پنج رمز ارزی که معامله‌گران در این هفته باید زیر نظر بگیرند

قیمت بیت کوین کندل ماهیانه خود را با کاهشی ۱.۹۸ درصدی نسبت به ماه گذشته‌اش بست. داده‌های بای‌بیت (Bybit) نشان می‌دهد که این اولین بسته‌شدن منفی کندل ماهیانه ماه آوریل از سال ۲۰۱۵ است.
از سوی دیگر قیمت اتریوم در مدت مشابه ۴۴ درصد رشد کرده و اوج تاریخی جدید را در بالای ۳,۰۰۰ دلار ثبت کرده است. این عملکردها نشان می‌دهد که واگرایی گسترده‌ای بین اتریوم و بیت کوین ایجاد شده است؛ این واگرایی نشان‌دهنده آن است که بازار به بلوغ رسیده و عملکرد خوب بیت کوین دیگر مانند گذشته تأثیر چندانی بر آلت کوین‌ها ندارد.
روند صعودی اتریوم باعث شده است تا خریداران زیادی به‌سمت خرید این رمز ارز کشیده شوند. آمارهای بای‌بیت نشان می‌دهد که ۲۹ آوریل (۹ اردیبهشت)، قراردادهای آتی باز اتریوم نسبت به ماه گذشته ۵۲ درصد بیشتر شده است. این موضوع بیانگر آن است که این رمز ارز حمایت معامله‌گران حرفه‌ای را پشت خود می‌بیند. مارسل پیچمن (Marcel Pechman)، از نویسندگان کوین تلگراف، معتقد است که معمولاً این گونه سرمایه‌گذاران در مقایسه با معامله‌گران خرد، دورنمای صعودی‌تری برای بازار به ارمغان می‌آورند.
عملکرد قدرتمند بازار ارزهای دیجیتال، همچنان طیف گسترده‌ای از سرمایه‌گذاران را جذب می‌کند. به‌گزارش فایننشال تایمز، شرکت سرمایه‌گذاری اندرسن هوروویتز (Andreessen Horowitz)، به‌دنبال آن است که به‌واسطه افزایش تقاضا، ۸۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد دلار سرمایه برای یک صندوق سرمایه‌گذاری دیگر جذب کند. جریان سرمایه به پروژه‌های مختلف ارزهای دیجیتال نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران دیدگاهی صعودی در بلندمدت در مورد این بازار دارند.
ویلیام استروم برگ (William Stromberg)، مدیرعامل تی رو پرایس (T. Rowe Price)، در مصاحبه اخیر خود با مجله بالتیمور بیزنس (Baltimore Business) اعلام کرد که بازار ارزهای دیجیتال جوان است و مشخص‌شدن ارزش واقعی آن «سال‌ها» طول می‌کشد.
با این تفاسیر نمودارهای ۵ رمز ارز برتر را که ممکن است طی چند روز آینده عملکرد خوبی از خود نشان دهند، بررسی ‌می‌کنیم.
بیت کوین (BTC)
قیمت بیت کوین ۳۰ آوریل (۱۰ اردیبهشت) به بالای میانگین‌های متحرک خود رسید، اما خریداران موفق نشدند که از این فرصت استفاده کافی را ببرند. الگوی کندلی دوجی در روز ۱ مه (۱۱ اردیبهشت) و سقوط به زیر  میانگین متحرک ۵۰ روزه در محدوده ۵۶,۸۳۳ دلار نشان می‌دهد که فروشندگان در سطوح بالاتر همچنان به فروش خود ادامه می‌دهند.
اگر فروشندگان قیمت تا زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (EMA20) در سطح ۵۵,۷۲۳ دلار پایین بیاورند، جفت ارز بیت کوین/تتر ممکن است تا ۵۲,۳۲۳ دلار و پس از آن تا ۵۰,۴۶۰ دلار پایین بیاید. خط صاف میانگین‌های متحرک و شاخص قدرت نسبی (RSI) در نزدیکی محدوده میانی نمودار، نشان‌دهنده توازن میان عرضه و تقاضا است. این مسئله ممکن است نشانه نوسانات در یک بازه ثابت در چند روز آینده باشد.
برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید
با توجه به اینکه قیمت بیت کوین در روز جاری، بالاتر تا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در ناحیه ۵۸,۴۶۹ دلار احیا شده است، سناریوی صعود قیمت اعتبار بیشتری خواهد داشت. چنین حرکتی نشان‌گر آن است که خریداران حتی در کف‌های کوچک هم اقدام به خرید می‌کنند. این احتمال وجود دارد که قیمت بیت کوین تا ۶۱,۸۲۵ دلار اوج بگیرد. در این سطح خریداران به احتمال زیاد با یک مقاومت سخت از سوی فروشندگان مواجه خواهند شد.
به نظر می‌رسد که نمودار بیت کوین در حال ایجاد شانه راست الگوی سروشانه است. صد البته نباید فراموش کرد که برای چنین ادعایی بسیار زود است. این الگو ممکن است با سقوط قیمت به زیر خط گردن تکمیل شود. تا آن زمان معامله‌گران باید به‌دقت نوسانات را زیر نظر داشته باشند و در عین به امید افزایش قیمت دست به خریدهای بی‌محابا نزنند.
برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید
در تایم فریم ۴ ساعته، خریداران قیمت را تا بالای مقاومت ۵۷,۵۰۰ دلار افزایش دادند ولی موفق به حفظ آن نشدند. پس از آن، فروشندگان قیمت را به زیر این سطح کشاندند و در تلاش هستند تا حمایت ناحیه میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه با بشکنند.
بازگشت قوی قیمت از این ناحیه حمایتی، می‌تواند عزم خریداران را برای یک تلاش دیگر برای عبور از سد ۵۷,۵۰۰ دلاری جزم‌تر کند. در صورت موفقیت خریداران، قیمت بیت کوین می‌تواند سفر خود تا مقصد ۶۱,۸۲۵ دلاری را آغاز کند. در سوی دیگر، اگر فروشندگان قیمت را تا زیر میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (SMA50) پایین بشکند، احتمال سقوط تا ۵۰,۴۶۰ وجود دارد.
سولانا (SOL)
قیمت سولانا موفق شد تا روز شنبه از سد مقاومت ۴۸.۶۴ دلاری بر بیاید و کمی بعد به اوج تاریخی ۴۹.۹۹ رسید. نباید فراموش کرد که سطح ۵۰ دلاری به‌عنوان یک مقاومت روانی عمل می‌کند و فروشندگان موفق شدند که با استفاده از این ناحیه، قیمت را تا ۴۸.۶۴ دلار پایین بیاورند.
اگر فروشندگان قیمت سولانا را زیر ۴۸.۶۴ دلار برای دو روز متوالی نگه دارند، سولانا ممکن است تا حمایت ۴۰.۵۱ دلاری سقوط کند. احیای قیمت از این سطح حمایتی، بیانگر آن خواهد بود که خریداران در کف قیمت به‌دنبال انباشت هستند. در این صورت، آنها یک بار دیگر شانس خود را برای عبور از مقاومت ۵۰ دلاری امتحان می‌کنند.
برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید
در صورت موفقیت، قیمت سولانا ابتدا به ۵۶.۷۷ دلار می‌رسد و پس از آن در پی غلبه بر هدف ۶۸.۰۵ دلاری خواهد بود. میانگین‌های متحرک در حال افزایش هستند و شاخص قدرت نسبی نیز وضعی اشباع خرید را نشان می‌دهد؛ یعنی ساده‌ترین روندِ پیش روی سولانا رو به بالا است.
این رویکرد صعودی در صورتی که قیمت میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه را در ناحیه ۳۸ دلاری بشکند، باطل خواهد شد. در این صورت، قیمت سولانا ممکن است تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه در ناحیه ۲۶ دلاری سقوط کند.
برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید
نمودار ۴ ساعته نشان می‌دهد که خریداران به‌دنبال دفاع از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روز هستند. در صورتی که قیمت از ۴۸.۶۴ دلار به ۴۹.۹۹ دلار برسد، می‌توان گفت که شتاب قیمت، سرعت گرفته است. رشد آهسته میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه و ورود شاخص قدرت نسبی به محدوده مثبت، نشان می‌دهد که خریداران دست بالاتر را در اختیار دارند.
در طرف مقابل، اگر قیمت از مقاومت پیش رو بار دیگر سقوط کند، می‌توان انتظار داشت که شاهد سقوط به زیر میانگین‌های متحرک باشیم. در این صورت، احتمال دارد فروشندگان قیمت را تا ۴۰.۵۱ دلار پایین بشکند. احیای قیمت از این ناحیه می‌تواند باعث نوسانات در یک محدوده ثابت در چند روز آینده شود.
هوبی توکن (HT)
قیمت هوبی توکن روز شنبه به بالای مقاومت ۲۶.۸۹ دلار رسید و امروز اوج تازه‌ای را در ۲۹.۵۴ دلار ثبت کرد. این در حالی است که فروشندگان در تلاش هستند تا قیمت را زیر نقطه شروع جهش بکشانند و خریداران را در تله گاوی گرفتار کنند.
اگر قیمت تا سه روز آینده تا ۲۶.۸۹ دلار اصلاح و تثبیت شود، احتمال سقوط آهسته تا ۲۲ دلار وجود دارد. احیای قیمت از این حمایت می‌تواند باعث شود که قیمت هوبی در روزهای آینده در یک بازه ثابت در نوسان باشد.
برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید
در سوی دیگر، اگر خریداران از حمایت ۲۶.۸۹ دلار دفاع کنند و اجازه سقوط به زیر ۲۵ دلار را ندهند، نشان‌دهنده آن است که آنها در هر کف قیمت اقدام به خرید می‌کنند. شکستن قیمت به بالای ۲۹.۵۴ دلار، می‌تواند باعث تداوم روند صعودی شود. در این صورت هدف بعدی ۳۶.۵۴ دلار خواهد بود.
میانگین متحرک نمایی در سطح ۲۰.۵۴ دلاری و ورود شاخص قدرت نسبی به ناحیه اشباع خرید، نشان‌دهنده کنترل خریداران بر بازار است.
خریداران و فروشندگان به‌دنبال آن هستند که جای پای خود در ۲۶.۸۹ دلار را محکم کنند. در عین حال که فروشندگان قیمت را تا ۲۶.۱۰ دلار کشاندند، ولی موفق به حفظ آن نشدند؛ این یعنی خریداران در این کف اقدام به خرید کرده‌اند.
برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید
شیب رو به بالای میانگین‌های متحرک و قرارگیری شاخص قدرت نسبی در محدوده اشباع خرید، به این معناست که خریداران دست بالاتر را در اختیار دارند. با این حال خریداران در رساندن قیمت به ۲۹.۵۴ دلار چندان موفق نبودند. این شکست می‌تواند به افزایش نوسانات در کوتاه‌مدت ختم شود.
شکستن قیمت به زیر ۲۶ دلار ممکن است قیمت را تا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه پایین بیاورد. در صورتی که قیمت در این ناحیه با احیایی قوی همراه شود، خریداران بار دیگر تلاش می‌کنند تا روند صعودی را ادامه دهند. به‌علاوه، شکستن میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه می‌تواند سیگنالی مبنی بر اصلاحی شدیدتر باشد.
اتریوم کلاسیک (ETC)
فروشندگان بازار همچنان در تلاش هستند تا جهش قیمت اتریوم کلاسیک از ۳۸ دلار به ۴۱.۶۱ را تضعیف کنند. این در حالی است که شادو بلند کندل اخیر نشان می‌دهد که خریداران در کف قیمت اقدام به خرید می‌کنند.
شیب رو به بالای میانگین متحرک ۲۰ روزه در سطح ۲۸.۷۴ دلاری و شاخص قدرت نسبی در محدوده اشباع فروش، نشان‌دهنده قدرت بیشتر خریداران نسبت به فروشندگان است. در صورتی که خریداران بتوانند قیمت را تا بالای مقاومت پیش رو سوق دهند، اتریوم کلاسیک می‌تواند رالی خود به‌سمت ۵۳.۲۱ دلار را ادامه دهد.
برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید
در سوی دیگر، اگر قیمت از مقاومت پیش رو سقوط کند، فروشندگان، قیمت اتریوم کلاسیک را تا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه پایین خواهند آورد. شکستن این حمایت نشان‌دهنده آن است که شتاب صعودی قیمت تضعیف شده است و احتمال کاهش تا ۲۲.۲۰ دلار وجود دارد.
برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید
میانگین متحرک نمایی صعودی و جایگاه شاخص قدرت نسبی در محدوده اشباع خرید، نشان می‌دهد که کنترل خریداران در بازار بیشتر از فروشندگان است. این در حالی است که فروشندگان به این راحتی‌ها تسلیم نمی‌شوند و سعی می‌کنند که روند قیمت تا مقاومت بعدی را تضعیف کنند.
شکستن میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه، اولین نشانه از تضعیف روند صعودی خواهد بود. این اتفاق می‌تواند قیمت را تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه پایین بیاورد. چنین اتفاقی ممکن است باعث شود تا قیمت اتریوم کلاسیک برای مدتی در یک دامنه ثابت نوسان کند.
آوی (AAVE)
خریداران امروز قیمت آوی را تا مقاومت ۴۸۹ دلاری بالا بردند. این در حالی است که چندان در تثبیت این ناحیه و حفظ روند صعودی موفق نبودند و فروشندگان قیمت را تا محدوده ۴۸۰ تا ۲۸۰ پایین آوردند. این یعنی فروشندگان به‌دنبال به دام انداختن خریداران هستند.
برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید
اگر قیمت آوی به پایین میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه برسد، نشان‌دهنده آن است که خریداران در کف‌ها خرید نمی‌کنند. در این صورت ممکن است شاهد سقوط تا میانگین متحرک ساده ۵۰ در ناحیه ۳۸۳ دلار و گیر افتادن قیمت در یک بازه نوسان ثابت باشیم.
برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید
نمودار ۴ ساعته نشان می‌دهد که خریداران در کفی که در ناحیه میانگین متحرک ۲۰ روزه تشکیل شده است، اقدام به خرید کرده‌اند و دوباره قیمت را تا بالای ۴۸۹ دلار و تا ۵۱۲ دلار افزایش داده‌اند. شیب رو به بالای میانگین‌های متحرک و قرارگیری شاخص قدرت نسبی در سطح ۶۳ نشان‌دهنده آن است که صعود کم‌دردسرترین مسیر پیش روی قیمت آوی است.
این رویکرد صعودی در صورتی که فروشندگان قیمت را تا زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه پایین بکشند تضعیف خواهد شد. این مسئله ممکن است نشان‌دهنده آن باشد که عرضه بیشتر از تقاضا است. قیمت آوی ممکن است تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه پایین بیاید. اگر این حمایت موفق عمل کند، ممکن است در محدوده ۴۲۰ تا ۲۸۹ دلار شاهد تثبیت قیمت برای چند روز باشیم. پس از آن احتمال روند جدید وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *