رمز ارز زیرو ایکس (ZRX) چیست؟ به همراه نمودار و قیمت لحظه ای

فهرست این مقاله
قیمت لحظه ای رمز ارز زیرو ایکس (ZRX)

نمودار لحظه ای رمز ارز زیرو ایکس (ZRX)

در نظام سنتی، فرصت زندگی را می‌توان چیزی شبیه به قرعه‌کشی جغرافیایی (جایی که یک فرد در آن متولد می‌شود) و آینده را با توجه به آنچه دولت تصمیم می‌گیرد و سطح آزادی اقتصادی آن‌ها را تعیین می کند، تشبیه کرد.
فناوری بلاک‌چین فرصتی را برای پشت ‌سر گذاشتن همه‌ی این موانع و ایجاد یک سیستم مالی جهانی غیرمتمرکز جدید و عاری از هرگونه کنترل توسط نهاد مرکزی ارائه می‌دهد. همچنین، این فناوری قابلیت تبدیل به اشکال مختلف مانند ارزهای فیات، سهام، ابزارهای بدهی، املاک و مستغلات، اقلام بازی‌های ویدیویی و… را دارد. مأموریت پروژه‌ی رمز ارز ZRX کمک به ایجاد جهانی توکن شده و فعال‌کردن تمامی ارزش‌های قفل شده برای جریان آزادانه است. در این مقاله، به معرفی رمز ارز ZRX و کاربردهای آن خواهیم پرداخت. 
رمز ارز ZRX چیست؟
رمز ارز ZRX پروتکل منبع باز است که تبادل بدون اصطکاک همتا به همتای دارایی‌ها را در بلاک‌چین اتریوم امکان‌پذیر می‌کند. این تیم آینده‌ای را پیش‌بینی می‌کند که در آن، انواع دارایی‌ها در شبکه‌ی اتریوم توکن می‌شوند.
به‌عنوان‌مثال، هنگامی‌که شخصی خانه‌ی خود را می‌فروشد، به جای گذراندن یک فرآیند پیچیده شامل وکلا، نمایندگان امانی و شرکت‌های مالکیت، می‌تواند از راه‌حل جامعی که پروتکل ۰x ارائه می‌دهد، برای توکن‌کردن ملک و مبادله‌ی مالکیت با خریدار به‌صورت هوشمندانه هوشمندانه استفاده کند. این کار نیاز به واسطه‌گران قیمت را به‌طور‌کامل از بین می‌برد و در عین‌حال، سرعت کل فرآیند را افزایش می‌دهد و املاک و مستغلات را به یک دارایی نقد تبدیل می‌کند.
هرکسی می‌تواند صرافی غیرمتمرکز (DEX) خود را با استفاده از کیت راه‌اندازی ۰x در بالای ۰x بسازد و مختار است که برای خدمات خود هزینه دریافت کند. پروتکل رمز ارز ZRX یک قالب پیام‌ رسانی استاندارد را برای تبادلات فراهم می‌کند. این پروتکل مشابه سوئیفت (SWIFT) (سیستم پیام‌رسانی استانداردی که بانک‌های سراسر جهان از آن برای برقراری ارتباط با یکدیگر در مورد انتقال ارزهای فیات استفاده می‌کنند) است.
این تیم همچنین ۰x API (رابط برنامه‌نویسی کاربردی) را راه‌اندازی‌کرد که نقدینگی را در ‌کل شبکه جمع‌آوری کرده و کاربران را قادر می‌سازد تا در ‌هر‌زمان ممکن، دارایی‌های خود را با بهترین قیمت مبادله کنند.
ZRX چگونه کار می‌کند؟
تبادل غیرمتمرکز توکن‌ها با استفاده از قراردادهای هوشمند (قرارداد هوشمند تراکنشی است که در صورت فراهم بودن شرایط لازم، به‌طور خودکار اجرا می‌شود) که رایگان در ‌دسترس عموم قرار دارند و می‌توانند توسط هر برنامه‌ی غیرمتمرکز (dApp) یکپارچه شوند، با ۰x تسهیل می‌شود. 
بیش‌تر صرافی‌های غیرمتمرکز برای تأمین انرژی معاملات خود از قراردادهای هوشمند اتریوم استفاده می‌کنند اما این قراردادها به‌طور‌ مستقیم روی بلاک‌چین اجرا می‌شوند. به این صورت که هر بار سفارشی ثبت می‌شود، یا تغییر می‌یابد، یا لغو می‌شود و یا پر می‌شود، هزینه‌ی گس متحمل می‌شود که می‌تواند فرآیند را بسیار گران کند.
راه‌حل شبکه‌ی ZER، استفاده از رله‌ی خارج از زنجیره است. به این صورت که کاربر  سفارش را به یک رله که به‌نوعی تابلوی اعلانات شبکه است، ارسال می‌کند. سپس رله، سفارش را خارج از زنجیره پخش می‌کند و هر کاربر دیگری می‌تواند با ارسال امضای رمزنگاری خود به قرار‌داد هوشمند، آن را پر کند.
۰x همچنین سفارشات نقطه به نقطه را ارائه می‌دهد که در‌آن، کاربر سفارشی را ارسال می‌کند که فقط توسط یک شخص مشخص می‌تواند پر شود. در هر دو نوع سفارش، دارایی‌ها هرگز در اختیار رله قرار نمی‌گیرند و تنها ارزش واقعی درزنجیره انتقال می‌یابد که هم هزینه‌ی گس و هم ازدحام شبکه را به‌شدت کاهش می‌دهد.
بنیانگذاران زیرو ایکس (۰x) چه کسانی هستند؟

تیم مربوط به ارز‌دیجیتال ZRX، مستقر در سانفرانسیسکو و دارای ۳۲ عضو اصلی با سوابق مختلف مالی تا مهندسی است. پروتکل ۰x در سال ۲۰۱۶ توسط ویل وارن (مدیر عامل) و امیر بندعلی (مدیر ارشد اجرایی) تأسیس شد.
ویل وارن پس از فارغ‌التحصیلی در رشته‌ی مهندسی مکانیک از دانشگاه کالیفرنیا در سن‌دیگو،  مشاور فنی برای نماد توجه اولیه (BAT) بود و مقام اول را در سال ۲۰۱۷ در مسابقه اثبات کار Consensus کسب کرد.
امیر بندعلی قبل از کار در Chopper Trading و DRW به‌عنوان متخصص تجارت، مدرک مالی را از دانشگاه ایلینویز دریافت کرد.
علاوه بر تیم اصلی، ZRX دارای پنج مشاور است؛ ازجمله می‌توان به  Fred Ehrsamبنیان‌گذار کوین بیس و  Joey Krug یکی از مدیران ارشد Pantera Capital اشاره کرد. 
عرضه‌ی اولیه‌ی سکه ZRX (ICO) در آگوست ۲۰۱۷ انجام شد و تنها پس ازگذشت ۲۴ ساعت، با فروش ۲۴میلیون دلار در یک روز خبرساز شد.
چه چیزی رمز ارز زیرو ایکس را منحصربه‌فرد می‌کند؟
فناوری رله‌ی خارج از زنجیره که توسط ۰x به کار گرفته شد، به DEX اجازه می‌دهد تا معاملات را بسیار سریع‌تر و ارزان‌تر از صرافی‌هایی که تمام معاملات خود را در زنجیره انجام می‌دهند، انجام دهد.
با این‌حال، DEXها تنها برنامه‌هایی نیستند که رمز ارز ZRX را پشتیبانی می‌کنند. این پروتکل می‌تواند برای میزهای معاملاتی فرابورس، بازارهای دیجیتال، پلتفرم‌های مدیریت پورتفولیو و قابلیت تبادل برای محصولات مالی غیرمتمرکز (DeFi) اعمال شود.
۰x انتقال طیف وسیع‌تری از دارایی‌ها را نسبت به اکثر صرافی‌های غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم تسهیل می‌کند؛ زیرا، هم از توکن‌های غیرقابل تعویض (ERC-721) و هم توکن‌های قابل تعویض (ERC-20) پشتیبانی می‌کند.
چه چیزی به رمز ارز ZRX ارزش می‌دهد؟

ZRX یک توکن ابزاری است که برای پاداش‌دادن به رله‌کنندگان، با هزینه‌های معاملاتی برای میزبانی اوردر بوک استفاده می‌شود. اکوسیستم ۰x در سال ۲۰۲۰ شاهد رشدی فوق‌العاده‌ بود و تنها در ژانویه‌ی ۲۰۲۱، حجم معاملات این پروتکل به ۵.۷ میلیارد دلار رسید.
ارزش ZRX از یک توکن حاکمیتی به دست می‌آید. دارندگان توکن ZRX می‌توانند در مورد ارتقاء و پیشرفت پروتکل رأی دهند و این کار می‌تواند تقاضا را برای توکن افزایش دهد. از‌آنجایی‌که ZRX دارای حداکثر عرضه‌ی محدود است، قیمت ZRX و ارزش بازار می‌تواند تحت‌تأثیر کمبود قرار گیرد.
چند توکن 0x (ZRX) در گردش است؟
در حال‌ حاضر، رمز ارز ZRX، دارای ۸۴۷,۴۹۶,۰۵۵ منبع در گردش و ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ حداکثر عرضه ZRX است. ۵۰۰ میلیون ZRX (که ۵۰درصد از حداکثر عرضه را نشان می‌دهد)، در عرضه‌ی اولیه آن در سال ۲۰۱۷ به سرمایه‌گذاران فروخته شد.
این تیم جهت تشویق برای توزیع بیش‌تر ZRX، روی تعداد توکن‌های ZRX که هر شرکت‌کننده می‌توانست بخرد، یک هارد کپ (Hard Cap) قرار داد. پس از آن مشخص شد که توکن‌های ZRX در بیش از ۱۳۰۰۰ آدرس مختلف اتریوم پخش شده‌اند. این امر به‌دلیل نقش ZRX به‌عنوان یک نشانه‌ی حکومتی مهم بود.
‌۱۰درصد از ZRX برای تیم مؤسس، ۱۰درصد برای پشتیبانان و مشاوران اولیه و ۱۵درصد باقیمانده به سازمان توسعه‌ی هسته ۰x و صندوق توسعه‌ی پروژه خارجی اختصاص داده شده است.
سایر اطلاعات فنی درباره زیرو ایکس
0x API به ۹۹.۹درصد آپتایم (توانایی سرور در اداره و اجرای وب سایت)، ۲درصد نرخ بازگشت و ۱.۵ ثانیه زمان پاسخ دست می‌یابد.
علاوه بر این، 0x API برای ارائه‌ی قیمت‌های تنظیم‌شده‌ی بهتری نسبت به Uniswap، ۱inch، Paraswap و Dex Ag طراحی شده است.
نحوه‌ی استفاده از رمز ارز ZRX
کاربران می‌توانند جهت انتقال توکن‌های رمز ارز ZRX خود با یک شخص خاص، سفارش 0X را از طریق پیام فوری یا ایمیل به آن‌ها ارسال کنند. زمانی‌که شخص دیگر معامله را پذیرفت، به‌طور خودکار اجرا می‌شود. از طرف دیگر، آن‌ها می‌توانند بازار سفارش‌های ارسال شده توسط دیگران را مرورکنند و سفارش موردنظر خود را تأیید کنند. تجارت به‌طور ایمن و مستقل توسط پروتکل ۰x تکمیل خواهد شد.
0x API را می‌توان با کیف‌پول‌ها و برنامه‌های DeFi ادغام کرد تا عملکرد مبادله‌ای را با قیمت‌های پیشرو در بازار ارائه دهد. 0x API توسط پروژه‌هایی مانند Matcha، MetaMask، Zapper و بسیاری دیگر استفاده می‌شود.
0x API به هر بازارسازی، اعم از بازارساز خودکار (AMM) یا دیگر پروتکل‌های مبادله‌ی غیرمتمرکز زنجیره‌ای اجازه می‌دهد تا نقدینگی را برای اکوسیستم ۰x تأمین کنند. AMMهایی که در حال حاضر نقدینگی را تأمین می‌کنند، عبارتنداز: Uniswap، Curve، Balancer و Crypto.com. 
همچنین، پروژه‌ها می‌توانند برای دسترسی مستقیم به نقدینگی موجود براساس پروتکل ۰x ساخته شوند. در حال حاضر، ده‌ها تیم این کار را انجام می‌دهند. این موارد شامل صرافی وان اینچ، کیف‌پول‌هایی مانند MetaMask، محصولات مشتقاتی مانند Opyn، پلتفرم‌های مدیریت پورتفولیو مانند DeFi Saver، پروژه‌های مبتنی بر NFT مانند Gods Unchained و محصولات استراتژی سرمایه‌گذاری مانند Rari Capital می‌شود. 
نحوه‌ی انتخاب کیف‌پول رمز ارز ZRX
ازآنجایی‌که ZRX یک توکن ERC-20 است، هر کیف‌پولی که از اتریوم پشتیبانی می‌کند، برای ذخیره‌ی سکه‌های ZRX شما کار می‌کند و نوع انتخابی شما احتمالاً به تعداد توکن‌های شما و کارهایی که می‌خواهید با آن‌ها انجام دهید بستگی دارد.
کیف‌پول‌های سخت افزاری (یا کیفپول‌های سرد) مانند Ledger و Trezor امن‌ترین گزینه‌ی ذخیره‌سازی رمز ارز را با ذخیره‌سازی آفلاین و پشتیبان‌گیری ارائه می‌دهند. با این ‌حال، نحوه‌ی استفاده و یادگیری از آن‌ها دشوارتر و گران‌تر است. آن‌ها ممکن است به‌دلیل ذخیره‌ی مقادیر بیش‌تری از توکن‌های ZRX برای کاربران باتجربه‌ مناسب‌ باشند.
کیف‌پول‌های نرم افزاری، گزینه‌ی دیگری ارائه می‌دهند که استفاده از آن‌ها رایگان و آسان است. این کیف‌پول‌ها به‌عنوان برنامه‌ برای گوشی‌های هوشمند یا دسکتاپ در دسترس هستند و می‌توانند حضانتی یا غیرحضانتی باشند. با کیف‌پول‌های حضانتی، کلیدهای خصوصی توسط ارائه‌دهنده‌ی خدمات مدیریت و پشتیبان‌گیری می‌شوند اما در کیف‌پول‌های غیرحضانتی، از عناصر امن دستگاه شما برای ذخیره‌ی‌ کلیدهای خصوصی استفاده می‌کنند. اگرچه کیف‌پول‌های نرم افزاری راحت هستند اما امنیت کم‌تری نسبت به کیف‌پول‌های سخت‌افزاری دارند و بیش‌تر برای مقادیر کم‌تر توکن‌های ZRX و یا کاربران تازه‌کار مناسب‌تر‌ باشند.
کیف‌پول‌های آنلاین یا کیف‌پول‌های وب نیز رایگان و قابل استفاده هستند. آن‌ها با استفاده از یک مرورگر وب و از طریق چندین دستگاه قابل دسترس هستند اما کیف‌پول داغ محسوب می‌شوند و ممکن است نسبت به جایگزین‌های سخت افزاری یا نرم افزاری امنیت کم‌تری داشته باشند. ازآنجایی‌که برای مدیریت رمز ارز ZRX خود به پلتفرم اعتماد دارید، باید یک سرویس معتبر با سابقه‌ی امنیتی و نگهداری را انتخاب کنید. به این ترتیب، آن‌ها برای نگهداری مقادیر کم‌تر یا برای معامله‌گران باتجربه بیشتر مناسب هستند.
استیکینگ رمز ارز ZRX 
 ۰x در سال ۲۰۱۹، مشوق‌های نقدینگی مبتنی بر سهام را معرفی کرد که به سازندگان بازار، برای ارائه‌ی نقدینگی با کارمزد پروتکل متناسب با سهام ZRX آن‌ها پاداش می‌دهد. یک بازارساز یا هر دارنده‌ی ZRX  دیگری نیز می‌تواند با ترکیب توکن‌های ZRX خود در یک استخر سهام برای نمایندگان شخص ثالث، جوایزی کسب کند.
قیمت رمز ارز ZRX 

قیمت ۰x تحت‌تأثیر بسیاری از عوامل سنتی مانند: اخبار و تحولات پروژه، احساسات بازار، جریان ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها و به‌طور کلی اقتصاد است.
حقوق حاکمیتی و پاداش‌های سهام ارائه‌شده توسط توکن‌های ZRX نیز می‌تواند تقاضا را افزایش دهد. عرضه‌ی محدود به این معنی است که قیمت ZRX و سقف بازار ممکن است تحت‌تأثیر کمبود قرار بگیرند.
سخن پایانی
رمز ارز ZRX به ایجاد جهانی توکنیزه‌شده کمک می‌کند تا تمام ارزش‌ها اعم از دارایی‌های سنتی غیرنقدشونده مانند املاک و مستغلات بتوانند آزادانه جریان داشته باشند. این پروتکل، به تبادل بدون اصطکاک همتا به همتای دارایی‌ها در بلاک چین اتریوم کمک می‌کند. هرکسی می‌تواند یک صرافی غیرمتمرکز روی ۰x ایجاد کند و  0x API  نقدینگی را جمع‌آوری‌ کند تا مبادله‌ی توکن‌ها را با بهترین قیمت‌ها فعال کند.
استفاده از رله‌های خارج از زنجیره توسط پروتکل، میزان ازدحام اتریوم را کاهش می‌دهد. به این معنی که معاملات سریع‌تر و ارزان‌تر انجام ‌شوند. توکن ZRX، حقوق و پاداش‌های حاکمیتی را برای رله‌ها فراهم می‌کند و معرفی staking اقتصاد شبکه‌ی مثبت را ارتقاء می‌دهد.
حجم معاملات رمز ارز ZRX در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت؛ زیرا اکوسیستم آن به‌سرعت گسترش‌یافت. اکنون بیش از ۵۰ پروژه‌ی مختلف DeFi وجود دارد که روی ۰x ساخته شده و یا با آن یکپارچه شده‌اند. عرضه‌ی اولیه‌ی رمز ارز ZRX، بین سرمایه‌گذاران بسیار محبوب بود. اگرچه پروژه‌های دیگری نیز روی مبادله‌ی غیرمتمرکز دارایی‌ها کار می‌کنند اما ۰x همیشه مزیت حرکت اول خود را خواهد داشت.
سؤالات متداول
۱- آیا قراردادهای هوشمند پروتکل ۰x کنترل و بررسی می‌شوند؟
بله! هر یک از قراردادهای هوشمند مستقل پروتکل ۰x منبع باز هستند و توسط بخش پروتکل داخلی تیم هسته‌ی ۰x و حسابرسان خارجی آزمایش شده‌اند.
۲- استخر 0x staking چیست؟
ارائه‌دهندگان نقدینگی X0  (LPs)، در ازای مشارکت فعال خود پاداش دریافت می‌کنند. این اتفاق برای عملکرد سالم بازارهای ۰x بسیار مهم است. برای جمع‌آوری این پاداش‌ها، LP باید توکن‌های ZRX را به اشتراک بگذارد. برای انجام این کار، LPها استخرهایی ایجاد می‌کنند که به آ‌ن‌ها امکان می‌دهد تا ZRX خود را به اشتراک بگذارند و در عین حال، دیگران را جذب کنند تا توکن‌های ZRX خود را برای بخشی از پاداش‌ها به اشتراک بگذارند.
۳- قیمت رمز ارز ZRX چقدر است؟
قیمت ۰x تحت‌تأثیر بسیاری از عوامل سنتی مانند: اخبار و تحولات پروژه، احساسات بازار، جریان ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها و به‌طور کلی اقتصاد است.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *