شرایط عرضه شاهین در بورس کالا چیست؟ – نسیم خبر

به گزارش نسیم خبر، 30 آذر ماه سایپا دو خودروی شاهین و هایما را در بورس کالا عرضه می‌کند.
قرار است در این عرصه خودرو، دو هزار خودروی شاهین در بورس کالا عرضه شود. اما قیمت شاهین در بورس کالا چقدر است و اختلاف آن با بازار آزاد چقدر است؟
قیمت شاهین در بازار آزاد حدود 478 میلیون تومان است اما قرار است این خودرو با قیمت پایه 304 میلیون تومان در بورس کالا عرضه شود.

با احتساب هزینه‌های جانبی همانند شماره‌گذاری و البته مدت زمان سه ماهه خواب پول، تفاوت قیمتی شاهین در بازار آزاد و بورس کالا بیش از 100 میلیون تومان است.متقاضیان خرید شاهین از بورس کالا تنها تا ساعت 17 روز 29 آذر ماه فرصت داشتند که برای ثبت سفارش اقدام کنند.
این دومین باری است که شاهین در بورس کالا عرضه می‌شود. بار قبل در شهریور ماه این خودرو در بورس کالا عرضه شد که تعداد خودروهای عرضه شده تنها 200 عدد بود. اما حالا عرضه شاهین در بورس کالا  10 برابر رشد کرده و قرار است دو هزار خودروی شاهین در بورس کالا عرضه شود.
نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که قیمت پایه شاهین در بورس کالا نسبت به سه ماه قبل تفاوتی ندارد، اما جهش ۱۴۰ میلیونی ارزش این محصول در بازار آزاد ظرف این مدت باعث می‌شود احتمالا شاهد افزایش قیمت تمام‌شده آن برای خریداران باشیم.

شرایط خرید شاهین از بورس کالا
اما خرید خودروی شاهین از بورس کالا چه شرایطی دارد؟

-اشخاصی که در عرضه‌های قبلی موفق به خرید خودرو سواری شده‌اند، امکان ثبت سفارش ندارند.
-هر کد بورسی تنها امکان ثبت یک سفارش را دارد.
ثبت سفارش برای اشخاص حقوقی مجاز نیست و تنها اشخاص حقیقی امکان چنین خریدی را دارند.

نحوه ثبت سفارش برای خرید شاهین
نحوه خرید خودرو از بورس کالا چگونه است؟ برای خرید خودرو از بورس کالا متققاضیان باید کد بورسی داشته باشند. علاوه بر این، متقاضیان باید کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالا را هم دریافت کنند.
عرضه خودرو در بورس صدها مزایا دارد اما یک مشکل هم دارد و آن هم تعداد عرضه است. برای نمونه 200 دستگاه خودرو در بورس عرضه می‌شود و در مقابل تقاضا ده‌ها برابر آن است.
عدم تناسب عرضه و تقاضا باعث می‌شود که قیمت‌ها نیز افزایش یابد. یعنی سهامداران برای رسیدن به خودروی مورد نظر، قیمت را بالا می‌برند و نتیجه این کار افزایش قیمت خودرو در بازار است.
در حال حاضر دلالان تعیین کننده قیمت خودرو در بازار آزاد هستند و این روند در بلندمدت به ماهیت بازار سرمایه آسیب می‌زند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *