هودلر رمز ارز

این روزها بحث ارزهای دیجیتال بسیار داغ است و همین موضوع سبب شده است که نظر بسیاری از افراد به این حوزه جلب شود و به‌دنبال راهی برای کسب درآمد از این بازار باشند. اگر شما هم تصمیم گرفته‌اید وارد دنیای جذاب ارزها شوید، در صورتی که با این بازار آشنایی نداشته باشید، احتمالاً با اصطلاحاتی مواجه می‌شوید که معنای آن‌ها را نمی‌دانید. یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین اصطلاحات در میان معامله‌گران، هودلر رمز ارز است. در این مقاله، به ساده‌ترین روش ممکن یکی از اساسی‌ترین و پرکاربردترین مفاهیم کریپتو کارنسی (ارزهای دیجیتال) یعنی هودلر را بررسی کرده‌ایم.
فهرست این مقاله
تعریف هودل کردن
هودل درواقع همان کلمه (HOLD) در زبان انگلیسی است و به‌دلیل اشتباه تایپی یکی از کاربران سایت Bitcontalk (یکی از بزرگ‌ترین فروم‌های آنلاین در حوزه رمز ارز) اتفاق افتاده است که این اشتباه تایپی رفرنسی برای این معیار و اصطلاح شد. البته گاهی گفته می‌شود HODL مخفف جمله Hold on for Dear Life به معنای نگهداری با تمام وجود است. در دنیای کریپتوکارنسی (ارزهای دیجیتال) هودل یا هادل در اصطلاح عامیانه به معنای نگهداری و نفروختن یک ارز در بازه زمانی میان‌مدت یا بلندمدت و با توجه به تارگت و استراتژی شخص است که به‌مرور زمان بر ارزش آن افزوده می‌شود.
 معرفی هودلر رمز ارز
در حالت کلی افراد فعال در حوزه ارزهای دیجیتال را می‌توان به دو دسته تفکیک کرد؛ دسته اول افرادی هستند که روزانه، هفتگی یا ماهانه خرید و فروش انجام می‌دهند که به آن‌ها تریدر یا معامله‌گر گفته می‌شود. دسته دوم کسانی هستند که براساس مطالعه یک پروژه به خرید آن ارز اقدام می‌کنند و در بازه زمانی میان‌مدت یا بلندمدت با توجه به استراتژی خود، آن ارز را نگهداری می‌کنند.
دراصطلاح افرادی را که سرمایه و دارایی خود را هولد می‌کنند، هودلر یا هودلر رمز ارز می‌گویند. باید توجه داشت که ما هودلر کوتاه‌مدت نداریم و تعریف هودلر برای بازه زمانی میان‌مدت و بلندمدت است. در ادامه ویژگی‌های را که یک هودلر باید داشته باشد، بررسی می‌کنیم.
ویژگی های هودلر حرفه ای رمز ارز

اولین و مهم‌ترین ویژگی هودلرهای حرفه‌ای این است که آن‌ها سرمایه‌ای را وارد بازار می‌کنند که به آن نیاز ندارند و به‌هیچ‌عنوان برای ورود به این مارکت به فروش ماشین، خانه یا قرض و وام اقدام نمی‌کنند.
از دیگر ویژگی‌های یک هولدر رمز ارز این است که با توجه به چارت و بازه زمانی که برای آن پروژه یا ارز تعریف شده، همراه پروژه باشد، هنگتم نوسانات و اصلاح بازار، فروشی انجام ندهد و تا رسیدن قیمت رمز ارز به تارگت تعیین‌شده، آن ارز را نگه‌داری کند.
اگر فردی تصمیم گرفته باشد یک هودلر رمز ارز شود، باید شناخت کافی از آن پروژه داشته باشد، در زمان و مراحل مختلف آن را رصد کند و مطمئن شود اهدافی که برای آن پروژه پیش‌بینی شده است در حال تحقق هستند. به زبان ساده می‌توان گفت آشنایی با تحلیل بنیادی برای افرادی که قصد هودل‌کردن یک رمز ارز را دارند بسیار حیاتی است.

ده قانونی که هر هودلر رمز ارز باید بداند

پس از اشتباه تایپی یکی از کاربران که به‌جای کلمه هولد از هودل استفاده کرده بود، شخصی به نام برندن متیوز (Brenden Matthews) به‌کمک افراد شناخته‌شده در جامعه بیت کوین قوانینی را وضع کرد که هر هودلر رمز ارز باید آن‌ها را رعایت کند تا به‌عنوان یک هودلر واقعی شناخته شود. در ادامه این قوانین را معرفی می‌کنیم.
۱. نگهداری دارایی
اولین و مهم‌ترین قانون برای یک هولدر، نگهداری و هولد ارزهای دیجیتال خود است. این قانون سبب می‌شود هودلر تحت تأثیر نوسانات بازار قرار نگیرد، اگر اصلاحی در بازار رخ دهد دچار استرس نشود و دارایی خود را تا تارگتی که برای آن در نظر گرفته است نگه دارد.
۲. خرید در کف قیمت
هودلر حرفه‌ای و واقعی به ارزی که روی آن هودل کرده است، اطمینان کامل دارد؛ درنتیجه نوسانات بازار او را نگران نمی‌کند و اگر رمز ارز خریداری‌شده توسط هودلر با افت قیمت مواجه شود، وی فرصت را غنیمت می‌شمارد و در زمان اصلاح و کف‌های جدید، دارایی خود را افزایش می‌دهد.
۳. رعایت نکات امنیتی
نکته دیگری که یک هودلر باید به آن توجه داشته باشد، امنیت و شیوه نگهداری رمز ارز هولدشده است. هودلرها برای دارایی خود ارزش قائل هستند، آن را نزد خود نگه می‌دارند و به واسطه یا شخص ثالث نیاز ندارند.
صرافی‌ها و کیف پول‌های آنلاین که امکان هک یا سرقت دارایی در آن‌ها وجود دارد، مکان مناسبی برای نگه‌داری سرمایه یک هودلر نیستند و بهتر است یک هودلر رمز ارز از کیف پول‌های سخت‌افزاری برای نگه‌داری سرمایه خود استفاده کند.
بد نیست بدانید کیف پول‌های سخت‌افزاری کلیدهای خصوصی کاربر را به‌صورت آفلاین ذخیره می‌کنند؛ به همین دلیل نفوذ به اطلاعات آن کار ساده‌ای نیست و از این‌رو توصیه شده است افرادی که قصد سرمایه‌گذاری به‌صورت میان‌مدت یا بلندمدت را دارند، از کیف پول‌های سخت‌افزاری استفاده کنند.
۴. تحت تأثیر قرار نگرفتن
یک هودلر واقعی پیش از خرید یک ارز، درباره آن تحقیق و مطالعه می‌کند، اهداف و اخبار آن را بررسی و پس از اطمینان از مناسب‌بودن پروژه اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند. هودلر رمز ارز از سقوط بازار در یک بازه زمانی ترسی ندارد و تحت تأثیر اخبار منفی و حواشی قرار نمی‌گیرد.
۵. درگیر فومو‌ نشدن

به‌طور طبیعی بازارهای مالی دارای نوسان هستند. نوسانات بازار ارزهای دیجیتال بسیار بیشتر از سایر بازهای مالی است و ممکن است یک ارز تحت تأثیر یک خبر به‌صورت ناگهانی رشد یا کاهش قیمت چشمگیری داشته باشد.
یک هودلر واقعی تحت تأثیر نوسانات قرار نمی‌گیرد، با افزایش ناگهانی یک ارز، درگیر فومو نمی‌شود و به هودل کردن ادامه می‌دهد؛ برای مثال اگر شما هودلر رمز ارز بیت کوین هستید، با رشد ناگهانی رمز ارز اتریوم برای فروش بیت کوین و خرید اتریوم تصمیم‌گیری نمی‌کنید. فومو یا FOMO که مخفف عبارت Fear of Missing Out است، به زبان ساده به معنای ترس از دست دادن فرصت است.
۶. خرید کالا و دریافت خدمات با رمز ارز هودل شده
امروزه می‌توانید کالاها و خدمات موردنظر خود را از فروشگاه‌ها و دیگر منابع موردنظر خود دریافت کنید و به‌جای پرداخت هزینه با استفاده از ارزهای فیات از ارزهای دیجیتال استفاده کنید. اگر شما نیز یک هودلر رمز ارز هستید، بهتر است در صورتی که قصد خرج‌کردن رمز ارز خود را دارید، با دریافت کالا و خدمات از چنین منابعی به دیگر هودلرها کمک کنید.
۷. انتقال نکات مثبت به دیگران
هرچه تقاضا برای یک رمز ارز بیشتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد رفت. شما به عنوان یک هودلر رمز ارز می‌توانید در ترغیب دیگران به خرید رمز ارزی که هولد کرده‌اید، در بالابردن تقاضا و درنتیجه افزایش قیمت آن رمز ارز نقشی هرچند کوچک داشته باشید. البته نباید برای این کار به ادعاهای پوچ در زمینه رمز ارز موردنظر خودتان متوسل شوید. تنها کافی است افرادی را که ممکن است اطلاعات و دانشی درباره رمز ارز مطرح کرده و از آینده آن اطلاعی ندارند، از آن پروژه و اهدافش مطلع کنید.
۸. اجرای فول نود

هودلر رمز ارز اگر بتواند نود کامل خود را اجرا می‌کند. به زبان ساده می‌توان گفت، هر دستگاهی که به شبکه رمز ارز متصل شود یک نود است، اما فول نود به کاربرانی گفته می‌شود که مستقیم به بلاک چین رمز ارز مربوط متصل شده و تمام قوانین آن را پذیرفته باشند. یک هودلر رمز ارز اگر بتواند به‌صورت نود کامل در بلاک چین عمل کند و در اجماع مشارکت داشته باشد، به سلامت آن رمز ارز کمک کرده است؛ از این‌رو گفته می‌شود کاربرانی که توانایی اجرای یک فول نود را داشته باشند، در صورتی که هودلر آن رمز ارز باشند می‌توانند از این طریق در امنیت و سلامت و در نتیجه آینده آن رمز ارز نقش داشته باشند.
۹. اطمینان کامل به ارزی که هودل کرده است
بازار ارزهای دیجیتال بازاری آزاد است؛ به این معنا که هر شخصی می‌تواند در آن فعالیت کند و بر آن تأثیر بگذارد. در چنین بازاری که افراد مختلف با منتشرکردن نظر و تحلیل خود می‌توانند به‌صورت کوتاه‌مدت روند یک رمز ارز را تغییر دهند، پایبندبودن به تحلیل خود و اطمینان به ارزی که با هدف بلندمدت خریداری شده است، یکی از ویژگی‌هایی است که هر هودلر رمز ارز باید داشته باشد. هودلر رمز ارز با آشنایی و شناخت کامل یک رمز ارز، آینده آن ارز را خریداری کرده است؛ پس نباید تحت تأثیر ادعاهای هر شخصی که گاهی با هدف منتشر می‌شوند قرار بگیرد. البته یک هودلر رمز ارز باید اخبار مربوط به پروژه را از منابع معتبر نیز دنبال کند.
۱۰. آشنایی با تحلیل تکنیکال و بنیادی
یک هودلر رمز ارز به تحلیل بنیادی بیش از تحلیل تکنیکال نیازمند است؛ زیرا هولدر رمز ارز قصد خرید و فروش متعدد را ندارد و باید یک بار در بهترین زمان، رمز ارز موردنظر خود را خریداری کرده و برای میان‌مدت یا بلندمدت نگه‌داری کند. با این حال برای یافتن بهترین نقطه ورود به معامله آشنایی با تحلیل تکنیکال نیز لازم است.
تفاوت تریدر و هودلر رمز ارز

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد، می‌توان افرادی را که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند، به دو گروه تقسیم کرد.

تریدرها (معامله‌گران)
هودلرها (سرمایه‌گذاران)

تریدرها یا معامله گران مهارت‌های تحلیلی بسیار قوی دارند، برای مدتی در بازار فعالیت داشته‌اند و براساس تحلیل تکنیکال، تایم فرم‌ها، اخبار و بررسی صعودی یا نزولی‌بودن روند قیمتی یک ارز، معاملات خود را انجام می‌دهند و سود خود را از نوسانات موجود در بازار کسب می‌کنند.
اگر یک هودلر تحت تأثیر نوسانات قرار نمی‌گیرد، براساس مطالعه روی یک پروژه، آن ارز را برای مدت‌زمان معین و به‌صورت بلندمدت یا میان‌مدت نگه می‌دارد.
تریدرها به‌صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه‌ ترید می‌کنند و ممکن است تنها در یک روز چندین معامله انجام دهند و از معامله خارج شوند؛ در صورتی که کمترین مدت‌زمانی که یک هودلر روی یک ارز سرمایه‌گذاری می‌کند شش ماه تا یک سال است.
معامله‌گری حرفه بسیار پیچیده‌ای است. افرادی که آشفتگی ذهنی بسیار زیادی دارند، اگر وارد این حوزه شوند، با شکست روبه‌رو می‌شوند. در این میان، هودلرها استرس و مشغله فکری بسیار کمتری در این زمینه متحمل می‌شوند.
بیشتر تریدرها معامله‌گری را به‌عنوان شغل و حرفه خود انتخاب می‌کنند و زمان زیادی را برای تحلیل در نظر می‌گیرند. برعکس هودلرها که مدت‌زمان نسبتاً کمی را به مطالعه یک پروژه می‌پردازند و پس از اطمینان از آن روی آن رمز ارز سرمایه‌گذاری می‌کنند و دیگر درگیر بازار و نوسانات نمی‌شوند، شغل و حرفه شخصی خود را دنبال می‌کنند و در کنار آن هولد میان‌مدت یا بلندمدت دارند.

لزوم آشنایی با تحلیل تکنیکال و بنیادی برای هودلر و تریدر
برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال آشنایی با دو نوع تحلیل تکنیکال و بنیادی اجتناب‌ناپذیر است. اگر شما قصد خرید و نگه‌داری بلندمدت یک رمز ارز را داشته باشید و به عبارت دیگر هودلر آن رمز ارز باشید، به تحلیل بنیادی بیش از تحلیل تکنیکال نیاز دارید؛ زیرا در تحلیل بنیادی به قدرت فنی پروژه، اهداف و آینده بلندمدت آن رمز ارز توجه می‌شود. با این حال باید با تحلیل تکنیکال نیز آشنا باشید تا بتوانید بهترین زمان برای خرید رمز ارز موردنظرتان را تشخیص دهید.
از طرف دیگر اگر شما یک تریدر رمز ارز باشید، می‌توانید فارغ از روند بلندمدت یک رمز ارز، آن رمز ارز را خریداری کنید و با کسب سودی هرچند اندک آن را بفروشید. در این صورت آشنایی با تحلیل تکنیکال بیش از تحلیل بنیادی به شما کمک می‌کند. توجه داشته باشید که در تحلیل تکنیکال شما با توجه به سابقه قیمتی رمز ارز و با کمک‌گرفتن از ابزارهایی برای تحلیل در پلتفرم‌های مربوط، آینده ارز را پیش‌بینی می‌کنید؛ درنتیجه می‌توان گفت آشنایی با تحلیل تکنیکال و بنیادی برای هر فعال در بازار ارزهای دیجیتال ضروری است. توصیه می‌شود برای کسب این مهارت‌ها با شرکت در دوره آموزش رمز ارز که امروزه به‌صورت حضوری و آنلاین برای همه در دسترس است، آمادگی لازم برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال را کسب کنید.
سخن پایانی
در این مقاله سعی شد تعریف درستی از هودل و هودلر رمز ارز داشته باشیم. با توجه به اینکه روش‌های بسیاری برای معامله یا سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد، توصیه می‌شود هر فرد با توجه به موقعیت، وضعیت اقتصادی، دانش، آستانه صبر و تحمل، استراتژی مختص به خود را یاد بگیرد و سپس وارد بازار شود. فراموش نکنید که هدف هر معامله‌گر یا سرمایه‌گذار در گام اول حفظ سرمایه و سپس کسب سود است. شما می‌توانید با بررسی مطالب گفته‌شده و تطبیق آن با شرایط و ویژگی‌های شخصیتی خود انتخاب کنید که به چه صورت در این بازار فعالیت کنید.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *