مزایای بازار فارکس نسبت به بقیه بازارهای مالی چیست؟

فهرست این مقاله
مزایای بازار فارکس برای تریدرها
معاملات ارزی که معمولاً به آن تجارت فارکس (Forex) می‌گویند، به فرایند خرید و فروش ارز با هدف کسب سود گفته می‌شود. به‌عنوان یک بازار جهانی، معاملات فارکس در سراسر جهان انجام می‌شود و در این میان، بزرگ‌ترین بازارها در مراکز مالی بزرگ از جمله نیویورک، لندن، توکیو و هنگ‌کنگ واقع شده‌اند. بازار فارکس گسترده است و از نهادهای متعددی از جمله بانک‌ها، مؤسسات مالی/ تجاری و کارگزاران تشکیل شده است که همگی درباره حرکت جفت ارزها گمانه‌زنی می‌کنند. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع مزایای بازار فارکس بپردازیم؛ پس ما با همراه باشید.
بازار فارکس به‌دلیل در دسترس بودن و مناسب‌بودن این بازار برای مبتدیان، به‌طور فزاینده‌ای در میان معامله‌گران خرده‌فروشی محبوب است. اگر به تجارت فارکس علاقه‌مند هستید و آن را سرمایه‌گذاری بالقوه‌ای در نظر می‌گیرید، باید از مزایای آن متناسب با شرایط خودتان مطلع باشید.
مزایای اصلی بازار فارکس چیست؟
۱- فارکس، یک بازار بزرگ و جهانی

وقتی درباره مزایای معامله در فارکس صحبت می‌شود، اندازه و مقیاس آن در ابتدای لیست مزایای فارکس قرار می‌گیرد. به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار مالی جهان، به‌طور متوسط بیش از ۴ تریلیون دلار در روز در این بازار مبادله می‌شود. معامله‌گران در سراسر جهان در هر ساعتی جفت ارز را خرید و فروش می‌کنند که فارکس را به بازاری جهانی با فضای زیادی برای سودآوری تبدیل می‌کنند. این وسعت بازار به بسیاری از مزایای معاملات فارکس، از جمله دسترسی، نقدینگی، نوسانات بالا و گستردگی ساعات معاملات کمک می‌کند.
۲- فارکس، مناسب برای سرمایه‌گذاران مبتدی
یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های معاملات فارکس دسترسی است. در مقایسه با سایر بازارها، ورود به فارکس نسبتاً آسان است و نیازی به سرمایه‌گذاری اولیه زیادی ندارد که این امر محبوبیت آن را در میان معامله گران افزایش داده است؛ با این حال صرف‌نظر از میزان سرمایه‌ای که می‌گذارید، تجارت موفق نیازمند دانش و مهارت است. حساب‌های آزمایشی رایگان به شما کمک می‌کنند تا معامله در بازار فارکس را بدون ریسک تمرین کرده و اساساً یک نسخه آزمایشی «قبل از خرید را امتحان کنید».
با شبیه‌سازی یک محیط معاملاتی لایو، حساب‌های آزمایشی به شما این فرصت را می‌دهند تا به یک پلتفرم معاملاتی عادت کنید، با حرکات بازار آشنا شوید و یک استراتژی مدیریت ریسک ایجاد کنید. همه این مزایا بدون داشتن هیچ‌گونه تعهد مالی در اختیار شما قرار داده می‌شود. بیشتر کارگزاران حساب‌های آزمایشی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند؛ بنابراین اگر قصد معامله در فارکس را دارید، ابتدا مطمئن شوید از این ابزارها نهایت استفاده را می‌برید.
۳- امکان خرید و فروش ۲۴ ساعته در بازار فارکس 

ساعات حرکت بازار یکی دیگر از مزایای اصلی معاملات فارکس است. در این بازار، معاملات مستقیم میان طرف‌های معامله انجام می‌شود که یک کارگزار فارکس آن را امکان‌پذیر می‌کند؛ بنابراین می‌توان گفت ساعت کاری بازار فارکس به ساعت کاری هیچ‌یک از صرافی‌های متمرکز بستگی ندارد. تا زمانی که بازاری در جایی در جهان باز باشد، معاملات انجام می‌شوند. در بریتانیا، معاملات از ساعت ۹ بعدازظهر یکشنبه با بازشدن بازار سیدنی آغاز می‌شود و به‌طور مداوم تا پایان سشن در نیویورک در ساعت ۱۰ شب جمعه ادامه دارد.
با توجه به اینکه بازار فارکس در تعطیلات آخر هفته به روی معامله‌گران خرده‌فروشی بسته است، باید توجه داشته باشید نرخ‌ها به حرکت خود ادامه می‌دهند و شما باید این را در استراتژی معاملاتی خود لحاظ کنید تا هرگونه ریسک احتمالی کاهش یابد.
۴- پایین بودن هزینه انجام تراکنش‌ها
نه‌تنها بازار فارکس به سرمایه کمی برای ورود نیاز دارد، بلکه پس از واردشدن به آن، هزینه‌های مبادله نیز کم است. به‌طور معمول، کارگزاران از اسپردها کسب درآمد می‌کنند که با پیپ اندازه‌گیری شده و در قیمت یک جفت ارز لحاظ می‌شود. پیپ واحد اندازه‌گیری است که برای نشان‌دادن تغییر ارزش یک ارز در برابر ارز دیگر استفاده می‌شود.
وقتی یک کارگزار یک جفت ارز به شما پیشنهاد می‌کند، قیمت فروش و قیمت خرید را تعیین می‌کند. تفاوت پیپ بین این دو نشان‌دهنده اسپرد است که باید آن را در ازای تسهیل روند انجام تراکنش به کارگزاری بپردازید. اسپردها معمولاً کم هستند و سبب می‌شوند معاملات فارکس نسبتاً ارزان باشد؛ با این حال هنگام انتخاب یک کارگزار باید تمام هزینه‌های مرتبط را بررسی کنید؛ زیرا برخی ممکن است هزینه ثابت یا کمیسیون متغیر نیز دریافت کنند.
۵- بهره‌ مندی از مزایای اهرم در فارکس
از میان همه مزایای بازار فارکس، شاید در دسترس بودن اهرم جذاب‌ترین باشد؛ زیرا به شما کمک می‌کند با سرمایه نسبتاً کمی پوزیشن بالایی باز کنید. بیشتر کارگزاران فارکس به معامله‌گران خرده‌فروش اجازه می‌دهند سپرده‌ای را کنار بگذارند و در مقابل آن وام بگیرند تا سهام بسیار بالاتری داشته باشند که این امر شبیه سپرده‌گذاری برای وام مسکن هنگام خرید ملک است.
اهرم موجود شما به‌صورت یک نسبت بیان می‌شود و بیشتر کارگزاران فارکس قانون‌گذاری شده حداکثر اهرم را برای معامله‌گران خرده‌فروشی محدود می‌کنند. نسبت معمول اهرم در بیساری از کارگزاری‌ها ۱:۳۰ و ۱:۵۰ است؛ برای مثال اگر از اهرم ۱:۵۰ استفاده کنید، می‌توانید به ازای هر ۱ پوند سرمایه در حساب خود تا ۵۰ پوند معامله کنید؛ درحالی‌که این قابلیت پتانسیل کسب سود بیشتر را افزایش می‌دهد، می‌تواند به زیان بیشتر نیز بینجامد؛ بنابراین اهرم باید همیشه با احتیاط استفاده شود.
نقدینگی بالای بازار فارکس

نقدینگی به سهولت خرید یا فروش دارایی با تأثیر محدود بر ارزش آن اشاره دارد. مقیاس جهانی ارز همراه با حجم بالا و فعالیت ۲۴ ساعته، بازار فارکس را به نقد شوندگی‌ترین بازار در دنیای تجارت تبدیل کرده است. این موضوع به این معناست که اگر به‌عنوان یک معامله‌گر با جفت ارزهای اصلی مانند GBP/USD یا EUR/GBP معامله می‌کنید، دارایی‌های شما به‌راحتی می‌توانند با اختلاف کمی در مقایسه با ارزششان مبادله شوند.
درنتیجه نقدینگی بالا این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا با کمترین ریسک، معاملات فارکس را مدیریت کنید. نقدینگی فارکس زمانی کاهش می‌یابد که برای خرید و فروش جفت ارزهای جزئی یا عجیب و غریب می‌پردازید.
۶- نوسانات بازار فارکس
بازار فارکس متأثر از تعدادی عوامل خارجی است، از جمله اما نه محدود به:

ثبات اقتصادی یک کشور خاص
اقتصاد جهانی در کل
اخبار سیاسی، رویدادها
معاملات تجاری
بلایای طبیعی

این عوامل گاهی اوقات می‌تواند نوسانات بازار را به‌شدت افزایش دهد؛ به این معنا که می‌تواند تغییرات قابل‌توجهی در ارزش ارز و به‌دنبال آن فرصتی برای کسب سود قابل‌توجه داشته باشد. اگرچه این می‌تواند یکی از مزایای معاملات فارکس باشد، با سطح بالایی از ریسک همراه است؛ زیرا حرکت می‌تواند در هر جهتی اتفاق بیفتد. نوسانات به‌شدت با نقدینگی مرتبط است. جفت ارزهای اصلی نقدشونده‌تر نیز به نوسانات کمتری تمایل دارند.
برخی جفت ارزهای اصلی، مانند دلار استرالیا/ دلار آمریکا (AUD/USD) و دلار کانادا/ ین ژاپن (CAD/JPY) و همچنین ارزهای بازارهای نوظهور در معرض نوسانات بیشتری هستند.
۷- خرید و فروش انواع جفت ارزها

هدف نهایی هر شکل از معامله، خرید با قیمت کم و فروش با قیمت بالاست که سبب سود سرمایه‌گذاری اولیه شما می‌شود. یکی از مزایای معاملات فارکس این است که شما می‌توانید با توجه به وضعیت بازار جفت ارز بخرید یا بفروشید. اگر با استفاده از روش‌های آنالیز و بررسی به این نتیجه برسید که قیمت یک جفت ارز در حال افزایش است، می‌توانید برای خرید آن اقدام کنید.
۸- فارکس یک بازار سرمایه‌ گذاری قانون‌ گذاری شده
فارکس از جمله بازارهای سرمایه‌گذاری قانون‌گذاری شده بوده که یکی از مزایای اصلی فارکس نیز محسوب می‌شود. از آنجا که سیستم تبادل متمرکز وجود ندارد، نهادهای مستقل مسئول مقررات در کشورهای مربوط هستند. در انگلستان، این نقش در درجه اول بر عهده اداره رفتار مالی (FCA) است. این ناظر تضمین می‌کند کارگزاران بریتانیا دارای مجوز هستند و از دستورالعمل‌های دقیقی پیروی می‌کنند که از منافع معامله‌گران فارکس با استفاده از خدمات آن‌ها محافظت می‌کند.
 بنابراین اگرچه مانند تمام روش‌های سرمایه‌گذاری، این بازار هم با ریسک‌های متنوعی همراه است، استفاده از یک کارگزار فارکس تحت نظارت بریتانیا به شما این اطمینان را می‌دهد که فعالیت‌های آن درست، شفاف و به‌شدت تحت نظارت خواهد بود.
۹- بهره‌مندی از طیف وسیعی از ابزارهای مدیریت ریسک
هنگام سرمایه‌گذاری پول در یک بازار مالی، چه بازارهای فارکس، سهام یا هر بازار مالی دیگری، همیشه ریسک وجود دارد. بهره‌مندی از تکنیک‌های مناسب مدیریت ریسک فارکس برای معامله گران فارکس که می‌خواهند در طولانی‌مدت موفق شوند ضروری است. برخی عناصر حیاتی مدیریت ریسک در دسترس برای استفاده در معاملات فارکس عبارت‌اند از:

اکانت دمو یا حساب آزمایشی
استفاده از استاپ و لیمیت اوردر
تنظیم هشداردهنده‌های قیمت
استفاده از سبک مدل معاملاتی مناسب متناسب با سطح ریسک تعیین‌شده توسط شما
تعیین نسبت ریسک به پاداش

۱۰- نیازنداشتن به سرمایه اولیه فراوان
برای شروع معامله در فارکس به مقدار زیادی پول نیاز ندارید. با توجه به اینکه بازار فارکس در دسترس‌ترین بازار مالی در جهان است، قطعاً شروع سرمایه‌گذاری با کمتر از ۲۰۰ دلار یکی دیگر از مزایای بازار فارکس خواهد بود؛ به همین دلیل بسیاری از افراد سرمایه‌گذاری در این بازار را روشی دوم برای کسب درآمد در نظر می‌گیرند.
خلاصه مطلب
معاملات فارکس مزایای فراوانی دارد، اما مانند هر بازار دیگری، با ریسک‌های زیادی همراه است که نباید هنگام سرمایه‌گذاری و ورود به آن، آن‌ها را نادیده گرفت. خرید و فروش انواع جفت ارزها، فعالیت ۲۴ ساعته، قانون‌گذاری شده بازار سرمایه‌گذاری فارکس و نیازنداشتن به سرمایه اولیه کلان را می‌توان از جمله مزایای بازار فارکس در نظر گرفت. با در نظر داشتن مزایای بازار فارکس، مقداری از دارایی‌تان را برای سرمایه‌گذاری در این بازار اختصاص دهید که به هر دلیلی قدرت از دست دادنش را دارید.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *