شبکه لایتنینگ چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

شبکه Lightning در سال 2015 توسط دو محقق به نام Thaddeus Dryja و Joseph Poon در مقاله‌ای با عنوان “The Bitcoin Lightning Network” پیشنهاد شد. این ایده و پیشنهاد بر اساس آنچه بود که در سال 2013 در خصوص کانال‌های پرداختی بیان کرده بود.
به طور خلاصه این مقاله یک پروتکل خارج از زنجیره متشکل از کانال‌های پرداخت را توصیف می‌کند. این کانال‌ها به‌منظور برقراری ارتباط بین دو نفر و انجام تراکنش بدون نیاز به شبکه اصلی بیت کوین، ایجاد می‌شوند.
اگر به دنبال اطلاعات بیشتری در خصوص شبکه لایتنینگ هستید و می‌خواهید بدانید که چطور کار می‌کند، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.
شبکه لایتنینگ چیست؟
شبکه لایتنینگ یک پروتکل لایه 2 برای بیت کوین است که به طور خاص برای پرداخت‌های ارزان، سریع و امن طراحی شده است. شبکه لایتنینگ با ایجاد چند کانال پرداخت، سرعت انجام تراکنش‌ها را بهبود می‌بخشد، چرا که دیگر نیاز به ثبت همه چیز در بلاک چین بیت کوین نیست و فقط تراکنش‌های سرمایه‌گذاری و تراکنش‌هایی که بسته شده‌اند، ثبت می‌شود. در نتیجه تراکنش‌های Lightning با تعداد کمتری از زنجیره‌های بیت کوین، انجام می‌شوند و زمان انتظار برای تأیید تراکنش‌ها به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.
بنیان‌گذار شبکه لایتنینگ چه کسی است؟
شبکه لایتنینگ برای اولین‌بار در سال 2015 در وایت پیپر Lightning Network توسط Joseph Poon و Thaddeus Dryja معرفی شد. از آن زمان تا کنون، چندین تیم برنامه‌نویسی و رمزگذاری با همکاری یکدیگر، چند نمونه مختلف از این طرح مانند c-lightning Blockstream ، lnd Labs Lightning و Eclair Acinq ارائه کرده‌اند.
مشکل مقیاس پذیری بیت کوین
یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که بیت کوین همیشه با آن روبه‌رو بوده و شاید بتوان گفت هنوز هم است، مقیاس‌پذیری است. بالا بودن حجم محاسبات معاملات به همراه سرعت کند برقراری ارتباط بین خریدار و فروشنده، از جمله مواردی است که بیت کوین را نسبت به سایر رقبای خود عقب انداخته است.
برای درک بهتر از کندی شبکه بیت کوین به این مثال دقت کنید. شبکه ویزاکارت در هر ثانیه قادر به پردازش 24000 تراکنش است، درحالی‌که تعداد تراکنش‌های انجام شده در شبکه بیت کوین حدود 5 الی 7 است.
در ابتدا بیت کوین می‌توانست تنها 7 تراکنش در ثانیه انجام دهد؛ البته با این فرض که حجم هر معامله 300 بایت باشد. کانال‌های پرداخت خارج از زنجیره Lightning Network برای رفع عدم مقیاس‌پذیری بیت کوین ایجاد شده است، زیرا کانال‌ها امکان انجام تراکنش‌های مختلف و کوچک‌تر را بدون ایجاد ازدحام در شبکه را فراهم می‌کنند.
در سال 2016 ، Dryja و Poon (به همراه چند مشارکت‌کننده دیگر) Lightning Labs را تأسیس کردند، شرکتی که به توسعه شبکه Lightning اختصاص داده شد. علی‌رغم تغییرات مختلف اعضای تیم در طول زمان، Lightning Labs تلاش کرد پروتکل را با شبکه اصلی بیت کوین سازگار کند.
در سال 2018 ، Lightning Labs سرانجام نسخه بتا شبکه Lightning خود را روی شبکه اصلی بیت کوین پیاده کرد. در این زمان، شخصیت‌هایی مانند جک دورسی، بنیان‌گذار توییتر، مشارکت خود را با این پروژه آغاز کردند. به‌عنوان‌مثال، دورسی گروهی از توسعه دهندگان را استخدام کرد تا با پرداخت بیت کوین به آنها منحصراً بر توسعه شبکه Lightning تمرکز کنند. او همچنین قصد دارد در آینده شبکه Lightning را در توییتر پیاده کند.
لایتنینگ راه حل مشکل مقیاس پذیری
شاید مسئله مقیاس‌پذیری برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت در بیت کوین را دارند، خیلی مهم و جدی نباشد؛ زیرا افرادی که چندین ماه یا سال را منتظر مانده‌اند، چند ثانیه معطلی بیشتر ارزشی برایشان ندارد. اما اگر قرار باید از بیت کوین به‌عنوان روش اصلی پرداخت هزینه کالا یا خدمات استفاده کرد، قطعاً پایین بودن سرعت آن یک مشکل جدی خواهد بود.
قابلیت مقیاس‌پذیری بیت کوین در حال حاضر بسیار ضعیف است؛ برای تأیید هر تراکنش به گروه‌های مختلفی از افراد، سازمان‌ها و رایانه‌ها نیاز است. این در حالی است که هدف اصلی از معرفی بیت کوین، حذف واسطه برای انجام انواع معاملات است. در نتیجه اگر بتوان واسطه‌ها یا تعداد افراد درگیر در روند تأیید هر معامله را کم کرد، سرعت انجام معاملات افزایش خواهد یافت.
شبکه لایتنینگ یکی از روش‌های رفع مشکل مقیاس‌پذیری بیت کوین است.

شبکه لایتنینگ چگونه کار می کند؟
شبکه لایتنینگ یکی از روش‌هایی است که برای بهبود سرعت شبکه و در نتیجه انجام تراکنش‌ها از طریق بلاکچین بیت کوین ارائه شده است. در این روش پیشنهاد شده که نیازی به ثبت دقیق تراکنش‌ها در بلاکچین نیست. در این روش، کانال‌های پرداخت امنی بین افراد ایجاد می‌شود تا بتوانند مقدار بیت کوین مد نظرشان را با سرعت بیشتری بیرون از شبکه اصلی بیت کوین، معامله کنند.
شبکه لایتنینگ در بین مهندسان بلاک‌چین به‌عنوان نوعی قرارداد هوشمند شناخته می‌شود. برای درک بهتر عملکرد این شبکه، از یک مثال استفاده می‌کنیم.
دو شخص الف و ب را در نظر بگیرید که می‌خواهند به طور منظم BTC مبادله کنند. این دو نفر می‌توانند برای انتقال رمزارز از هریک از صرافی‌های رمزنگاری شده استفاده کنند، اما هر بار باید مقدار زیادی کارمزد پرداخت کرده و مدت‌زمان زیادی منتظر بمانند.
اما با استفاده از شبکه لایتنینگ هر دو نفر الف و ب می‌توانند یک کیف پول مشترک که از طریق کلید عمومی هر دو آنها ایجاد شده و با استفاده از کلید خصوصی هریک در دسترس است، ایجاد کنند. سپس هریک از آنها می‌توانند به کیف پول واریز کنند و نیازی نیست که بلاکچین بیت کوین درگیر انجام هر معامله کوچکی شود. در واقع اطلاعات تراکنش‌ها نه در بلاکچین اصلی بلکه در شبکه لایتنینگ ذخیره شده و بلاکچین اصلی تنها زمانی آپدیت می‌شود که کانال آنها بسته شود.
بازهم به همان مثال برمگیردیم. گفتیم که هر دو نفر، مقداری بیت کوین در کیف پول مشترکشان قرار می‌دهند. تصور کنید که بعد از انجام تعدادی تراکنش که تعداد آنها اصلا مهم نیست، نتیجه نهایی این می‌شود که شخص الف باید به شخص ب، 1 بیت کوین بدهد. در نتیجه شخص ب، 1 بیت کوین به‌اضافه مقداری که در ابتدا در کیف پول قرار داده بود، برداشت می‌کند. چه چیزی در بلاکچین اصلی ثبت می‌شود؟ همین 1 عدد بیت کوینی که جابه‌جا شده است.
شاید این سؤال برایتان ایجاد شود که راه‌اندازی چندین کانال خصوصی بین افراد و سازمان‌ها، قطعاً روند انجام تراکنش‌ها را کندتر می‌کند.

مزایای شبکه لایتنینگ بیت کوین چیست؟
کاهش هزینه انجام تراکنش ها
متوسط کارمزد تراکنش‌هایی که با استفاده از بیت کوین انجام می‌شوند، حدود 17.15 دلار است، درحالی‌که هزینه تراکنش‌های انجام شده با استفاده شبکه لایتنینگ، در حد چند سنت است. باتوجه‌به اینکه دیگر نیازی به انجام همه تراکنش‌ها از طریق بلاکچین اصلی بیت کوین نیست، رقابت کمتری برای انجام و تأیید تراکنش‌ها وجود داشته و ماینرها کار کمتری برای انجام خواهند داشت. همه این‌ها به پایین نگه‌داشتن کارمزد انجام معاملات کمک می‌کند.
افزایش سرعت انجام تراکنش ها
تراکنش‌های رمز ارز با استفاده از شبکه Lightning در عرض چند ثانیه انجام می‌شوند، درحالی‌که زمان لازم برای انجام تراکنش‌ها از طریق شبکه بیت کوین، از 10 دقیقه تا چند ساعت متغیر است.
ازآنجاکه معاملات به‌جای بلاک‌چین بیت کوین در شبکه Lightning انجام می‌شود، نیازی به منتظر بودن تأیید بلاک برای ارسال رمزارز نیست و امکان انجام معاملات به‌صورت آنی فراهم می‌شود.
ارائه خدمات بیشتر مربوط به ارزهای دیجیتال
لایه دوم ساخته شده بر روی بلاک‌چین بیت کوین اجازه می‌دهد تا خدمات جدیدی برای پاسخگویی به نیازهای کاربران ایجاد شود. به‌عنوان‌مثال، Lightning Labs  یک استخر ایجاد کرده است؛ یک بازار همتا به همتا برای اپراتورهای گره Lightning برای خریدوفروش و دسترسی به نقدینگی. درواقع اپراتورهای شبکه می‌توانند از Pool برای مدیریت جریان‌های پرداخت در شبکه استفاده کنند.
این شبکه اجازه می‌دهد تا بلاک‌چین‌های مختلف از طریق کانال‌های پرداخت خود به یکدیگر متصل شوند. در واقع کاربران می‌توانند آنچه را که به‌عنوان “مبادله اتمی” شناخته می‌شود، برای تبدیل ارزهای رمزنگاری شده به یکدیگر اجرا کنند.
به روزرسانی مداوم شبکه
شبکه لایتنینگ همواره در حال به‌روزرسانی است تا مشکلات احتمالی شناسایی شده و به‌موقع حل شوند. به‌عنوان‌مثال یکی از اولین نواقص این بود که هکرها می‌توانستند معاملات را دست‌کاری کنند. در حال حاضر اگر کسی قصد دست‌کاری تراکنش‌های انجام شده را داشته باشد، از طرف شبکه جریمه می‌شود.
اما اکنون با گذشت سال‌ها، استفاده از شبکه Lightning آسان‌تر شده است. در حال حاضر می‌توان از طیف وسیعی از کیف پول‌ها برای تبدیل آسان بیت کوین به بیت کوین لایتنینگ استفاده کرد. با استفاده از کیف پول‌های جدید، زمان لازم برای تبدیل جزئیات فنی این دو شبکه به یکدیگر کمتر شده و با امکاناتی که دارند، کاربران شبکه تعامل بهتری با آنها برقرار می‌کنند. به‌عنوان‌مثال به‌جای استفاده از کلیدهای عمومی پیچیده، می‌توان با استفاده از کدهای QR پرداخت کرد.
معایب شبکه لایتنینگ بیت کوین چیست؟
عدم پشتیبانی از پرداخت های آفلاین
مانند بسیاری از ارتباطات همتا به همتا، شبکه Lightning از پرداخت‌های آفلاین پشتیبانی نمی‌کند. این بدان معناست که طرفین معاملات در شبکه ممکن است برای انجام معاملات برای مدت طولانی منتظر بمانند.
آسیب پذیری های شبکه
با هر بار به‌روزرسانی، گرچه برخی از مشکلات شبکه حل می‌شود، اما احتمالاً شبکه با یک چالش جدید روبه‌رو می‌شود. به‌عنوان‌مثال، برخی از به‌روزرسانی‌ها، مانند Neutrino ، کاربرپسند بودن کیف پول‌های موبایل را بهبود بخشیده ، اما راه را برای هک شبکه باز کرده است!
نتیجه‌ گیری
شبکه لایتنینگ می‌تواند یک راه‌حل مطمئن برای رفع مشکل مقیاس‌پذیری بیت کوین باشد. بااین‌حال، برای حل بسیاری از چالش‌های این شبکه، به زمان بیشتری نیاز است. درحالی‌که شبکه لایتنینگ چندین مشکل از بلاک‌چین بیت کوین مانند افزایش سرعت معامله و کاهش هزینه معامله را حل می‌کند، اما مشکلات جدیدی در قالب آسیب‌پذیری شبکه و کاربرپسندی دارد.

به این مقاله امتیاز دهید

(۱۴۶ رای)

۴.۵

ترتیبی که برای خواندن مقالات مفاهیم تخصصی ارزهای دیجیتال به شما پیشنهاد میکنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *