مشکل در تامین دز دوم واکسن کرونا / دز دوم واکسن ایرانی تزریق می‌شود؟

به گزارش نسیم خبر، ۳۵ روز از آغاز واکسیناسیون سنی افراد شروع شده است. برخی از این افراد باید ظرف هفته گذشته دز دوم واکسن را دریافت می‌کردند. اما گویا بسیاری به در بسته خورده‌اند و مراکز واکسیناسیون به آنها گفته‌اند که دز دوم را نداریم و باید منتظر بمانند.
علی به نسیم خبر می‌گوید: «مادر بزرگم ۸ اردیبهشت دز اول واکسن سینوفارم را در گلپایگان تزریق کرده است. بیش از یک ماه گذشته اما امروز که حضوری رفتیم، گفتند فعلا نیست و هنوز به ما اطلاعی ندادند که چه روزی واکسن تحویل می‌دهند. گفته‌اند فعلا خبری نیست.»
سمیرا نیز می‌گوید: «۹ اردیبهشت مادربزرگ و پدربزرگم در لاهیجان واکسن سینوفارم زدند اما الان می‌گویند دز دوم را نداریم.» ساناز هم می‌گوید: «مادربزرگ و پدربزرگم روز یکشنبه برای تزریق دز دوم به خانه بهداشت رفتند اما به راحتی گفتند واکسن نداریم!»

برخی از کاربران توییتر نیز در این مورد از تجربه خود نوشته‌اند. یکی از کاربران نوشته: «برادرم ساکن شهرستان است. دیروز به مرکز بهداشت رفته برای تزریق دز دوم و گفتند فردا مراجعه کنید. امروز هم رفته ولی گفتند واکسن تمام شده و فعلا نداریم!»
مردم نگرانند که واکسن دز دوم را نتوانند بزنند. اما انگار این نگرانی واقعی است و دولت برای تامین دز دوم به مشکل خورده است. عاطفه عابدینی، دبیر علمی کمیته کشوری کووید ۱۹ ساعاتی پیش در مصاحبه با ایسنا مشکلات تزریق دز دوم واکسن را تایید کرده و گفت: «وزارت بهداشت در این زمینه مشکلاتی دارد، اما تمام سعی‌شان این است که بتوانند به موقع دز دوم را تهیه کنند.»
فاصله دو نوبت تزریق واکسن کرونا
اما فاصله زمانی بین دز اول و دوم واکسن‌ کرونا چقدر است؟ فاصله بین دو نوبت تزریق واکسن چینی نهایتا ۲۸ روز است و افراد باید حتما ۲۸ روز بعد از دز اول، دز دوم را بزنند.  فاصله بین دو دز واکسن بهارات هندی نیز ۲۸ روز است.همچنین واکسن اسپوتنیک روسی نیز دو دز دارد و فاصله بین دو نوبت تزریق آن از ۲۱ روز تا ۹۰ روز است. از دیگر واکسن‌های وارداتی واکسن آسترازنکاست که فاصله دو نوبت تزریق آن بین ۴ تا ۱۲ هفته است.  یعنی بین یک تا سه ماه.
بر این اساس افرادی که واکسن چینی سینوفارم زده‌اند، باید در روزهای گذشته واکسینه می‌شدند اما افرادی که اسپوتنیک و آسترازنکا زده‌اند حدود دو ماه دیگر می‌توانند صبر کنند. اما مساله این است که نیمی از واکسن‌های وارد شده به ایران از نوع چینی است و فاصله تزریق دز اول و دوم آن فقط ۲۸ روز است.

دز دوم واکسن ایرانی می‌زنیم؟
حالا سوالی که بسیاری می‌پرسند این است که آیا ممکن است مجبور شوند دز دوم را واکسن دیگری بزنند؟ مثلا واکسن ایرانی؟ اظهارات عاطفه عابدینی، دبیر علمی کمیته کشوری کووید ۱۹ کمی این نگرانی را تقویت می‌کند. اگرچه او صراحتا نگفته که قرار است دز دومف به مردم واکسن ایرانی بزنند، اما گفته یکسری مطالعات در دنیا هست که دارند ترکیب واکسن‌ها را استفاده می‌کنند. زیرا فکر می‌کنند که شاید ایمنی در این صورت بیشتر ایجاد می‌شود.
او گفته از نظر علمی شاید بتوانیم از پلتفرم‌های یکسان، واکسن را جایگزین کنیم. به عنوان مثال واکسن سینوفارم که از یک ویروس کشته شده و غیرفعال شده است، شاید بتوان واکسن دوز دوم را با واکسنی که از همین پلتفرم استفاده کرده، جایگزین کرد.
اما گویا قبل از این، برخی از افراد کادر درمان با دو واکسن متفاوت واکسینه شده‌اند. محمد، متخصص مراقبت‌های ویژه است که در یکی از بیمارستان‌های خصوصی تهران کار می‌کند. او اسفند ماه دز اول واکسن را اسپوتنیک زده بود. اما نوبت دز دوم که رسید مجبور شده واکسن بهارات هند بزند.
دز اول هم نیست؟
مشکل فقط دز اول نیست. امیر به نسیم خبر می‌گوید مادرم دو روز پیش باید واکسن می‌زده اما به یکی از این مراکز در استان مرکزی مراجعه کرده و گفته‌اند فعلا دز اول را نداریم و باید صبر کنید. می‌گوید در هفته گذشته دو سه بار مراجعه کرده‌ایم و می‌گویند فعلا واکسن نیست.
بهرام هم فرد دیگری است که می‌گوید ما هم در خوزستان همین مشکل را داشتیم.
جز این روند واکسیناسیون سالمندان در تهران و دیگر شهرها هم با کندی پیش می‌رود. پیگیری‌های نسیم خبر نشان می‌دهد هنوز برخی از سالمندان باید ساعت‌ها در صف بمانند تا نوبتشان شوند. آنها می‌گویند از طریق سامانه نتوانسته‌اند ثبت‌نام کنند و خودشان حضوری مراجعه کرده‌اند.
صف سالمندان برای واکسن کرونا
بسیاری از سالمندان هنوز دز اول را تزریق نکرده‌‌اند. برخی از آنان که دز اول را دریافت کرده برای دز دوم بلاتکلیف ماندند. بیماران نادر واکسیناسیون نشدند. خبری از واکسیناسیون بیماران دیگر از جمله مبتلایان به دیابت هم نیست اما ۳۰۰۰ نفر از کارکنان صدا و سیما سهمیه واکسین دریافت کردند. این خلاصه واکسیناسیون کرونا طی یکی دو ماه گذشته است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *