صادرات برق ایران به اروپا امکان‌پذیر است؟ – نسیم خبر

به گزارش نسیم خبر، علی بختیار در گفتگو با خبرنگار اقتصادی نسیم خبر در خصوص صادرات برق ایران به اروپا، با تاکید بر لزوم اتصال شبکه برق ایران با کشورهای همسایه از جمله روسیه و کشورهای آسیای میانه اظهار داشت: یکی از ظرفیت‌های کشور ما اتصال شبکه برق به کشورهای منطقه از جمله کشورهای CIS و روسیه است، روسیه یک شبکه برق بزرگی دارد که سنکرون شبکه برق ایران با روسیه مزایای فنی و هم اقتصادی بالایی برای ما در پی خواهد داشت، و از این جهت می‌توانیم با به سمت هاب برقی منطقه پیش برویم.
وی افزود: ظرفیت‌های ایران در حوزه انرژی برق و گاز بی‌نظیر است، ما فرصت‌های زیادی را در حوزه گاز از دست داده‌ایم، علیرغم اینکه با توجه به موقعیت جغرافیایی و میزان ذخایر؛ می‌توانستیم بعنوان هاب گازی منطقه معرفی شویم اما غافل شدیم و کشورهای دیگر مثل روسیه و قطر به عنوان رقیب این امکان را از ما گرفتند، امروز این فرصت برای ما وجود دارد که از این روابط استفاده کنیم.

عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: ما در گذشته تبادل برق فصلی و ساعتی و یا صادرات واردات با کشور ارمنستان و برخی کشورهای CIS داشته‌ایم، به ترکیه هم صادرات برق داشتیم و قرارداد ترکیه راه را برای ورود به عرصه صادرات برای ما باز کرده و متعاقب آن قراردادهای دیگری هم منعقد شد. آن زمان هدف‌گذاری این بود که ایران به شبکه اروپا متصل شود هم به لحاظ اختلاف افقی که ما با اروپا داریم و هم به لحاظ نحوه استفاده از وسایل سرمایش و گرمایش بازار اروپا برای ما مزیت است. در رابطه با روسیه هم این مزیت وجود دارد و منافع فراوانی خصوصا در پیک مصرف و تابستان که ما با کمبود برق مواجهیم، بدنبال خواهد داشت.
وی با اشاره به مزیت‌های ایران در حوزه تولید برق تجدیدپذیر گفت: ما 300 روز آفتابی و پتانسیل بالای وزش باد را داریم که امکان تولید 60 هزار مگاوات برق خورشیدی و 40 هزار مگاوات برق بادی را فراهم می‌کند، یعنی بیش از ظرفیت نصب شده پتانسیل تولید انرژی تجدیدپذیر داریم، اکنون سیستان و بلوچستان که در فقر بسر می‌برد منبع بزرگ انرژی تجدیدپذیر است، بنابراین باید در این زمینه سرمایه‌گذاری متناسب با خود در هر یک از مناطق کشور انجام دهیم.

بختیار با اشاره به موانع تولید برق در کشور بیان داشت: ما شکاف قیمتی داریم، مثلا قیمت تمام شده و رقم فروش فاصله زیادی دارد و برای سرمایه‌گذار نمی‌صرفد که برق را با هزینه بالا تولید کند و برای فروش آن مشکل داشته باشد و با نصف قیمت بفروشد.
وی با اشاره به تسهیلات از محل سوخت صرفه‌جویی شده برای توسعه تجدیدپذیرها در کشور گفت: ما در مجلس منابع خوبی از 5 درصد قبوض برق به این بخش اختصاص دادیم که در زمان خودش بسیار به‌صرفه بود اما با افزایش قیت ارز و افزایش قیمت تمام شده ساخت نیروگاه‌ها اکنون راهکاری نیست که مسئله را حل کند و سرمایه‌گذاری‌ها را جلو ببرد، اکنون مجلس باید به فکر این باشد که منابع جدیدی را از محل صرفه‌جویی گاز و سوخت مایع تعرف کند. باضافه بخشی از تعهداتی که در قبال کنوانسیون پاریس و کاهش CO2 داریم در اختیار سرمایه‌گذار بخش خصوصی در حوزه تجدیدپذیر قرار دهد.
مهم‌تر اینکه سرمایه‌گذاران بتوانند برق را خودشان صادر کنند، یعنی این امکان فراهم شود که از زیرساخت‌ها و ظرفیت خالی برای صادرات برق استفاه کنند ضمن اینکه مشوق‌هایی در نظر گرفته شود که سرمایه‌گذار بخش خصوصی در بخش انتقال و توزیع هزینه کنند، باید رگولاتور غیر دولتی شبیه آنچه در مخابرات وجود دارد، در نظر گرفته شود که علاوه بر اعطای پروانه و اعمال نظارت تسهیل‌گری نیز داشته باشد. یعنی بتواند در زمینه تامین زمین، زیرساخت و وام به سرمایه‌گذار کمک کند و در مقابل به تولید برق پایدار و ورود به جرگه تامین‌کننده امن و مطمئن برای همسایگان نزدیک خواهیم شد.
منبع: نسیم خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *