همه چیز درباره مزرعه بیت کوین

فهرست این مقاله
مزرعه بیت کوین چیست؟
با طراحی بیت کوین در سال ۲۰۰۹ توسط ساتوشی ناکاموتو تحولی در دارایی‌های غیرمتمرکز و فناوری در جهان ایجاد شد. با ظهور بیت کوین چندین اصطلاح جدید نیز به دنیا معرفی شد که برای بسیاری از افراد این اصطلاحات تازگی دارند و درکشان کمی مشکل است. یکی از اصطلاحات موجود درباره بیت کوین، استخراج یا ماینینگ است که حتماً تاکنون درباره آن شنیده‌اید. ما در این مطلب نسیم خبر قصد داریم درمورد مزرعه بیت کوین که با افزایش محبوبیت این ارز ایجاد شده توضیحاتی ارائه دهیم.
بیت کوین چیست؟
بیت کوین یک رمز ارز است که افراد می‌توانند آن را از صرافی‌های آنلاین بخرند یا با استفاده از کامپیوتر استخراج کنند. این رمز ارز از نظر ارزش بازار در رتبه ۱ قرار دارد و باارزش‌ترین ارز در بازار کریپتوکارنسی است.
قیمت این ارز در طول یک دهه گذشته فراز و نشیب‌های بسیاری داشت و در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۱ به ۶۸ هزار دلار رسید که بالاترین قیمت ثبت‌شده برای آن است. کل عرضه بیت کوین ۲۱ هزار است که تا زمان نگارش این مطلب حدود ۱۹ هزار از آن استخراج شد.
قیمت بالای این رمز ارز سبب شد افراد زیادی در جهان تمایل داشته باشند آن را استخراج کنند؛ البته برای استخراج این رمز ارز به برق زیادی نیاز است؛ به همین دلیل همه افراد توانایی استخراج آن را ندارند.
استخراج بیت کوین
پیش از اینکه به توضیح مزرعه بیت کوین بپردازیم، لازم است نحوه استخراج بیت کوین را با زبان ساده توضیح دهیم. به فرایند تعین بلاک بعدی در زنجیره (chain) استخراج بیت کوین می‌گویند. بلاک از مجموعه‌ای از تراکنش‌ها و یک بلاک چین از گروهی از بلاک‌ها تشکیل شده است. در شبکه، زنجیره‌ای بیشترین تعداد بلوک را دارد که زنجیره‌ای معتبر است.
همان‌طور که گفتیم، فرایند افزودن بلاک به زنجیره (chain) همان استخراج است، اما باید دانست روند کار دقیقاً چگونه است. برای توضیح این روند مثالی ساده می‌زنیم. استخراج را مانند یک بازی حدس در نظر بگیرید. چند نفر با یکدیگر در یک مسابقه حدس شرکت می‌کنند.
هرکس که درست حدس بزند، بلوک بعدی را اضافه می‌کند و می‌تواند انتخاب کند که کدام تراکنش‌ها در آن گنجانده شود. بازیکنی که برنده شد، تراکنش‌هایی را که افراد می‌خواهند به زنجیره اضافه کنند، جمع‌آوری می‌کند و سپس آن‌ها را در بلاک می‌گذارد و آن را تأیید می‌کند. فرد برنده به‌دلیل بردش بیت کوین جایزه می‌گیرد.
حدس‌های در استخراج بیت کوین راحت نیستند. برای اینکه کاربران بتوانند به‌درستی حدس بزنند، از کامپیوترهای پیشرفته استفاده می‌کنند که امکان حل مسائل پیچیده را داشته باشند. اگر تعداد کسانی که از کامپیوتر برای استخراج استفاده می‌کنند بیشتر شود، برای اینکه زمان استخراج ثابت بماند، مسائل پیچیده‌تر می‌شوند؛ درنتیجه افراد برای استخراج بیت کوین به کامپیوترهای پیشرفته‌تر نیاز دارند.
همان‌طور که می‌دانید، در سال ۲۰۰۹ امکان استخراج بیت کوین با کامپیوترهای معمولی صورت می‌گرفت، اما در حال حاضر برای استخراج این ارز به رایانه‌های پیشرفته نیاز دارید. همچنین حل یک مسئله برای ۱۰۰ نفر راحت‌تر از یک نفر است؛ به همین دلیل افراد مزرعه بیت کوین ایجاد می‌کنند.
هش چیست؟
هنگامی که یک استخراج‌کننده بیت کوین با موفقیت یک هش معتبر پیدا می‌کند، یک بلاک به بلاک چین اضافه کرده و آخرین تراکنش‌ها را تأیید می‌کند. زمان ایجاد یک بلاک جدید در بلاک چین حدود ۱۰ دقیقه است. هدف کل شبکه بیت کوین این است که این زمان را ثابت نگه دارد. حال اگر افراد بیشتر قصد استخراج داشته باشند، باید معادلات پیچیده‌تر شود که زمان ایجاد بلاک جدید ثابت بماند.
ما چنانچه به‌دلیل کاهش قیمت بیت کوین یا افزایش هزینه‌های ماینینگ تعداد کسانی که قصد استخراج دارند کم شود، مسائل ساده‌تر می‌شود تا زمان همان ۱۰ دقیقه ثابت بماند. در ابتدا احتمال ایجاد یک بلاک جدید ۱ در ۵ بود؛ درحالی‌که این مقدار در حال حاضر به ۱ در ۲۲ تریلیون رسید. دشواری استخراج بیت کوین سبب شده است افراد برای انجام این کار مزرعه بیت کوین ایجاد کنند.
مزرعه بیت کوین چیست؟ 
مزرعه بیت کوین یک سوله یا ساختمان بزرگ است که در آن تعداد بسیاری کامپیوتر ای سیک (ASIC) مخصوص استخراج وجود دارد. معمولاً این سوله‌ها خارج از شهر هستند؛ زیرا صدای کامپیوترها بسیار زیاد است.
مصرف برق در این مزرعه بسیار بالاست. براساس آمار میزان مصرف برق تولید یک بیت کوین در سال ۲۰۲۱ برابر با ۹ سال برق مصرفی یک خانوار است. هر ماینر به ازای ایجاد و تأیید یک بلاک جدید ۶.۲۵ بیت کوین دریافت می‌کند. برای تأسیس مزرعه بیت کوین در ایران نیاز است مجوز دریافت کنید.
بزرگ‌ترین استخراج‌ کنندگان بیت کوین کدام کشور ها هستند؟
براساس آمار، آمریکا، قزاقستان و روسیه به‌ترتیب با ۳۵.۶، ۱۸.۱ و ۱۱.۲ درصد استخراج بیت کوین در سال بزرگ‌ترین استخراج‌کننده در سال ۲۰۲۱ بودند. براساس آمار در سال ۱۳۹۹ میزان استخراج بیت کوین در ایران ۸ درصد بود که البته در چند سال گذشته با افزایش قیمت این ارز این درصد بیشتر نیز شد، اما آمار دقیق موجود نیست.
سخن پایانی
درحالی‌که استخراج بیت کوین جذاب به نظر می‌رسد، باید بدانید این کار برای همه افراد سودآور نیست. طراحی بیت کوین به صورتی است که هر چهار سال یک‌بار میزان استخراج آن نصف می‌شود که همین موضوع سبب افزایش هزینه استخراج می‌شود و با کاهش قیمت این رمزارز حتی ممکن است دچار ضرر شوید.
برای احداث مزرعه بیت کوین شما نیازمند سرمایه بسیار زیاد و مجوز هستید. اگر قصد انجام این کار را دارید، پیش از شروع تمام جوانب کار را بسنجید.
پرسش‌های متداول
۱- آیا راه‌اندازی مزرعه بیت کوین سود آور است؟
اینکه راه‌اندازی این مزرعه سودآور است یا نه، به هزینه‌ها و درآمدهای شما بستگی دارد. در این مزرعه درآمد از فروش این ارز به دست می‌آید. اگر قیمت کاهش یابد درآمد شما کم می‌شود. حال اگر هزینه برق یا مالیات افزایش یابد، هزینه بالا می‌رود و درنتیجه سود شما کاهش می‌یابد. برای تعیین سودآوری در لحظه می‌توانید از ماشین‌های آنلاین مخصوص این کار استفاده کنید.
۲- آیا احداث مزرعه بیت کوین در ایران قانونی است؟
بله شما می‌توانید از وزارت صنعت و معدن مجوز راه‌اندازی این مزرعه را بگیرید.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *