معرفی بهترین ارزهای دیجیتال حوزه سلامت (Health)

فهرست این مقاله
بهترین ارزهای دیجیتال حوزه سلامت (Health) کدام ارزها هستند؟
بدون آنکه متوجه باشیم، بازار رمزارزها بسیاری از جنبه‌های زندگی ما را در بر گرفته است و کم‌تر کسی را می‌توان یافت که به‌نحوی با این بازار سر و کار پیدا نکرده باشد. آیا می‌دانستید که در سال‌های اخیر، ارزهای دیجیتال راه خود را به حوزۀ سلامت نیز باز کرده‌اند؟ درحقیقت، هم‌اکنون از تکنولوژی بلاک‌چین می‌توان برای ارتقاء سلامت و رفاه عمومی نیز بهره جست. برخی از ارزهای دیجیتال حوزه سلامت و مراقبت، دسترسی بهتری به مدارک پزشکی بیماران و سیستم‌های بیمارستانی فراهم می‌کنند. این در حالی است که برخی دیگر، در ازای اتخاذ سبک زندگی سالم به کاربران خود پاداش اختصاص می‌دهند.
ارزهای دیجیتال پزشکی از نظر امور مرتبط با بیمه و تأمین مالی نسبت به نمونه‌های سنتی برتری دارند. اگر می‌خواهید روی بهترین ارزهای دیجیتال حوزه سلامت (Health) سرمایه‌ گذاری کنید و یا این رمزارزها را در معاملات روزانۀ خود به کار ببرید، این مقاله برای شما نوشته شده است. در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین و محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال حوزه سلامت پرداخته و توضیح مختصری در مورد هر یک از آن‌ها به شما ارائه دهیم. امیدواریم که با خواندن این مطالب بتوانید شناخت بیش‌تری از ارزهای دیجیتال در فیلد پزشکی پیدا کنید.
۱. رمز ارز Medibloc
پلتفرم بلاک‌چین مدیبلاک (Medibloc) به‌عنوان اکوسیستمی برای ذخیرۀ داده‌های شخصی بیماران، ارائه‌دهندگان خدمت و محققان به کار می‌رود. این پلتفرم نخستین‌بار توسط Allen Kho و Eunsol Lee معرفی شد. هدف مدیبلاک آن بود که قابلیت دسترسی به اطلاعات شخصی پزشکی خود را به کاربران اعطا نموده و این امکان را به آن‌ها بدهد تا این اطلاعات را مطابق با صلاح‌دید خود به اشتراک بگذارند.
مدیبلاک چارچوبی برای به اشتراک‌گذاری داده‌های پزشکی ایجاد کرده است. این پلتفرم با استفاده از توکن‌های مخصوص خود (توکن MediBloc) در کاربران نسبت به اشتراک‌گذاری داده‌های پزشکی‌شان ایجاد انگیزه می‌نماید. مدیبلاک را می‌توان نخستین DApp (اپلیکیشن غیرمتمرکز) مبتنی بر تکنولوژی بلاک‌چین در عرصۀ سلامت دانست که دسترسی ایمن و شفاف به داده‌های پزشکی شخصی افراد را ممکن ساخته است.
MediBlock از یک‌مدل اجماع هیبریدی بهره جسته است. درحقیقت در این مدل، در فاز اولیه از الگوریتم اثبات اعتبار (Proof-of-Authority) و در فاز دوم از الگوریتم اثبات سهام (proof-of-Stake) استفاده می‌شود. رمز ارز بومی این پلتفرم یعنی MED یک‌توکن سازگار با ERC20 در شبکۀ اتریوم به شمار می‌رود.
رمز ارز Medibloc را می‌توانید از طریق هر یک از صرافی‌های Gate.io، بیترکس (Bittrex)، بیت‌هامب (Bithumb)، اسموزیس (Osmosis)، کوربیت (Korbit) یا Upbeat خریداری نموده و با افزودن این رمزارز به کیف‌پول دیجیتال خود، سرمایه‌گذاری پرسودی را در حوزۀ ارزهای دیجیتال حوزه سلامت (Health) به هم بزنید. دوکیف‌پول هایپرپی (HyperPay) و بایننس‌چین (Binance chain) هر دو از توکن‌های MED پشتیبانی می‌کنند و شما می‌توانید برای نگهداری امن ارزهای دیجیتال Medibloc خود از این کیف‌پول‌ها استفاده نمایید.
۲. رمز ارز SOLVE
پلتفرم SOLVE بر آن است تا کارآیی و دسترسی به سیستم مراقبت سلامت را ارتقا بخشد. SOLVE اکوسیستمی غیرمتمرکز در حوزۀ مراقبت سلامت است که هر فرد می‌تواند در ازای به اشتراک‌گذاری داده‌های مرتبط با سلامت و یا وضعیت پزشکی خود نسبت به دریافت توکن‌های رمز ارز این پلتفرم در آن اقدام نماید. این توکن با استفاده از قراردادهای هوشمند و تکنولوژی بلاک‌چین، سهام‌داران متعددی را درون سیستم مراقبت سلامت با یکدیگر مرتبط می‌سازد. بیماران با استفاده از SOLVE می‌توانند پلن‌های درمانی خود را تحت‌نظر پزشک مدیریت کنند.
بیماران قادرند تمامی نوبت‌های ویزیت خود و نسخه‌های تجویز شده توسط پزشک را یکجا مشاهده کرده و با استفاده از این اطلاعات محرمانه بین خود و پزشکشان به اتخاذ تصمیمات صحیح بپردازند. SOLVE یک‌توکن مبتنی بر هدف است که امکان نظارت بر داده‌های مرتبط با سلامت خود را به افراد اعطا می‌نماید. به این ترتیب، بیماران در ازای به اشتراک‌گذاشتن اطلاعات فردی خود پاداش دریافت می‌کنند. این امر به خودی خود موجب می‌گردد تا پزشکان تصمیمات بهتری را در خصوص درمان بیماران خود اتخاذ نمایند. SOLVE توکن بومی مبتنی بر ERC20 بلاک‌چین اتریوم است که به‌عنوان ابزار مبادلاتی در این پلتفرم به کار برده می‌شود.
در حال حاضر، صرافی‌های مشهوری چون کوکوین (KuCoin)، بیترکس، یونی‌سواپ (V2)، ایندوداکس (Indodax)، آپ‌بیت (Upbit)، بیت‌مارت (BitMart)، لایت‌بیت (LiteBit.eu) و HitBTC همگی با پلتفرم SOLVE سازگاری داشته و می‌توان از این صرافی‌ها برای مبادلۀ توکن‌های SOLVE با دلار آمریکا یا ارزهای دیجیتال دیگر بهره برد. برای این کار کافی است به انتخاب خود، به وب‌سایت هر یک از این صرافی‌ها مراجعه نموده و جفت مبادلاتی موردنظرتان را انتخاب و فرآیند خرید را نهایی کنید.
پس از آنکه توکن‌های SOLVE را خریداری کردید، می‌توانید برای نگهداری این توکن‌ها از کیف‌پول‌های تراست‌والت یا متامسک استفاده کنید. این کیف‌پول‌ها با در اختیار قراردادن یک رمز خصوصی امنیت دارایی‌های شما را تضمین می‌کنند.
۳. رمز ارز Dentacoin
دنتاکوین یک‌اکوسیستم مبتنی بر بلاک‌چین است که راهکارهای مفیدی را جهت بهینه‌سازی صنعت جهانی دندانپزشکی ارائه می‌دهد. هم بیماران و هم دندانپزشکان می‌توانند در استفاده از این زیرساختار منتفع گردند. کاربران دسترسی رایگان به اپلیکیشن‌های دنتاکوین خواهند داشت. ازجمله کاربردهای این اپلیکیشن‌ها می‌توان به ارتقاء عادات بهداشت دهان، انجام نظرسنجی و دریافت نظرات کاربران در این خصوص اشاره کرد. این پلتفرم همچنین از یک وبلاگ ویژه و یک بازی آموزشی مخصوص کودکان نیز برخوردار است.
دنتاکوین نخستین پلن بیمۀ دندانپزشکی مبتنی بر قراردادهای هوشمند را پایه‌گذاری کرده است که پروسۀ دریافت مراقبت دندانپزشکی را تسهیل می‌بخشد. کاربران می‌توانند برای دریافت خدمات، توکن‌های بومی DCN را خرج نموده و یا پاداش خود را در قالب این توکن‌ها دریافت کنند. به‌طور کلی، این سیستم بلاک‌چین به‌طور قابل توجهی تجربۀ دندانپزشکی را برای تمامی کاربران خود ارتقا می‌بخشد.
اگر قصد سرمایه‌گذاری و خرید رمز ارز Dentacoin را دارید، می‌توانید این کار را از طریق یکی از صرافی‌های زیر انجام دهید و سپس برای نگهداری توکن‌های DCN خود از کیف‌پول تراست‌والت یا متامسک که از این رمز ارز پشتیبانی می‌کنند، استفاده کنید. مهم‌ترین صرافی‌هایی که مبادلات دنتاکوین در آن‌ها انجام می‌شود، عبارتند از:

پروتکل نقدینگی صرافی 1Inch؛
صرافی دیجی‌فینکس (DigiFinex)؛
صرافی LATOKEN؛
صرافی HitBTC؛
صرافی Hotbit؛
صرافی Mercatox؛
صرافی CoinTiger.

۴. رمز ارز Doc.com
همه ساله گزارش می‌شود که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان فاقد دسترسی به خدمات مراقبت سلامت بوده و حتی در صورت دسترسی به این خدمات نیز، هزینۀ آن برای این افراد بسیار زیاد و کمرشکن است. Doc.com اکوسیستم تمام عیاری را جهت حل این مشکل عرضه کرده و به این طریق توانسته به کلی، عرصۀ جهانی مراقبت سلامت را متحول سازد.
Doc.com بر آن است تا با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین به کاربران روشی مقرون‌به‌صرفه، امن و قابل اتکا برای ارتباط با پزشکان ارائه دهد. هر فردی می‌تواند سرویس Doc.com را از طریق اپلیکیشن گوشی هوشمند خود روی سیستم‌های عامل iOS و اندروید دریافت کند.
ایدۀ کلی پشت این اکوسیستم ارائۀ دسترسی آنی به مشاورۀ پزشکی توسط پزشکان، پرستاران و دیگر متخصصان مراقبت سلامت برای تمامی بیماران با هزینه مناسب است. به‌منظور محقق ساختن این امر، تیم Doc.com سرویسی را ارائه داده است که می‌توان از هر جای کرۀ زمین و در هر ساعتی از روز در تمام طول سال به آن دسترسی یافت.
این شرکت از توکن ERC20 خود تحت عنوان توکن MTC جهت ایجاد انگیزه در بیماران برای دسترسی به خدمات مراقبت سلامت از سوی متخصصان در سراسر جهان استفاده می‌کند. این پلتفرم در ازای مشارکت در نظرسنجی‌های مرتبط با سلامت و تماشای ویدیوهای آموزشی در مورد مسائل بخصوص حوزۀ سلامت و تغذیه توکن‌های MTC را به‌عنوان پاداش به کاربران خود اعطا می‌کند. سپس، بیماران می‌توانند از این توکن‌ها برای پرداخت هزینۀ مشاوره‌های پزشکی در این پلتفرم استفاده نمایند.
در حال حاضر، مبادلات این رمزارز تنها از طریق صرافی بیترو (Bitrue) امکان پذیر است و علاقه‌مندان می‌توانند توکن‌های MTC را با ارز USDC مبادله کنند. انتظار می‌رود که در آینده و با توسعۀ بیش‌تر پروتکل Doc.com بر تعداد صرافی‌های طرف قرارداد با توکن MTC افزوده شود. کیف‌پول‌های نرم‌افزاری تراست‌والت و متامسک تنها کیف‌پول‌هایی هستند که از این توکن پشتیبانی می‌کنند و می‌توان از آن‌ها برای ذخیرۀ توکن‌های MTC بهره جست.
۵. رمز ارز DOSE
DOSE توکن مورد استفاده در اکوسیستم فیتنس OliveX است. کاربران می‌توانند در این اپلیکیشن با استفاده از توکن‌های DOSE خریدهای خود را انجام داده و یا این توکن‌ها را به‌عنوان پاداش در ازای به‌سرانجام‌رساندن پلن‌های ورزشی خود در هر یک از بازی‌های مورد پشتیبانی این پلتفرم دریافت کنند. برخی از بازی‌هایی که این اکوسیستم با آن‌ها برهمکنش دارد عبارتند از: Dustland، Runner، Dustland Rider، 22 perhaps و… .
پلتفرم DOSE به کاربران کمک می‌کند تا سبک زندگی سالمی را برای خود برگزینند. در حقیقت، DOSE این کار را از طریق ایجاد انگیزه در کاربران برای انجام فعالیت‌های فیزیکی دلخواه خود محقق می‌سازد. این امر موجب می‌شود که تمرینات ورزشی فیتنس به کاری سرگرم کننده و پرفایده برای بازیکنان بدل گردد.
برای خرید توکن‌های DOSE می‌توانید با مراجعه به هر یک از صرافی‌های کوکوین، هیوبی‌گلوبال، Gate.io، یونی‌سواپ (V2)، MEXC، OKX، پنکیک‌سواپ (V2)، سوشی‌سواپ و شماری از صرافی‌های کم‌تر شناخته شده، جفت معاملاتی مد نظر خود را انتخاب نموده و به تعداد دلخواه این توکن‌ها را به حساب خود بیافزایید. در مرحلۀ بعد، برای محافظت از اموال خریداری شده‌تان بایستی این توکن‌ها را از کیف‌پول صرافی به یکی از کیف‌پول‌های نرم‌افزاری تراست‌والت، متامسک یا کیف‌پول بایننس‌چین  منتقل کنید.
۶. رمز ارز MedicalChain
پروژۀ بلاک‌چین مدیکال‌چین نیز همانند SOLVE  به صیانت از داده‌های پزشکی بیماران و مدیریت اسناد مرتبط با حوزۀ سلامت کمک می‌نماید. این پروژه چندین جنبۀ مختلف از حوزۀ مراقبت سلامت را پوشش می‌دهد. کمپانی‌های دارویی و تحقیقاتی می‌توانند به‌راحتی به داده‌های بیماران دسترسی داشته باشند. همچنین، با استفاده از این اکوسیستم، کاربران می‌توانند به اطلاعات مرتبط با بیمه‌های سلامت، توسعه‌دهندگان و نیز کسب درآمد از اسناد پزشکی دسترسی پیدا کنند. ‌
وب سایت MyClinic.com یک پلتفرم پزشکی از راه دور (Telemedicine) است که در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی گردیده است. این پلتفرم با استفاده از تکنولوژی مدیکال‌چین به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا آسان به داده‌های پزشکی خود دسترسی داشته باشند و همچنین بتوانند به‌طور مستقیم با پزشکان ارتباط برقرار کنند. توکن‌های این پلتفرم تحت عنوان Medtokens برای ذخیرۀ اطلاعات و پرداخت هزینۀ مشاوره‌های پزشکی در این اکوسیستم به کار می‌روند.
در حال حاضر، برای خرید توکن MTN تنها گزینه‌ای که پیش رویتان دارید، صرافی Gate.io است. در این صرافی می‌توانید رمز ارز MedicalChain را در جفت‌های معاملاتی MTN/USDT یا MTN/ETH مورد معامله قرار دهید. به علاوه، تراست‌ولت و متامسک، کیف‌پول‌های قابل اعتمادی برای نگهداری توکن‌های MTN شما خواهند بود.
۷. رمز ارز MediShares
MediShares نخستین بازار فروش با همکاری دوطرفه است که بر مبنای تکنولوژی بلاک‌چین و قراردادهای هوشمند پایه‌گذاری شده است. این پلتفرم از قراردادهای هوشمند به‌منظور خودکارسازی مبادلات بیمه‌ای بهره جسته و این امکان را به شرکت‌های بیمه می‌دهد تا در عین اجتناب از تقلب، هرچه سریع‌تر دعاوی را پردازش نمایند. این پلتفرم از تکنولوژی بلاک‌چین جهت ایجاد یک دفتر کل غیرمتمرکز و شفاف برای ثبت مشارکت‌ها و دعاوی بهره جسته است.
برای اینکه اعضا بتوانند دعوی خود را به ثبت برسانند، دست کم لازم است که یک عضو (فرد دعوی کننده) به‌طور فعال در سیستم مشارکت ورزد. هرچه اعضا بیش‌تر مشارکت داشته باشند (یا به عبارت دیگر جامعه یا community بزرگ‌تر باشد)، بودجۀ بیش‌تری برای پرداخت دعاوی وجود خواهد داشت. MediShares از الگوریتم اثبات سهام (Proof-of-Stake) استفاده می‌کند.
صرافی‌های Gate.io و هیوبی‌گلوبال برای خرید توکن‌های MDS پروژۀ MediShares پیشنهاد می‌شوند. شما پس از خرید این توکن‌ها می‌توانید آن‌ها را در کیف‌پول‌های نرم افزاری تراست‌ولت و یا متامسک ذخیره کنید.
۸. رمز ارز MDSquare
MDsquare یک بلاک‌چین تشویقی مبتنی بر پلتفرم پزشکی از راه دور (Telemedicine) است. این سرویس بیماران را در هر گوشۀ جهان به متخصصان حوزۀ سلامت متصل می‌سازد. MDsquare در پلتفرم اتریوم پایه‌ریزی شده است و از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند. به موجب این قراردادها بیماران یک‌نوبت پرداخت انجام داده و مبلغ پرداختی آن‌ها در بین پرسنل پزشکی و اعضاء مرتبط (از قبیل مترجم و همینطور کمپانی‌های متولی فناوری‌های پوشیدنی یا wearables) تقسیم می‌گردد.
به علاوه، وجود بلاک‌چین موجب می‌گردد که فایل‌های پزشکی محرمانه با امنیت کامل به اشتراک گذاشته شده و چه بسا به بیماران این امکان را می‌دهد که داده‌های پزشکی خود را به‌طور ناشناس در اختیار کمپانی‌های تحقیقاتی در زمینۀ پزشکی قرار دهند.
صرافی پروبیت‌گلوبال (ProBit Global) تنها صرافی رمزارز با قابلیت پشتیبانی از رمز ارز MDSquare بوده و این توکن‌ها را در قالب جفت معاملاتی TMED/USDT برای خرید و فروش ارائه می‌دهد. کیف‌پول‌های تراست‌ولت و متامسک برای نگهداری توکن‌های TMED توصیه می‌شوند.
۹. رمز ارز EncrypGen
کمپانی EncrypGen با این عنوان شهرت یافته که به افراد امکان فروش اطلاعات موجود در DNAشان را در ازای توکن‌های رمز ارز می‌دهد. EncrypGen بر آن است که با پایه‌ریزی یک پلتفرم بلاک‌چین منحصربه‌فرد یا به نقل از خود این کمپانی «وب‌سایت آمازون مادۀ ژنتیکی» به افراد این امکان را بدهد تا داده‌های ژنومی خود را در چارچوبی امن در یک بازار تازه تأسیس (بازار داده‌های ژنومی) در حوزۀ رمزارزها به اشتراک بگذارند.
بازار MyGene-Chain در اوایل سال ۲۰۱۸ تأسیس گردید. این بازار برای مصرف‌کنندگانی است که می‌خواهند داده‌های ژنومی خود را با بالاترین میزان امنیت به اشتراک گذاشته و به‌طور بالقوه این داده‌ها را وارد چرخۀ بازاریابی کنند. با این حال، برخی متخصصان هشدار داده‌اند که پروسۀ هویت‌زدایی از داده‌های ژنومی ممکن است مشکل‌ساز گردیده و برخی داده‌های شخصی افراد را فاش نماید. به علاوه، این سیستم به‌طور کامل در مقابل تقلب مصون نیست. برای مثال، فرض کنید چه می‌شود اگر فردی با هدف بالابردن قیمت داده‌های ژنتیک خود ادعا کند که مبتلا به یک بیماری ژنتیکی نادر است؟ به علاوه، تمامی این پروسه موجب برانگیختن یک سؤال اخلاقی مهم می‌شود: آیا واقعاً حاضر هستید اطلاعات ژنتیکی خود را در ازای پول به محققان بفروشید؟
اگر قصد خرید رمز ارز EncrypGen را دارید، بایستی به سراغ صرافی Coinmetro بروید. در این صرافی می‌توانید توکن DNA را با دلار یا اتریوم معاوضه کنید. پس از خرید این رمزارز برای نگهداری آن احتیاج به کیف‌پول امنی خواهید داشت که از توکن‌های DNA نیز پشتیبانی کند. ما برای این کار، کیف‌پول‌های تراست‌ولت و متامسک را پیشنهاد می‌کنیم.
۱۰. رمز ارز BabyToken
BabyToken یک اپلیکیشن موبایل برای نظارت بر پروسۀ بارداری است. بیبی توکن از فناوری بلاک‌چین و هوش مصنوعی (AI) در پزشکی از راه دور، استخدام و خدمات مالی استفاده می‌کند. این اپلیکیشن به کاربران این امکان را می‌دهد که عادت ماهیانه، بارداری، زمان باروری و بسیاری فاکتورهای دیگر را پایش نمایند. کاربران می‌توانند هفته به هفته روند بارداری خود را دنبال کرده و هفتۀ بارداری و زمان زایمان خود را محاسبه نمایند. همچنین، این اپلیکیشن اطلاعاتی را در خصوص رشد نوزاد به‌طور هفتگی در اختیار قرار می‌دهد. با استفاده از BabyToken می‌توان وزن مادر را بر مبنای گایدلاین‌های بالینی تعریف شده براساس BMI فرد کنترل نمود. پایش وزن تنها جزئی از امکانات این اپلیکیشن است.
بیبی توکن از طریق صرافی Hanbitco قابل خریداری بوده و علاقه‌مندان می‌توانند در این صرافی توکن‌های BABY این پلتفرم را با بیت‌کوین مبادله نمایند. در حال حاضر، هیچ یک از کیف‌پول‌های متداول رمزارز از این توکن پشتیبانی نمی‌کنند.
سخن آخر
در این مقاله، به معرفی بهترین ارزهای دیجیتال حوزۀی سلامت پرداختیم و به شما نشان دادیم که چگونه از کریپتوکارنسی در مصارف پزشکی استفاده می‌گردد. همانطور که دریافتید، شواهد نشان می‌دهد که هر روزه، رقبای جدیدی در بازار ارزهای دیجیتال حوزه سلامت (Health) روی کار آمده است و می‌کوشند وضعیت سیستم سلامت را روزبه‌روز ارتقا‌ بخشند. این گزینه‌ها از تکنولوژی بلاک‌چین به‌عنوان ابزاری برای تکامل هرچه بیش‌تر عرصۀ پزشکی بهره می‌جویند. این پروژه‌ها با دیجیتالی‌کردن اسناد پزشکی و ایجاد شبکه‌های غیرمتمرکز برای پزشکان در شکل‌گیری یک سیستم مراقبت سلامت کارآمد با هدف بالقوۀ نجات جان افراد ایفای نقش می‌کنند.
سؤالات متداول
۱. چگونه می‌توان از بلاک‌چین در حوزۀ سلامت استفاده کرد؟
تکنولوژی بلاک‌چین عملکردهای مختلفی را در حوزۀ مراقبت سلامت ایفا می‌کند. فناوری دفتر کل یا ledger به محققان این حوزه امکان می‌دهد تا با دسترسی و انتقال آسان و امن مدارک پزشکی ایران پرده از کدهای ژنتیکی برداشته و زنجیره تأمین دارو را مدیریت کنند.
۲. آیا سرمایه‌ گذاری روی ارزهای دیجیتال مرتبط با Healthcare سودمند است؟
حوزۀ ارزهای دیجیتال مرتبط با سلامت، حوزه‌ای نوپا بوده و هنوز احتیاج به زمان بیش‌تری برای پس‌دادن امتحان خود دارد. با این حال، جای پیشرفت قابل توجهی برای این رمزارزها وجود دارد.
۳. ملاحظات اخلاقی مربوط به ارزهای دیجیتال حوزه سلامت (Health) کدامند؟
همانطور که در مقاله اشاره کردیم، از تکنولوژی بلاک‌چین برای ذخیره و انتقال ایمن مدارک پزشکی بیماران استفاده می‌شود. با این حال، توکنیزه‌کردن اطلاعات شخصی بیماران و ثبت آن‌ها در پلتفرم‌های غیرمتمرکز، ممکن است زمینه را برای فساد اخلاقی فراهم کند و افراد چه در جایگاه کاربران این پلتفرم‌ها و چه در جایگاه محققین می‌توانند از این اطلاعات به نفع خود سوءاستفاده کنند. بنابراین، لازم است پیش از آنکه به سراغ این ارزهای دیجیتال بروید، ابتدا این مسائل را در نظر بگیرید.
 

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *