انواع بروکرها چیست؟ همه چیز درباره بروکرهای مارکت‌ میکر و NDD، STP وECN

فهرست این مقاله
بروکرهای مارکت میکر و بروکرهای NDD, STP, ECN چیست؟
درحالی‌که در گذشته کم‌تر کسی در بازارهای مالی فعال بود، امروزه فعالیت در این نوع بازارها در میان افراد جامعه بسیار شناخته ‌شده است. البته، فعالیت در هر بازار مالی‌ای به اطلاعات عام (مشترک میان همۀ بازارهای مالی) و خاص در رابطه با همان بازار نیاز دارد. مطالبی که قرار است در این مقاله بررسی کنیم، مخصوص بازار فارکس است که هرکاربری باید بداند. معاملات در بازارهای مالی بر بسترهای مختلف انجام خواهد شد؛ به‌عنوان مثال، فعالان بازار ارزهای دیجیتال از صرافی‌ها، فعالان بازار بورس تهران از گارگزاری‌ها و فعالان بازار فارکس از بروکرها برای ثبت سفارش و انجام معاملات خود استفاده می‌کنند. ما در این مقاله، قصد داریم انواع بروکرها را بررسی کنیم. شناخت انواع بروکرها و ویژگی‌های آن‌ها به شما کمک می‌کند تا هنگام انتخاب یک بروکر به آن‌ها توجه کنید.
بروکر چیست؟
درواقع، بروکر را می‌توان همچون یک واسط (چیزی شبیه به بنگاه‌های املاکی) در نظر گرفت که شرایط انجام معامله را برای کاربران فراهم می‌کند و درمقابل، سودی از مبلغ معامله را برای خود برداشت می‌کند.
اما تعداد و انواع بروکرها بسیار زیاد هستند و علی‌رغم محدودتربودن ما ایرانی‌ها (به‌ دلیل تحریم) در انتخاب بروکر، باید اطلاعات کافی را در رابطه با آن‌ها داشته باشیم تا بتوانیم بهترین بروکر را با توجه به سرمایهۀ اولیه و نوع فعالیت خود انتخاب کنیم. عوامل مختلفی برای شناخته‌شدن یک بروکر به‌عنوان ‌بروکر خوب مؤثر هستند که در ادامه توضیح خواهیم داد. اینجا قصد داریم توضیحاتی در رابطه با عوامل مؤثر بر کیفیت یک بروکر را شرح دهیم؛ زیرا در بررسی‌ انواع بروکرها، دانستن دلیل مهم‌بودن این عوامل نیز می‌تواند در انتخاب و یا عدم‌انتخاب آن بروکر مؤثر باشد.

درصد کارمزد دریافتی بروکرها می‌تواند تأثیر بسزایی در میزان برآیند سود شما داشته باشد. این موضوع به‌خصوص برای معامله‌گرانی که تعداد معاملات بالایی انجام می‌دهند، حائز اهمیت است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بروکر مناسب، رگوله‌بودن آن است. درواقع، بروکر رگوله شده بروکری است که تأییداتی را از سازمان‌های رگولاتوری دریافت کرده باشد. البته، این سازمان‌ها در سطوح و اعتبار متفاوتی وجود دارند که با اعطای نشان کیفیت به بروکرها، کاربران را در انتخاب بروکر معتبر و مطمئن کمک می‌کنند.

سرعت ثبت معامله

برخی از بروکرها معاملات را با سرعت بالایی ثبت می‌کنند درحالی‌که برخی‌ها نیز (گاهی با توجه به نوع بروکر) سفارش معامله‌گر را با تأخیر ثبت می‌کنند. شاید این مسئله برای معامله‌گرانی که معاملاتی در بازۀ میان‌مدت و بلندمدت انجام می‌دهند، چندان اهمیت نداشته باشد اما کاربرانی نیز هستند که نیاز به ثبت سفارش خود در یک زمان مشخص را دارند؛ چنین معامله‌گرانی باید به این ویژگی بروکر توجه ویژه داشته باشند.

امکان معاملۀ دارایی های مختلف

جفت‌ارزها، فلزهای گران‌بها، کامودیتی‌ها و حتی ارزهای دیجیتال، برخی از دارایی‌هایی هستند که در بروکرها مورد معامله قرار می‌گیرند. بدیهی است که آن بروکری می‌تواند امکان انجام معاملات را روی دارایی‌های مختلف برای کاربران فراهم کند که تنوع دارایی بالایی داشته باشد؛ این موضوع برای برخی از کاربران بسیار مهم است.

انواع روش واریز و برداشت

معمولاً بروکرها امکان واریز و برداشت سرمایه را به چند طریق برای کاربران فراهم می‌کنند. ازآنجایی‌که کشور ما تحریم است و نقل و انتقالات مالی در سطح جهانی همیشه کار آسانی نیست، باید به طرق مجاز واریز و برداشت سرمایه در انواع بروکر توجه داشته باشید. همچنین، برخی از بروکرها حداقل مبلغی را برای برداشت در نظر می‌گیرند در صورتی‌ که کسب چنین سودی با توجه به سرمایۀ اولیۀ شما برای برداشت مبلغ مشخص ‌شده کم باشد، احتمالاً برای برداشت سود معاملات خود با مشکل مواجه خواهید شد.

امکان استفاده از پلتفرم‌های مختلف

با آنکه امکان انجام معاملات در پلتفرم‌ برخی از بروکرها وجود دارد، برای راحتی و مدیریت معاملات، پلتفرم‌هایی خاص طراحی شده است تا کاربران پس از نصب بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. از شناخته شده‌ترینِ این پلتفرم‌ها، متاتریدر است که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هر کاربری ممکن است در انجام عملیات مختلف، از واریز و برداشت گرفته تا مسائل مربوط به انجام معامله، با سؤال و یا مشکلی مواجه شود. امکان ارتباط با پشتیبانی و حل مسئله از این طریق اطمینان کاربران را افزایش داده و باعث تسریع حل مسائل پیش‌آمده خواهد شد.
انواع بروکرها
انتخاب یک بروکر مناسب برای فعالیت‌های شما در بازار فارکس بسیار مهم است. بعد از آشنایی با عواملی که می‌تواند در انتخاب یک بروکر مؤثر باشد، حال برای آنکه بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید، لازم است با انواع بروکر آشنا شوید. توجه داشته باشید که شما برای انجام معاملات خود در بازار فارکس حتماً به یک واسط نیاز دارید و نمی‌توانید معاملات خود را به‌صورت مستقل ثبت کنید. در ادامه، می‌توانید انواع بروکرهای فعال در بازار فارکس را به‌صورت کلی و گرافیکی مشاهده کنید.
 

بروکر های DD
عبارت DD مخفف میز معاملات (Dealing Desk) و عبارت NDD مخفف No Dealing Desk است. درواقع، بروکرهای بازارساز که با عنوان مارکت‌میکر (Market Maker) نیز شناخته شده‌اند، همان بروکرهای DD هستند. این بروکرها نقدینگی لازم برای انجام معامله را فراهم کرده و معامله را انجام می‌دهند. به‌عنوان مثال، در صورتی‌ که شما قصد بازکردن یک پوزیشن خرید (Long) را روی جفت‌ارز EUR/USD داشته باشید، بروکر به‌عنوان فروشنده عمل کرده و به این ترتیب معاملۀ شما انجام خواهد شد.
بروکر مارکت‌ میکر (Market Maker)
بسیاری بر این باورند که بروکرهای مارکت‌ میکر در صورتی سود می‌کنند که معامله‌گران متضرر شوند و هیچ‌وقت نباید به سراغ مارکت‌میکرها و یا بازارسازان رفت اما  درحقیقت، تفاوت اصلی‌ای که این بروکرها با دیگر انواع بروکرها دارند، در روش تأمین نقدینگی لازم برای انجام معاملات کاربران است. بنابراین، در صورتی ‌که یک بروکر حتی از نوع مارکت‌ میکر هم باشد، نباید نگران کلاه‌برداری حتمی در آن بروکر باشید. البته، بسیاری از افراد پیشنهاد می‌کنند که تا حد امکان از فعالیت در بروکرهای مارکت‌ میکر خودداری کنید. همچنین، بروکرهای ترکیبی نیز وجود دارند که در آینده انواع بروکرها را بررسی خواهیم کرد.
نیاز به یادآوری است که انواع بروکرهای رایج (به‌جز بروکرهای مارکت‌میکر) بستری برای انجام معاملات فارکس فراهم می‌کنند و خریدار و فروشنده را به هم متصل کرده، معامله را در میان آن‌ها انجام داده و سود خود را دریافت می‌کنند. درمقابل، بروکر مارکت‌ میکر به دسته‌ای از بروکرها اشاره می‌کند که خود به‌عنوان خریدار و یا فروشنده در مقابل معامله‌گر و در طرف دیگر معامله، قرار می‌گیرد.
در صورتی که بازارسازها وجود نداشتند، ممکن بود بسیاری از معاملات با حجم بالا انجام نشوند؛ زیرا ممکن است پیداکردن حجم موردنیاز متقابل در لحظه، کار ساده‌ای نباشد.
ویژگی‌‌ انواع بروکرهای مارکت‌ میکر

معمولاً میزان اسپرد در بروکرهای DD ثابت است. اسپرد به اختلاف قیمت خرید و فروش در بازار اشاره دارد. به‌عنوان مثال، ممکن است خریدار سفارش خود را با قیمت 1.025 ثبت کرده باشد درحالی‌که فروشنده قصد ثبت معامله با قیمت 1.035 را دارد.
از دیگر ویژگی‌های بروکرهای DD این است که امکان ثبت سفارش با حجم‌های بسیار پایین نیز برای کاربران این بروکرها وجود دارد. این موضوع برای افرادی که به‌تازگی فعالیت در بازار فارکس را شروع کرده و نمی‌خواهند ریسک بالایی را تحمل کنند، بسیار کاربردی است.
اما دیگر ویژگی‌ بروکرهای DD این است که نمودار قیمتی در آن ممکن است در چند کندل با نمودار قیمتی حقیقی اختلاف داشته باشد. درواقع، امکان دارد در این نوع بروکرها کندل‌ها با کمی تفاوت ظاهر شده باشند که ساختۀ بروکر باشند و این دلیلی است که بسیاری از افراد از این بروکرها اجتناب می‌کنند.
بروکرهای مارکت‌ میکر علاوه‌بر معاملات با ضرر بسته‌ شدۀ معامله‌گران، از اسپرد و کمسیون معاملات نیز کسب درآمد می‌کنند.
بازار فارکس یک بازار مالی‌ای است که گاهی به‌دلیل اخبار منتشر شده و یا اتفاقات خاص ممکن است شاهد نوسانات شدید قیمتی در آن باشیم. در چنین شرایطی، احتمال دارد که یک بروکر ECN نتواند حد سود و حد ضرر شما را بدون اختلاف در همان قیمتی که شما ثبت کرده بودید اعمال کند اما درمقابل، بروکرهای مارکت‌ میکر شما را مطمئن خواهند کرد که حد سود و حد ضرر انتخابی شما دقیقاً در همان مبلغ انتخابی اعمال شود.
یکی دیگر از ویژگی‌های بروکرهای مارکت‌ میکر این است که میزان Stop Level در آن‌ها صفر نیست. برای بررسی این مورد می‌توانید با مراجعه به متاتریدر و کلیک‌راست روی یکی از جفت‌ارزهای اصلی، از این موضوع مطمئن شوید. در صورتی که میزان Stop Level برای جفت‌ارزهای اصلی برابر با صفر باشد، این بروکر مارکت‌ میکر نیست.

بروکر های NDD
بروکرهای NDD که به‌عنوان بروکرهای بدون میز معاملات (No Dealing Desk) شناخته می‌شوند، بستری را برای شما با اتصال به تأمین‌کنندۀ نقدینگی فراهم خواهد کرد. به عبارت دیگر، در این نوع بروکرها، تأمین‌کنندگان نقدینگی از سراسر جهان ممکن است طرف مقابل شما در معامله باشند. به‌عنوان مثال، در صورتی که شما موقعیت فروش (Short) جفت‌ارز EUR/USD را باز کرده باشید، صرافی به‌عنوان واسط عمل کرده و شرایط را برای انجام معامله بین شما و طرف دیگر معامله فراهم خواهد کرد.
ویژگی‌‌ های بروکر NDD

کندل‌های غیرواقعی در چارت دیده نمی‌شود؛
سفارشات معامله‌گران در این بروکرها با سرعت بالایی انجام می‌شوند؛
در برخی از انواع بروکرهای NDD اسپرد ثابت نیست؛
معمولاً بروکرهایی که توانسته‌اند تأییدات موردنیاز را از شرکت‌های رگولاتوری دریافت کنند، از نوع NDD هستند و این موضوع به معنای منطقی‌تربودن اعتماد به انواع بروکرهای NDD است.

بروکر ECN
ECN یکی از انواع بروکرهای NDD است. در حساب‌های ECN (Electronic Communication Network) یا شبکۀ ارتباطات الکترونیکی، سفارش شما به بازار جهانی راه پیدا می‌کند. میزان کمیسیون در این نوع حساب ثابت و اسپرد آن بسیار کم است. معامله‌گران روزانه و یا معامله‌گرانی که معاملات خود را در تایم‌فریم‌های پایین‌تر انجام می‌دهند، معمولاً حساب ECN را انتخاب می‌کنند.
سپردها در حساب ECN شفاف هستند؛ این موضوع به‌خصوص در تایم‌فریم‌های پایین اهمیت پیدا می‌کند. در چنین شرایطی، این دو مبلغ پیشنهادی خریدار و فروشنده کاملاً از هم متمایز هستند و فعالان بازار می‌توانند معاملات را با دقت بالا انجام دهند. این ویژگی برای اسکالپرها که حتی روی نوسانات کوچک بازار هم معامله می‌کنند، اهمیت پیدا می‌کند. معامله‌گران در بروکرهای ECN طرف مقابل را خواهند دید؛ به عبارت دیگر، معاملات در انواع برورهای ECN به‌صورت شفاف انجام می‌شوند.
بروکر STP
در حساب‌های STP (Straight Through Processing) یا پردازش مستقیم، سفارش شما مستقیماً به بازار جهانی (تأمین‌کنندگان نقدینگی یا Liquidity Provider) متصل خواهد شد. درحقیقت، در این نوع حساب، سفارش شما پس از ثبت‌شدن به‌صورت مستقیم به تأمین‌کنندگان نقدینگی که می‌توانند بانک‌های بزرگ و یا دیگر بروکرها باشند متصل شده تا به این ترتیب معاملۀ شما با کم‌ترین تأخیر انجام شود. هرکدام از سازمان‌های تأمین‌کنندۀ نقدینگی، قیمت‌های پیشنهادی خرید و فروش خود را دارند و کار بروکر STP این است که بهترین تأمین‌کنندۀ نقدینگی برای انجام معاملۀ شما را انتخاب کرده و بستری را برای انجام معامله ایجاد کند. البته، قیمتی که شما در پلتفرم خود مشاهده می‌کنید، قیمت پیشنهادی خرید و یا فروش تأمین‌کنندۀ نقدینگی نیست بلکه بروکر STP که یکی از انواع بروکرهای NDD است، مبلغی معمولاً ثابت (سود بروکر) را به آن اضافه می‌کند.
برای انجام معاملات در این نوع حساب، کمیسیون ثابت و اسپرد بالایی از معامله‌گران دریافت خواهد شد. با توجه به ویژگی‌های این نوع حساب، می‌توان گفت افرادی که قصد انجام معاملات در تایم‌فریم‌های پایین را دارند، بهتر است STP را انتخاب نکنند؛ البته، برای افتتاح یک حساب معاملاتی STP به سرمایۀ اولیۀ کم‌تری نسبت به حساب ECN نیاز دارید و این موضوع یک نقطۀ ‌قوت برای آن به حساب می‌آید.
انواع بروکر های ترکیبی
برخی از انواع بروکرها به‌طور همزمان به‌عنوان مارکت‌ میکر و ECN فعالیت می‌کنند. در این نوع بروکرها کاربران بروکر با توجه به عملکردشان به چند دسته تقسیم می‌شوند. همان‌طور که پیش از این نیز توضیح دادیم، در بروکرهای مارکت‌میکر، بروکر در صورتی به سود می‌رسد که معاملۀ کاربر با ضرر بسته شود،. به همین دلیل، بروکر با توجه به سابقه و عملکرد کاربران، معاملات آن دسته از کاربرانی که معمولاً با ضرر بسته می‌شود، در بخش مارکت‌میکر انجام می‌دهد. درحالی‌که معاملات دیگر کاربرانی که حرفه‌ای هستند و معمولاً معاملات خود را با سود می‌بندند، به تأمین‌کنندگان نقدینگی در بازار جهانی متصل می‌کند.
لازم به یادآوری است که بروکرهای  مارکت‌ میکر لزوماً بروکرهای بدی نیستند؛ درواقع، تفاوت اصلی، بخش تأمین‌کنندۀ معاملات است. درنتیجه، اگر بروکری مارکت‌میکر باشد و از اعتبار کافی هم برخوردار باشد، نباید از فعالیت در آن نگران باشید؛ زیرا یک بروکر معتبر همواره در پی جلب رضایت کاربران است و تنها با هدف کسب سود اقدام به ایجاد کندل‌ و دیگر شرایط غیرواقعی نخواهد کرد.
کلام آخر
کسب سود در هر بازار مالی‌ای هدف نهایی فعالان آن بازار است. با این حال، همه موفق به کسب سود در بازارهای مالی نمی‌شوند و این همان موردی است که بروکرهارا در بازار فارکس را به سود می‌رساند. بالابردن اطلاعات و آموزش فارکس برای فعالیت در بازار فارکس، آموزش رمز ارز (برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال) و… برای حضور در هر بازار مالی‌ای ضروری است. در همین راستا ما سعی کردیم اطلاعاتی را در رابطه با انواع بروکرها در این مقاله در اختیار شما قرار دهیم. با مطالعۀ این مقاله می‌توانید انواع بروکرها و ویژگی‌های آن‌ها را شناخته و در هنگام تصمیم‌گیری، بهترین را انتخاب کنید.
1. بروکر چیست؟
بروکر در بازار فارکس بستری را فراهم می‌کند تا سفارشات فعالان بازار، ثبت شده و نهایی شود. برخی از بروکرها کاربران را به منابع نقدینگی مختلف متصل می‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر از آن‌ها، خود به‌عنوان طرف مقابل معامله‌گر قرار می‌گیرند.
2. تقسیم‌ بندی کلی انواع بروکرها به چه ترتیب است؟
بروکرها به دو دستۀ DD و NDD تقسیم می‌شوند. بروکرهای مارکت‌ میکر در دستۀ DD قرار می‌گیرند درحالی‌که بروکرهای ECN و STP در دستۀ بروکرهای NDD به حساب می‌آیند.
3. بروکر NDD چیست؟
بروکرهای NDD که به دو دستۀ بروکرهای ECN و STP تقسیم می‌شوند، برای انجام معاملۀ کاربران، آن‌ها را به تأمین‌کنندگان نقدینگی متصل می‌کنند.
4. بروکرهای مارکت‌ میکر چه نوع بروکر هایی هستند؟
در بروکرهای مارکت‌میکر که از نوع بروکرهای DD هستند، بروکر به‌عنوان طرف مقابل برای انجام معاملۀ یک معامله‌گر قرار می‌گیرد.
5. بروکر های ترکیبی چگونه عمل می‌کنند؟
در بروکرهای ترکیبی، کاربران براساس عملکرد خود طبقه‌بندی می‌شوند. در صورتی که یک معامله‌گر معاملات ضرردِه داشته باشد، به این معنی است که یک بروکر مارکت‌میکر می‌تواند از معاملات آن کاربر به سود برسد. درنتیجه، تأمین نقدینگی آن کاربر بر عهدۀ بخش مارکت‌میکر بروکر است. درمقابل، تأمین نقدینگی کاربرانی که عملکرد خوبی دارند، بر عهدۀ بخش ECN بروکر خواهد بود.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

ترتیبی که برای خواندن مقالات” بروکر فارکس “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *