آموزش اکسپرت نویسی – نسیم خبر

فهرست این مقاله
اکسپرت نویسی چیست؟
در بازار معاملاتی بورس، تحلیل بازار سهام مختلف کاری زمان‌بر و طاقت‌فرساست؛ چراکه تحلیل یک بزار نیست هزاران سهام در بازار بورس همواره در حال خرید و فروش هستند، اما اینکه بدانیم چه سهامی را چه زمانی بخریم و چه زمانی بفروشیم، کاری پر ریسک است؛ بنابراین برای کاهش ریسک معاملات به برخی ابزار نیاز داریم. اکسپرت نویسی روشی است که با کمک آن سهام‌داران و معامله‌گران می‌توانند به سهام‌ مدنظر خود با در نظر گرفتن فاکتورهای خاص دسترسی پیدا کنند. در ادامه مطلب می‌آموزیم که اکسپرت و اکسپرت نویسی چیست و چگونه اکسپرت‌های مناسب معاملات را بنویسیم. 
مقدمه‌ای بر اکسپرت
برای خرید و معامله سهام در بازار معاملاتی بورس نیاز است به تحلیل بازار آن سهام بپردازیم. تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال دو روش تحلیل بازار سهام مختلف هستند. در این میان، روش سومی هم به اسم تکنوفاندامنتال وجود دارد که ترکیبی از این دو تحلیل است، اما در نظر بگیرید که سهام خاصی مدنظر نداریم و باید از میان صدها سهام، سهام‌ مرتبط را انتخاب کنیم.
نکته اول اینکه تجزیه و تحلیل بازار تمام سهام غیرممکن است؛ چراکه حرف از یک یا دو سهام و حتی ۱۰۰ سهام نیست، بلکه هزاران سهام در بورس عرضه می‌شوند؛ پس راه میانبر چیست؟ باید بدانید به‌جز روش‌های تحلیلی بالا، راه کاربردی دیگری به نام اکسپرت و اکسپرت نویسی وجود دارد که کار بسیاری از سهام‌داران و سرمایه‌گذاران بورس را راحت کرده است.
اکسپرت در معنای لغوی به فردی ماهر و متخصص اشاره می‌کند، اما در بورس و تحلیل بازار سهام به ابزاری گفته می‌شود که فرد معامله‌گر می‌تواند استراتژی‌های تحلیلی خاص خود را به کد تبدیل کرده و وارد پلتفرمی به‌عنوان متاتریدر (MetaTrader)  کند تا بتواند به تحلیل هرچه دقیق‌تر سهام خاص بپردازد.
برای داشتن یک اکسپرت چند روش وجود دارد: اول اینکه از منابع معتبر کپی و استفاده کنید. دوم اینکه از کسی که اکسپرت‌های معتبر دارد، کمک بگیرید. روش سوم این است که به متخصص اکسپرت نویسی سفارش نوشتن اکسپرت خاصی دهید و درصورت داشتن دانش کافی، خود به نوشتن آن کنید.
بنابراین اکسپرت نوعی ابزار تحلیلی شخصی‌سازی شده است و اکسپرت نویسی هم به فرایندی گفته می‌شود که فرد استراتژی خود را در محلی به نام متاتریدر به کد تبدیل کند تا در عرض چند دقیقه سهام‌ مدنظر از دیگر سهم‌ها متمایز شوند.
 انواع اکسپرت ها

اکسپرت‌ها دو نوع هستند. اکسپرت تمام اتوماتیک و اکسپرت نیمه اتوماتیک. اکسپرت‌های تمام اتوماتیک اکسپرت‌هایی هستند که تمام فرایند تحلیل و حتی خرید و فروش را انجام می‌دهند، اما نکته مهم این است که اگر به‌طور دقیق طراحی و برنامه‌ریزی نشوند، ممکن است عمل نکنند یا به اشتباه عمل کنند؛ بنابراین کوچک‌ترین اشتباه یا نقصی در این فرایند به ضرر شما منجر می‌شود.
از سوی دیگر، اکسپرت‌های نیمه اتوماتیک کار تحلیل را انجام می‌دهند و خود شما فرایند خرید و فروش را انجام می‌دهید؛ بنابراین اگر قصد دارید قبل از انجام معامله‌ای سهام‌ موردنظر را بررسی و تحلیل کنید، پیشنهاد می‌شود از این نوع اکسپرت‌ها استفاده کنید.
دلیل محبوبیت اکسپرت‌ ها
در میان سهام‌داران بازار بورس استفاده از اکسپرت‌ها تجربه‌ای لذت‌بخش است؛ چراکه در زمان تحلیل بازار سهام صرفه‌جویی می‌شود. از دیگر مزایای اکسپرت‌ها عملکرد یکسان در هر بار استفاده از آن‌هاست. قابلیت دیگر آن‌ها انجام معاملات ریاضی سریع و انجام فرایند برنامه‌ریزی‌شده در عرض چند دقیقه است. اکسپرت‌ها این قابلیت را دارند که هم‌زمان چند حساب را مدیریت کنند.
همچنین استرس و هیجانات بسیاری از سرمایه‌گذاران هنگام معامله کمتر می‌شود و به‌کمک اکسپرت‌ها می‌توانند معاملات کم‌ریسک‌تری را انجام دهند. از دیگر مزیت‌ها، کنترل حس طمع بسیاری از سهام‌داران هنگام انجام معاملات است و به‌صورت ۲۴ ساعته هم می‌توانند معاملات را انجام دهند.
دانستن ریسک‌های استفاده از اکسپرت‌ها در کنار مزایای فوق به شما کمک می‌کند میزان اشتباهات را کاهش دهید تا دچار ضرر نشوید. اول اینکه قبل از اعمال هر فیلتری از درستی آن مطمئن شوید. ممکن است برخی اکسپرت‌ها عمل نکنند یا بدتر از آن ناقص باشند و اشتباه عمل کنند و به‌جای سود شما را دچار ضرر کنند.
برای جلوگیری از هرگونه اشتباه می‌توانید اکسپرت‌ها را ابتدا روی اکانت دمو امتحان کرده و سپس آن‌ها را وارد حساب اصلی خود استفاده کنید و درصورت نداشتن اطلاعات کافی اکسپرت نویسی با اکسپرت نویس متخصص مشورت و همکاری کنید تا به‌کمک آن بتوانید مرحله به مرحله یک اکسپرت صحیح طراحی کنید.
آموزش اکسپرت نویسی

اکسپرت نوعی ابزار با عنوان ربات معامله‌گر است که به آن فاکتورها و دستورات خاصی می‌دهید تا به‌جای شما به تحلیل و مرتب‌کردن سهام‌ دلخواه در عرض چند دقیقه بپردازد، اما باید بدانید خود فرایند اکسپرت نویسی فرایندی سخت و نیازمند دانش بسیار زیاد است که در ادامه به آموزش مختصری از آن پرداخته‌ایم.
در سال ۲۰۰۵ اولین ورژن نرم‌افزار متاتریدر(MetaTrader 4) توسط شرکت روسی MetaQoutes و در سال ۲۰۱۰ دومین ورژن (MetaTrader) طراحی شد که جزء نرم‌افزارهایی است که با استفاده از آن می‌توانید چندین کار انجام دهید و اکسپرت نویسی یکی از خدمات این برنامه است.

مرحله ۱: ابتدا باید ورژن متاتریدر را انتخاب کنید و وارد برنامه شده و سپس وارد بخش meta editor شوید.
مرحله ۲: در ادامه در قسمت file گزینه new را انتخاب کنید.
مرحله ۳: پنجره‌ای برای شما باز می‌شود که شامل گزینه‌هایی از جمله expert advisor, custom indicator, script و سایر گزینه‌هاست.
مرحله ۴: گزینه expert advisor را انتخاب و سپس دکمه Next را بزنید.
مرحله ۵: صفحه‌ای حاوی تعدادی باکس‌ باز می‌شود که باید نام اکسپرت را وارد کرده و از موارد دیگر عبور ‌کنید و دکمه Next را می‌زنید.
مرحله ۶: تمام صفحات را بدون تیک‌زدن هیچ گزینه‌ای و با زدن دکمه Next رد کنید تا به گزینه Finish برسید.
مرحله ۷: در ادامه وارد فضای نوشتن اکسپرت می‌شوید که فضایی ساده بوده و از چند بخش تشکیل شده است. بخش اول مربوط به تعاریف است؛ مانند تعاریف اندیکاتورها و تعاریف فایل‌هایی که قصد اوردرگرفتن آن‌ها را دارید. در بخش دوم باید متغیرها و توابع آن‌ها را وارد کنید؛ مانند متغیرهای حد ضرر، حد سود یا متغیر تعداد اوردرها.

بخش سوم ۳ قسمت دارد که هرکدام از آن‌ها مربوط به عملکرد ربات یا اکسپرت شما هنگام اجرا و خروج از آن است و قسمت سوم که مهم‌ترین بخش اکسپرت محسوب می‌شود، واردکردن متغیرهایی است که تیک قیمت را در چارت نشان می‌دهد؛ برای مثال برای اوردرگیری، باید توابع مربوط را در این قسمت وارد کرد.
دو گزینه کاربردی در فرایند کدنویسی یا اکسپرت نویسی وجود دارد: دکمه compile در وسط نوار بالا که با زدن آن تعداد ارورهای موجود در نوشتن کدها را در پایین صفحه نمایش می‌دهد و با کلیک روی هرکدام از ارورها ستون و خط مربوط به همان ارور را نشان می‌دهد تا جست‌وجو برای ارور برای شما راحت‌تر باشد.
گزینه بعدی آیکون پلی در وسط نوار بالا و به رنگ سبز است که با زدن آن ربات روی حساب شما اجرا می‌شود.
سخن پایانی
اکسپرت‌ها ربات‌های معامله‌گری هستند که با کدنویسی آن‌ها به‌جای اینکه شخص معامله‌گر به تجزیه و تحلیل بازارهای سهام بپردازد، می‌تواند به‌صورت دسته‌بندی به اطلاعات موردنیاز سهام‌ دلخواه دسترسی داشته باشد و معامله پرسود و کم‌ریسکی را انجام دهد. اکسپرت نویسی مهارت سختی است که به ساعت‌ها تمرکز و دقت نیاز دارد و سهام‌داران بازار بورس درصورت داشتن اطلاعات دانش کافی برای نوشتن آن‌ها در برنامه‌ای به اسم متاتریدر اقدام می‌کنند.
دقت کنید که اگر نوشتن اکسپرت‌ها ناقص باشند، اشتباه عمل می‌کنند و ضرر می‌کنید یا اصلاً عمل نمی‌کنند؛ بنابراین قبل استفاده از آن‌ها توصیه می‌شود روی حساب دمو امتحان شده و درصورت کامل‌بودن در حساب اصلی اعمال شود.
پرسش‌ های متداول
۱. اکسپرت چیست؟
اکسپرت نوعی ابزار برای تحلیل و بررسی بازار سهام در بورس است.
۲. متاتریدر چیست؟
متاتریدر نرم‌افزاری کارآمد در دنیای بورس است که قابلیت‌های متنوعی برای تحلیل بازار بورس برای سهام‌داران و سرمایه‌گذاران فراهم آورده است.
۳. چگونه می‌توان به اکسپرت‌های مناسب دسترسی داشت؟
بهترین حالت این است که خودتان اکسپرت‌ها را بنویسید. درصورت نداشتن تخصص کافی می‌توانید به متخصصان اکسپرت ‌نویس سفارش کار دهید. از دوستانی که از اکسپرت‌ها استفاده کرده‌اند، کمک بگیرید و از منابع معتبری که اکسپرت‌های معتبر هستند، استفاده کنید.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *