معرفی و خلاصه کتاب فین تک در یک نگاه اثر آگوستین روبینی

فهرست این مقاله
معرفی کتاب فین تک در یک نگاه
پول و بازی‌های آن داستانی دور و دراز دارند. صنعت خدمات مالی، تقریبا همگام با نیازهای بشر رشد کرد و برای هر مشکل راه‌حلی را ارائه داد. این ماجرا از گذشته تا به حال ادامه داشته و در آینده نیز ادامه پیدا می‌کند. روند تحول از بانکداری سنتی به دیجیتالی و ظهور شرکت‌های فین تک، نوید آینده‌ مالی امن‌تر و خدمات بیشتر را به مردم جهان می‌دهد. در این قسمت از نسیم خبر به سراغ کتاب «فین تک در یک نگاه» از «آگوستین روبینی» می‌رویم و پای گلچین صحبت‌های او در مورد تحول در صنعت بانکداری و مالی می‌نشینیم. با ما همراه باشید.
نگاهی ساده به ماجرای پیچیده فین تک
فین تک در یک نگاه، چنین چیزی از آب در می‌آید: «گروهی از شرکت‌ها که با استفاده از فناوری‌های مدرن به دنبال ایجاد تحول در صنعت خدمات مالی هستند.» عبارت «فین تک» معنایی گسترده‌تر از نقل و انتقال پول دارد. اکنون به تمام تلاش‌های نوآورانه‌ای که در صنعت مالی رخ می‌دهند مثلا «ارزهای دیجیتالی»، «استفاده‌های نوین از فناوری بلاکچین» و حتی «اینترنت اشیا» هم فین تک گفته می‌شود.
شرکت‌های فین تک به دو گروه تقسیم می‌شوند. گروه اول برای رقابت با بانک‌ها قد علم کرده‌اند و به نوعی می‌خواهند با پر کردن شکاف‌هایی که در سیستم بانکداری وجود دارند آنها را از رده خارج کنند. ولی گروه دوم به دنبال همکاری با بانک‌ها و حتی ارتقای خدماتشان هستند. در هر صورت، شرکت‌های موفق در این صنعت به دنبال یک چیز می‌گردند و آن افزایش راحتی و رضایت کاربران است. حقیقت این است که نسل امروز به دنبال افزایش سرعت در ارائه خدمات مالی آن هم بدون نیاز به حضور فیزیکی در موسسات مالی یا بانک‌ها است.
فین تک؛ ضربه‌ ای جانانه به بانک‌ های از خود راضی
صنعت بانکداری در جهان طی سالیان دراز دست نخورده باقی ماند و مشتریان بانک‌ها به دلیل نیازشان به خدمات مالی مجبور به راه آمدن با شرایط بانک‌ها شدند. این موضوع باعث شد تا بانک‌ها به وضعیت ارائه خدماتشان مغرور شوند و با خودشان خیال کنند که در حال لطف کردن به مشتریان هستند.
صنعت فین تک با ورود خود به این زمینه و ارائه خدماتی که مشتریان آنها را در خواب هم نمی‌دیدند بانک‌های از خود راضی را یک تکان اساسی داد. اکنون سیستم بانکداری دو راه پیش رو دارد؛ یا باید تحولی اساسی در شیوه ارائه خدماتش ایجاد کرده و حتی با نوآوری‌های به ارمغام آورده فین تک هم‌پا شود یا آنکه از صحنه خدمات مالی کنار رود و جا را برای شرکت‌های تازه‌نفس و مشتری‌مدار فین تک باز کند!
انتقال پول چگونه صورت می گیرد؟

ماجرای انتقال پول در جهان، قصه دور و درازی دارد، اما چیزی که در قلب آن می‌گذرد یک فرایند ساده سه مرحله‌ای است:

فرد واریز کننده از طریق یک کارگزاری به عنوان واسطه و با استفاده از بسترهایی مانند اینترنت، پول را از سمت خود به سمت مقصد ارسال می‌کند.
پول واریز شده از طریق همان کارگزاری به مقصد ارسال می‌شود.
گیرنده نهایی، پول واریزی را از کارگزاری دریافت می‌کند.

در این میان، کارگزار، کارمزد این فرایند را از حساب واریز کننده برداشت می‌کند. ناگفته نماند که کارگزاری‌ها قبل از تحویل پول به گیرنده آن را به صورت اورژانسی سرمایه گذاری می‌کنند و از این راه هم برای خودشان منبع درآمد دیگری به وجود می‌آورند.
آشنایی با روش‌های نوین در انتقال وجه
در کتاب فین تک در یک نگاه از چندین و چند روش نوآورانه انتقال پول که در مقابل روش‌های سنتی قد علم کرده‌اند صحبت شده است. این روش‌ها عبارتند از:
به خدمت گرفتن تلفن همراه برای نقل و انتقال پول
شرکت‌های فین تک و نوآور که به دنبال ارائه خدمات بهتر و راحت‌تر به کاربران هستند تلفن‌های همراه را به بستری برای نقل و انتقال آسان پول تبدیل کرده‌اند. در این روش، انتقال پول و پرداخت طیف گسترده‌ای از قبض‌ها تنها با چند کلیک امکان‌پذیر شده است. با این وجود، این روش همچنان به حضور واسطه‌هایی مانند بانک‌ها نیاز دارد.
جابه‌جایی پول با استفاده از ارزهای دیجیتال
بخش دیگری که در کتاب «فین تک در یک نگاه» به آن پرداخته شده، انتقال پول با کمک ارزهای دیجیتال است. رمزارزها که سوغات فناوری و نوآوری‌های ساختارشکن هستند به عنوان نسل جدیدی از روش‌های انتقال اطلاعات و حتی پول شناخته می‌شوند. نقل و انتقال پول با استفاده از ارزهای دیجیتال، نیازی به حضور و تایید بانک‌ها ندارد و خبری از کارمزدهای سنگین یا اتلاف وقت نیست. چون تراکنش‌ها با اختلاف چند ثانیه به مقصد می‌رسند. گذشته از این «امنیت بالا» و «راحتی در استفاده» هم دو ویژگی دیگر هستند که نقل و انتقال پول با کمک ارزهای دیجیتال را به گزینه‌ای عالی حتی برای شرکت‌های بین‌المللی تبدیل کرده‌اند.
پرداخت‌ های P2P یا همتا به همتا
در این روش مبادله و انتقال که به طور ویژه برای ارزهای دیجیتال است، دو نفر به طور مستقیم ارزهای دیجیتالی خودشان را مبادله می‌کنند. برای استفاده از این روش باید در پلتفرم یا سایت‌های ارائه دهنده خدمات همتا به همتا ثبت‌نام کرده و پس از درج آگهی در آنها – برای خرید یا فروش رمز ارز – به دنبال خریدار یا فروشنده مناسب خودتان بگردید.
جا به‌ جایی پول با استفاده از شبکه‌ های اجتماعی
شبکه‌های اجتماعی نیز وارد بازی نقل و انتقال پول شده‌اند. پتانسیل بالای این بسترها و حضور گسترده کاربران آن را به یکی از بهترین مکان‌ها برای به دست آوردن شغل یا مشتری تبدیل کرده است. وقتی پای مشتری و کار در میان باشد، پول هم حضور دارد. شبکه‌های اجتماعی برای پر کردن این شکاف دست به کار شده‌اند. در ادامه، برخی از رسانه‌های فعال و موفق در زمینه انتقال مستقیم پول را بررسی می‌کنیم:

این پیام‌رسان پس از خریداری شدن توسط فیسبوک با کمک بانک «اَکسس» زمینه نقل و انتقال سریع پول را برای کاربرانش فراهم کرده است.

شبکه اجتماعی فیس بوک از سال ۲۰۱۵ ویژگی نقل و انتقال پول را در بستر خود فعال کرد. اکنون این قابلیت به جز آمریکا در سرتاسر اروپا هم پشتیبانی می‌شود.

این پیام‌رسان با راه‌اندازی سرویس «اسنپ‌کش» به طور ویژه از نقل و انتقال پول در بستر خودش پشتیبانی می‌کند.
پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های دیگری مانند: «وی‌چت» و «وایبر» هم امکان پرداخت امن در بستر خود را به وجود آورده‌اند.
وام‌ ها چگونه به وجود آمدند؟
بخش جالب دیگر در کتاب «فین تک در یک نگاه» به ماجرای وام‌ها تعلق دارد. اولین شکل واقعی وام‌دهی در تاریخ به صورت ضمانتی بود. در این روش، شما برای قرض گرفتن مقدار پولی که می‌خواستید باید چیزی را گرو می‌گذاشتید. البته اگر خوب نگاه کنیم این شیوه هنوز هم توسط بانک‌ها اجرا می‌شود.
به این ترتیب که مردم در ازای پولی که به عنوان وام دریافت می‌کنند خانه، زمین و چندین فرد معتبر را به عنوان پشتوانه به بانک معرفی می‌کنند تا اگر زمانی از پس پرداخت قسط‌های وام بر نیامدند اموال یا اعتبار دیگران بتواند این جای خالی را پر کند. کم‌کم در گذر زمان بانک‌ها به وجود آمدند و با دور زدن قوانین دینی در مسیحیت، نام «بهره» را با «کارمزد» یا مواردی از این دست عوض کردند. به این ترتیب، پای مردم عادی هم به بانک‌ها و ماجرای وام‌ها باز شد.
وام؛ محصولی پر سود برای بانک‌ ها

اگر زاویه نگاهمان را اندکی تغییر دهیم می‌بینیم که بانک‌ها فقط فروشندگان محصولات مختلف مالی هستند. وام‌ها نیز یکی از بزرگ‌ترین محصولات آنها به شمار می‌‌روند. به همین دلیل بانک‌ها به دنبال طراحی شکل‌های مختلفی از وام هستند تا از این راه مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب کنند. سود وام‌ها از طریق بهره و کارمزدی که به اصل پول تعلق می‌گیرد تامین می‌شود. بنابراین می‌توان اینطور گفت که وام‌ها شاهرگ‌های حیاتی بانک‌ها هستند. حالا اگر وام دهندگان نتوانند وام‌های خود را پرداخت کنند چه بلایی بر سر بانک‌ها می‌آید؟
نگاهی به راه‌حل‌ های بانک‌ ها برای وام‌ هایی که پس داده نمی‌ شوند
بانک‌های مختلف، روش‌های متفاوتی برای این موضوع دارند:

بی‌معطلی به سراغ اعتبار فرد پشتیبان می‌شوند.
اموال و دارایی‌هایی که به عنوان وثیقه گذاشته شده بودند را مصادره می‌کنند.
سرمایه پشتیبان تهیه می‌کنند تا شکاف خالی وام‌های پرداخت نشده را پر کنند.
از قبل روی چند طرح بسیار متفاوت وام سرمایه گذاری می‌کنند تا تمام سرمایه خود را در اختیار یک عده خاص قرار نداده باشند.

وام بدون ضامن، بدون تعهد و بدون نیاز به سپرده گذاری!
در ادامه ماجرای وام‌ها در کتاب «فین تک در یک نگاه» به وام‌های ویژه و بسیار جذاب می‌رسیم که هدفشان مردم عادی است. نمونه این گونه وام‌ها که به علت حذف شدن ضامن و وثیقه برای بانک‌ها یا موسسه‌های مالی با ریسک بالایی همراه هستند در کارت‌های اعتباری و دانشجویی دیده می‌شوند. البته مجموعه وام دهنده برای اینکه سرش بی‌کلاه نماند نرخ بهره را بسیار بالا در نظر می‌گیرد. اگر از این زاویه به آن نگاه کنیم، وام دهنده در هر صورت سود می‌کند و این وام گیرنده است که کلاه گشادی بر سرش گذاشته می‌شود.
بانکداری، کسب و کارها و فین تک
فین تک در یک نگاه، تحولی در ماجرای کسب و کارها و بانک‌ها به وجود آورده است. بانک‌ها از کارآفرین‌ها دل خوشی ندارند. چون تخمین می‌زنند که بیشتر آنها در طی یک تا پنج سال پس از راه‌اندازی با سر به زمین می‌خورند. بنابراین، دلیلی نمی‌بینند که اعتبار خودشان را به پای چنین معامله پر از ریسکی بگذارند. اینجا است که فین تک وارد میدان می‌شود.
اکنون شرکت‌های مالی زیادی هستند که با گوش باز پای حرف‌های کارآفرین‌های تازه‌نفس می‌نشینند و بدون سخت‌گیری‌های عجیب و غریب بانک‌ها اعتبار مورد نیاز کارآفرین‌ها را تامین می‌کنند. جالب اینجا است که بر خلاف نظر بانکداران سنتی که نظریه‌های ساختارشکن کارآفرین‌‌های جوان را غیر قابل اعتماد می‌‌خوانند، بخش قابل توجهی از این کسب و کارهای نوپا با کمک فین تک باعث تحول صنعت خودشان می‌شوند. سوال اینجا است که صنعت فین تک چه چیزی در کسب و کارهای کوچک دیده که به آن این‌قدر بها می‌دهد؟
بیایید چند مورد از این دلیل‌ها را با هم بشماریم:
۱) تعداد کسب و کارهای کوچک بسیار بیشتر از کسب و کارهای بزرگ است
کسب و کارهای کوچک برای بانک‌ها حکم اقیانوس‌های آبی را دارند که می‌توانند آزادانه‌تر در آن به ماهیگیری بپردازند؛ اما بانک‌ها در عمل نشان داده‌اند که حضور در اقیانوس‌های خونین کسب و کارهای بزرگ را بیشتر دوست دارند. این در حالی است که فین تک به دنبال آب‌های آزادتر و آبی‌تر می‌گردد. چون می‌داند این آب‌ها راه را به سمت اقیانوس‌های آزاد باز می‌کنند.
۲) تاثیر گسترده‌ ای روی اقتصاد می‌ گذارند
کتاب «فین تک در یک نگاه» به تاثیر کلان کسب و کارهای کوچک بر اقتصاد اشاره می‌کند. کسب و کارهای کوچک، بخش بزرگی از گردش اقتصاد را بر عهده دارند. بی‌اهمیتی به آنها ضربه بزرگی به اقتصاد جهان می‌زند و فرصت‌های پیشرفت را از مردم جهان می‌رباید.
نوآوری و تغییر رفتار مشتری؛ صدای پای نیازهای جدیدی در راه است
در گذشته که اینترنت وجود نداشت، مردم تمام خریدهای خود را به صورت حضوری انجام می‌دادند. در آن هنگام اگر کسی می‌خواست کمترین قیمت و بالاترین کیفیت از یک محصول را پیدا کند، چاره‌ای جز پوشیدن کفش‌های آهنین و زیر پا گذاشتن تمام مغازه‌های شهر را نداشت. با ظهور اینترنت، مردم به جای پاهایشان از انگشت‌هایشان برای پیدا کردن بهترین محصول مورد نظرشان استفاده کردند.
آنها با چند دقیقه جستجو در وب‌سایت‌ها می‌توانستند اطلاعات خیلی خوبی را به دست بیاورند. بعد از آنکه پای خرید و فروش اینترنتی به دنیای وب باز شد، باز هم کار مردم راحت‌تر گشت. چون دیگر نیازی نبود برای خرید محصولی که پیدا کرده بودند به مغازه بروند. تنها کافی بود اطلاعات حساب خود را وارد کنند و در عرض چند ثانیه محصول را بدون یک میلیمتر جابه‌جا شدن از آن خود کنند.
مشتری جدید، سیستم قدیمی؛ چالش‌ ها و رویش‌ ها

تحول در ذهن ایجاد می‌شود، به عنوان نیاز بروز پیدا می‌کند و به یک حق تبدیل می‌گردد. این فرایندی است که تقریبا تمام نوآوری‌های جهان آن را پیموده‌اند. ماجرای تحول در خرید و روش‌های پرداخت هم به همین ترتیب است. اکنون مردم به هر چه آسان‌تر شدن فرایندهای پیچیده عادت کرده‌اند و توقع دارند که بانک‌ها یا سیستم‌های ارائه دهنده خدمات مالی بدون هیچ اتلاف وقتی این نیازها را پوشش دهند.
مثلا یکی از این درخواست‌های جدید، پرداخت بدون کارت‌های بانکی و با استفاده از تلفن همراه، ساعت، دستبند و عینک‌های هوشمند است. به دنبال این ماجرا شرکت‌های فعال در صنعت فین تک با ارائه روش‌های پرداخت نوآور مثل «mPOS»، سامانه‌های پرداخت جدید مانند «کیف پول گوگل» و «اپل پی» در پی یافتن پاسخ‌های مناسب به این نیازها هستند.
مدیریت ثروت و آغاز تحول در دنیای سرمایه گذاری
در بخش دیگری از کتاب «فین تک در یک نگاه» به موضوع سرمایه گذاری و مدیریت ثروت می‌رسیم. به دست آوردن ثروت، یک چیز و توانایی مدیریت و افزایش آن یک چیز دیگر است. بسیاری از کسانی که آینده خود را در فقر سپری خواهند کرد اکنون درآمدهای جاری خوبی دارند. تنها مشکل آنها ناتوانی در مدیریت ثروت است.
در این زمینه افراد مختلف برخوردهای مختلفی را از خودشان نشان می‌دهند. برخی ترجیح می‌دهند که با استفاده از خودآموزی به دنبال یافتن راه‌های مختلف برای مدیریت ثروتشان باشند. این افراد طرفدار پر و پا قرص کلاس‌های آموزشی، کتاب‌ها و راهنمایی‌های مختلف هستند. در نقطه مقابل برخی دیگر ترجیح می‌دهند که در کنار شرکت در کلاس‌های آموزشی از مشاوران مالی هم کمک بگیرند و در نهایت بهترین تصمیم را برای سرمایه‌های ارزشمندشان بگیرند. فین تک در این زمینه هم می‌تواند مسیر پیش‌رو را برای کاربران هموارتر کند. اما چطور؟
خوش‌ آمدگویی به شکل جدیدی از آموزش و مشاوره
فین تک به نوآوری چشم دوخته و نزدیک‌ترین جایی که می‌توان این نوآوری را به کاربران ارائه داد در نسل‌های جدید تلفن‌های همراه نهفته است. این همان چیزی است که در کتاب «فین تک در یک نگاه» با آن سر و کار داریم. راه‌اندازی کلاس‌های آنلاین سرمایه‌گذاری، نرم‌افزارهای حرفه‌ای مدیریت سرمایه و حتی ربات‌‌ها، بخشی از تلاش‌های صنعت فین تک برای تحول در ارائه خدمات مدیریت ثروت به شمار می‌روند.
ایده‌های فین تک برای کمک به سرمایه گذاران خرد
در کتاب «فین تک در یک نگاه» توجه ویژه‌ای به سرمایه گذاران خرد شده و راه‌حل‌های فین تک برای کمک به این دست از سرمایه گذاران توضیح داده شده است. سرمایه گذاری یک بازی است و کسانی در این بازی پیروز می‌شوند که به جای شکایت از دست پیچیدگی‌های این ماجرا، هر چه سریع‌تر قوانین را یاد بگیرند و از هر جایی که هستند برای ورود به این بازی تلاش کنند.
یکی از راه‌حل‌هایی که فین تک پیش پای سرمایه گذاران خرد می‌گذارد نرم‌افزارهایی است که با گرد کردن تراکنش‌های کاربران و واریز پول اندک ذخیره شده به حساب پس‌اندازشان اندوخته‌های کوچکی را برایشان جمع‌آوری می‌کنند. طبق آمارها با استفاده از این روش به طور معمول هر شهروند در طول ماه نزدیک به ۲۰۰ دلار پس‌انداز می‌کند. این مبلغ کوچک بدون آنکه هیچ فشاری بر کاربر وارد کند از لابه‌لای تراکنش‌های او بیرون کشیده می‌شود و برای ماه‌ها یا حتی سال‌های آینده اندوخته می‌گردد.
فین تک بر قایق اطلاعات، سوار است

فین تک در یک نگاه کلی، کاربر و نیازهای او را تعقیب می‌‌کند. شاید برایتان سوال باشد که صنعت بازارهای مالی بر چه اساسی این کار را انجام می‌دهد؟ پاسخ در یک واژه خلاصه می‌شود: «اطلاعات». فین تک به طور پیوسته در حال جمع‌آوری، طبقه‌بندی و تحلیل داده‌های به دست از فعالیت کاربران در شبکه‌های مجازی، وب‌سایت‌ها، اپراتورهای تلفن همراه و اپلیکیشن‌های گوناگون است؛ مثلا اینکه کاربران در شبکه‌های مجازی از چه داده‌هایی استقبال می‌کنند، تقاضای دریافت چه خدماتی را دارند و چه نیازهای پنهانی در گیرودار استفاده آنها از خدمات آنلاین برایشان قد علم می‌کنند.
خدمتی که اینترنت اشیا به شهرها و شهروندان می‌ کند
اتصال اشیا به اینترنت، بخش دیگری است که در کتاب «فین تک در یک نگاه» به آن پرداخته شده است. وقتی اشیا بتوانند از طریق اینترنت با دیگر اشیا و حتی انسان‌ها در ارتباط باشند و این ماجرا در سطح شهرها و کشورهای مختلف گسترده شود تحول بزرگی در زندگی شهری به وجود می‌آید. در آن صورت، کیفیت زندگی شهری به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد، خطرات ناشی از خطاهای انسانی کم می‌شود و حتی هزینه‌ها هم به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کنند.
صنایع باید چالش اینترنت اشیا را جدی بگیرند. آینده از آن کسب و کارهایی است که خودشان را به پای این پیشرفت گسترده می‌رسانند؛ مثلا صنایع مادر مانند نفت، گاز یا برق را در نظر بگیرید. این شرکت‌ها هزینه زیادی را بابت نگهداری از دستگاه‌هایشان می‌پردازند و افراد را به صورت حضوری برای سرکشی می‌فرستند. جالب اینجا است که حتی با وجود سرکشی مستقیم افراد، باز هم نمی‌توان محل دقیق خرابی‌ها را به سرعت تشخیص داد و برای تعمیرشان اقدامی کرد.
ولی اگر این سیستم‌ها به اینترنت اشیا مجهز باشند می‌توانند محل دقیق خرابی و حتی نوع مشکل پیش آمده را به تکنسین‌ها اطلاع دهند. در این صورت، نه تنها فرایند تعمیر و ارائه خدمات به شکلی عالی صورت می‌گیرد بلکه امنیت جانی و مالی افراد حفظ می‌گردد و از نیروی انسانی در جای درست و بهینه کمک گرفته می‌شود.
نگاهی کوتاه به کاربردهای گسترده اینترنت اشیا

تاکنون اینترنت اشیا در ۹ دسته‌بندی جای گرفته که در کتاب «فین تک در یک نگاه» به آنها پرداخته شده است. البته این امکان وجود دارد که با ظهور نسل‌های جدید فناوری بر تعداد این دسته‌بندی‌ها افزوده گردد یا حتی تعدادی از آنها با هم ادغام شده و شکل تازه‌تری از خدمات را ارائه دهند. بیایید نگاهی به این دسته‌بندی‌ها بیندازیم:
۱) اشیایی که به بدن متصل می‌ شوند
در این دسته که بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی گوشی‌های هوشمند به آن می‌‌پردازند تمام ساعت‌های مچی، گجت‌های هوشمند مراقبتی، گجت‌های پوشیدنی و حتی لباس‌های هوشمند هم جای گرفته‌اند.
۲) اینترنت اشیای وسایل خانه
از روشنایی خانه گرفته تا درب، پرده‌ها، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، یخچال، جارو برقی و … در این دسته جای می‌گیرند.
۳) اینترنت شبکه‌ های زیر ساخت
نمونه آن را کمی قبل با هم بررسی کردیم. مانند همان ماجرایی که در شرکت‌های آب، برق و گاز روی می‌دهد. شاید بتوان گفت که اینترنت اشیا بزرگ‌ترین موهبت برای این شرکت‌ها است.
۴) دستگاه‌ های مراقبتی
مانند دستگاه‌های هوشمند تست قند خون، تب سنج، سنجش سطح اکسیژن، ضربان قلب و … .
۵) مصرف هوشمندانه منابع
دستگاه‌هایی که بر میزان مصرف منابعی مانند آب، برق و گاز نظارت می‌کنند و در راستای بهینه‌سازی مصرف دست به عمل می‌زنند.
۶) اینترنت اشیا در صنایع
این دسته به دنبال استفاده هوشمندانه از اینترنت اشیا در صنایعی مانند معدن یا کشاورزی است.
۷) اینترنت اشیا در دنیای خرید، فروش و بازاریابی
بهینه‌سازی تجربه کاربری، استفاده از داده‌های حیاتی ذخیره شده برای ارائه بهترین عملکرد و مهیاسازی بستر یک خرید خاطره‌انگیز خدمتی است که اینترنت اشیا به این دسته‌بندی ارائه می‌دهد.
۸) پهبادها و پروژه‌های ساخت و ساز
این دسته هم می‌تواند با تکیه بر اینترنت اشیا اطلاعات ارزشمندی را به دست بیاورد و از آن برای ارتقای خود نهایت بهره را بگیرد.
۹) اینترنت اشیا و حمل و نقل
صنعت خودرو و حمل و نقل می‌تواند استفاده‌های بسیار جالبی از اینترنت اشیا داشته باشد. اصلاح رفتار رانندگان، ارائه خودکار خدمات بیمه و موارد بسیاری از این دست، تنها گوشه‌ای از امکاناتی است که اینترنت اشیا به این دسته ارائه می‌دهد.
فین تک و امنیت؛ ماجرای یک مبارزه جانانه بر سر اطلاعات و پول
فعالیت در فضای دیجیتال و هم‌‌قدم شدن با نوآوری به معنی افزایش امنیت در مقابل حمله‌های سایبری است. کتاب «فین تک در یک نگاه» به چند مورد از این تلاش‌ها اشاره کرده است که آنها را با هم مرور می‌کنیم:
۱) هوش تهدید
مجموعه‌ای از اطلاعات است که در آن تمام درزهای امنیتی، حفره‌ها و بخش‌های ضعیف، قبل از وقوع یک حمله واقعی مورد بررسی قرار می‌گیرند.
۲) تشخیص رفتاری
در این روش، همچون یک کارآگاه، تمام ماجراهایی که می‌توانند توسط نرم‌افزارهای مخرب مورد استفاده قرار بگیرند را زیر ذره‌بین برده، آنها را شناسایی کرده و راه‌حلی برای مقابله با آنها پیدا می‌کنند.
۳) امنیت در برابر تقلب
مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و روش‌ها است که از آن برای مقابله با خطر حمله مهاجمان به شبکه یا دستگاه‌ها استفاده می‌شود. در این فناوری، مهاجم به جای روبه‌رو شدن با هسته سیستم در یک هسته تقلبی گیر می‌افتد و در آنجا است که دیگر توانایی نفوذ به دیگر بخش‌ها را از دست می‌دهد.
پیام اصلی آگوستین روبینی در کتاب «فین تک در یک نگاه» چیست؟

نمایشی کوتاه از آینده صنعت فین تک و مسیری که در ادامه آن را می‌پیماید هدفی بود که «آگوستین روبینی» در کتابش به دنبال ارائه آن به مخاطبانش بود. فین تک بر بستر اینترنت جهانی جریان دارد و این امکان را برای کشورهای جهان فراهم می‌کند تا فراتر از حد و مرزها به ارائه خدمات جهانی به مردم سرتاسر جهان مشغول شوند. روبینی معتقد است کشورها و شرکت‌هایی که در مقابل این تغییر مقاومت می‌کنند خیلی زود به حاشیه کشانده می‌شوند.
نظر شما چیست؟
فکر می‌کنید در ۵۰ سال آینده صنعت خدمات مالی به چه سمت و سویی حرکت کند؟ پیش‌بینی شما چیست؟

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *