ربات تریدینگ کوکوین (Trading Bot) چیست؟ + آموزش کار با ربات کوکوین

ربات صرافی کوکوین، یکی از بهترین ابزارهایی است که سرمایه گذاران در ارزهای دیجیتال می‌توانند از آن برای خرید و فروش رمز ارز استفاده کنند. بازار ارزهای دیجیتال بازار بسیار جوانی است که افراد بسیاری را به سمت خود جذب کرده است؛ با این حال بسیاری از علاقه‌مندان به این بازار شاغل هستند و زمان زیادی برای نشستن در مقابل نمودار قیمتی یک رمز ارز را ندارند. از طرف دیگر فعالان بازار ارزهای دیجیتال انسان هستند و امکان بررسی بازار حداقل در زمان خواب معامله‌گران وجود ندارد؛ به همین دلیل استفاده از ربات معامله‌گر که کاملاً منطقی است و براساس آنچه برنامه‌ریزی شده است، عمل می‌کند، ممکن است بتواند نتایج بهتری را برای معامله‌گران به ارمغان بیاورد.
ربات تریدینگ کوکوین چیست؟
صرافی کوکوین دائماً در حال تلاش برای تسهیل روند معاملات برای کاربران خود است؛ به همین دلیل ربات معامله‌گر (Trading Bot) این صرافی برای انواع مختلف معاملات طراحی شد. با استفاده از این ربات شما می‌توانید انجام انواع را به ربات خود بسپارید.
ربات تریدینگ کوکوین کجاست؟
برای استفاده از ربات ترید کوکوین، در صفحه اصلی اپلیکیشن صرافی کوکوین، گزینه Trading Bot را که در تصویر نیز مشخص شده است، انتخاب کنید.

همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد، امکان انجام انواع معاملات توسط ربات معامله‌گر ممکن است. شما می‌توانید نوع معامله خود را انتخاب کنید تا از این طریق بتوانید به ربات دستور انجام معاملات از نوعی که شما انتخاب کرده‌اید بدهید.

پس از انتخاب نوع معامله، در صفحه‌ای که برای شما به نمایش درمی‌آید، می‌توانید لیستی از ربات‌های ایجادشده توسط دیگر کاربران صرافی را مشاهده کنید؛ در‌حالی‌که شما قصد ایجاد یک ربات بر اساس استراتژی خود را داشته باشید، باید روی گزینه Create که در تصویر نیز مشخص شده است، کلیک کنید.

در اینجا امکان انتخاب دو حالت مختلف برای فعالیت ربات را خواهید داشت. در صورتی که ربات خود را در بخش AI Parameters ایجاد کنید، هوش مصنوعی در روند معاملات شما دخیل خواهد بود. در صورتی که با انتخاب بخش Customize می‌توانید ربات را شخصی‌سازی کنید. با انتخاب جفت ‌ارز موردنظر خودتان در قسمتی که مشخص شده است و سپس واردکردن مبلغی که قصد دارید در این معاملات وارد شود (در جفت‌ ارز انتخابی ما حداقل مبلغ برای انجام معاملات توسط ربات 1000 دلار است) و درنهایت روی گزینه Create کلیک کنید.
در صورتی که سرمایه لازم برای انجام معاملات در این بخش را نداشته باشید، می‌توانید با کلیک روی گزینه پیکان‌های دوسویه، سرمایه خود را از دیگر بخش‌های صرافی به بخش Trading منتقل کنید.
 
انواع ربات صرافی کوکوین
در گذشته امکان استفاده از خدمات ربات صرافی کوکوین تنها برای نسخۀ موبایل این صرافی تعریف شده بود درحالی‌که مدتی است کاربران نسخۀ تحت وب این صرافی نیز می‌توانند از ربات آن برای انجام معاملات خود بهره‌مند شوند. در ادامه، چگونگی ایجاد ربات در انواع مختلف موجود در صرافی کوکوین را در نسخۀ تحت وب و موبایل شرح خواهیم داد.
ربات Stop Grid
کاربر در معاملات Spot تنها از بالارفتن قیمت به سود می‌رسد. درواقع، یک معامله‌گر در بازار اسپات یک دارایی را در قیمت پایین خریداری کرده و در قیمت بالا به فروش می‌رساند. یکی از بهترین زمان‌ها برای استفاده از ربات صرافی کوکوین در نوع Spot Grid زمانی است که روند رمز ارز موردنظر شما به‌صورت خنثی یا رنج درآمده است. در چنین حالتی، قیمت در یک بازۀ مشخص رفت و برگشت می‌کند و معامله‌گر می‌تواند رباتی را تنظیم کند که رمزارزها را در قیمت پایین (در کف‌ها) خریداری کرده و در قیمت بالا (در سقف‌ها) به فروش برساند. با توجه به بازۀ زمانی‌ای که برای ربات تعیین می‌کنید، خرید و فروش در دفعات مشخص‌شده انجام می‌شود و شما به سود می‌رسید.
اما درصورتی‌که قصد داشته باشید از ربات Spot Grid استفاده کنید، باید پس از ورود به حساب کاربری خود در صرافی کوکوین، به بخش ربات صرافی کوکوین (که پیش از این بیان شد) بروید و تب Spot Grid را انتخاب کنید.
برای ایجاد ربات Spot Grid می‌توانید از دو روش مختلف استفاده کنید. درصورتی‌که بخواهید از ربات خودکار (Auto) صرافی استفاده کنید، تنها باید جفت‌ارز موردنظر و مقدار دارایی‌ای که قصد دارید در اختیار این ربات قرار دهید را وارد ‌کنید و اجازه‌ای برای تغییر موارد دیگر نخواهید داشت. این در حالی است که شما امکان شخصی‌سازی (Customize) ربات را نیز خواهید داشت که در این صورت امکان تنظیمات بیش‌تری ازجمله بازه انجام معامله و… را خواهید داشت. در آینده چگونگی آن را شرح خواهیم داد.
Auto
در این بخش، پس از انتخاب تب Spot Grid در نوار بالای صفحه از سمت چپ، باید به ستون سمت راست تصویر مراجعه کنید. از آنجایی که قرار است بخش خودکار این ربات را بررسی کنیم، ابتدا مطمئن باشید که تب Auto را از بخش بالایی همین ستون انتخاب کرده‌اید. همان‌طورکه پیش از این گفته شد، در این نوع ربات تنها جفت‌ارز و مقدار پولی که قرار است به این ربات اختصاص دهید توسط شما تعیین می‌شود. برای انتخاب جفت‌ارز می‌توانید از لیست رمزارزها در ستون سمت چپ تصویر استفاده کنید. با توجه به رمزارزی که انتخاب می‌کنید، حداقل سرمایه‌ای تعیین شده است که باید آن را رعایت کنید. به‌عنوان مثال، درصورتی‌که شما قصد ایجاد ربات برای جفت‌رمز ارز بیت‌کوین را به تتر داشته باشید، حداقل مبلغی که باید برای این ربات در نظر بگیرید، 75 تتر است. مبلغی که قصد دارید در این ربات قرار دهید، در کادر Total Investment وارد کنید و سپس روی گزینۀ Create در پایین همین بخش کلیک کنید.

Cusomize
اگر قصد داشته باشید ربات را شخصی‌سازی کنید، باید پس از انتخاب تب Spot Grid در بالا و سمت چپ تصویر، مقادیر موردنظر خود را در بخش ایجاد ربات که در ستون سمت راست تصویر قرار گرفته است، قرار داده و سپس روی گزینۀ Create کلیک کنید.
برای انجام آنچه گفته شد، ابتدا مطمئن شوید که تب Customize را انتخاب کرده‌اید. در بخش بعد، باید مقادیر Low و High را وارد کنید. در کادرهای Price Range، بازۀ میان مقادیر Low و High تعیین می‌شود و به ربات این فرمان را می‌دهد که معاملاتی را تنها در بین این دو بازۀ قیمتی برای شما باز کند. درحقیقت، ربات نباید در قیمتی زیر قیمت واردشده در کادر Low خرید را انجام دهد و همچنین باید فروش را در قیمتی تا حداکثر قیمت مشخص‌شده در کادر High انجام دهد.
در کادر بعدی که با عنوان No. of placed Orders مشخص شده است، تعداد معاملاتی که ربات حق دارد انجام دهد را مشخص خواهید کرد. ربات حداقل دو و حداکثر صد معامله را برای کاربران انجام خواهد داد. در بخش بعدی (کادر Total Investment) نیز باید مبلغی را مشخص کنید که قصد دارید در این ربات سرمایه‌گذاری کنید. همچنین، شما می‌توانید با توجه به دارایی خود از درصدهای موجود در کادر Total Investment نیز استفاده کنید. به‌عنوان مثال، درصورتی‌که 500 تتر در حساب خود داشته باشید، با انتخاب 50درصد، مبلغ 250 تتر را به این ربات اختصاص دهید.
امکان تنظیمات پیشرفته نیز در این بخش برای کاربران وجود دارد. شما می‌توانید حد سود، حد ضرر و همچنین قیمت ورود به اولین معامله را در این نوع ربات تنظیم کنید، برای این کار کافی است که روی گزینۀ Addvanced Settingd (اختیاری است) کلیک کنید و این مقادیر را تنظیم کنید. Entry Price قیمت اولین سفارش خرید را مشخص می‌کند. Stop Price درواقع همان حدضرر است و به ربات فرمان می‌دهد تا درصورتی‌که ضرر ربات به این مقدار برسد، ربات به‌طور خودکار از کار بیفتد.
Take Profit Price نیز به حد سود اشاره دارد و این فرمان را صادر می‌کند تا درصورتی‌که سود ربات به مقدار مشخص‌شده در این کادر برسد، ربات به‌طور خودکار از کار بیفتد. درنهایت، با تنظیم تمام مقادیر باید روی گزینۀ سبزرنگ Create کلیک کنید تا ربات با مقادیری که مشخص کرده‌اید ایجاد شود و شروع به فعالیت کند.

Spot Grid (اپلیکیشن)
برای ساخت ربات صرافی کوکوین از نوع Spot Grid، پس از انتخاب بخش Spot Grid می‌توانید لیست ربات‌های ایجادشده توسط کاربران مختلف، مدت‌زمان فعالیت ربات و میزان سود آن‌ها را مشاهده کنید. میزان سودی که در ستون APR مشاهده می‌کنید، مقدار سود سالیانۀ ربات را مشخص می‌کند. به زبان ساده، برای آنکه میزان سود هر ربات را در یک روز فعالیت به دست آورید، باید رقم موجود در ستون APR را برعدد 365 تقسیم کنید.
درصورتی‌که نخواهید از ربات‌های دیگر کاربران استفاده کنید، می‌توانید روی گزینۀ Next در پایین صفحه کلیک کنید تا به مرحلۀ بعد منتقل شوید.

در این مرحله باید جفت‌ارز موردنظر و البته مقدار سرمایه‌ای که قصد دارید در این ربات درگیر کنید را در کادر Total Investment وارد کنید و سپس روی گزینۀ Create کلیک کنید. همچنین درصورتی‌که قصد شخصی‌سازی ربات را داشته باشید، باید موارد را طبق آنچه در بخش Spot Grid توضیح دادیم، وارد کنید (Price Range / No. Of Placed Orders / Total Investment) و درنهایت روی گزینۀ Create کلیک کنید.

ربات Futures Grid
ربات‌های معامله‌گر قرار است کار شما را در ثبت سفارش و انجام معامله ساده‌تر کنند. درواقع، این ربات‌ها به‌جای تریدرها و براساس تنظیماتی که دارند، معاملاتی را انجام می‌دهند. نکته‌ای که باید بدانید، این است که این‌ ربات‌ها قرار نیست سود جادویی را برای شما به ارمغان آورند بلکه شما می‌توانید ربات را مثل انسانی در نظر بگیرید که عاری از احساسات و خستگی است و تنها براساس آنچه که برنامه‌ریزی شده است معاملات را انجام می‌دهد.
با توجه به مطالبی که گفته شد، باید متوجه این موضوع شده باشید همان‌طورکه فعالیت در بخش فیوچرز برای تریدرها با ریسک بالایی همراه است، ایجاد ربات فیوچرز نیز ریسک بالایی دارد و درصورتی‌که کاربری تصمیم بگیرد از این بخش استفاده کند، باید حتماً مدیریت سرمایه را رعایت کند و مطمئن شود که در زمان مناسبی این ربات را به کار گرفته است. امکان استفاده از اهرم در ربات‌ صرافی کوکوین در بخش فیوچرز، آن را به ابزاری جذاب و البته بسیار پرریسک تبدیل می‌کند؛ زیرا همان‌طورکه با استفاده از اهرم سود کاربران چندبرابر خواهد شد، ضرر آن‌ها نیز همان ضریب را خواهد داشت و این عامل می‌تواند به لیکوئیدشدن کاربر و ازبین‌رفتن سرمایۀ وی بیانجامد.
نکتۀ دیگری که در زمان استفاده از ربات فیوچرز وجود دارد، انتخاب نوع معامله است. درحقیقت، برخلاف معاملات اسپات که تنها از بالارفتن قیمت به کاربران سود می‌رسانند، تریدرها در بخش فیوچرز می‌توانند هم از بالارفتن قیمت و هم از پایین‌آمدن آن به سود برسند. به هر حال، درصورتی‌که تصمیم داشته باشید از بخش فیوچرز ربات صرافی کوکوین استفاده کنید، باید آنچه را در ادامه خواهیم آورد دنبال کنید.
Auto
در حالت خودکار یا اتوماتیک، شما رباتی را در بخش فیوچرز ایجاد خواهید کرد که تنظیمات اصلی آن به‌صورت پیش‌فرض انجام شده است و تنها انتخاب نوع معامله (خرید/ فروش)، سرمایه‌ای که قصد دارید در این ربات قرار دهید و جفت‌ارزی که ربات را روی آن تنظیم می‌کنید توسط شما انجام خواهد شد.
اینجا هم با توجه به رمزارزی که انتخاب می‌کنید، باید حداقل سرمایه‌ای را در ربات وارد کنید. به‌عنوان مثال، درصورتی‌که جفت‌ارز انتخابی شما BTC/USDT باشد، در حالت خودکار (Auto) حداقل باید 691 تتر در ربات قرار دهید. در ادامه، چگونگی ایجاد ربات صرافی کوکوین در بخش فیوچرز، البته نوع خودکار (Auto) را توضیح خواهیم داد.
پس از انتخاب تب Futures Grid در سمت چپ از نوار بالای صفحه و سپس انتخاب جفت‌ارز موردنظر از ستون Coin List که در سمت چپ تصویر قرار دارد، باید به ستون سمت راست بپردازید. پس از آنکه مطمئن شدید تب Auto را در ستون سمت راست انتخاب کرده‌اید، باید یکی از انواع معامله یعنی خرید (Long) یا فروش (Short) را انتخاب کنید. در بخش بالایی انتخاب نوع معامله می‌توانید تنظیمات پیش‌فرض ربات را مشاهده کنید. به‌عنوان مثال، آنچه در این تصویر مشاهده می‌کنید، اهرم یا لوریج 2، بازۀ قیمتی که ربات مجاز به انجام معامله است و تعداد معاملاتی که ربات می‌تواند انجام دهد مشخص شده است.
در بخش بعدی، می‌توانید مقدار سرمایه‌ای که قصد دارید در این ربات قرار دهید، در کادر Total Investment وارد کنید. باز هم یادآوری می‌کنیم که با توجه به جفت‌ارزی که انتخاب می‌کنید، باید حداقل سرمایه‌ای را در ربات قرار دهید. در انتها باید روی گزینۀ‌ سبزرنگ Create (Long) کلیک کنید تا ربات شما ساخته شود. درصورتی‌که قصد ایجاد ربات برای انجام معاملات فروش را داشته باشید، در زمان انتخاب نوع معامله باید تب Short را انتخاب کنید که در چنین حالتی گزینۀ پایین صفحه به (Short) Create تغییر می‌کند.

Customize
درصورتی‌که بخواهید ربات فیوچرزی ایجاد کنید تا بتوانید تنظیمات بیش‌تری را روی آن اعمال کنید، باید پس از انتخاب جفت‌ارز موردنظر خود از ستون سمت چپ تصویر، به ستون سمت راست مراجعه کرده و تب Cutomize را انتخاب کنید. با انجام این کار، کادرهای بیش‌تری را خواهید دید که می‌توانید بنا بر تحلیل و نظر خود آن‌ها را پر کرده و ربات خود را ایجاد کنید.
در ابتدا نوع معامله یعنی خرید (Long) و یا فروش (Short) بودن ربات را مشخص کنید، در بخش بعد می‌توانید از منوی کشویی Leverage میزان اهرمی که مدنظر دارید انتخاب کنید. در کادرهای Parameters باید محدودۀ قیمت را در بخش‌های Low و High وارد کنید و به این ترتیب به ربات فرمان دهید که معاملات را در کدام بازۀ قیمتی انجام دهد. همچنین، در کادر No. Of placed orders باید تعداد معاملاتی را وارد ‌کنید که ربات مجاز به انجام آن است.
در بخش بعد (Investment)، باید مقدار سرمایه‌ای را وارد کنید که قصد دارید به این ربات اختصاص دهید. در این ربات نیز باید با توجه به رمزارزی که انتخاب می‌کنید، حداقل میزان رمزارز را به ربات اختصاص دهید. شما همچنین می‌توانید از درصدهای موجود در بخش پایین همین کادر استفاده کنید. به‌عنوان مثال، درصورتی‌که 400 تتر داشته باشید و 25درصد را انتخاب کنید، 100 دلار از تترهای شما در حساب معاملاتی صرافی کوکوین به این ربات اختصاص داده خواهد شد.
شما همچنین می‌توانید تنظیمات پیشرفته‌ای را با کلیک روی Advanced Settings که با پیکان در تصویر مشخص شده است، به ربات خود اختصاص دهید. در این بخش امکان مشخص‌کردن حد سود (Take Profit Price)، حد ضرر (Stop Price) و قیمت انجام‌شدن اولین معامله (Entry Price) وجود دارد. پس از آنکه میزان سود ربات به مبلغ مشخص‌شده در کادر حد سود برسد، ربات به‌طور خودکار غیرفعال می‌شود. همچنین، درصورتی‌که میزان ضررهای ربات به مبلغ مشخص‌شده در کادر حد ضرر برسد، ربات باید به‌طور خودکار غیرفعال شود؛ البته این تنظیمات اختیاری هستند. درنهایت، باید روی کادر سبزرنگ Create (Long) کلیک کنید.

Futures Grid (اپلیکیشن)
پس از انتخاب بخش ربات Futures Grid، روی گزینۀ Next در پایین صفحه کلیک کنید تا به مرحلۀ بعد هدایت شوید.

درصورتی‌که حالت Auto را انتخاب کرده باشید، ابتدا باید جفت‌ارز را انتخاب کنید و سپس مشخص کنید که می‌خواهید رباتی برای انجام معاملات خرید داشته باشید و یا رباتی بسیازید که معاملات فروش را انجام دهد.  در قدم بعد، باید مقدار سرمایۀ خود برای سرمایه‌گذاری را در کادر Total Investment وارد کرده و سپس روی گزینۀ Create کلیک کنید. درصورتی‌که ربات مأمور خرید باشد، Long  و درصورتی‌که ربات مأمور انجام معاملات فروش باشد، باید تب Short را انتخاب کنید.
همچنین، درصورتی‌که بخواهید ربات را شخصی‌سازی کنید، پس از کلیک‌کردن روی تب Customize، باید داده‌های موردنظر را طبق آنچه در بخش نسخۀ تحت وب توضیح دادیم وارد کنید و درنهایت روی گزینۀ Create در پایین صفحه کلیک کنید.

ربات Smart Rebalance
یکی از اصول مدیریت سرمایه که در بازارهای مالی باید به آن توجه زیادی شود، وزن دارایی‌ها در سبد سرمایه‌گذاری هر تریدر یا سرمایه‌گذار است. علت این است که با زیادشدن مقدار یک دارایی در سبد شما، ریسک شما هم بالا می‌رود؛ زیرا با وجود اینکه در صورت سود، شما سود بیش‌تری را به دست خواهید آورد اما اگر بخش زیادی از سرمایۀ خود را به یک دارایی اختصاص دهید و آن دارایی ضررده باشد، شما ضرر بسیار زیادی را متحمل خواهید شد. یکی از اصول فعالیت در بازارهای مالی این است که در قدم اول تلاش کنید تا سرمایۀ خود را حفظ کرده و سپس به فکر کسب سود باشید. درنتیجه، تقسیم‌بندی درست رمزارزها در سبد دارایی‌ نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که با کمک این ربات می‌توانید این نیاز را برطرف کنید.
پس از انتخاب Smart Rebalance در نوار بالای صفحه، پیغامی به شما نمایش داده می‌شود که به نسخۀ قدیمی منتقل خواهید شد؛ زیرا در زمان نگارش این مقاله امکان ساخت ربات Smart Rebalance در نسخۀ جدید وجود ندارد. در این مرحله، باید روی گزینۀ Confirm کلیک کنید.

در این مرحله باید روی گزینۀ Create در بخش Smart Rebalance کلیک کنید. علاوه بر این، شما می‌توانید از ستون سمت راست تصویر اطلاعاتی را از ربات‌هایی مشاهده کنید که کاربران مختلف ایجاد کرده‌اند و در صورت تمایل از آن‌ها استفاده کنید. در ستون اول، یعنی Username/pair، نام کاربری و جفت‌ارزی که ربات روی آن ایجاد شده است، در ستون دوم، یعنی Runtime، مدت‌زمان فعال‌بودن ربات و در ستون سوم، یعنی APR، میزان سود سالانۀ ربات مشخص شده است. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که درصد مشخص‌شده در ستون APR به سود سالانه اشاره دارد. درنتیجه، درصورتی‌که بخواهید میزان سود یک روز را به دست آورید، باید عدد APR را بر 365 (تعداد روزهای سال) تقسیم کنید.

با کلیک روی گزینۀ Create در مقابل بخش Smart Rebalance که به توازن‌سازی هوشمند سبد دارایی اشاره دارد، چنین پنجره‌ای برای شما باز خواهد شد. هرکدام از ربات‌هایی که در این پنجره دیده می‌شوند، دارای دو گزینۀ Introduction و Create Now هستند. درصورتی‌که بخواهید اطلاعاتی را دربارۀ ربات موردنظر به دست آورید، باید روی گزینۀ Introduction کلیک کنید و درصورتی‌که تصمیم به ساخت ربات با این تنظیمات گرفته باشید، باید روی گزینۀ Create Now کلیک کنید.
همچنین، در بالا و سمت راست پنجرۀ بازشده دو گزینه وجود دارد. گزینۀ Customize به شخصی‌سازی ربات توسط تریدر اشاره دارد (در آینده به‌طور کامل توضیح خواهیم داد) و گزینۀ Import Assets from Trading Account به کاربر اجازه می‌دهد تا سرمایۀ موردنیاز را برای فعالیت در بخش معاملاتی و ایجاد ربات انتقال دهد.

در این مرحله می‌توانید از میان گزینۀ‌های بالای پنجره (AI Balance، Equal و یا By Market Cap) انتخاب کنید. اگر حالت AI Balance را انتخاب کنید، هوش مصنوعی مقدار هرکدام از ارزهای دیجیتال موجود در ربات را تنظیم خواهد کرد. به‌عنوان مثال، ممکن است یک رمز ارز 40درصد از کل سبد دارایی ربات را در بر گیرد درحالی‌که رمزارز دیگری تنها 2درصد از دارایی سبد ربات را پوشش دهد. اگر حالت Equal به معنای برابر را انتخاب کنید، همۀ رمزارزها سهم یکسانی از سبد دارایی را پوشش خواهند داد. به‌عنوان مثال، هر رمز ارز 100 تتر را در این ربات خواهد داشت و درصورتی‌که حالت By Market Cap را انتخاب کنید، با توجه به رتبۀ رمز ارز در رتبه‌بندی و بزرگی بازار آن رمزارز، درصدی در سبد دارایی به آن رمزارز اختصاص داده خواهد شد.
در بخش بعدی، می‌توانید لیست ارزهای دیجیتالی که در این ربات قرار داده شده‌اند مشاهده کنید. همچنین، درصورتی‌که قصد اضافه‌کردن یک رمز ارز را به ربات داشته باشید، می‌توانید روی گزینۀ Add Coins کلیک کنید درحالی‌که برای حذف هرکدام از رمزارزهای موجود باید روی گزینۀ X در مقابل رمزارز موردنظر کلیک کنید.
در کادر بعد، یعنی Total Investment، باید مقدار دارایی‌ای که قصد دارید درگیر این ربات کنید را مشخص کنید. همچنین، با فعال‌کردن Multi Coin ربات اجازه خواهد داشت تا در صورت دارابودن رمزارزها، معاملاتی را روی جفت‌ارزهایی براساس تتر و یا حتی دیگر رمزارزها انجام دهد.
در انتها با کلیک‌کردن روی گزینۀ Create ربات ساخته می‌شود و شما می‌توانید در صورت انتخاب درست سبد دارایی در دورۀ زمانی مناسب، به سود برسید. در بالای کادر Create بخش Advanced Settings را مشاهده خواهید کرد که اختیاری است و در صورت تمایل می‌توانید تنظیمات آن را انجام دهید. گزینۀ‌های موجود در این بخش نیز حد سود و حد ضرر (همچون ربات‌هایی که پیش از این توضیح دادیم) و البته Auto Rebalance هستند. گزینۀ Auto Rebalance به بازه‌های مشخص برای متعادل‌سازی دوباره اشاره دارد. به‌عنوان مثال، درصورتی‌که این مورد را روی 28 روز تنظیم کنید، ربات هر 28 روز یک بار درصد رمزارزها را در سبد دارایی با توجه به شرایطی که دارند و البته با توجه به حالتی که شما انتخاب می‌کنید (AI / Equal / Market Cap) تنظیم خواهد کرد.

آنچه تا اینجا در خصوص ربات صرافی کوکوین در بخش Smart Rebalance گفته شد، به حالت خودکار این نوع ربات اشاره داشت اما درصورتی‌که بخواهید خودتان یک ربات را با تنظیمات بیش‌تری ایجاد کنید، باید گزینۀ Customize را در مرحلۀ اول (در بخش پیش به این نکته اشاره شد) انتخاب کنید.
با انتخاب گزینۀ Customoze چنین پنجره‌ای برای شما باز خواهد شد. طبق آنچه در حالت خودکار گفته شد، می‌توانید یکی از حالت‌های AI Balance، Equal و یا By Market Cap را انتخاب کنید. همان‌طورکه در تصویر هم می‌بینید، هیچ جفت‌ارزی در این نوع ربات وجود ندارد و شما می‌توانید طبق تحلیل و تشخیص خودتان بهترین جفت‌ارزها را در هر زمینه‌ای به ربات اضافه کنید. برای این کار باید روی گزینۀ Add Coins کلیک کنید و از لیست رمزارزها، موارد موردنظر خود را انتخاب کنید.
پس از انتخاب رمزارزها حالا باید تعیین کنید که قصد دارید چه مقدار سرمایه را در این ربات سرمایه‌گذاری کنید. باز هم امکان تنظیمات پیشرفته (که در بخش Advanced Settings وجود دارد) برای کاربران فراهم است. در انتها با کلیک روی گزینۀ Create ربات صرافی کوکوین در بخش Smart Rebalance و به‌صورت شخصی‌سازی‌شده ایجاد خواهد شد.

Smart Rebalance (اپلیکیشن)
ربات صرافی کوکوین را در بخش Smart Rebalance انتخاب کنید و سپس روی گزینۀ Next در پایین صفحه کلیک کنید. در صورت تمایل می‌توانید یکی از ربات‌های موجود در این بخش را پیدا کرده و روی گزینۀ Create Now کلیک کنید. در مرحلۀ بعد با واردکردن سرمایۀ موردنظر برای این ربات و در صورت تمایل اضافه و یا حذف‌کردن رمزارزهای موجود، روی گزینۀ Create Now کلیک کنید.

با کلیک روی Create Now در مقابل هرکدام از ربات‌هایی که پیش از این ساخته شده‌اند، می‌توانید با وارد‌کردن نوع تعادل سبد دارایی و در صورت تمایل تغییر رمزارزها و سرمایۀ موردنظر برای ساخت ربات، با کلیک روی گزینۀ Create یک ربات بسازید.
درصورتی‌که بخواهید در حالت شخصی‌سازی (Customize)، ربات صرافی کوکوین از نوع Smart Rebalance را ایجاد کنید، پس از کلیک روی گزینۀ Cusomize در مرحله پیش، با کلیک روی گزینۀ Add Coins، رمزارزهای موردنظر را به سبد دارایی ربات اضافه کرده و سرمایۀ موردنظر را برای این ربات در کادر Total Investment وارد کنید. شما می‌توانید یکی از حالت‌های AI Balance، Equal و یا By Market Cap را برای متعادل‌کردن سبد دارایی در بازه‌های زمانی مختلف انتخاب کنید (شرح این موارد را در بخش نسخۀ تحت وب آورده‌ایم).

ربات DCA
ربات DCA برای زمانی که کاربر قصد داشته باشد به‌صورت پله‌ای معاملاتی را در قیمت‌های متوالی در صرافی‌ها انجام دهد، کاربرد دارد. به‌عنوان مثال، فرض کنید که طبق تحلیل شما اتریوم در آینده روند صعودی خواهد داشت. با این حال، به‌دلیل نوسانات، اخبار و دیگر عوامل مؤثر در روند قیمتی، پیداکردن پایین‌ترین و بهترین قیمت برای ورود به معامله کار ساده‌ای نخواهد بود. در چنین شرایطی، بهترین راهکار این است که معامله‌گران در فواصل زمانی و در قیمت‌های متفاوت اقدام به خرید رمز ارز کنند.
در زمان نگارش این مقاله، ساخت ربات DCA در نسخۀ جدید صرافی امکان‌پذیر نیست. برای ساخت این نوع ربات صرافی کوکوین پس از کلیک روی تب DCA در نوار بالای صفحه، پنجرۀ کوچکی برای شما باز خواهد شد که از شما می‌خواهد برای ساخت ربات DCA به نسخۀ کلاسیک و قدیمی این صرافی منتقل شوید. با کلیک روی گزینۀ Confirm به نسخۀ قدیمی صرافی هدایت خواهید شد.

در صفحۀ جدیدی که برای شما باز خواهد شد، می‌توانید انواع مختلف ربات را مشاهده کنید. با کلیک روی گزینۀ Create در مقابل بخش مربوط به DCA، به بخش ساخت این نوع ربات هدایت خواهید شد.

پس از کلیک روی گزینۀ‌ Create در مرحلۀ پیش، چنین پنجره‌ای برای شما باز خواهد شد که مربوط به ساخت ربات صرافی کوکوین در بخش DCA است. همان‌طورکه پیش‌تر توضیح دادیم، این ربات در قیمت‌های متفاوت اقدام به خرید رمز ارز می‌کند تا به این ترتیب برآیند سود به‌دست‌آمده از معاملات روی جفت‌ارز موردنظر درصد معقولی باشد.
در بخش اول باید جفت‌ارزی که قرار است ربات برای انجام معامله روی آن ساخته شود را انتخاب کنید. در کادر بعد باید تعیین کنید که ربات در چه بازه‌های زمانی اقدام به سرمایه‌گذاری و یا همان خرید رمز ارز کند. در کادر سوم باید زمان اولین خرید را مشخص کنید و در کادر بعد نیز باید تعیین کنید که در هر بار که ربات اقدام به خرید رمز ارز می‌کند، چه مقدار از سرمایۀ شما را هزینه کند.
در انتها یک کادر دیگر وجود دارد که پرکردن آن اختیاری است و بیش‌ترین مقدار سرمایۀ‌‌ شما که قرار است در کل معاملات توسط این ربات هزینه شود را تعیین می‌کند. پس از پرکردن کادرها با کلیک روی گزینۀ Create ربات ساخته می‌شود و در بازه‌های زمانی‌ای که تعیین کرده‌اید، به‌طور خودکار اقدام به خرید رمز ارز موردنظر شما می‌کند.

البته، درصورتی‌که بخواهید میزان سود خود را از ربات تعیین کنید، با کلیک روی گزینۀ Profit Target در مرحله قبل، چنین پنجره‌ای برای شما باز خواهد شد (می‌توانید سود موردنظر خودتان که قصد دارید توسط این ربات به دست آورید را در آن مشخص کنید). به‌عنوان مثال، با انتخاب 10درصد، پس از کسب سود 10درصدی، ربات شما به‌صورت خودکار غیرفعال خواهد شد. پس از تعیین میزان سود باید روی گزینۀ Create کلیک کنید تا ربات صرافی کوکوین از نوع DCA ساخته شود.

DCA (اپلیکیشن)
پس از انتخاب نوع ربات DCA، باید روی گزینۀ Next در پایین صفحه کلیک کنید. در کادر Amount Per Investment باید مقدار سرمایه را برای هر بار خرید تعیین کنید. در کادر Max Investment که البته اختیاری است، باید سرمایۀ کلی برای انجام تمام معاملات را وارد کنیم. در بخش Invest Every باید مشخص کنید که خرید در چه بازه‌های زمانی انجام شود و در قسمت  Date of first investment نیز باید  زمان اولین سرمایه‌گذاری تعیین شود. درنهایت، پس از قراردادن تمام اعداد و ارقام باید روی گزینۀ Create کلیک کنید تا ربات صرافی کوکوین از نوع DCA در اپلیکیشن موبایل این صرافی ساخته شود.

ربات Infinity Grid
ربات Infinity Grid را می‌توان به‌عنوان رباتی برای بازار اسپات دانست که با توجه به وضعیت بازار در هر زمان اقدام به سیو سود و یا خرید با قیمت پایین‌تر می‌کند. برای درک کارکرد این ربات به این مثال توجه کنید: فرض کنید یک رمز ارز را در بازار رمزارزها با قیمت 20 تتر خریداری کرده‌اید. زمانی‌که قیمت این رمز ارز به 25 تتر برسد شما برای سیو سود، 5 تتر را فروخته و سرمایۀ خود را باز هم به 20 تتر خواهید رساند.
همچنین، درصورتی‌که قیمت رمز ارز به 15 تتر برسد، با تزریق 5 تتر باز هم سرمایۀ خود را از آن رمزارز به 20 تتر خواهید رساند. این کاری است که ربات مأموریت دارد آن را انجام دهد. این ربات بیش‌تر با هدف ذخیرۀ سود شناخته می‌شود که بهتر است آن را در زمان‌هایی که بازار در یک وضعیت روبه‌رشد قرار دارد استفاده کنید.
پس از انتخاب Infinity Grid در نوار بالای صفحه (در سمت چپ)، با چنین صفحه‌ای مواجه خواهید شد. در ابتدا از ستون سمت چپ باید جفت‌ارز موردنظر خود را انتخاب کنید و سپس به ستون سمت راست مراجعه کنید تا بتوانید اقدام به ایجاد ربات خود کنید. ایجاد این ربات در دو حالت خودکار (Auto) و شخصی‌سازی‌شده (Customze) امکان‌پذیر است.
Auto
درصورتی‌که بخواهید از بخش خودکار این ربات استفاده کنید، باید مقدار سرمایه‌ای که قصد دارید در این ربات درگیر کنید را در کادر Total Investment قرار داده و سپس روی گزینۀ Create کلیک کنید. صرافی به‌صورت خودکار اقدام به خرید می‌کند و بخشی از سرمایه را در زمانی مناسب با هدف سیو سود به فروش می‌رساند.

Customize
درصورتی‌که بخش Cusomize را انتخاب کنید، پس از انتخاب جفت‌ارز معاملاتی در ستون سمت چپ تصویر، باید موارد بیش‌تری را در ستون سمت راست نسبت به حالت خودکار (Auto) تنظیم کنید.
در کادر Min Price باید کم‌ترین قیمتی را قرار دهید که ربات مجاز به خرید آن است. کادر بعدی، یعنی Profit Rate Per Grid، به میزان سودی اشاره دارد که ربات پس از کسب آن باید اقدام به سیو سود و درحقیقت فروش بخشی از سرمایه (آن مقدار از سرمایه که سود به‌دست‌آمده در معامله است و نه سرمایۀ اولیه) کند. در کادر Total Investment نیز باید مقدار سرمایه‌ای که قصد دارید در این ربات سرمایه‌گذاری کنید را وارد کنید و درنهایت روی گزینۀ Create کلیک کنید.
در این ربات نیز می‌توانید برای آنکه مدیریت بیش‌تری روی معاملات ربات داشته باشید، با کمک بخش Advanced Settings که اختیاری است، برای خود حد سود و حد ضرر تعریف کنید.

Infinity Grid (اپلیکیشن)
پس از انتخاب Infinity Grid، روی گزینۀ Next در پایین صفحه کلیک کنید. در این ربات صرافی کوکوین تنها کاری که باید انجام دهید، این است که سرمایۀ موردنظر خود را برای انجام معاملات وارد کنید.
همان‌طورکه اشاره کردیم، برای حالت خودکار (Auto) این ربات،  تنها باید جفت‌ارز موردنظر خود و سپس سرمایۀ مناسب برای سرمایه‌گذاری روی این ربات (در کادر Total Investment) را وارد کنید. بعد از تنظیم این موارد، کافی است روی گزینۀ Create کلیک کنید تا ربات صرافی کوکوین از نوع Infinity Grid ساخته شود.
درصورتی‌که حالت شخصی‌سازی (Customize) ربات را انتخاب کرده باشید، پس از انتخاب جفت‌ارز مناسب باید کم‌ترین قیمت را برای خرید رمزارز (Min Price) و مقدار سودی که با رسیدن به آن، ربات باید اقدام به فروش (سیو سود) کند، در کادر Profit Rate Per Grid وارد کنید. همچنین، با واردکردن سرمایۀ اولیه برای این ربات در کادر Total Investment و درنهایت کلیک روی گزینۀ Create، کار ساخت ربات Infinity Grid در صرافی کوکوین به اتمام می‌رسد.
نکات ربات صرافی کوکوین

میزان سود آورده‌شده در بخش APR به سود سالانۀ ربات اشاره دارد و برای به‌دست‌آوردن سود روزانۀ هر ربات باید رقم APR را بر 365 تقسیم کرد.
برای فعالیت در بخش ربات صرافی کوکوین و ساخت ربات‌های مختلف باید در بخش حساب Trading صرافی سرمایۀ اولیه داشته باشید.
جفت‌ارز انتخابی و بازۀ قیمتی و زمانی در موفقیت ربات ساخته‌شده تأثیر زیادی خواهند داشت.
با توجه به جفت‌ارز و نوع رباتی که انتخاب می‌کنید، باید حداقل سرمایه‌ای را در حساب معاملاتی خود داشته باشید.
ساخت ربات صرافی کوکوین بسیار ساده است. شرط لازم برای کسب سود از این ربات‌ها آن است که با داشتن یک استراتژی درست، جفت‌ارز مناسب را در بهترین زمان یکی از انواع ربات (بهترین ربات در هر زمان و برای هر جفت‌ارز می‌تواند متفاوت باشد) انتخاب کنید.

مزایای استفاده از ربات صرافی کوکوین
کاربران بازار ارزهای دیجیتال انسآن‌هایی هستند که به‌دلیل ماهیت انسان‌بودن، معمولاً نمی‌توانند سود مناسبی را از بازار ارزهای دیجیتال کسب کنند. محدودبودن توانایی‌های بشر باعث شده است که امروزه برای رسیدن به موفقیت بیش‌تر، برخی از وظایف خود را با کمک فناوری‌های مختلف بر عهدۀ انواع ربات و ماشین بگذارند. در این بخش از مقاله به بررسی انواع ربات‌ صرافی کوکوین و مزایای این ربات‌ها خواهیم پرداخت.
معاملات منطقی
درصورتی‌که شما دانش کافی برای فعالیت در بخش‌های مختلف بازار ارزهای دیجیتال داشته باشید، یک قدم به موفقیت در این حوزه نزدیک‌تر شده‌اید اما باید بدانید که دانش و تسلط بر انواع تحلیل کافی نیست و در بسیاری از مواقع دیده شده است که افراد با دانش کافی نتوانسته‌اند بر اطلاعات و آنچه آموخته بودند پایبند باشند و تحت‌تاثیر جوّ بازار اقدام به بازکردن و یا بستن معاملات به‌صورت هیجانی کرده‌اند. براساس آنچه تجربه می‌گوید، چنین رفتارهایی معمولاً به ضرر معامله‌گران و سرمایه‌گذاران است. با این توضیحات، ابزاری را در نظر بگیرید که موقعیت‌ها را پیدا کرده و بدون احساس ترس یا طمع، معاملات را به‌صورت کاملاً منطقی انجام ‌دهد.
بهره‌برداری از تمام فرصت‌ها
انسان محدود است و نمی‌تواند 24 ساعت روز و 7 روز هفته را به رصد و بررسی نمودارهای قیمتی پرداخته و در زمان مناسب معاملات خوب را باز کند. در چنین شرایطی، ربات صرافی کوکوین به کمک کاربران می‌آید تا به‌جای آن‌ها معاملاتی را انجام داده و سودهایی را برای کاربران خود به ارمغان آورد.
صرف زمان کم‌تر برای رصد بازار
کاربران در بازار ارزهای دیجیتال باید برای خود یک استراتژی داشته باشند و با صادرشدن چند سیگنال براساس استراتژی خود، اقدام به بازکردن یا بستن معاملات کنند. با توجه به ماهیت بازار رمزارزها، رفتارهای قیمتی در نمودار دارایی‌ها تکرار می‌شوند. بنابراین، می‌توان با داشتن یک استراتژی و کمک‌گرفتن از ربات صرافی کوکوین، البته با توجه به شرایط بازار، بدون صرف زمان به سود رسید.
کلام آخر
به اعتقاد وارن بافت، تنها افرادی می‌توانند ثروتمند شوند که در زمان خواب هم درآمد داشته باشند. به عبارت دیگر، شما در صورتی ثروتمند خواهید شد که حتی در زمانی که خواب هستید و یا کار نمی‌کنید، بر سرمایۀ شما افزوده شود. درصورتی‌که به‌درستی از ربات صرافی کوکوین استفاده کنید، درآمد غیرفعال خواهید داشت؛ حتی زمانی که خواب و یا مشغول انجام‌دادن کارهای دیگر هستید. ما در این مقاله سعی کردیم ربات صرافی کوکوین را به‌طور کامل شرح دهیم تا شما بتوانید با تکیه بر دانش و اطلاعات خویش و البته استفاده از امکانات عالی این ربات‌ها به درآمد برسید. نکتۀ بسیار مهمی که وجود دارد، این است که شما لازم است دانش کافی برای بهترین زمان ساخت ربات را داشته باشید و در زمان و موقعیت مناسب، بهترین نوع ربات را فعال کنید. برای آنکه به چنین دانشی برسید، می‌توانید در یک دوره آموزش رمز ارز شرکت کنید که خوشبختانه امروزه هم به‌صورت حضوری و هم به‌صورت آنلاین در دسترس است.
سؤالات متداولچند نوع ربات تریدر در صرافی کوکوین وجود دارد؟به‌طور کلی پنج نوع ربات معامله‌گر در صرافی کوکوین وجود دارند که عبارتند از: ربات Stop Grid، ربات Futures Grid، ربات Smart Rebalance، ربات DCA و ربات Infinity Grid.مزایای استفاده از ربات صرافی کوکوین چیست؟معاملات منطقی، بهره‌برداری از تمام فرصت‌ها و صرف زمان کم‌تر برای رصد بازار.کدام نوع از ربات‌های صرافی کوکوین به توازن دارایی‌های کاربر می‌پردازد؟ربات Smart Rebalance در بازه‌های زمانی متفاوت اقدام به اصلاح و چیدن دوبارۀ پورتفولیوی کاربر خواهد کرد.آیا مبلغ حداقلی برای ساخت ربات در صرافی کوکوین وجود دارد؟بله. با توجه به جفت‌ارزی که انتخاب می‌کنید، باید حداقل مبلغ مشخصی را در حساب خود داشته باشید و به ربات اختصاص دهید.آیا امکان فعالیت در بخش ربات صرافی کوکوین در نسخۀ تحت وب وجود دارد؟بله. در گذشته کاربران برای استفاده از ربات‌ها مجبور بودند از نسخۀ اپلیکیشن موبایل این صرافی استفاده کنند اما درحال‌حاضر، امکان ساخت تمام ربات‌ها در نسخۀ تحت وب (و همچنین موبایل) وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *