اهداف کوتاه‌ مدت و بلند مدت یک سرمایه‌ گذار موفق

هیچ شکی نیست که یک سرمایه‌ گذار موفق در درجه اول باید فردی با توانایی بالای برنامه‌ریزی برای تعیین اهداف اقتصادی باشد. از این رو، او به‌خوبی آگاه است که رسیدن به هدف نهایی و سودهای کلان یک شبه اتفاق نمی‌افتاد و با نگرشی واقع‌گرایانه اهداف خود را دسته‌بندی می‌کند. در نتیجه تمام این اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت در نهایت به همان هدف غایی منجر می‌شود که از آن فرد یک سرمایه‌گذار موفق می‌سازد. در واقع به‌کارگیری اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت در سرمایه‌گذاری، نوعی ضمانت برای سودآوری محسوب می‌شود. از همین روست که سرمایه‌گذاران موفق اهداف خود را به این دو بازه زمانی تقسیم می‌کنند. اگر شما هم می‌خواهید که در زمره سرمایه‌گذاران موفق قرار بگیرید؛ با ما در این مقاله که به بررسی اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت یک سرمایه‌ گذار موفق پرداخته شده، همراه باشید.
سرفصل‌های این مقاله
اهداف کوتاه‌ مدت یک سرمایه‌ گذار موفق
همان‌طور که قبلا به آن اشاره شد، رسیدن به اهداف بزرگ مالی یک‌شبه و ناگهانی اتفاق نمی‌افتد به همین جهت است که در ابتدا باید اهداف کوتاه‌مدت برای رسیدن به این دست اهداف بلندمدت تعیین کرد. در واقع اهداف کوتاه‌مدت از چنان اهمیتی برخوردار هستند که به آن‌ها، به اصطلاح اهداف هوشمندانه نیز می‌گویند. همچنین سرمایه‌گذاران موفق به خوبی آگاه هستند که هدف‌گذاری کوتاه‌مدت باعث افزایش اعتماد به نفس و درصد موفقیت در معاملات می‌شود. به همین دلیل، در این بخش تعدادی از اهداف کوتاه‌مدت مالی تاجران موفق آورده شده است:
تعیین بودجه
سرمایه‌گذاران خودساخته به خوبی آگاه هستند که کنترل دخل و خرج نیاز به بودجه‌بندی دارد که به معنای پیش‌بینی درآمدها و مخارج است. این هدف کوتاه‌مدت، یک شمای کلی برای کنترل مخارج و رسیدن به سودآوری نهایی می‌شود. از طرفی وقتی شما از مخارج خود آگاه باشید، به خوبی می‌توانید میزان سرمایه خود را در آینده پیش‌بینی کنید.
کنار گذاشتن پس‌انداز
از دیگر اهداف کوتاه‌مدت تاجران موفق کنار گذاشتن مبلغی به عنوان پس‌انداز در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت است. به طور مثال اگر قرار باشد تا آخر سال ۱۰۰۰ دلار پس‌انداز داشته باشند، هدف کوتاه‌مدت این است که ماهانه ۲۵۰ دلار ذخیره کنند.
زیربار قرض نرفتن
یکی از اهداف سالانه و کوتاه‌مدت یک سرمایه‌گذار موفق این است که تا حد امکان از وام گرفتن یا بدهی خودداری می‌کنند. این امر به آن‌ها کمک می‌کند که در آینده نه تنها بدهکار نباشند بلکه با خیالی آسوده از سود حاصل از معاملات استفاده کنند.
از همه این‌ها گذشته، ممکن است شما در بازارهای سرمایه‌گذاری افرادی را ببینید که به سرمایه‌گذاری به چشم شغل نگاه می‌کنند. در واقع این افراد بیشتر از تمرکز برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت، طالب سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت هستند و به رصد کردن بازارها می‌پردازند تا بهترین فرصت برای به دست آوردن سود در کمترین مدت را شکار کنند.
این فرد با دنبال کردن تمام اهداف بالا، شروع به سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت با سود عالی می‌کند. اما این ضمانتی برای بقای آن‌ها در بازارهای سرمایه‌گذاری نخواهد بود. به همین دلیل است که نقش اهداف بلندمدت برای یک سرمایه‌کذار موفق پررنگ می‌شود.
اهداف بلند مدت یک سرمایه‌ گذار موفق
اهداف بلندمدت مالی در واقع همان اهداف نهایی هستند که به اهداف کوتاه‌مدت تقسیم می‌شوند. یک سرمایه‌گذار موفق که در زمینه اهداف بلندمدت فعالیت دارد و این اهداف برایش بسیار حائز اهمیت است، قبل از شروع سرمایه‌گذاری مطالعات دقیقی انجام می‌دهد. زیرا اهداف بلندمدت به بازه‌های زمانی طولانی‌تری برای به بار نشستن سرمایه‌گذاری نیاز دارند و این افراد قرار است علاوه‌بر پول خود، زمان زیادی را در بازه‌های چند ساله صرف این اهداف کنند.
به همین دلیل این سرمایه‌گذاران قبل از شروع هرکاری تا حدامکان به تحقیق، مطالعه و مشاوره می‌پردازند. سپس بر اساس مطالعات خود و پیشینه‌ای که از روند بازار به دست آورده است، شروع به هدف‌گذاری‌ها پنج‌ساله، ده ساله و بیشتر از آن می‌کند.
سرمایه‌گذارانی که با این رویکرد و با اهداف بلندمدت وارد بازار می‌شوند، خواستار بقا در دنیای سرمایه‌گذاری برای مدت طولانی‌تری هستند. این افراد از تحقیقات خود مطمئن هستند و توجهی به اخبار ضد و نقیض درباره کار خود ندارند.
هرچند ممکن است در کوتاه‌مدت خبری از سود آن‌چنانی نباشد اما این سرمایه‌گذاران مطمئن هستند در چند سال آینده سود چشمگیری نصیبشان خواهد شد. به طور مثال معاملات املاک از آن دست سرمایه‌گذاری‌هایی است که در دسته اهداف بلندمدت قرار می‌گیرند. زیرا در این نوع معاملات، در ابتدا به سرمایه نسبتا زیادی احتیاج است و گاه برای سودآوری و فروش ملک باید مدت زیادی منتظر بود.
درست برعکس سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت، ممکن است سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت تحت تاثیر تورم قرار بگیرند. از دیگر سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت می‌توان به سرمایه‌گذاری در سهام، اوراق قرضه، مستغلات و پول اشاره کرد.
ویژگی بارز سرمایه‌ گذاری بلند مدت
سرمایه‌گذارانی که اهداف بلندمدت دارند، برخلاف سرمایه‌گذارانی که تنها به هدف کوتاه‌مدت اکتفا می‌کنند و منتظر نوسانات آنی بازار هستند، تمام وقت خود را صرف مانیتورینگ بازار نیستند. زیرا شغل این افراد سرمایه‌گذاری نیست و بیشتر افرادی که اهداف بلندمدت دارند، شغلی متفاوت از سرمایه‌گذاری دارند.
اکثر این افراد بر اساس شغلی که دارند، وارد بازار می‌شوند و با مطالعاتی که انجام می‌دهند، به دنبال بازار و قدرتی جدید هستند. حالا هرچقدر هم این سرمایه‌گذاری زمان‌بر باشد. زیرا این افراد به چشم‌انداز بازارها در طولانی مدت توجه دارند.
هدف از سرمایه گذاری رفاه است
اما مهم‌ترین و نهایی‌ترین هدف مالی هر سرمایه‌گذار و به‌طور کلی هر انسانی، داشتن منبع درآمدی برای سال‌های بازنشستگی است. به همین دلیل سرمایه‌گذاران، شروع به تخمین نیازهای خود در سال‌های بازنشستگی می‌کنند و برای این امر، اهداف کوتاه‌مدتی که برای آینده نزدیک خود تعیین کرده‌اند بسیار کمک‌کننده خواهد بود.
سال‌های بازنشستگی، سال‌های استفاده از نتیجه سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت جوانی است. زیرا در این سال‌ها دیگر فرصتی برای آزمون و خطا در معاملات نیست و هدف آن است که بیشتر از سود سال‌های گذشته بهره برد.
سخن آخر
اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت اقتصادی برای یک سرمایه‌گذار اهمیت بسزایی دارد. از این رو اگر می‌خواهید سرمایه‌گذار موفقی باشید باید به خوبی با تعاریف این اهداف آشنا باشید و انواع آن‌ها را در برنامه‌ریزی اقتصادی خود بگنجانید.
فراموش نکنید که برای رسیدن به اهداف بلندمدت، درابتدا باید تفکرات رویاگونه را کنار بگذارید و با نگاهی واقع‌گرایانه اهداف کوتاه مدت برای خود و سرمایه‌گذاری‌هایتان تعیین کنید. سال‌های جوانی، فرصتی برای به حقیقت تبدیل کردن یک زندگی چشمگیر در سال‌های بازنشستگی یک سرمایه‌گذار موفق است.
چنین سرمایه‌گذاری برای دخل و خرج خود بودجه‌ای هوشمندانه تنظیم می‌کند و از پس‌انداز غافل نمی‌شود و در نهایت تا حد ممکن زیر بار قرض نمی‌رود. چسبیدن به تمام این اهداف کوتاه مدت باعث ایجاد سکوی پرش به سمت اهداف بلندمدت می‌شود.

توجه: برای انجام معامله در بایننس حتما با آی پی خارج از ایران (کشورهایی مثل ترکیه، فنلاند، سنگاپور و روسیه) وارد شوید!

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *