شناسه تراکنش TXID چیست و چه اهمیتی دارد؟

TXID مخفف «شناسه تراکنش» که به‌عنوان TxID شناخته می‌شود، عدد هش است که یک تراکنش را در بلاک چین ثبت می‌کند. درواقع تراکنش‌های روی بلاک چین بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) در یک رشته هش ثبت می‌شوند که همان شناسه‌های تراکنش هستند. برای آشنایی بیشتر با شناسه تراکنش، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.
فهرست این مقاله
معنای TXID چیست؟
یک بلاک چین از بلوک‌هایی ساخته شده است که حاوی اطلاعات تراکنش‌ها هستند. اگر کاربر بخواهد تشخیص دهد که چه زمانی یک تراکنش رمزنگاری روی بلاک چین انجام شده است، به یک شناسه تراکنش نیاز دارد. تراکنش‌های بلاک چین برای جلوگیری از سانسور و ایجاد یک سیستم بدون نیاز به اعتماد تغییرناپذیر هستند؛ بنابراین TXID ها به‌عنوان مدرک قطعی مبنی بر خرج‌شدن دارایی استفاده می‌شوند. تاریخچه تراکنش‌ها به‌طور دائم روی بلاک چین ذخیره می‌شود و قابل پاک‌شدن نیست.

برخی ارزهای دیجیتال این شناسه را ندارند. این موارد، ارزهای ناشناس مانند Monero و ZCash هستند که تاریخچه تراکنش‌ها را نگه نمی‌دارند و اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها را برای اهداف حفظ حریم خصوصی مخفی نگه می‌دارند. در شبکه بیت کوین و اتریوم، کاربران به‌راحتی می‌توانند تمام تراکنش‌هایی را که به‌طور عمومی از طریق کاوشگرهای بلوک انجام می‌شوند، ببینند.
کاوشگرهای بلاک، تمام تراکنش‌های روی بلاک چین را در لحظه و زمان واقعی نشان می‌دهند و به کاربران اجازه می‌دهند موجودی ارزهای دیجیتال را مشاهده کنند. پرکاربردترین کاوشگر برای بیت کوین Blockchain.com و برای اتریوم Etherscan است. شناسه تراکنش برای بیت کوین و اتریوم هر دو شامل ۶۴ کاراکتر است که شامل اعداد و حروف به‌صورت تصادفی است.
توجه داشته باشید که TXID همان آدرس کیف پول نیست (با وجود داشتن سبک رمزگذاری مشابه)، بلکه تنها یک تاریخچه از تراکنش خاصی است که در بلاک چین انجام شده است.
مشخصات اولین شناسه تراکنش چیست؟
اولین شناسه تراکنش در شبکه بیت کوین در سال ۲۰۰۹ ثبت شد:
e3e2357e806b6cdb1f70b54c3a3a17b6714ee1f0e68bebb44a74b1efd512098
این هش تراکنش ۶۴ کاراکتری، نشان‌دهنده اولین تراکنش بیت کوین است؛ یعنی زمانی که خالق بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو، ۵۰ بیت کوین را به‌عنوان تست برای دوستش در سال ۲۰۰۹ ارسال کرد. این TXID هنوز در بلاک چین مشاهده می‌شود.
همه ماینرهایی که شروع به استخراج بیت کوین می‌کنند، باید کل بلاک چین را دانلود کرده و سوابق هر تراکنش را از ابتدای بیت کوین تاکنون را ذخیره کنند. نمونه دیگری از شناسه تراکنش، تراکنش معروف پیتزا در سال ۲۰۱۰ است:
cca7507897abc89628f450e8b1e0c6fca4ec3f7b34cccf55f3f531c659ff4d79
این تراکنش اولین مورد استفاده از بیت کوین به‌عنوان یک روش پرداخت بود. پرداخت بیش از ۱۰۰۰۰ بیت کوین برای دو پیتزا. در آن زمان ارزش این مقدار بیت کوین حدود ۴۰ دلار بود، اما در حال حاضر حدود ۷۰۰ میلیون دلار ارزش دارد!
شناسه تراکنش بیت کوین چیست؟
از زمانی که اولین تراکنش‌ها در سال ۲۰۰۹ انجام شد، شناسه‌های بیت کوین ۶۴ کاراکتری بودند که یک رشته هش را نشان می‌دادند. این ۶۴ کاراکتر با استفاده از پروتکل SHA-256، یعنی پروتکل رمزنگاری بیت کوین، رمزگذاری شده است. این روش رمزگذاری مبتنی بر توابع هش رمزنگاری است که توسط آژانس امنیت ملی ایالات‌متحده (NSA) در سال ۲۰۰۱ به نام «SHA-2» اختراع و کدگذاری شد.
خروجی ۶۴ کاراکتری درواقع کوچک‌تر از مقدار هش‌شده اصلی است. براساس دستورالعمل‌های SHA-2، یک هش رمزنگاری که ۲۵۶ بیت طول دارد، می‌تواند به یک خروجی ۶۴ کاراکتری تبدیل شود. در شبکه بیت کوین، تمام داده‌ها دو بار هش می‌شوند؛ برای مثال، یک آرایه ۲۵۶ بیتی را تصور کنید. هنگامی که این بیت‌ها با استفاده از SHA-256 دو بار هش می‌شوند، خروجی ۶۴ کاراکتری زیر را تولید می‌کنند:
۴A5E1E4BAAB89F3A32518A88C31BC87F618F76673E2CC77AB2127B7AFDEDA33B
مقادیر هش‌شده اصلی تصادفی نیستند و همه آن‌ها جزئیات مربوط به تراکنش را مشخص می‌کنند. ۸ کاراکتر اول ورژن بیت کوین را مشخص می‌کند، سپس ۴ کاراکتر برای فلگ، ۲ کاراکتر برای تعداد تراکنش و غیره. درنهایت، یک کاربر با یک شناسه تراکنش منفرد به در شبکه ثبت می‌شود. اگر کاربری بخواهد تغییراتی در هش تراکنش‌های استاندارد ایجاد کند، مانند تراکنش‌های چند امضایی و…، باید هزینه بیشتری پرداخت کند.
روش‌های هش مشابه یا یکسان توسط تمام بلاک چین‌های محبوب در جهان استفاده می‌شود. اتریوم از مدل رمزگذاری مشابه با بیت کوین استفاده می‌کند. تمام شناسه‌های تراکنش اتریوم نیز ۶۴ کاراکتر دارند؛ زیرا از رمزگذاری SHA-265 استفاده می‌کنند.
همچنین هش می‌تواند شامل یک پیام شخصی باشد که با رمزگشایی قابل فهم خواهد بود. برای اضافه‌کردن یک پایم خصوصی به تراکنش، کاربران باید دستور OP_RETURN را همراه با ۸۰ بیت اطلاعات به تراکنش اضافه کنند. در بلوک پیدایش بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو پیام زیر را رمزگذاری کرد:
The Times 03/Jan/2009 Chancellor on brink of second bailout for banks
آن پیام در هش ۶۴ کاراکتری زیر (TXID) موجود بود:
e3e2357e806b6cdb1f70b54c3a3a17b6714ee1f0e68bebb44a74b1efd512098

شناسه تراکنش اتریوم چیست؟
TXID های اتریوم ۶۴ کاراکتر دارند، مشابه با بیت کوین. هر تراکنش در اتریوم یک کارمزد دارد که این کارمزد به ماینرها یا سهام‌داران در ETH 2.0 تعلق می‌گیرد. در شبکه اتریوم، برای انتقال دارایی به پرداخت کارمزدی به نام کارمزد گس نیاز است. Etherscan اطلاعات کلی از هر تراکنش و قرارداد هوشمند اجراشده در بلاک چین اتریوم ارائه می‌دهد. با جست‌وجوی هر بلاک، اطلاعات تراکنش‌هایی که به‌کمک آن انجام شده‌اند، مشاهده می‌شوند.

هر تراکنش اتریوم یک شناسه تراکنش منحصربه‌فرد (هش کد) دارد. هش تراکنش حاوی جزئیاتی مانند موارد زیر است:

آدرس گیرنده: آدرسی که اتریوم یا توکن دیگری را دریافت کرده است.
مقدار: مقدار اتریوم یا توکن‌های دریافتی. این مقدار به «wei» کسری از ETH تعیین می‌شود.
MaxFeePerGas: حداکثر کارمزدی که شخص حاضر است برای تراکنش بپردازد. ابزارهایی مانند MetaMask توانایی سرعت‌بخشیدن به تراکنش‌ها در شبکه اتریوم را در ازای دریافت هزینه گس بیشتر ارائه می‌دهند.

Block Explorer برای TXID چیست؟
بیت کوین و اتریوم تنها بلاک چین‌هایی نیستند که TXID آن‌ها را می‌توان از طریق بلاک اکسپلورر مشاهده کرد. دیگر بلاک چین‌های برتر L1 (لایه یک) کاوشگرهای بلاک خود را دارند، مانند موارد زیر:

سولانا (SOL): Solana Explorer
کاردانو (ADA): Cardano Blockchain Explorer
ریپل: XRPSCAN
پولکادات (DOT): Polkascan
Dogecoin (DOGE): DogeChain
لایت کوین (LTC): Blockchair’s Litecoin Explorer
Avalanche (AVAX): Avalanche Explorer

چگونه TXID تراکنش‌های بیت کوین خود را بررسی کنیم؟

مرورگر وب خود را باز کرده و به Blockchain Explorer مراجعه کنید.
روی کادر جست‌وجو کلیک کرده و آدرس کیف پول فرستنده را تایپ کنید.
روی «All Blockchains» در کنار کادر جست‌وجو کلیک کرده و بیت کوین را انتخاب کنید. در این بخش می‌توانید اتریوم و بیت کوین کش را هم انتخاب کنید.
روی «Search» در سمت راست بالا کلیک کنید.

لیستی از تراکنش‌های دیجیتالی نمایش داده می‌شود. در این بخش هش یا TXID و همچنین تاریخ و زمان تراکنش را خواهید دید. روی رشته اعداد و حروف زیر هش کلیک کنید.

اکنون می‌توانید جزئیات کامل هش یا TXID و اطلاعات تراکنش را مشاهده کنید.

سخن پایانی
بیشتر ارزهای دیجیتال، از ارزهای معتبری مانند بیت کوین گرفته تا میم کوین‌هایی مانند Dogecoin، از یک شناسه تراکنش متشکل از ۶۴ کاراکتر منحصربه‌فرد برای شناسایی هر تراکنش استفاده می‌کنند. به‌عنوان بخشی از بلاک چین، این تراکنش‌ها هرگز نمی‌توانند پاک شوند و شناسه تراکنش‌های آن‌ها نیز تا زمانی که بلاک چین زنده است، در سوابق باقی می‌ماند.
بسیاری از بلاک چین‌ها کاوشگرهای بلاک خود را دارند که در آن همه شناسه‌های تراکنش به‌صورت عمومی مشاهده می‌شوند. نکته اصلی این است که شناسه‌های تراکنش برای عملکرد اکوسیستم بلاک چین ضروری هستند و از برخی از ارزشمندترین مزایای فناوری بلاک چین، از شفافیت گرفته تا مقاومت در برابر سانسور پشتیبانی می‌کنند.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

ترتیبی که برای خواندن مقالات” بلاک چین “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *