هوش مصنوعی (AI) چیست و کاربرد آن در چه صنایعی است؟

در طول تاریخ، انسان همیشه به‌دنبال راهی برای آسان‌تر کردن زندگی و کارهای پرزحمت مانند حمل‌ و نقل، آشپزی، درمان و… بوده است؛ برای مثال اختراع چرخ را در نظر بگیرید که انقلابی در نحوه حمل و نقل انسان ایجاد کرد. در این میان، پس از هزاران سال انسان همچنان روش اجداد خود را در یافتن راهی برای آسان‌ترکردن زندگی ادامه می‌دهد و در حال حاضر توانسته است به فناوری‌های پیشرفته‌ای دست پیدا کند.
دنیای ما امروزه بیش از هر زمان دیگری وابسته به فناوری است و فناوری‌های جدید روز به روز در حال تکامل هستند. هر روز نیز برنامه‌ها و ابزارهای مختلفی براساس فناوری ایجادشده در بازار عرضه می‌شوند. این برنامه‌ها و ابزارها با کارایی بیشتر و صرفه‌جویی در زمان سعی دارند به بشر خدمت کرده و زندگی او را آسان‌تر کنند. یکی از مهم‌ترین فناوری‌های موجود که نگرانی‌هایی را نیز برای بسیاری از محققان و دانشمندان مانند استیون هاوکینگ ایجاد کرده، هوش مصنوعی است.
این فناوری به اصطلاحی فراگیر برای برنامه‌هایی تبدیل شده است که وظایف پیچیده‌ای مانند ارتباط آنلاین با مشتریان، بازی شطرنج، تشخیص بیماری و بسیاری از موارد دیگر را بر عهده دارند که زمانی برای انجام آن‌ها، به کمک انسان نیاز بود. در ادامه به شرح این فناوری می‌پردازیم.
فهرست این مقاله
 هوش مصنوعی چیست؟ (Artificial intelligence)
هوش مصنوعی (Artificial intelligence) که به اختصار Al نامیده می‌شود، موضوع قرن حاضر است. این فناوری رایانه‌ها و ماشین‌ها را تقویت می‌کند تا توانایی‌های ذهن انسان برای حل مشکلات و تصمیم‌گیری را شبیه‌سازی کند. درواقع این علم رشته‌ای آکادمیک است که به چگونگی ساخت کامپیوترها و برنامه‌هایی با قابلیت رفتار هوشمندانه توجه دارد و نوآوری‌هایی را وارد دنیای فناوری می‌کند که هیچ‌کس در دهه‌های گذشته به آن فکر نمی‌کرد. امروزه ما ماشین‌هایی داریم که می‌توانند یک کار را پردازش کرده و محیط اطراف را مانند مغز انسان درک کنند.
این فناوری در سال‌های اخیر، رشد تصاعدی داشته است. «فناوری یادگیری عمیق» برجسته‌ترین جلوه آن بوده که مبتنی بر توسعه شبکه‌های مصنوعی عصبی است. به زبان ساده فناوری یادگیری عمیق روش کار مغز انسان را تقلید می‌کند؛ به این معنا که این فناوری بدون دخالت انسان قادر به آزمایش، یادگیری و توسعه خود است. توانایی در تشخیص تصاویر، درک گفتار، ترجمه از زبانی به زبان دیگر و سایر قابلیت‌های این فناوری، شرکت‌های آمریکایی در سیلیکون ولی (Silicon Valley) به‌ویژه فیسبوک و گوگل را وسوسه کرده است.
گوگل و فیسبوک در زمینه فناوری‌های Artificial intelligence پیشگام هستند؛ به‌طوری‌که این فناوری به گوگل کمک می‌کند خدمات خود را به‌صورت قابل‌توجهی توسعه دهد؛ برای مثال به لطف این فناوری تلفن‌های هوشمند اندروید می‌توانند با ترجمه هم‌زمان عبارت نوشته‌شده در علائم راهنمایی و رانندگی نصب‌شده در جاده‌ها به رانندگان کمک کنند. برای نمونه این فناوری درباره فیسبوک یعنی یادگیری عمیق، به این شبکه اجتماعی اجازه می‌دهد چهره‌ها را در عکس‌ها تشخیص دهد، محتوای نامناسب را شناسایی و حذف کند و تنها محتوای مناسب را در پلتفرم به کاربر نشان دهد.
Artificial intelligence در حال حاضر در آموزش، کار و تمام جنبه‌های زندگی انسان نفوذ کرده است؛ البته تکنیک‌های این فناوری در حال توسعه و تکامل هستند. برای بیان یک نمونه از پیشرفت‌های این فناوری می‌توان بازی شطرنج در رایانه‌ها را که اوایل استفاده از این فناوری بود، با اتومبیل‌های خودران مقایسه کرد که امروزه در حال تولید هستند. با این حال AL هنوز یک فناوری جدید و پیچیده است که برای استفاده حداکثری از آن به چیزی بیش از استخدام یک مهندس داده نیاز است. درواقع شرکت‌ها باید ابزارها، فرایندها و استراتژی‌های مدیریتی را برای اطمینان از موفقیت این فناوری اجرا کنند. ظهور راه‌حل و ابزارهای مبتنی بر این فناوری به این معناست که شرکت‌های بیشتری می‌توانند با هزینه کمتر و در زمان کمتر از این فناوری بهره‌مند شوند.
مزایای هوش مصنوعی
این فناوری در قرن حاضر به‌شدت بر زندگی بشر تأثیر گذاشته است و حتی اگر شما متوجه آن نشده باشید به بخش مهمی از زندگی انسان تبدیل شده است. پیشنهادهای سریع در موتورهای جست‌وجو و گوشی‌های هوشمند، دیدن ربات‌ها در مراکز خرید و… همگی نمونه‌هایی از کاربردهای این فناوری در زندگی امروزه انسان به شمار می‌روند. Artificial intelligence عرصه‌ای وسیع برای توسعه فناوری ایجاد می‌کند. در ادامه به بیان مزایای این فناوری می‌پردازیم.
۱- اتوماسیون

اتوماسیون (عمل‌کردن بدون نیاز به کمک خارجی) به‌عنوان مهم‌ترین مزیت Artificial intelligence در نظر گرفته می‌شود که به تأثیرات قابل‌توجهی بر محصولات و خدمات مصرف‌کننده، حمل و نقل و صنایع ارتباطات منجر می‌شود. این فناوری را می‌توان برای خودکارسازی هر فعالیتی، از وظایفی که به نیروی زیادی نیاز دارند تا فرایند استخدام استفاده کرد؛ برای مثال تعداد بی‌شماری برنامه مبتنی بر این فناوری وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای خودکارسازی فرایند استخدام استفاده کرد. چنین ابزارهایی به رهایی کارمندان از کارهای دستی خسته‌کننده منجر خواهد شد و به کارمندان اجازه خواهد می‌دهد روی کارهای پیچیده‌تری تمرکز کنند.
۲- تصمیم‌گیری

یکی از مهم‌ترین اهداف این فناوری، کمک به تصمیم‌گیری‌‌های تجاری هوشمندانه است. این فناوری برای تصمیم‌گیری توسط شرکت‌ها استفاده می‌شود تا به آن‌ها کمک کند با استفاده از مجموعه داده‌ها و این فناوری تصمیم‌های دقیق‌تر، سریع‌تر و منسجم‌تری را بگیرند که می‌تواند مزایای قابل‌توجهی برای کسب و کارها به همراه داشته باشد؛ چراکه این فناوری می‌تواند داده‌ها را در مدت‌زمان بسیار کوتاهی درک و بدون خطا تجزیه و تحلیل کند.
۳- مدیریت وظایف تکراری

انجام کارهای تکراری می‌تواند بسیار یکنواخت و وقت‌گیر باشد. استفاده از هوش مصنوعی برای کارهای خسته‌کننده و معمولی می‌تواند به ما کمک کند تا بر مهم‌ترین وظایف در لیست کارهایمان تمرکز کنیم. بانک مرکزی آمریکا از یک Artificial intelligence به‌عنوان دستیار مالی مجازی به نام اریکا استفاده می‌کند.
۴- شخصی‌سازی

شخصی‌سازی در کنار تمام مزیت‌هایی که می‌تواند برای مشتری‌ها در هر صنعتی داشته باشد، کاری زمان‌بر و طاقت‌فرساست که خوشبختانه می‌توان از هوش مصنوعی برای ساده‌ترکردن فرایند آن استفاده کرد؛ برای نمونه شرکت Thread که در زمینه مد و پوشاک فعالیت می‌کند، توانسته است به‌کمک این فناوری برای ارائه توصیه‌های شخصی درباره انتخاب لباس بهتر به هر مشتری به‌صورت جداگانه مشاوره دهد.
بیشتر مردم دوست دارند یک استایلیست (مشاور در زمینه مد) داشته باشند که اگر این خدمات بدون دریافت هزینه باشد، حتماً برای مشتریان جذاب‌تر خواهد بود. علاوه بر موارد بالا می‌توان مزایای بی‌شمار دیگری مانند مدیریت بحران، سبک زندگی، تحقیق، تجزیه و تحلیل داده‌ها، افزایش تجربه مشتری، افزایش بهره‌وری کسب و کارها، به حداقل رساندن خطاها و حل مسائل پیچیده را برای این فناوری نام برد.
انواع هوش مصنوعی
در حال حاضر Artificial intelligence با وجود شگفتی‌های فراوانی که دارد، تنها بخشی از این فناوری را ارائه داده است. درواقع این مبحث به‌قدری گسترده است که قراردادن کل آن در یک دسته ممکن نیست. بخشی از این تکنولوژی مربوط به آینده است و در حال حاضر تنها به‌عنوان یک ایده مطرح می‌شود. شناخت این بخش‌ها احتمالاً بیش‌ازپیش شما را هیجان‌زده خواهد کرد.
۱- هوش مصنوعی محدود (Artificial Narrow Intelligence)
Narrow AL تنها نوع این فناوری است که تاکنون انسان توانسته است با موفقیت به آن دست پیدا کند و در اصل یک سیستم AL است که برای کارهای خاص طراحی شده است. تمام برنامه‌های کاربردی در تلفن‌های هوشمند و اینترنت، تجزیه تحلیل داده‌ها و… از این فناوری استفاده می‌کنند.
Narrow AL گاهی اوقات به‌عنوان هوش مصنوعی ضعیف نیز شناخته می‌شود؛ یعنی ناکارآمد یا چیزی شبیه به آن نیست، بلکه برعکس این فناوری در مشاغل معمولی بسیار خوب عمل می‌کند. دلیل این نام‌گذاری برای آن است که این نوع سیستم به صراحت برای یک کار ایجاد شده است و به‌دلیل این رویکرد و ناتوانی در انجام وظایفی غیر از مواردی که برای آن‌ها طراحی شده است، به آن هوش مصنوعی محدود گفته می‌شود.
این تمرکز صریح برای اطمینان از تکمیل یک کار ساخته شده است. Narrow AL در اصل یک برنامه کامپیوتری است که می‌توان آن را جایگزین بسیاری از مشاغل انسانی در سراسر جهان کرد؛ زیرا این فناوری به‌دلیل کارایی، سرعت و کاربرد بالای آن برای بشر، یکی از راه‌حل‌های پیشنهادی برای شرکت‌هاست که در کنار کاهش هزینه‌ها، کارایی خود را نیز افزایش دهند. امروزه از Narrow AL در فعالیت‌های مختلف اینترنتی مانند تشخیص چهره، جست‌وجو در اینترنت، راندن خودروها و… استفاده می‌شود که به‌صورت روزانه موردنیاز هستند.
نمونه‌هایی از Narrow AL

نرم‌افزار تشخیص چهره
ابزارهای پیش‌بینی بیماری (اینکه فرد با توجه به شرایط فعلی ممکن است چه بیماری را در آینده تجربه کند).
تولید ربات‌های پهپاد
فیلترهای موجود در ایمیل
الکسا، دستیار صوتی آمازون (این دستیار صوتی در فعالیت‌های مختلفی همچون روشن و خاموش‌کردن وسایل برقی، پخش آهنگ و… استفاده می‌شود).
ابزارهای نظارت بر شبکه‌های اجتماعی
بازاریابابی براساس فعالیت‌های کاربران اینترنت
ماشین‌های خودران

۲- هوش مصنوعی عمومی (Artificial General Intelligence)
همان‌طور که از مطالب بالا متوجه شدیم، در حال حاضر از Narrow AL در فناوری‌هایی مانند اینترنت استفاده می‌شود. درواقع Narrow AL، به سطحی از فناوری اشاره دارد که امروزه Artificial intelligence به آن رسیده است. در مقابل هوش مصنوعی عمومی به سطحی از فناوری اشاره می‌کند که قرار است در آینده عرضه شود.
هوش مصنوعی عمومی که با نام هوش مصنوعی قوی نیز شناخته می‌شود، نوعی از AL است که می‌تواند درست مانند انسان‌ها بیندیشد، رفتارهای انسانی را تقلید کند، توانایی یادگیری و استفاده از هوش خود را برای حل هر مشکلی داشته باشد و عملی را انجام دهد. این نوع فناوری می‌تواند اعمالی مانند پردازش زبان، وظایف شناختی مانند تفکر، پردازش و وظایف ادراکی مانند بینایی را به‌گونه‌ای انجام دهد که قابل تشخیص از عملکرد انسان نباشد.
General AL برخلاف Narrow AL که تنها یک کار خاص انجام می‌دهد، می‌تواند گسترده باشد و کارهای مختلفی را انجام دهد. باید توجه داشت، این نوع هوش مصنوعی هنوز به‌صورت واقعیتی دور از ذهن است؛ زیرا در حال حاضر ابزارهای موردنیاز برای ساخت آن در دسترس نیستند که دلیل آن می‌تواند این باشد که حتی مغز انسان هنوز به‌صورت یک جعبه سیاه است و انسان همچنان تا فهمیدن و درک معنی واقعی و درست هوش فاصله دارد.
۳- ابرهوش مصنوعی (Artificial Super Intelligence)
ابرهوش مصنوعی یکی از دورترین تئوری‌های AL بوده و در حال حاضر تنها در حد یک نظریه باقی مانده است. سناریوهای زیادی درباره این فناوری پیش‌بینی شده است. درواقع Super AL، یک هوش مصنوعی فرضی است که علاوه بر تقلید رفتار انسان، به‌صورت خودآگاه رفتار می‌کند و از ظرفیت هوش و توانایی انسان نیز فراتر خواهد رفت. ابرهوش را می‌توان آخرین هدف و گام برای Artificial intelligence در نظر گرفت که می‌تواند فراتر از شناخت انسان هم برود.
کاربرد هوش مصنوعی
AI یک فناوری استراتژیک ضروری است که به‌سرعت در حال تبدیل‌شدن به مزیتی رقابتی برای بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌هاست. شرکت‌هایی که این فناوری را به برنامه‌های تجاری-سنتی خود اضافه می‌کنند، با به دست آوردن کارایی بیشتر در مدت‌زمان کمتر، فرصت‌های درآمدی جدید و بهره‌وری را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهند. در حال حاضر شاهد استفاده این فناوری در تمام حوزه‌ها هستیم که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.
۱- پیشگیری از جرم

امنیت اجتماعی یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مؤلفه‌های حیاتی در زندگی بشر است که با توجه به رواج بیشتر ناامنی در بسیاری از شهرها اهمیت آن بیش از گذشته برای ما احساس می‌شود. امنیت اجتماعی یکی از حوزه‌هایی است که می‌توان به‌کمک هوش مصنوعی آن را تقویت کرد. شناسایی فعالیت‌های مشکوک، تشخیص چهره، ردیابی یک مجرم و… همگی به تأمین امنیت عمومی بیشتر کمک می‌کنند؛ برای مثال نیروهای پلیس برای ردیابی یک مجرم در یک منطقه شلوغ می‌توانند از این فناوری به‌کمک اسکن‌کردن تمام مناطق شهر استفاده کنند. علاوه بر موارد بالا، این فناوری کاربرد قابل‌توجهی در دادگاه‌ها دارد.
۲- راهنمایی و رانندگی

با خودران‌شدن اتومبیل‌ها بیش از گذشته به علائم و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی هوشمند احساس نیاز می‌شود. یک سیستم هوشمند، مکان، جهت و سرعت هر وسیله را تجزیه و تحلیل و مشخص می‌کند حق تقدم با چه کسی است. همچنین به راننده (ماشین هوشمند) اطلاع می‌دهد مسیر را ادامه دهد یا تغییری در سرعت و مسیر خود ایجاد کند.
علاوه بر آن چراغ‌های راهنمایی و رانندگی بر مبنای داده‌هایی که از دوربین‌ها و سنسورهای مختلف به دست می‌آورند و با نشان‌دادن مسیرها در نمایشگرهای ترافیک در انتخاب مسیری که ترافیک کمتری دارد، به راننده کمک می‌کنند. این کار سبب کاهش مدت‌زمان انتظار پشت چراغ راهنمایی و رانندگی و رفع ترافیک خواهد شد.
۳- بازی

هوش مصنوعی در چند سال اخیر به بخش جدایی‌ناپذیر در صنعت بازی تبدیل شده است. از این فناوری برای ایجاد رفتارهای پاسخ‌گو در شخصیت‌های مقابل بازیکن (NPC) استفاده می‌شود. به زبان ساده شما برای انجام بازی خود نیاز ندارید که حتماً یک شخص حقیقی در حال انجام بازی باشد و می‌توانید یک بازی را به‌تنهایی و به‌کمک هوش مصنوعی که رقیب مجازی شما خواهد بود، انجام دهید و لذت ببرید.
۴- بازاریابی

در هر صنعتی، بازاریابی راهی برای جذب مشتریان بیشتر است. اوایل سال ۲۰۰۰ اگر یک فروشگاه آنلاین را برای یافتن محصولی بدون دانستن نام دقیق آن کالا جست‌وجو می‌کردید، یافتن آن کالا بسیار سخت بود، اما اکنون و به‌کمک Artificial intelligence در هر فروشگاه آنلاین اگر به دنبال یک کالا باشید، تمام نتایج مربوط به کالا و فهرستی از تمام موارد مرتبط و محصولات مشابه به آن را به‌راحتی و در عرض چند ثانیه دریافت خواهید کرد. گویی موتورهای جست‌وجو ذهن شما را می‌خوانند! این مورد هم برای مشتریانی که به‌دنبال کالا یا خدمات خاصی هستند و هم برای تولیدکنندگان با هدف فروش محصولات خود کمک بزرگی است.
۵- خانه‌های هوشمند

 Artificial intelligence در زندگی و خانه نیز می‌تواند بسیار مفید و کاربردی باشد؛ زیرا وسایل زیادی در خانه‌ها وجود دارد که می‌توان به‌کمک این فناوری آن‌ها را کنترل کرد. روشنایی منزل، بستن درب‌ها و بسیاری از کارهای دیگر به‌تازگی در بعضی خانه‌ها که خانه‌های هوشمند نام دارند، از راه دور کنترل می‌شوند.
۶- دفاع جهانی

پیشرفته‌ترین ربات‌های جهان با در نظر گرفتن کاربردهای دفاعی در جهان ساخته می‌شوند. توجه داشته باشید که معمولاً فناوری‌های پیشرفته برای اولین بار در برنامه‌های نظامی اجرا می‌شوند؛ برای مثال ربات مبتنی بر Artificial intelligence که چینی‌ها آن را ساخته‌اند، رباتی مسلح است که دانشگاه دفاع ملی این کشور طراحی کرده است. این ربات برای گشت‌زنی در مناطق استفاده می‌شود و درصورت خطر می‌تواند از ابزار کنترل شورش با شارژ الکتریکی استفاده کند.
۷- مراقبت‌های بهداشتی

 Artificial intelligence در حوزه پزشکی و مراقب‌های بهداشتی می‌تواند نقش حیاتی ایفا کند. آینده این فناوری در مراقبت‌های بهداشتی گامی به‌سوی دموکراتیک‌کردن این حوزه به نفع بیماران و متخصصان است. مراقبت‌های پیش‌بینی‌شده مبتنی بر این فناوری، این فرایند را کم‌هزینه‌تر و دقیق‌تر انجام می‌دهند.
در آینده می‌توانیم انتظار داشته باشیم سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی مبتنی بر AL بتوانند پیش‌بینی کنند که احتمال مبتلاشدن یک فرد به یک بیماری چه زمانی خواهد بود و درصورت نیاز داروهای پیشگیرانه را پیشنهاد دهند.
۸- کشاورزی

از آنجا که شناخت آب، خاک و هوای مناسب برای هر کشاورز مهم است، فناوری Artificial intelligence در نظارت بر محصول و خاک، تشخیص بیماری و حشرات در گیاهان، سم‌پاشی و آبیاری هوشمند، بررسی و تصویربرداری هوایی، درجه‌بندی و مرتب‌سازی تولید و برداشت محصول به کشاورز کمک می‌کند تا درنهایت بتواند محصول خوبی داشته باشد و تولیدات خود را افزایش دهد.
۹- اکتشافات فضا

اکتشافات فضایی نیازمند تجزیه و تحلیل حجم وسیعی از داده‌ها هستند و همان‌طور که در مطالب قبل بیان شد، بهترین راه برای مدیریت و پردازش داده‌ها در مقیاس بالا استفاده از هوش مصنوعی است. همچنین از این فناوری برای حرکت روی ستاره‌ها و سیاره‌های دیگر نیز استفاده شده است. AEGIS یک مریخ نورد مبتنی بر Artificial intelligence است که به‌منظور انجام تحقیقات روی این سیاره فرستاده شد.
۱۰- وسایل نقلیه خودران

اتومبیل‌های خودران که در صنعت هوش مصنوعی حرف اول را می‌زنند، انقلابی در سیستم حمل و نقل به وجود خواهند آورد. سیستم Artificial intelligence داده‌ها را از رادار، دوربین‌ها، جی پی اس (GPS) و سنسور خودرو جمع‌آوری می‌کند تا با تولید سیگنال‌های کنترلی، اتومبیل را هدایت کند و با استفاده از شبکه‌های عصبی مصنوعی، نحوه تشخیص علائم ترافیکی، درختان، افراد پیاده و… متوجه می‌شود.
۱۱- چت ربات‌ها

چت ربات‌ها از هوش مصنوعی برای انجام وظایف خود استفاده می‌کنند. مسئله مهمی که در دنیای دیجیتال باید به آن توجه ویژه کرد، نحوه پشتیبانی از کاربران و مشتریان است که چت ربات‌ها با استفاده از پاسخ‌های فوری به‌صورت آنلاین با افراد ارتباط برقرار می‌کنند. این برنامه‌ها می‌توانند طیف وسیعی از اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها ادغام شوند.
۱۲- شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی در حال حاضر به بخشی از هویت انسان‌ها تبدیل شده‌اند و این امر سبب شده روزانه حجم وسیعی از داده‌ها در آن‌ها تولید شود. پیش از این بیان شد، هر جا داده‌های بسیار زیادی باشد، وجود AI لازم می‌شود؛ برای مثال در شبکه اجتماعی فیسبوک از هوش مصنوعی برای تأیید چهره استفاده می‌شود. نمونه دیگر توییتر است که برای تشخیص سخنان نفرت‌انگیز و تروریستی از این فناوری استفاده می‌کند.
۱۳- خلاقیت مصنوعی

MuseNet یک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی است که توانایی نواختن موسیقی کلاسیک باخ و موزارت را دارد. این دستگاه می‌تواند با استفاده از ده ساز مختلف به تولید آهنگ بپردازد و انواع سبک‌ها از نقاط مختلف دنیا را به‌خوبی با یکدیگر ترکیب کند.
۱۴- بانکداری و امور مالی

بخش بانکی و امور مالی پیشگام در پذیرش فناوری‌های جدید و نوآوری‌های مرتبط با آن هستند. با وجود نوپابودن هوش مصنوعی، در حال حاضر مزایای آن در بسیاری از موارد دیده شده است که می‌تواند دامنه کارایی بانک‌ها را نیز تغییر دهد. در چند سال گذشته مؤسسات مالی جهانی به استفاده از این فناوری برای پشتیبانی و خدمات به مشتری، تشخیص تقلب، مدیریت ریسک و انطباق راه‌حل‌ها شروع کرده‌اند.
آیا هوش مصنوعی خطرناک است؟

هوش مصنوعی مانند تمام فناوری‌ها در دنیا در کنار مزایا و نکات مثبت خود می‌تواند نکات منفی و خطراتی نیز داشته باشد. رشد سریع این فناوری و قابلیت‌های قدرتمند آن، افراد صاحب‌نامی مانند بیل گیتس و بسیاری از مردم را به تصاحب جایگاه انسان نگران کرده است. برای بسیاری از مردم اصطلاح هوش مصنوعی تداعی‌کننده فانتزی‌های علمی-تخیلی یا ترس از تسلط ربات‌ها بر جهان است.
امروزه انسان باهوش‌ترین موجود روی کره زمین است و Artificial intelligence موقعیت برتری را که بشر به خود اعطا کرده است، به چالش می‌کشد. به رفتار ما با دیگر موجودات زنده توجه کرده و تصور کنید اگر فردی یا موجودی باهوش‌تر از انسان شروع به پرسه‌زدن در زمین کند چه اتفاقی ممکن است بیفتد؟
در این میان برخی کارشناسان و مؤسسات فعال در این حوزه به‌دنبال کاهش خطرات سیستم‌های هوشمند و رفع نگرانی این افراد و در کل جامعه جهانی درباره این فناوری هستند. کارشناسان برای برطرف‌کردن این نگرانی ضرورت وضع قوانینی برای تحقق عدالت دیجیتالی در بین همه و همچنین همکاری برای استفاده از AL به نفع بشریت را پیشنهاد می‌کنند. با این حال بیشتر محققان معتقدند بسیار بعید است که Artificial intelligence فوق هوشمند، احساسات انسانی را داشته باشد.
پیشرفت‌های فناوری همواره در طول تاریخ این نگرانی را برای بشر ایجاد کرده است که کارگران انسانی منسوخ شوند. هیچ‌کس نمی‌تواند دقیقاً پیش‌بینی کند که این فناوری در آینده چگونه می‌تواند تکامل یابد، اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و افراد دیگر جدی‌ترین تهدید، توسعه بزرگ سلاح‌ها و روبات‌ها در بخش نظامی است.
در اینجا صحبت از کودتای ربات‌ها و رایانه‌ها علیه انسان‌ها و حذف آن‌ها به‌گونه‌ای که برخی تصور می‌کنند، نیست، بلکه بیشترین نگرانی این است که کشورهای متخاصم با برنامه‌های مخرب ممکن است مشکلاتی را برای دیگر افراد به وجود بیاورند. موشک‌های ردیاب حرارتی نمونه‌ای ساده از Artificial intelligence هستند که اگر یک کشور قدرتمند با سیاستمداران دیکتاتور به این قدرت دست پیدا کنند، جان بشریت به خطر می‌افتد.
آینده Artificial intelligence

رشد سریع هوش مصنوعی به نیروی کار متنوع و پیکربندی مجدد برای پشتیبانی و گسترش این فناوری نیاز دارد. با وجود ترس‌های اولیه مبنی بر تسلط ربات‌ها بر انسان که به از دست دادن شغل بسیاری از انسان‌ها منجر می‌شود، AL با این هدف طراحی و توسعه داده می‌شود که به بشر خدمت کند. برای ایجاد محیطی با هدف توسعه این فناوری به همکاری بین انسان و ماشین و همچنین ضرورت تغییر مهارت‌های شغلی نیاز خواهد بود.
این فناوری برای رشد بیشتر کسب و کارها در آینده حیاتی است. همچنین به‌کمک آن که انواع کارها را به‌صورت خودکار انجام خواهد داد، می‌توانیم آینده راحت‌تری را برای خود خلق کرده و مشاغل جدید ایجاد کنیم. ۸۴ درصد از مدیران تجاری معتقد هستند برای دستیابی به اهداف خود باید از AL استفاده کنند، طبق پیش‌بینی منتشرشده مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۸ درباره آینده مشاغل، این فناوری تا آخر سال ۲۰۲۲ می‌تواند ۵۸ میلیون شغل جدید ایجاد کند.
به نظر می‌رسد تا سال ۲۰۳۰ میلادی، این فناوری در بیشتر وظایف ذهنی از انسان‌ها پیشی بگیرد و عملکرد بهتری داشته باشد؛ البته این بدان معنا نیست که تمام مشاغل را از بین می‌برد. به گفته دکتر کای فولی رئیس مؤسسه هوش مصنوعی سینوویشن، AL بیش از هر چیزی در تاریخ بشریت حتی الکتریسیته، جهان را تغییر خواهد داد.
این فناوری در آینده تقریباً بر هر صنعت و انسانی تأثیر خواهد گذاشت و به‌عنوان محرک اصلی برای فناوری‌های نوظهور مانند رباتیک و اینترنت اشیاء عمل می‌کند. راه‌های بی‌شماری برای استفاده از این فناوری وجود دارد البته برای استفاده درست از این فناوری باید در ابتدا کسب‌وکاری که قصد ادغام کردن آن با Artificial intelligence داشته باشیم به‌خوبی شناخته و از کاربرد مناسب AL برای کسب‌وکار مطرح شده استفاده کرد.
سخن پایانی
مهم نیست چه کسی هستید و شغل شما چیست، احتمالاً AL به روشی بر سبک زندگی و شغلتان تأثیر خواهد گذاشت. با توجه به توانایی این فناوری در پردازش مجموعه داده‌های عظیم با سرعت بیشتر از انسان، شرکت‌ها می‌توانند پاسخ‌های مرتبط را بسیار سریع‌تر پیدا کنند. علاوه بر این، به ما اجازه می‌دهد قدرت محاسباتی خود را افزایش دهیم؛ چراکه این فناوری سریع‌تر و دقیق‌تر از مغز انسان عمل می‌کند. در اصل این فناوری بیشتر درباره توانایی تفکر و تجزیه و تحلیل داده‌هاست و نه درباره یک عملکرد خاص. هرچه انسان‌ها این فناوری را زودتر بپذیرند، شانس بیشتری برای داشتن زندگی بهتر و بهره‌بردن از آن خواهند داشت.
در این مقاله سعی کردیم AL و مطالب مربوط به آن را بیان کرده و با ارائه مثال‌هایی درک این فناوری به‌ویژه بخشی را که مربوط به آینده است، برای شما ساده کنیم. همان‌طور که احتمالاً متوجه شده‌اید برای داشتن یک زندگی خوب باید مهارت‌ها و دانشی را کسب کنید که شاید در حال حاضر عده کمی به دنبال آن باشند.
این مورد درباره بازار ارزهای دیجیتال که بازار مالی نسبتاً جدیدی است نیز صدق می‌کند. بسیاری از افرادی که به‌موقع با این بازار آشنا شده و به فعالیت در آن پرداختند، توانسته‌اند سود بسیار خوبی را کسب کنند؛ البته هنوز هم دیر نشده است و شما در هر جایی که هستید، می‌توانید با شرکت در یک دوره آموزش رمز ارز دانش لازم برای فعالیت در این بازار و کسب سود از آن را به دست آورید.
پرسش‌های متداول

هوش مصنوعی چیست؟

AI هوشی است که رایانه‌ها و ماشین‌ها را تقویت می‌کند تا توانایی‌های ذهن انسان برای حل مشکلات و تصمیم‌گیری را شبیه‌سازی کند.

هوش مصنوعی در چه حوزه‌هایی کاربرد دارد؟

می‌توان از این فناوری در تمام حوزه‌ها استفاده کرد؛ برای نمونه بازاریابی، خانه‌های هوشمند، کشاورزی، مراقبت‌های بهداشتی، بازی، اکتشافات فضا، وسایل نقلیه خودران، چت‌ربات‌ها، خلاقیت، بانکداری، امور مالی، دفاع جهانی، مراقبت‌های بهداشتی و… از جمله کاربردهای این فناوری به شمار می‌روند.

مزایای AI چیست؟

اتوماسیون، بهره‌وری، تصمیم‌گیری، مدیریت وظایف تکراری، شخصی‌سازی، مدیریت بحران، سبک زندگی، تجزیه و تحلیل داده‌ها و به حداقل رساندن خطا از جمله مزایای این فناوری هستند که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

انواع هوش مصنوعی چیست؟

محدود، عمومی و ابرهوش انواع مختلف این فناوری را تشکیل می‌دهند.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

هوش مصنوعی (AI) چیست و کاربرد آن در چه صنایعی است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *