ایلان ماسک دیگر ثروتمند‌ترین فرد جهان نیست

همزمان با سقوط قیمت بیت کوین و کاهش ارزش سهام تسلا، ایلان ماسک هم جایگاه خود در صدر ثروتمندترین افراد جهان را بار دیگر به جف بزوس، مدیرعامل آمازون، واگذار کرد.
به گزارش کوین تلگراف، ایلان ماسک (Elon Musk) مدیرعامل تسلا پس از اصلاح قیمت بیت کوین و سقوط سهام شرکت تسلا، جایگاه خود را به عنوان ثروتمند‌ترین فرد جهان از دست داد. برخی تحلیل‌گران معتقدند کاهش قیمت بیت کوین و سقوط سهام تسلا با یکدیگر ارتباط دارند.
سهام تسلا (TSLA) نسبت به اوج خود در تاریخ ۲۶ ژانویه ۲۱٪ کاهش داشت و این سقوط در دو روز گذشته شتاب بیشتری داشته و به ۶۹۸ دلار رسیده است. سهام این شرکت سازنده خودرو‌های الکتریکی روز سه‌شنبه ۱۳٪ کاهش یافت. این بدترین روز برای سهام تسلا از اوایل ماه سپتامبر (شهریور) است.
فاکس بیزنس با اشاره به اظهارات دن ایوز (Dan Ives) تحلیل‌گر شرکت ودبوش (WedBush)، سقوط این هفته سهام تسلا را به بیت کوین مرتبط می‌داند. این تحلیل‌گر معتقد است که این حرکت در بلندمدت راهبردی است.
سرمایه‌گذاران شاهد ارتباط نزدیک بیت کوین و تسلا هستند. اگرچه تسلا در یک ماه روی کاغذ تقریباً یک میلیارد دلار بیت کوین درآمد داشت که بیشتر از سود حاصل از ارزش شرکت در سال ۲۰۲۰ بود، اما کاهش ارزش بیت کوین در ۴۸ ساعت گذشته و افزایش نوسان، برخی سرمایه‌گذاران را به سمت خروج [از بازار] در آینده نزدیک سوق داده است.
سهام تسلا در روز هشتم فوریه و زمانی که این شرکت اعلام کرد ۱.۵ میلیارد دلار بیت کوین خریداری کرده است حدود ۸۶۵ دلار معامله شد. بنا بر اعلام یاهو فایننس، روز ۲۳ فوریه قیمت هر سهم از این شرکت به ۶۸۱ دلار کاهش یافت؛ اگرچه گزارش‌های مربوط به مسائل کنترل کیفیت در چین نیز ممکن است بر قیمت تأثیر گذاشته باشد.
تسلا تقریباً ۴۸,۰۰۰ بیت کوین دارد. این یعنی سود محقق‌نشده تا زمانی که بیت کوین به رکورد ۵۸,۰۰۰ دلار در ۲۱ فوریه رسید، در حدود یک میلیارد دلار بوده است.
باوجود افت قیمت در این هفته، تسلا هم‌چنان از خرید بیت کوین در حال سود است؛ زیرا هنگامی که تسلا خرید بیت کوین را اعلام کرد قیمت این دارایی ۳۹,۰۰۰ دلار بود و خرید پیش از آن صورت گرفته بود.
با کاهش ارزش سهام تسلا، ایلان ماسک جایگاه خود را در صدر شاخص میلیاردهای بلومبرگ از دست داد. زیان اخیر ۳.۵۶ میلیارد دلار گزارش شده است. جف بزوس (Jeff Bezos) بار دیگر در این فهرست در صدر قرار دارد. به گفته بلومبرگ ارزش ثروت خالص بزوس ۱۸۷ میلیارد دلار و این رقم برای ایلان ماسک ۱۸۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است.
در زمان نگارش این خبر قیمت بیت کوین حدود ۱۷٪ اصلاح شده و به ۴۸,۰۰۰ دلار رسیده است؛ یک کاهش ۱۰ هزار دلاری تنها در سه روز. بازارها از نظر بازگشت قیمت به موارد بزرگ‌تر مانند آنچه در اواسط ژانویه رخ داد و منجر به اصلاح ۳۰ درصدی قیمت بیت کوین شد عادت کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *