اوج قیمت (ATH) و کمترین قیمت (ATL) چیست و چه اهمیتی در تحلیل تکنیکال دارد؟

برای موفق‌شدن در سرمایه‌گذاری، به‌ویژه در صنعت ارزهای دیجیتال، بهتر است با مهم‌ترین اصطلاحات این حوزه به‌درستی آشنایی داشته باشید. از میان انواع اصطلاحات ارزهای دیجیتال، اصطلاحتی مانند ATH یا اوج قیمت و ATL یا کمترین قیمت ثبت شده اهمیت زیادی دارند. اگر شما هم جزء افرادی هستید که می‌خواهید بدانید ATH و ATL چه هستند و چه تفاوتی باهم دارند، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.
فهرست این مقاله
اوج قیمت (All Time High) یا ATH چیست؟ 
ATH مخفف عبارت All Time High بالاترین سطح قیمت برای دارایی‌هایی مانند انواع کالا، ارزهای دیجیتال یا سهام از ابتدای ورود به بازار است. اگر می‌خواهید بین انواع رمز ارز یک دارایی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید، توجه به ATH می‌تواند کمک‌کننده باشد.

اصطلاح ATH که بیشتر در بازارهای سنتی و به‌ویژه در اکوسیستم کریپتو استفاده می‌شود، اوج قیمتی است که یک دارایی تاکنون تجربه کرده است؛ مانند بیت کوین، اتریوم، XRP، ADA، BNB و غیره.
برای مثال، اگر سهام XZY با قیمت ۵ دلار به ازای هر سهم عرضه اولیه عمومی داشته باشد، سپس تا ۲۰ دلار به ازای هر سهم معامله شود، قبل از اینکه در یک بازه زمانی معین به ۱۰ دلار برسد، می‌توان گفت اوج قیمت برای دارایی XZY ۲۰ دلار بوده است.
هر رمز ارز دارای ATH متفاوتی است. ATH برای بیت کوین (BTC)، مطمئن‌ترین و محبوب‌ترین رمز ارز، ۶۹۰۰۰ دلار است. بیت کوین بعد از رسیدن به اوج قیمت خود در نوامبر ۲۰۲۱ توانست محبوبیت بیشتری به دست آورد. در زمان نگارش این مقاله ATH برای اتریوم ۴۸۷۸ دلار و برای BNB ۶۸۶ دلار است.
پس از رسیدن قیمت دارایی به نقطه ATH جه اتفاقی رخ می دهد؟
زمانی که ارزش دارایی به نقطه ATH می‌رسد، دو اتفاق بعد از آن رخ خواهد داد. درواقع ممکن است ارزش دارایی بار دیگر افزایش یابد یا بعد از مدتی کاهش یابد. در دوره صعودی بازار در اواخر سال ۲۰۱۷، بسیاری از ارزهای دیجیتال اوج قیمت‌های جدیدی را به ثبت رساندند.
برای مثال بیت کوین در پنجمین روز پس از رسیدن به ۲۰۰۰۰ دلار ATH با ۴۵ درصد کاهش به ۱۱۰۰۰ دلار رسید. هر صرافی رمز ارز دارای ارزش ATH متفاوتی برای بیت کوین بود. در برخی بازارها بیت کوین بالاتر از ۲۰۰۰۰ دلار معامله می‌شد، اما بسیاری معتقدند ATH بیت کوین تقریباً ۱۹۶۶۵ دلار بوده است.
ATH نشان‌دهنده حداکثر قیمتی است که فرد می‌توانست آن دارایی خاص را با آن قیمت بفروشد و همچنین حداکثر قیمتی را نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری دیگری مایل بود برای آن دارایی در آن دوره بپردازد. با این حال با توجه به ماهیت کسری بیشتر دارایی‌های دیجیتال، ممکن است ATH از طریق معامله کسری از دارایی به‌جای یک کوین یا توکن کامل به دست آمده باشد.
برای مثال در طول دوره صعودی قیمت‌ها، یک معامله‌گر ممکن است قبل از افت شدید، ۰.۱BTC را به قیمت ۵۰۰۰ دلار خریداری کند. این امر سبب می‌شود ATH جدید برای بیت کوین، ۵۰ هزار دلار ثبت شود؛ اگرچه تنها ۰.۱ بیت کوین با این قیمت معامله شده است.
یکی از استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در هر بازار، بررسی این موضوع است که آیا دارایی به ATH رسیده است یا نه. درواقع دارایی‌هایی که با چنین شرایطی مواجه نشده‌اند، احتمالاً می‌توانند در مدت‌زمانی کوتاه شما را به سود کلان برسانند. با این حال باید پروژه‌هایی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید که اساس و پایه محکمی دارند و توسط یک مؤسسه/ شرکت/ شخص مطمئنی پشتیبانی می‌شوند.
اوج قیمت یا ATH چه اهمیتی دارد؟
همان‌طور که بیان شد، ATH بالاترین قیمت یک دارایی است؛ برای مثال تاریخچه قیمتی که بیشتر در سایت‌های خبری، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی یا سایت‌های فروم نمایش داده می‌شوند، نشان‌دهنده ATH هستند. با این حال این واقعیت که یک دارایی در بالاترین قیمت خود است، همیشه نشان‌دهنده این نیست که همیشه در این وضعیت می‌ماند یا رشد بیشتری تجربه خواهد کرد.
بنابراین تنها توجه به اوج قیمت یک دارایی در صنعت ارزهای دیجیتال، اشتباه است. درواقع اگر ارزش یک دارایی به صدها یا هزاران دلار می‌رسد، به این معنا نیست که باید بارها و بارها انتظار افزایش یکسانی داشت؛ برای مثال ممکن است یک ارز مدت کوتاهی پس از رسیدن به ATH کاهش قیمت را تجربه کند و سبب شود تمام پول خود را از دست بدهید.
کمترین مقدار ثبت‌شده (All Time Low) یا ATL چیست؟

ATL که مخفف کلمه All Time Low است، به پایین‌ترین سطح قیمت از ابتدای ورود به بازار دارایی اشاره دارد؛ بنابراین ATL که برای دارایی‌های مختلف استفاده می‌شود، پایین‌ترین سطح قیمتی را نشان می‌دهد که تاکنون یک دارایی داشته است.
معمولاً زمانی که دارایی وارد بازار می‌شود، ارزش اولیه آن به‌عنوان کمترین مقدار ثبت‌شده تعیین می‌شود. جالب است بدانید در برخی شرایط، ممکن است کمترین قیمت ثبت‌شده، کمتر از قیمت اولیه دارایی در زمان عرضه باشد. سرمایه‌گذاران ممکن است به ارزهای جدید اعتماد نداشته باشند و به همین دلیل قیمت دارایی جدید پایین باقی می‌ماند.
یکی دیگر از دلایل احتمالی رسیدن ارزش دارایی به کمترین مقدار ثبت‌شده زمانی است که یک کشور قوانین جدیدی برای ارزها تعیین می‌کند که استفاده از دارایی‌های دیجیتال را سخت‌تر می‌کند و درنهایت موجب کاهش ارزش آن‌ها می‌شود.
ATL یک شاخص خوب به‌ویژه برای سرمایه‌گذارانی است که می‌ترسند دارایی خود را از دست بدهند؛ چراکه سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی که به‌صورت متناوب چندین ATL دارند، قطعاً ریسک بیشتری به همراه دارد.
یک دارایی ممکن است چندین بار در سال، یک ماه یا یک روز کمترین مقدار ثبت‌شده را تجربه کند. وقتی یک دارایی به کمترین مقدار ثبت‌شده می‌رسد، احتمالاً به این معناست که سرمایه‌گذاران علاقه خود را به خرید این دارایی از دست داده‌اند.
زمانی که قیمت دارایی به پایین‌ترین حد خود می‌رسد، سیگنالی برای سرمایه‌گذاران است که به فروش ناگهانی حجم زیادی از دارایی منجر می‌شود که ممکن است سبب کاهش بیشتر قیمت دارایی شود. در چنین شرایطی ممکن است ارزش دارایی هیچ‌وقت افزایش پیدا نکند و برعکس کاهش مداوم را تجربه کند.
کمترین مقدار ثبت‌شده یا ATL چه اهمیتی دارد؟
کمترین مقدار ثبت‌شده می‌تواند عاملی برای ایجاد استراتژی سرمایه‌گذاری شما باشد، اما باز هم این شاخص نباید تنها عاملی باشد که موقع سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید. درواقع ATL می‌تواند محرکی برای استراتژی «ارزان بخر، گران بفروش» باشد، اما برای رسیدن به این استراتژی، درک اینکه آیا روند بعدی صعودی است یا نه، اهمیت زیادی دارد.
خلاصه مطلب
ATL به معنای کمترین مقدار ثبت‌شده و ATH در نقطه مقابل به معانی اوج قیمت است. در صنعت ارزهای دیجیتال، ATL یا ATH به نقطه عطف اشاره دارد که هر کوین یا توکن مشخصی تا به حال و از زمان ورودش به بازار تجربه کرده است. با استفاده از این دو مفهوم می‌توانید استراتژی ورود به یا خروج از بازار داشته باشید؛ اگرچه به‌هیچ‌عنوان نباید از این دو معیار به‌تنهایی برای تعیین استراتژی سرمایه‌گذاری‌تان استفاده کنید.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *