چگونه با استفاده از حجم معاملات رمز ارز سود خود را افزایش دهیم؟

ابزارهای مختلفی مانند میانگین متحرک، RSI و… برای تجزیه و تحلیل بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد که برای تشخیص بهترین پوزیشن‌های معاملاتی و کسب سود حداکثری به سرمایه‌گذاران کمک می‌کنند؛ با این حال ترکیب این اندیکاتورها با حجم معاملات همه‌چیز را جالب‌تر می‌کند. در این مطلب قصد داریم نحوه استفاده از حجم معاملات (trading volume) برای سود کردن که شاخصی برای خرید یا فروش رمز ارز است، بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.
حجم معاملات یا trading volume چیست؟
شاخص حجم معاملات نشان می‌دهد که یک دارایی خاص در یک بازه زمانی مشخص، چقدر معامله شده است؛ برای مثال در زمان نگارش این مقاله، CoinMarketCap حجم معاملاتی بیش از 24 میلیارد دلار در جفت BTC/USDT در 24 ساعت گذشته گزارش کرده است.
وقتی درباره خواندن نمودارها صحبت می‌شود، حجم معاملات معمولاً برحسب تعداد کوین، سهام یا قراردادهای آتی نشان داده می‌شود. تجزیه و تحلیل این حجم می‌تواند تصویر روشنی از چرایی تغییر قیمت یک دارایی یا نقدینگی در موقعیت‌های خاص را مشخص کند.
برای مثال اگر بیت کوین در محدوده نسبتاً کوچکی معامله می‌شود، اما trading volume آن بالاست، نشان می‌دهد خریداران و فروشندگان هر دو موافق هستند که قیمت فعلی منصفانه است.

نمودار بالا عملکرد اتریوم را در یک سال و نیم گذشته نشان می‌دهد و حجم هر کندل در پایین نمودار مشخص شده است. تعداد کمی از مناطق با حجم بالا به‌کمک جهش بزرگ روی نمودار حجم مشاهده می‌شود. هرچه تعداد spike ها بیشتر باشد، به این معناست که این روزها بسیاری از افراد در حال خرید و فروش اتریوم در مقادیر زیادی هستند.
علاوه بر این، شاخص میانگین متحرک حجم می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا تشخیص دهند آیا افزایش حجم بالاتر از حد متوسط است یا نه؛ همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌شود.

نحوه استفاده از حجم معاملات برای سود کردن
برای استفاده از شاخص حجم در معاملات، پیش از هر چیز باید مشابه با تصویر قبل، به حجم هر کندل توجه کنید. این حجم مشخص می‌کند میزان خرید و فروش دارایی در چه حدی است. نمودار زیر سقوط اخیر اتریوم را نشان می‌دهد که قیمت آن تا 897 دلار کاهش یافته است؛ به همین دلیل جهشی بزرگ در قسمت پایینی نمودار مشاهده می‌شود.

به‌طور معمول، از این نوع آنالیز trading volume، برای بررسی سطوح مقاومت و حمایت استفاده می‌شود. در تصویر زیر، در اولین تلاش، قیمت برای مدت کوتاهی سطح حمایتی را می‌شکند، اما به‌سرعت به سطح حمایتی بازمی‌گردد. چند ساعت بعد، تلاش دوم انجام می‌شود. حجم معاملات در هر دو کندل در طول شکست کاملاً متفاوت است. شکست در حجم بالا و به‌دنبال آن بازپس‌گیری در حجم بسیار کم، ممکن است نشان دهد که فروشندگان در شرایط تصمیم‌گیری هستند.

درنهایت، نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید، واگرایی بین روند و حجم است؛ برای مثال زمانی که قیمت بیشتر می‌شود، اما trading volume کاهش می‌یابد، باید کمی محتاطانه‌تر عمل کنید؛ چراکه احتمالاً این روند نشان می‌دهد که تعداد کمی از سرمایه‌گذاران در آن مشارکت دارند.
نحوه استفاده از شاخص نمایه حجم معاملات (Volume Profile)
همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، پروفایل حجم به‌جای آنکه افقی باشد، به‌صورت عمودی است. این نحوه نمایش مشخص می‌کند چه مقدار حجم معاملات در سطوح مختلف قیمت انجام شده است. از این نمودار می‌توان برای شناسایی مناطق حمایت و مقاومت استفاده کرد.
. این POC ها اغلب سطوح پشتیبانی محسوب می‌شوند. خطوط آبی نیز ناحیه ارزش‌گذاری را مشخص می‌کنند؛ جایی که 70 درصد کل معاملات برای ناحیه انتخاب‌شده در آن انجام شده است.
در تصویر، VAH & VAL مخفف value area high و value area low است. در این تصویر، علاوه بر نودهای با حجم بالا، نواحی با حجم کم یا بدون حجم را نیز خواهید یافت. در این نواحی، قیمت به‌سرعت کاهش می‌یابد؛ زیرا هیچ‌کس علاقه‌ای به خرید یا فروش در این نواحی ندارد.
گزینه Fixed Range Volume Profile در نوار ابزار سمت چپ صفحه مشاهده می‌شود.

از این بخش می‌توانید ناحیه‌ای که قصد تجزیه و تحلیل آن را دارید، مشخص کنید تا ابزار فرایند آنالیز را آغاز کند. برای انجام این کار، روی گزینه جست‌وجوی سریع در منوی کشویی بالا سمت چپ کلیک کنید.

با جست‌وجوی «Profile Fixed Range Volume» شاخص مورد نظر نمایش داده خواهد شد.

خلاصه مطلب
در این مطلب نحوه استفاده از trading volume که شاخصی برای خرید یا فروش رمز ارز است، بررسی شد. نکته کلیدی این است که حجم ابزار مفیدی برای تأیید درستی تصمیم شما در بازار است. اگر قبلاً تجزیه و تحلیل خود را با استفاده از سایر اندیکاتورهای معاملاتی انجام داده‌اید، trading volume می‌تواند اطلاعات اضافی در اختیار شما قرار دهد تا با اطمینان بیشتری عمل کنید.
گفتنی است استفاده از شاخص حجم به‌تنهایی شما را به یک سرمایه‌گذار موفق تبدیل نمی‌کند؛ بنابراین اگر قصد سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را دارید، سعی کنید از تمام شاخص‌ها به شکل درستی برای تصمیم‌گیری صحیح استفاده کنید.
پرسش‌های متداول

منظور از حجم معاملات چیست؟

این ابزار نشان‌دهنده این است که یک دارایی خاص در یک بازه زمانی مشخص، چقدر معامله شده است.

استفاده از شاخص حجم معاملات چه مزیتی دارد؟

تجزیه و تحلیل این شاخص می‌تواند تصویر روشنی از چرایی تغییر قیمت یک دارایی یا نقدینگی در موقعیت‌های خاص را مشخص کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *