کلاهبرداری رمز ارز چیست و چه انواعی دارد؟

سرفصل‌های این مقاله
آشنایی با کلاهبرداری رمز ارز
چرا کلاهبرداری اتفاق می‌افتد؟ چرا از ما سواستفاده می‌کنند؟ دلیل اصلی آن به عدم آگاهی ما برمی‌گردد. وقتی ما در زمینه‌ای آگاهی نداریم از ما سواستفاده می‌کنند بنابراین باید در این موارد بسیار زیاد دقت کنیم. اما راه حل آن چیست؟ راه حل آن بالا بردن سطح دانشمان در زمینه کلاهبرداری رمز ارز و انواع آن است.
به عنوان مثال ممکن است از طریق یک ایمیل با یک اسکرین شات از سایت معروف و مشخص در زمینه ارزهای دیجیتال به ما پیامی فرستاده شود که شما برنده تعدادی بیت کوین شده‌اید و برای دریافت بر روی لینک زیر کلیک کنید.
در این مواقع یک فرد هوشیار هیچ‌گاه بر روی این لینک کلیک نمی‌کند و در ذهنش احتمال کلاهبرداری و هک شدن از طریق آن لینک را می‌دهد. این در حالی است که برخی افراد به دلیل عدم آگاهی و دانش کافی کنجکاو شده و بر روی آن لینک کلیک می‌کنند و مورد کلاهبرداری و هک شدن قرار می‌گیرند. 
ما در این مقاله از سری مقالات آموزش رمز ارز قصد داریم تا به بررسی کلاهبرداری رمز ارز و معرفی انواع آن بپردازیم. بنابراین به شما نیز توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه باشید تا با انواع روش‌های روز کلاهبرداری آشنا شوید و نسبت به این روش‌ها آگاهی لازم را پیدا کنید.
۱- کلاهبرداری رمز ارز به روش باج افزار
یکی از مهم‌ترین، جدیدترین و قشنگ‌ترین حملاتی که در این فضا اتفاق می‌افتد نوع حملات باج افزار است. کار باج افزار به این صورت است که سیستم، فایل‌ها و اطلاعات شما را کد دار می‌کنند و از شما باج می‌خواهند تا کلید آن را به شما بدهند و منطق آن برپایه باج خواهی است.
در این حالت اگر باجی که آن‌ها می‌خواهند به صورت ریالی یا دلار یا هر چیز قابل پیگیری باشد می‌توانیم آن را با شکایت پیگیری کنیم. اما آن‌ها برای جلوگیری از این اتفاق چه می‌کنند؟ آن‌ها در این مواقع باجی که می‌خواهند بگیرند را به صورت رمز ارز طلب می‌کنند تا رد آن‌ها قابل پیگیری نباشد.
بنابراین این روش کلاهبرداری رمز ارز طرفداران زیادی را پیدا کرده است و این روزها حمله به این روش نسبت به سایر روش‌ها بسیار رایج‌تر شده است.
راه شناخت کلاهبرداری رمز ارز به روش باج افزار

کلید خصوصی را سرقت می‌کند.
سخت افزار شما را تسخیر می‌کند مانند یک ماینر و آن را در یک استخر جمع می‌کند و با آن ماین می‌کند و cpu و سیستم شما را ضعیف می‌کند.
این حمله از طریق فرستادن لینک یا هر چیز دیگر به ایمیل، فیس بوک و… اتفاق می‌افتد و راه جلوگیری از آن این است که بر روی هر لینکی کلیک نکنیم یا هر پیامی را باز نکنیم.

۲- طرح های پانزی

طرح‌های پانزی، هرمی و شبکه‌ای یکی دیگر از انواع کلاهبرداری رمز ارز است که با وعده پرداخت سودهای بسیار بالا و با بازدهی مشخص از طریق اضافه کردن زیر مجموعه، افراد را فریب می‌دهند.
می‌توان گفت این شیوه کلاهبرداری بزرگترین بخش از کلاهبرداری در حوزه سرمایه‌گذاری و ارزهای دیجیتال است و بسیاری از شکل‌های کلاهبرداری دیگر از همین ترفند الهام می‌گیرند.
این طرح به این صورت عمل می‌کند که فرد کلاهبردار افراد ناآگاه را ترغیب به سرمایه‌گذاری در چندین پروژه پرسود می‌کنند و از این طریق پول‌های آن‌ها را در اختیار خود می‌گیرند. سودی که در طرح‌های پانزی در نظر گرفته می‌شود آن‌قدر بالاست که افراد زیادی را وسوسه کرده و گول می‌خورند.
در حقیقت این روش همان روش شرکت‌های هرمی است که پول افراد در هیچ جا سرمایه‌گذاری نمی‌شود و فقط با نوعی بازی با پول، از طریق زیر مجموعه‌گیری، از سرمایه افراد جدیدی که وارد مجموعه می‌شوند، سود افراد قدیمی پرداخت می‌شود تا اعتماد افراد به سیستم جلب شده و افراد بیش‌تری را به عنوان زیر مجموعه وارد این مجموعه کنند؛ اما در نهایت که افراد زیادی وارد سیستم شدند و پول قابل توجهی فراهم شد، فرد کلاهبردار فرار کرده و طرح فرو می‌پاشد.
از ویژگی‌های این روش کلاهبرداری رمز ارز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
راه شناخت کلاهبرداری رمز ارز به روش پانزی

وعده دادن سودهای رویایی با پیام‌هایی مانند: سرمایه خودت را دو برابر کن! آیا از بی پولی خود رنج می‌برید؟ و…
تضمین سود بالا و ریسک پایین مثلاً من سود ۴۰۰ درصدی دارم با ریسک ۲ درصدی و…
بیش‌تر از تمرکز بر روی توسعه محصول یا سرویسی که ارائه می‌دهند، تمرکزشان بر روی بازاریابی، نتورکینگ و زیرمجموعه‌گیری است.

۳- کلاهبرداری رمز ارز به شیوه استخراج ابری

یکی دیگر از روش‌های کلاه‌برداری در زمینه ارزهای دیجیتال، کلاهبرداری به شیوه استخراج ابری است که با محبوبیت استخراج ابری به دلیل هزینه بالای برق و تجهیزات استخراج ارزهای دیجیتال راه را برای کلاهبرداران باز کرده است.
در این روش بیش‌تر از طریق ربات‌های تلگرامی استخراج با عنوان‌های تبلیغاتی وسوسه برانگیز مانند: “استخراج ارزهای دیجیتال بدون نیاز به دستگاه”، “کسب درآمد میلیونی تنها با استخراج بیت کوین”، “دریافت بیت کوین رایگان از طریق بات تلگرام” و… اقدام به کلاهبرداری می‌شود و بیش‌تر آن‌ها از طرح‌های پانزی پیروی می‌کنند.
به این صورت که سرمایه گذاران با تصور اینکه پول آن‌ها صرف خرید تجهیزات ماینینگ و انجام عملیات استخراج می‌شود، به آن‌ها اعتماد می‌کنند، در حالی که در واقعیت هیچ استخراجی در کار نیست.
ممکن است این سوال در ذهنتان ایجاد شود که در ربات‌های تلگرامی نیاز به پرداخت وجه نیست، اما جالب است بدانید که در این ربات‎‎ها با رسیدن سرمایه شما به کف برداشت، تنها زمانی به شما اجازه برداشت خواهند داد که شما یا زیر مجموعه شما از آن ربات خرید انجام داده باشید.
در این روش کلاهبرداران به سراغ افراد تازه وارد دز زمینه ارزهای دیجیتال، که آشناییت زیادی با نحوه دقیق عملکرد استخراج ندارند می‌روند و سعی می‎کنند تا با ارائه برنامه‎های استخراج خود تحت عنوان فرصت‎های سخاوت‌مندانه کسب درآمد، اقدام به جذب افراد و کلاهبرداری کنند.
راه شناخت کلاهبرداری از طریق استخراج ابری

سوال پرسیدن در مورد میزان دانش کاربران در مورد استخراج
اطلاع دادن در مورد فرصت های مختلف برای استخراج تعداد بسیار بالای بیت کوین
قراردادن ماشین حساب در وب سایتشان به این منظور که کاربران در آن سرمایه اولیه خود را وارد کنند و میزان سود دریافتی آن را ببینند. به عنوان مثال اگر فردی ۱۰ میلیون تومان سرمایه داشته باشد و با وارد کردن آن در ماشین حساب متوجه شود که می تواند به ازای آن ۱۰ میلیون تومان، ماهیانه ۲ میلیون تومان سود دریافت کند، وسوسه خواهد شد.
مطابق با روش پانزی در این روش نیز ابتدا سودها منظم و به صورت ماهیانه واریز خواهد شد، اما به مرور زمان این واریزی ها به تعویق افتاده و سپس حساب کاربران را به بهانه‌های مختلف مسدود می‌کنند و شخص کلاهبردار فرار می‌کند.
استفاده از عناوین، “استخراج ابری”، “استخراج رمز ارز بدون نیاز به دستگاه”، “کسب درآمد میلیونی از طریق استخراج بیت کوین در زمان کوتاه”، “اجاره دستگاه استخراج” و… در تبلیغاتشان.
مشاهده نام وب سایت‌ها در سایت‌های معتبر نظیر خبر گزاری‌ها و… نشانه سالم بودن و معتبر بودن این وب سایت‌ها نیست؛ زیرا آن‌ها نیز مانند بسیاری افراد دیگر با اندکی هزینه و تنها با یک رپورتاژ آگهی می‌توانند در آن سایت‌های معتبر به تبلیغات در بستر اینترنت بپردازند.
از صحت محل استخراج آن‌ها اطمینان حاصل کنید، زیرا بسیاری از این افراد تنها با انتشار یک ویدیو دروغین از فارم استخراجشان اقدام به فریب افراد می‌کنند.

۴- وب سایت‌ های تحمیل کننده (روش فیشینگ)

شما ممکن است از شخصی با تبحر در حوزه ارزهای دیجیتال بسیار نکات قابل توجهی را در زمینه کلاهبرداری رمز ارز دنبال کنید، اما با مراجعه تصادفی به یک وب سایت جعلی، همچنان قربانی شوید.
تعداد شگفت انگیزی از وب سایت‌ها وجود دارد که برای شبیه سازی به شرکت‌های معتبر و اصلی معتبر راه اندازی شده‌اند.
اگر یک نماد قفل کوچک وجود ندارد که نشانگر امنیت در نزدیکی نوار URL باشد و هیچ “https” در آدرس سایت اصلا به باز کردن آن سایت فکر نکنید. حتی اگر این سایت با سایتی که فکر می‌کنید از آن بازدید می‌کنید یکسان به نظر برسد، ممکن است خود را برای پرداخت به سکوی دیگری هدایت کنید. 
به عنوان مثال، شما بر روی پیوندی کلیک کنید که به نظر می‌رسد یک سایت قانونی است، اما مهاجمان به جای حرف “o” یک URL جعلی ایجاد کرده‌اند که صفر در آن جایگزینه “o” است.
البته این سیستم عامل شما را به سمت سرمایه ارز رمزپایه ای که قبلاً در مورد آن تحقیق کرده‌اید نمی‌برد. برای جلوگیری از این موضوع، URL دقیق را در مرورگر خود تایپ کنید و آن را نیز دوبار بررسی کنید.
راه شناخت کلاهبرداری رمز ارز به روش فیشینگ

استفاده از اشتباه تایپی یا استفاده از حروف مشابه بجای حروف اصلی در آدرس سایت
فریب دادن افراد با دادن وعده های دروغین مانند “دریافت بیت کوین رایگان” از طریق ایمیل، پبامک و…
ارسال لینک یا فایلی ناشناس به ایمیل شما
ایجاد صفحات تبلیغاتی با نمایش کلمه Ad به معنای تبلیغات در صفحات مختلف گوگل 
ارسال ایمیل با عبارت وسوسه انگیز مانند “شما برنده شدید” و…

۵- کلاهبرداری رمز ارز از طریق صرافی های و کیف پول های جعلی
دنیای رمز ارز روزانه شاهد صرافی های متقلب و جعلی است که یک شبه به وجود می‌آیند و ناپدید می‌شوند. این صرافی‌ها به قصد سرقت رمز ارز یا پول نقدتان به وجود می‌آیند و در قالب‌های مختلف به کلاهبرداری می‌پردازند.
به عنوان مثال گاهی این صرافی‌ها در زمانی که پولی را به حساب خود واریز می‌کنید، کارمزدهای هنگفت از شما می‌گیرند و یا برخی از آن‌ها برای برداشت پول روش‌های سخت و دشوار پیش روی شما می‌گذارند که عملاً برداشت را برای شما غیرممکن می‌کنند
. همچنین برخی دیگر در ابتدا محیط پلتفرم خود را برای کاربران تازه کار جذاب جلوه می‌دهند و حتی از آن‌ها برای انجام معاملات و تراکنش‌ها کارمزد دریافت نمی‌کنند، اما پس از مدتی با مسدود کردن حساب‌های کاربران جلوی انجام معاملات را می‌گیرند.
در خصوص کیف پول‌های جعلی نیز به همین صورت است. به عنوان مثال چندی پیش یک نرم افزار جعلی با عنوان لجر لایو (کیف پول رسمی سخت افزاری لجر) در گوگل پلی دیده شد و بسیاری از کاربران ایرانی که به دلیل تحریم‌ها قادر به استفاده از نرم افزار رسمی ولت سخت افزاری لجر نبودند با جستجوی «Ledger Live» و دیدن این نسخه تقلبی بدون آگاهی اقدام به دانلود آن می‌کردند.
در تصویر زیر می‌توان تفاوت نسخه رسمی و جعلی این ولت را مشاهده کرد.
راه شناخت کلاهبرداری رمز ارز به روش صرافی و کیف پول‌های جعلی

تبلیغات کاذب آن‌ها در پاپ‌آپ، گروه‌ها و کانال‌های نامعتبر
به تعداد بازید، تعداد نصب و امتیازهای کاربران حتی در گوگل پلی و اپ استور دقت کنید.
مشاهده تغییرات مشکوک و حجم معاملاتی غیر واقعی در مورد صرافی‌های تازه تاسیس

۶- برنامه‌ های جعلی موبایل
روش متداول دیگر که کلاهبرداران سرمایه گذاران ارز رمزنگاری را فریب می‌دهند، استفاده از برنامه‌های جعلی است که از طریق Google Play و Apple App Store قابل بارگیری هستند.
اگرچه ذینفعان اغلب می‌توانند به سرعت این برنامه های جعلی را پیدا کرده و از بین ببرند، اما این بدان معنا نیست که برنامه‌ها روی بسیاری از خطوط اصلی تأثیرگذار نیستند. به گزارش بیت کوین نیوز، هزاران نفر در گذشته برنامه‌های جعلی ارز رمزنگاری شده را بارگیری کرده‌اند.

راه شناخت کلاهبرداری رمز ارز به روش برنامه‌های جعلی موبایل
اگرچه این خطر بیش‌تر برای کاربران اندروید است، اما هر سرمایه گذار باید از این احتمال آگاه باشد. آیا غلط املایی‌های واضحی در کپی یا حتی نام برنامه وجود دارد؟ آیا نام تجاری با رنگ آمیزی عجیب یا یک آرم نادرست غیراصولی است؟ توجه داشته باشید و بارگیری مجدد را بررسی کنید.
۷- توییت‌ های بد و سایر به روزرسانی‌ های رسانه‌ های اجتماعی

اگر افراد مشهور و مدیران را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنید، نمی‌توانید مطمئن باشید که حساب‌های جعلی را دنبال نمی‌کنید. همین امر در مورد ارزهای رمزپایه نیز صادق است، جایی که ربات‌های مخرب و جعل هویت بسیار زیاد هستند.
به پیشنهادهای توئیتر یا فیس بوک اعتماد نکنید، به خصوص اگر نتیجه غیرممکن به نظر می‌رسد؛ زیرا حساب‌های جعلی همه جا هستند.
اگر شخصی در این سیستم عامل‌ها حتی مقدار کمی از ارز رمزنگاری شده شما را به منظور انجام کاری از شما بخواهد، احتمالاً هرگز نمی‌توانید آن را پس بگیرید. فقط به این دلیل که دیگران به این پیشنهاد پاسخ می‌دهند، تصور نکنید که آنها ربات نیستند؛ بنابراین در این خصوص نیز باید خیلی احتیاط کنید.
۸- کلاهبرداری ایمیل‌ ها
حتی اگر دقیقاً مانند ایمیلی است که از یک شرکت مجاز ارزهای رمزپایه دریافت کرده‌اید، قبل از سرمایه گذاری رمز ارز خود مراقبت کنید. آیا ایمیل دقیقاً یکسان است و آیا آرم و مارک تجاری یکسان هستند؟ آیا می‌توانید تأیید کنید که آدرس ایمیل به طور قانونی به شرکت متصل است؟
توانایی بررسی این موضوع یکی از دلایل مهم بودن انتخاب شرکتی است که افراد واقعی در آن کار می‌کنند. اگر به ایمیلی شک دارید، از شخصی که در آنجا کار می‌کند سوال کنید و برای رسیدن به یک سایت هرگز روی پیوند موجود در پیام کلیک نکنید.
کلاهبرداران اغلب ICO های جعلی یا پیشنهادات اولیه سکه را به عنوان راهی برای سرقت بودجه قابل توجه اعلام می‌کنند. دنبال این ایمیل های جعلی و پیشنهادات وب سایت نباشید. همچنین در صورت دریافت این نوع ایمیل ها قبل از باز کردن آن، وقت خود را صرف بررسی تمام جزئیات کنید.
متأسفانه، روش‌های بسیاری وجود دارد که برخی از کاربران اینترنت از سیستم‌های محاسباتی ناامن برای استخراج یا سرقت ارز رمزنگاری شده بهره می‌برند.
توصیه ما به شما این است که قبل از شروع سرمایه‌گذاری در ارزهای رمزپایه، درباره ایمن ماندن و محافظت از خود در این بازار در حال ظهور اطلاعات و سطح دانش خود را افزایش دهید.
جمع بندی!
در اینجا نگاهی به کلاهبرداری‌های رایج و روش‌های جلوگیری از قربانی شدن از طریق کلاهبرداری رمز ارز پرداختیم. به عنوان جمع بندی نهایی، هنگامی که به دنبال شرکت‌های رمزنگاری دیجیتال و استارتاپ‌ها هستید، کارشناسان توصیه می‌کنند که ابتدا تأییدیه بلاکچین را تأیید کنید، به این معنی که آن‌ها داده‌های دقیق معامله را ردیابی می‌کنند.
همچنین بررسی کنید که آن‌ها برنامه‌های تجاری محکمی دارند که مشکلات را برطرف می‌کند. شرکت‌ها باید نقدینگی رمز ارز و قوانین ICO خود را مشخص کنند.
باید افراد واقعی پشت این شرکت باشند. اگر استارت آپ مورد بررسی شما فاقد برخی از این خصوصیات است، قبل از هرگونه تصمیمی با دقت بیشتری فکر کنید.

برای ثبت نام در صرافی کوینکس (CoinEx) با تخفیف کارمزد معاملات کلیک کنید!
برای ثبت نام در صرافی بایننس (Binance) با تخفیف کارمزد معاملات کلیک کنید!
توجه: برای انجام معامله در بایننس حتما با آی پی خارج از ایران وارد شوید

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *