید و فروش رمز ارز و همچنین ترید آن‌ها هستیم، اما باید بدانیم کدام یک بهتر است، صرافی رمز ارز خوب چه ویژگی‌هایی دارد و هنگام انتخاب بهترین صرافی رمز ارز به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ همچنین با توجه به محدودیت‌هایی که برای کاربران ایرانی وجود دارد، بهترین صرافی کدام است؟ اگر شما هم به‌دنبال پاسخ این سؤالات هستید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.
ماهیت بی‌ثبات و سوداگرانه سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، صرف‌نظر از اینکه چگونه و از کجا آن‌ها را خریداری می‌کنید، خطراتی برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند. ما معتقدیم که دقت هنگام انتخاب صرافی رمز ارز باید اولویت اصلی باشد و صرف‌نظر از کاربری و امکانات، امنیت مهم‌ترین چیزی است که باید به آن توجه داشت. به‌طورکلی این تصور وجود دارد که صرافی‌های رمز ارز با قدمت بالا، صرافی‌های بهتری برای خرید و فروش رمز ارز هستند.
با وجود این، با توجه به ساختار ناپایدار ارزهای دیجیتال، مهم است که بنا بر توصیه کارشناسان، بیش از ۵ درصد سرمایه کل خود را برای سرمایه‌گذاری انتخاب نکنید، حتی اگر از همه‌چیز مطمئن هستید، درصد زیادی از دارایی خود را به این بازار اختصاص ندهید، اما برای اینکه از این ۵ درصد سرمایه‌گذاری هم نتیجه مطلوبی بگیرید، باید هنگام انتخاب صرافی رمز ارز به مواردی دقت کنید که در ادامه به هریک از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.
فهرست این مقاله
برای انتخاب بهترین صرافی رمز ارز به چه مواردی باید دقت کرد؟
پیش از ثبت‌نام و شروع استفاده از خدمات صرافی که یکی از دوستان یا آشنایان معرفی می‌کند، باید عوامل زیادی را در نظر بگیرید که مهم‌ترین آن‌ها امنیت صرافی، میزان نقدینگی، نرخ کارمزدها، تاریخچه فعالیت، بازارها و تجربه کاربری است. یافتن و انتخاب بهترین صرافی رمز ارز می‌تواند برای شما کمی زمان‌بر و خسته‌کننده باشد، اما ارزش را دارد.
یکی از راه‌های آسان برای انتخاب بهترین صرافی رمز ارز، خواندن نظرات کارشناسان است. علاوه بر این، باید بین صرافی‌های رمز ارز از این نظر که امکان تبدیل رمز ارز به رمز ارز را فراهم می‌کنند یا رمز ارز به ارز فیات تفاوت قائل شوید. صرافی‌های ارز به ارز تنها جفت ارزهای دیجیتال را فهرست می‌کنند؛ درحالی‌که صرافی‌های فیات به ارز به شما امکان می‌دهند ارزهای دیجیتال را با دلار، یورو، پوند، ین و سایر ارزها (درباره صرافی‌های ایرانی و ریال) بخرید و بفروشید.
چگونه بهترین صرافی رمز ارز را انتخاب کنیم؟
انتخاب بهترین صرافی براساس نوع نیاز شما تا حدی متفاوت است؛ برای مثال ممکن است فرایند انتخاب صرافی که جفت ارزهای خاصی را فهرست کرده است، با صرافی که امکان انجام معاملات مختلف مانند معاملات مارجین یا OTC را فراهم می‌کند، متفاوت باشد. با این حال برخی از مهم‌ترین و نکات مشترکی که هنگام انتخاب بهترین صرافی رمز ارز باید در نظر داشته باشید، عبارت‌اند از:
۱- امنیت صرافی

امنیت تا حد زیادی مهم‌ترین عامل هنگام انتخاب صرافی رمز ارز است. اگر صرافی امنیت کافی را نداشته باشد، احتمال از دست رفتن دارایی شما وجود دارد؛ احتمالی که هر آپشن و گزینه ارزشمند دیگری را بی‌ارزش می‌کند.
۲- فناوری و زیرساخت صرافی رمز ارز

برای اطمینان از اینکه صرافی از زیرساخت‌های مناسب برای ارائه خدمات به شما استفاده می‌کند، به موارد زیر توجه داشته باشید:

آدرس وب سایت صرافی باید با Https شروع شود. از خدمات صرافی که آدرس آن با Http شروع می‌شود، به‌هیچ‌عنوان استفاده نکنید.
ترجیحاً از صرافی‌هایی استفاده کنید که قابلیت احراز هویت دومرحله‌ای داشته باشند. این صرافی‌ها علاوه بر درایتف اطلاعات شخصی، اطلاعاتی برای ورود نیاز خواهند داشت که تنها شما به آن‌ها دسترسی دارید.
صرافی‌ای که برای ذخیره دارایی مشتریان، منابع ذخیره‌سازی سرد را انتخاب کرده است.
صرافی‌هایی که برنامه‌های حسابرسی فعالیتشان را به‌صورت ۲۴ ساعته نظارت می‌کنند و هشدارهای پیامکی و ایمیلی به مشتریان برای تضمین امنیتی بیشتر ارسال می‌شود.

۳- فعالیت حقوقی و قانونی صرافی
برای اطمینان از اینکه صرافی مطابق با قوانین فعالیت می‌کند یا نه، بهتر است از صرافی‌هایی که در کشور خودتان قرار دارد استفاده کنید؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم برای خرید و فروش رمز ارز، از صرافی‌های ایرانی استفاده کنید. علاوه بر این، به خاطر داشته باشید که به‌دلیل تحریم‌هایی که علیه ایران وجود دارد، امکان استفاده از بسیاری از صرافی‌های خارجی بدون محدودیت برای کاربران ایرانی وجود ندارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید به‌طور مستقیم و با استفاده از ریال، رمز ارز خریداری کنید، باید از صرافی‌های ایرانی استفاده کنید.
البته شما می‌توانید با استفاده از خدمات صرافی‌های ایرانی، برای خرید تتر با ریال اقدام کنید. سپس تتر خریداری‌شده را به کیف پول صرافی خارجی انتقال دهید و رمز ارز مدنظر خود را خریداری کنید. البته باز هم توجه داشته باشید که اگر موفق به احراز هویت در صرافی‌های خارجی نشوید، خطر بلوکه‌شدن حساب و همچنین واریز و برداشت با محدودیت‌های فراوان وجود دارد.
۴- بیمه دارایی توسط صرافی
بیمه‌شدن دارایی و سرمایه کاربران، یکی دیگر از مواردی است که برای انتخاب بهترین صرافی رمز ارز باید در نظر داشته باشید. برخی صرافی‌ها ممکن است وجوه کاربران خود را بیمه کنند؛ به این معنا که درصورت از دست رفتن دارایی و هک حساب، احتمالاً دارایی کاربران به آن‌ها بازگردانده خواهد شد. برخی از صرافی‌هایی که دارای این قابلیت هستند، عبارت‌اند از:

Coinbase
Binance
Bittrex
Gemini
FTX

۵- شفافیت عملکرد صرافی
آیا اطلاعات دقیقی از موقعیت مکانی دفتر مرکزی، اعضای تیم و روش‌های برقراری ارتباط در وب سایت صرافی وجود دارد؟ صرافی‌هایی که به‌صورت شفاف عمل می‌کنند، علاوه بر ارائه این اطلاعات به کاربران خود، آدرس کیف پول‌های سردی که برای نگهداری دارایی کاربران استفاده می‌کنند، در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.
با وجود این بهتر است هیچ‌وقت کل دارایی خود را برای طولانی‌مدت در کیف پول صرافی قرار ندهید، بلکه تنها مقداری از دارایی خود را که برای ترید روزانه نیاز دارید، در صرافی نگهدارید و مابقی را به کیف پول شخصی خود انتقال دهید.
۶- نقدینگی صرافی

هرچه میزان معاملاتی که در صرافی انجام می‌شود، بیشتر باشد، نقدینگی صرافی هم بیشتر خواهد بود. نقدینگی بیشتر امکان انجام معاملات را به شکلی سریع‌تر، آسان‌تر و بدون مواجهه با نوسانات قیمت فراهم می‌کند. علاوه بر این، بررسی کنید که صرافی دارای قابلیت locked-in در قیمت‌گذاری وجود دارد یا نه. locked-in این اطمینان را به کاربر می‌دهد که قیمت در زمان معامله قفل ‌شود، حتی اگر بلافاصله معامله انجام نشود. توجه داشته باشید که نقدینگی می‌تواند برای جفت‌های معاملاتی مختلف متفاوت باشد؛ برای مثال برای BTC/EUR ممکن است بالا، اما برای BTC/GBP پایین باشد.
۷- کارمزد صرافی

کارمزدی که صرافی برای انجام تراکنش‌ها درایفت می‌کند، معمولاً حدود ۱ درصد از مبلع کل تراکنش است. با وجود این ممکن است این رقم با توجه به افزایش حجم معاملات شما کاهش پیدا کند. علاوه بر این، کارمزد برداشت از حساب را هم بررسی کنید. برخی صرافی‌ها، کارمزد بالایی چه برای برداشت ارزی، چه دلاری و چه ریالی در نظر گرفته‌اند. به کارمزد شارژ و واریز به‌حساب هم توجه کنید. اگرچه برخی صرافی‌ها امکان شارژ آنی حساب با روش‌های مختلف را فراهم می‌کنند، در برخی موارد کارمزدی حدود ۵ درصد هم دریافت می‌کنند.
۸- تجربه کاربری صرافی
داشتن رابط کاربری ساده و آسان برای استفاده در دسکتاپ و دستگاه تلفن همراه یکی از دیگر از مواردی است که هنگام انتخاب بهترین صرافی رمز ارز باید به آن توجه کنید. بهتر است برای آگاهی از این مورد، به سایت‌های نظرسنجی مراجعه کنید و نظر دیگران را درباره کار با صرافی مدنظرتان مطالعه کنید.
۹- تعداد کوین و توکن فهرست‌شده
تقریباً تمام صرافی‌های رمز ارز از بیت کوین و اتریوم پشتیبانی می‌کنند. با این حال، هزاران رمز ارز وجود دارد و برخی سرمایه‌گذاران می‌خواهند به غیر از BTC و ETH، دیگر ارزها را برای کسب سود بیشتر خریداری کنند؛ بنابراین قبل از انتخاب صرافی، باید بررسی کنید که چه تعداد و چند نوع کوین و توکن در صرافی فهرست شده است.
۱۰- لوریج و خدمات صرافی

محبوب‌ترین صرافی‌های رمز ارز، صرافی‌های اسپات هستند؛ یعنی این صرافی‌ها امکان تبادل رمز ارز را با ارز فیات یا سایر ارزهای دیجیتال فراهم می‌کنند (بیشتر ارزهای دیجیتال در برابر بیت کوین یا استیبل کوین‌های دلار آمریکا معامله می‌شوند)، اما برخی صرافی‌ها صرافی‌های مشتقه هستند؛ به این معنا که آن‌ها مشتقات ارزهای دیجیتال را معامله می‌کنند و نه خود ارزها را. برخی اشکال رایج مشتقات شامل اختیار معامله و قراردادهای آتی است که در آن سرمایه‌گذاران توافق می‌کنند کالایی را در تاریخ آتی با قیمت تعیین‌شده بخرند یا بفروشند.
صرافی‌های مشتقه گاهی اوقات به معامله‌گران اجازه می‌دهد از اهرم استفاده کنند که به آن‌ها امکان می‌دهد با پول بیشتری برای موجودی در صرافی شرط‌بندی کنند؛ برای مثال، اهرم ۱۰ برابری به معامله‌گری با ۱۰۰۰ دلار در حساب خود اجازه می‌دهد تا با ۱۰۰۰۰ دلار معامله کند که این می‌تواند هم احتمال سود و هم ضرر را تقویت کند.
۱۱- محدودیت واریز به و برداشت از صرافی
حتی اگر برای سرمایه‌گذاری بلندمدت هم برنامه‌ریزی کرده باشید، این احتمال وجود دارد که در مقطعی نیازمند برداشت سریع از حساب خود باشید؛ بنابراین مهم است بدانید برخی از صرافی‌ها محدودیت‌هایی برای برداشت از یا واریز به حساب در روز در نظر می‌گیرند.
نتیجه‌گیری
اگر به فعالیت و سرمایه‌گذاری در ارزها علاقه دارید، پیش از هر چیز باید با اصول انتخاب بهترین صرافی رمز ارز آشنا باشید. در نظر گرفتن مواردی که در این مطلب بیان شد، به انتخاب بهتر و صحیح شما کمک می‌کند.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *