رمز ارز هلیوم چیست؟ بررسی ویژگی ها و امنیت آن

هلیوم یک استارتاپ اینترنت اشیاء است که در سال ۲۰۱۳ تأسیس شد. رمز ارز هلیوم که در یک سال گذشته رشدی حدودی با بیش از ۶۰۰۰ درصد را در قیمت داشته است، تنها رمز ارز که دو حوزه بلاکچین و اینترنت اشیا که هر دو، دو حوزه جدید تکنولوژی کامپیوتر هستند را به هم مرتبط کرده است.
هدف این ارز رمزنگاری شده ایجاد یک شبکه بلاک چینی برای دستگاه‌های اینترنت است که در کنار حوزه بلاک چین بتوانند زندگی بشر را در آینده بسیار متحول کنند.
ما در این مقاله از سری مقالات آموزش رمز ارز قصد داریم تا به معرفی و بررسی این رمز ارز بپردازیم. بنابراین اگر شما نیز در حوزه ارزهای دیجیتال مشغول فعالیت هستید و یا علاقه‌مند به شناخت این حوزه هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با رمز ارز هلیوم و شگفتی‌های آن آشنا شوید.
سرفصل‌های این مقاله
معرفی رمز ارز هلیوم (Helium)
رمز ارز هلیوم با نماد HNT، شبکه غیر متمرکز بر پایه بلاک چین است که در جولای سال ۲۰۱۹ بر روی دستگاه‌های اینترنت اشیا (loT)، با هدف فراهم کردن زیرساختی برای اینترنت اشیا در آینده شروع به فعالیت کرد.
شبکه اصلی این ارز رمزنگاری شده به تمامی دستگاه‌های وایرلس از پرقدرت‌ترین تا کم قدرت‌ترین آن‌ها اجازه ارتباط گرفتن و ارسال داده‌ها از طریق نودهای خود را می‌دهد.
نودهای این شبکه ترکیبی از Wireless gateway یا همان دروازه‌های بی سیم و دستگاه‌های استخراج بلاک چین هستند که به آن‌ها هات اسپات می‌گویند؛ نحوه کار این شبکه به این صورت است که هر کاربر با اجرای نودها، به عنوان پاداش، توکن اصلی شبکه رمز ارز هلیوم را دریافت می‌کنند.
بنیان‌گذار رمز ارز هلیوم
این رمز ارز با ۳ بنیان گذار اصلی با نام‌های فانینگ (Shawn Fanning)، امیر حلیم (Amir Haleem) و سین کری (Sean Carey) فعالیت خود را آغاز کرد و امروزه تیم هلیوم شامل اعضایی است که در زمینه سخت‌افزار، تولید، سیستم‌های توزیع‌شده، تکنولوژی همتا به همتا و بلاکچین تخصص دارند؛ در ادامه به معرفی سه بنیان گذار اصلی این رمز ارز می‌پردازیم:

امیر حلیم (Amir Haleem): سابقه قوی در توسعه بازی
فانینگ (Shawn Fanning): معروفیت فاینینگ به سال ۱۹۹۰، بخاطر توسعه سرویس Napster، که یک سرویس اشتراک گذاری موسیقی و جز اولین سرویس‌های اینترنتی همتا به همتا بود برمی‌گردد.
سین کری (Sean Carey): کری پیش از پیوستن به تیم هلیوم در شرکت Where متعلق به پی پال مشغول فعالیت بود و در سال ۲۰۱۳ شرکت خود را تاسیس کرد.

ویژگی‌های رمز ارز هلیوم

اینترنت اشیا در سال ۲۰۱۳ زیر ساخت‌های اولیه خود را با هدف توسعه و اضافه کردن عدم تمرکز به این شبکه بنا کرد، و از آن به عنوان شبکه مردم نام بردند.
در سال ۲۰۱۹ رمز ارز هلیوم که با هدف بهبود ارتباط دستگاه‌های اینترنت اشیا وایرلس فعالیت خود را آغاز کرد، جذابیت زیادی را برای افرادی که دارای دستگاه‌های اینترنت اشیا بودند و یا به فضای اینترنت اشیا علاقه‌مند بودند به همراه داشت.
تیم توسعه هلیوم با ایجاد مشوق‌های مالی قصد معرفی بیش‌تر این شبکه را دارد. برای آغاز فعالیت در این شبکه شرکت کنندگان نیاز به دستگاه‌های هات اسپات که ترکیبی از دستگاه ماینر و ورودی‌های وایرلس هست، دارند؛ که می‌توانند این دستگاه را خریدارید کنند یا خودشان آن را بسازند.
اما از ویژگی‌های حال حاضر این شبکه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در این شبکه هر دستگاه هات اسپات، شبکه رادیویی را تا شعاع خاصی پوشش می‌دهد و همچنین توکن شبکه هلیوم را که نماد آن HNT است را نیز استخراج می‌کند.
شبکه هلیوم با یک الگوریتم اجماع جدید، بر اساس پروتکل HoneyBadger BFT، کار میکند؛ با استفاده از این پروتکل، نودها می‌توانند حتی در زمانی که کیفیت اتصال شبکه متغیر است، به توافق و اجماع دست یابند.
در این شبکه علاوه بر توکن HNT، توکن دیگری با عنوان Data Credit به منظور پرداخت هزینه تراکنش‌های کاربران وجود دارد که قابل مبادله نمی‌باشد و به حساب کاربری خود افراد متصل است.

میزان توکن در چرخه رمز ارز هلیوم
شبکه هلیوم در ابتدای کار به منظور ساخت زیر ساخت‌های شبکه به مالکان نودها، توکن بیشتری می‌دهد، اما با گذشت زمان این میزان توکن کاهش می‌یابد و انتقال داده از دستگاه‌ها سود بیشتری خواهد داشت.
این شبکه در زمان آغاز بکار خود هیچ توکن استخراج شده‌ای نداشت و تعداد توکن‌های موجود آن صفر بود؛ همچنین فرآیند مکانیزم توزیع کامل توکن‌ها چیزی حدود ۲۰ سال طول می‌کشد.
امنیت شبکه رمز ارز هلیوم

شبکه هلیوم از یک الگوریتم اثبات ظرفیت براساس پروتکل BFT استفاده می‌کند که به صورت اختصاصی برای ارتباط نودها با یکدیگر طراحی شده است و به کاربران خود در ازای مشارکت در استخراج و تضمین پایداری شبکه، پاداش می دهد.
تیم هلیوم در خصوص امنیت شبکه برای دارندگان توکن، کیف پول اختصاصی پلتفرم هلیوم از کلیدهای نامتقارن به منظور بیش تر شدن امنیت کلید خصوصی کاربران استفاده می‌کند.
از کجا ‌می‌توانید رمز ارز هلیوم را خریداری کنید؟
توکن هلیوم با نماد HNT از اکتبر سال ۲۰۲۰ در بیش تر صرافی‌های معتبر نظیر بایننس، FTX و… با استیبل کوینی مانند تتر قابل خریدوفروش است.
قیمت رمز ارز هلیوم
توکن هلیوم که با نماد HNT در ژوئن ۲۰۲۰ عرضه شد، در ابتدا با قیمت ۲.۷ دلار وارد بازار ارزهای دیجیتال شد و تا فوریه سال ۲۰۲۱ رشد صعودی ملایمی را تجربه کرد و در نهایت به ۲.۴ دلار رسید.
این رمز ارز در یک جهش ناگهانی با رشد بازار ارزهای های دیجیتال در کمتر از دو ماه در آپریل ۲۰۲۱ به چیزی حدود ۲۰ دلار رسید و از آن پس قیمت توکن این رمز ارز شکل اصلاحی به خود گرفت.
آینده رمز ارز هلیوم 

تیم توسعه دهنده شرکت هلیوم در تلاش است با وجود مشکلاتی که با زیرساخت‌های سنتی مخابرات دارد، با کاهش هزینه‌ها، برخی از مشکلات این حوزه را برطرف کند؛ هلیوم با بررسی فضای توکن‌ها و سایر ارزهای دیجیتال به این نتیجه رسیده است که با تشویق کاربران به استفاده از ارزهای دیجیتال و اینترنت اشیا، زیرساخت‌ها و سازمان‌های مربوطه را بهبود بخشد.
جمع بندی!
در این مقاله به معرفی رمز ارز هلیوم، هدف و آینده این رمز ارز پرداختیم؛ هلیوم یک استارتاپ اینترنت اشیاء است که در سال ۲۰۱۳ شرکت خود را با هدف بهبود زیر ساخت‌های اینترنت اشیا، فعالیت خود را آغاز کرد. این شبکه از الگوریتم اثبات ظرفیت که براساس پروتکل BFT است استفاده می‌کند و برای امنیت دارندگان توکن، کیف پول پلتفرم خود از کلیدهای نامتقارن استفاده می‌کند.
هلیوم در تلاش است با وجود زیر ساخت‌های سنتی مخابرات، با کاهش هزینه‌ها و با کمک دو حوزه جدید تکنولوژی کامپیوتر (بلاک چین و اینترنت اشیا) برخی از مشکلات مربوط به این دو حوزه که از تکنولوژی‌های متعلق به آینده هستند و می‌توانند زندگی بشر را بسیار متحول کنند را بهبود بخشد.

برای ثبت نام در صرافی کوینکس (CoinEx) با تخفیف کارمزد معاملات کلیک کنید!
برای ثبت نام در صرافی بایننس (Binance) با تخفیف کارمزد معاملات کلیک کنید!
توجه: برای انجام معامله در بایننس حتما با آی پی خارج از ایران وارد شوید

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم!

ترتیبی که برای خواندن مقالات” انواع کوین ها “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *