فرانک سوئیس؛ ارزی امن با قدرتی جهانی

معرفی فرانک سوئیس
فرانک سوئیس واحد پول این کشور است که با نماد CHF شناخته می‌شود. این نماد را از نام لاتین کشور سوئیس ایده گرفته‌اند (Confoederatio Helvetica) و نماد F نیز به معنای فرانک است.
جالب است بدانید، فرانک به عنوان یکی از قدرتمندترین ارزهای جهان شناخته می‌شود که طی سال‌های اخیر نرخ آن در برابر دلار و یورو افزایش پیدا کرده است. اما معرفی این ارز به چه زمانی بازمی‌گردد؟ چه عواملی فرانک را تا این حد قدرتمند می‌کند؟
با ما همراه باشید تا بیشتر و بهتر با فرانک، ارز قدرتمند جهان، آشنا شوید.
نگاهی به سرگذشت فرانک سوئیس
پیش از پرداختن به ارز فرانک بهتر است کمی بیشتر با کشور سوئیس آشنا شویم. این کشور از ۲۶ ایالت تشکیل شده‌‌ که ۴ زبان رسمی آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و رمان در آن رایج است.
نکته جالب توجه در‌خصوص کشور سوئیس، ارز آن است که بسیاری از افراد آن را تنها نقطه مشترک بین مردمان این کشور می‌دانند. فرانک نخستین‌بار در سال ۱۸۵۰ به عنوان ارز رسمی سوئیس معرفی شد.
بر اساس قانونی که در سال ۱۸۴۸ میلادی در این کشور به تصویب رسید، دولت فدرال این کشور تنها ارگان مجاز به عرضه پول در این کشور معرفی شد و ۲ سال بعد نیز فرانک به‌عنوان ارز رسمی سوئیس نام گرفت.
بانک مرکزی سوئیس در سال ۲۰۱۶ گردش ۷۲.۲۵۵ تریلیون فرانک را تایید کرد که در نوع خود رقم قابل‌توجهی به شمار می‌آید.
از فرانک سوئیس چه می‌دانید؟
بازار ارز که به نام فارکس شهرت دارد، بزرگ‌ترین بازار مالی جهان است که متوسط حجم معاملات آن، روزانه به ۵ تریلیون دلار آمریکا می‌رسد. نکته قابل تامل این است که فرانک سوئیس در این معاملات نقش موثری ‌ایفا می‌کند.
اما علت محبوبیت خارق‌العاده این ارز چیست؟ اگر بخواهیم محبوبیت این ارز را در یک کلام جای دهیم، «ثبات» مناسب‌ترین کلمه ممکن خواهد بود. ثبات فرانک طی سال‌های طولانی و عدم تغییر ارزش آن حتی در طول تنش ها و نوسانات بازار به محبوبیت جهانی آن افزوده است.
علت ثبات نرخ فرانک چیست؟
عوامل و فاکتورهای متعددی بر ارزش یک ارز تاثیر دارند. بر‌اساس آنچه بیان شد، فرانک یکی از باثبات‌ترین ارزهای جهان است، اما علت اصلی این ثبات چیست؟
نخستین عامل ثبات را باید دوری کشور سوئیس از درگیری و تنش‌ها دانست. ثبات سیاسی کشور سوئیس و حاکمیت بی‌چون‌وچرای قانون در کشور بر ثبات نرخ فرانک بی‌تاثیر نبوده است.
از طرفی موضع‌گیر‌ی بی‌طرفانه این کشور در برابر رویدادهای خارجی و برخورداری از رویکردی غربی در تجارت این کشور را باید از دیگر علل ثبات این ارز دانست.
نکته قابل توجه در‌خصوص سوئیس نرخ کم تورم است که به ثبات هر چه بیشتر فرانک کمک کرده است. لازم به ذکر است که دولت و بانک مرکزی این کشور نیز مداخله ناچیزی در بازار فرانک دارند.
با‌این‌حال بهتر است بدانید که فرانک در معاملات خارجی کشور سوئیس به‌ندرت انجام می‌شود. اغلب معاملات این کشور با یورو یا دلار آمریکا انجام می‌شود.
نرخ فرانک سوئیس به چه عناصری وابسته است؟
تقاضای بالا برای فرانک به عنوان ارزی امن، ارزش آن را در بازارهای جهانی به طور قابل توجهی افزایش داده است. ناگفته نماند که تقاضا برای خرید این ارز پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ رو به افزایش رفت.
SNB تا سال ۲۰۱۱ بانک ملی سوئیس نزدیک به نیم تریلیون دلار ارز خارجی جمع کرده بود که این مبلغ معادل ۷۰% تولید ناخالص داخلی این کشور به حساب می‌آید. اما نرخ بالای این ارز چه پیامدهایی را در پی داشته است؟
اگرچه ارزش بالای فرانک منجر به ارزان‌تر شدن کالاهای خارجی در این کشور شده است، اما این موضوع به صادرکنندگان این کشور و صنعت گردشگری آن لطمه زده است؛ چرا‌که نرخ بالای این ارز خرید کالا و استفاده از خدمات سوئیسی را گران می‌کند.
با توجه به وابستگی اقتصاد کشور سوئیس به صادرات و گردشگری افزایش نرخ این ارز ضربه بزرگی به سرمایه‌گذاران وارد می‌کند. در سال ۲۰۱۱ بانک ملی سوئیس این ارز را از حالت آزاد یا شناور خارج کرد.
در این زمان نرخ هر یورو‌ معادل‌ ۱.۲۰۰۰ فرانک در نظر گرفته شد. با این حال در سال ۲۰۱۵ بانک مرکزی این کشور مجدداً نظر خود را در خصوص آزاد بودن نرخ فرانک تغییر داد. در آن زمان دو اتفاق مهم رخ داد:

بازار سهام سوئیس به طرز چشمگیری با افت مواجه شد.
تنها در عرض چند دقیقه ارزش فرانک در مقایسه با یورو نزدیک به ۳۰% افزایش پیدا کرد!

اقتصاددانان و سرمایه‌گذاران اقدامات بانک مرکزی این کشور را به شدت مورد انتقاد قرار دادند.
چرا فرانک سوئیس به‌عنوان ارزی قدرتمند در جهان شناخته می‌شود؟
جالب است بدانید که طی ۱۵ سال گذشته ارزش فرانک به‌طور قابل توجهی در مقایسه با دلار و یورو افزایش پیدا کرده است. عواملی مانند بحران مالی اروپا و سیاست پولی اتخاذ شده از سوی ایالات متحده در افزایش ارزش فرانک بی‌تاثیر نبوده‌اند.
این دو اتفاق باعث شد که سرمایه‌گذاران به دنبال پناهگاهی امن برای خود باشند؛ به این ترتیب از جذابیت دلار آمریکا و یورو به‌تدریج کاسته شد.
تصمیمات دولت و بانک مرکزی این کشور بر نرخ فرانک تاثیرگذار بوده‌اند و این تاثیرپذیری همچنان پابرجاست. اما از آنجا که دولت و سیاست‌های این کشور به‌ندرت دچار نوسان می‌شوند، فرانک به عنوان ارزی قدرتمند در جهان کاربرد دارد.
معاملات فرانک سوئیس
همانطور‌که پیش‌تر اشاره کردیم، فرانک به عنوان ارزی پرکاربرد در جهان به شناخته می‌شود و معاملات بسیاری به کمک آن صورت می‌گیرد. اگرچه تبدیل فرانک به یورو در راس معاملات این ارز قرار دارد، فرانک با دلار آمریکا، ین ژاپن و پوند انگلیس نیز معامله می‌شود.
ثبات فرانک و نرخ بهره کم این ارز موجب شده است که دلالان و سرمایه‌گذاران به جمع‌آوری آن برای بازده طولانی‌مدت روی آورند.
فرانک؛ ارزی ارزشمند با قدرتی نامحدود
فرانک سال‌هاست که به عنوان ارزی با ثبات بالا در میان سرمایه‌گذاران شناخته می‌شود. دوری این ارز از نوسانات و تنش‌های سیاسی را باید اصلی‌ترین علت ثبات فرانک بدانیم؛ اگرچه بانک مرکزی این کشور در ابتدا تصمیم به ثابت بودن نرخ این ارز گرفت، در ادامه نرخ فرانک را آزاد اعلام کرد.
فرانک به عنوان ارزی ارزشمند برای سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت شناخته می‌شود؛ چرا‌که به‌ندرت شاهد بالا و پایین شدن نرخ آن هستیم.

ترتیبی که برای خواندن مقالات” ارز “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *