کمبود گاز و افت و خیز سیمانی‌های بورسی – نسیم خبر

به گزارش نسیم خبر، صنعت سیمان یکی از صنایع تاثیرگذار بورسی است و کاهش تولیدات این صنعت می‌تواند روی بازار مسکن، بورس و سایر بازارها تاثیرگذار باشد.

داستان کاهش تولید سیمان نیز به قطعی برق و گاز صنایع در تابستان و زمستان بازمی‌گردد. هر سال در فصل تابستان به علت کمبود برق، صنایع با کاهش فشار برق مواجه می‌شود و در زمستان نیز به علت سرما گازشان سهمیه‌‌بندی می‌شود؛ این کمبود یا سهمیه‌بندی یا کاهش فشار باعث می‌شود که میزان تولید صنایع کاهش یابد و نتیجه آن افزایش قیمت این محصول در بازار است.
با افزایش قیمت سیمان در بازار، هزینه تمام شده ساختمان نیز تا حدودی رشد می‌کند و این یعنی ضربه به اقتصاد کشور.

وضعیت سیمان در بورس
به طورکلی در بازارهای بورس و فرابورس 35 شرکت سیمانی حضور دارند که حدود 1 درصد از ارزش کل بازار سهام را تشکیل می‌دهند. به طور متوسط بازدهی این گروه در یکسال اخیر منفی 33 درصد بوده؛ درحالی که بورس و فرابورس بازدهی مثبت 6 درصدی را ثبت کرده‌اند. البته بازدهی 10 ساله این صنعت همانند بازدهی بازار سرمایه 49 درصد بوده است.
از سال 94 تا سال 1400 میزان حجم بدهی صنعت سیمان از 4 هزار میلیارد تومان به 7 هزار میلیارد تومان رسیده است. البته این افزایش حجم بدهی دلیل دارد؛ از سال 93 تا 96 به علت سرکوب ارزی، قیمت‌گذاری دستوری، رقابت منفی، رکوداقتصادی، وضع تعرفه، نرخ بهره و مشکلات نقدینگی در شرایط بسیار سختی قرار دارد و بخشی از افزایش این بدهی منطقی است.
البته به واسطه تحریم‌ها تجهیزات این صنایع به روز نشد و همین عامل باعث می‌شود که میزان تولیدات صنعت سیمان کمتر شود. بر اساس آمار منتشر شده به واسطه عدم به روزرسانی تجهیزات حدود 10 میلیون تن از ظرفیت شرکت‌ها از بین رفته است و قطعی گاز و برق نیز باعث ضربه بیشتر به تجهیزات صنایع می‌شود.
سهم سیمان در هزینه‌های ساخت
همانطور که گفته شد افزایش قیمت سیمان می‌تواند تاثیر ناچیزی روی قیمت تمام شده ساختمان بگذارد. برای نمونه در صورت افزایش ۳۳ درصدی قیمت سیمان، هزینه ساخت هر متر آپارتمان تنها ۸۵ هزار تومان افزایش می‌یابد که در مقابل قیمت ۴۷ میلیون تومان هر متر مربع در حدود 0.5 درصد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *